Nieuwsoverzicht

Zienswijze van de STN op het steunpakket 3.0 en de tweede Corona golf

Op 25 mei heeft de Stichting Taxibelangen Nederland haar zienswijze gegeven op de 2e ronde van het Steunpakket.

Inmiddels is er, zoals verwacht, een 3e ronde van het Steunpakket. Deze is inmiddels ingehaald door de harde realiteit van de, eveneens verwachte, tweede golf van het Corona-virus.

De taxiondernemer staat in de kou.

Taxiondernemingen hebben onder de huidige omstandigheden nog maar bitter weinig werk. Vooral de kleinere taxiondernemingen die geen contractvervoer hebben. De reiswereld ligt plat, er zijn geen evenementen, geen bruiloften en geen partijen en de Horeca is dicht. Het dringende advies van de overheid aan de burger is: blijf thuis! Wat moet je dan nog als taxi-ondernemer?

Alle aandacht is nu gericht op de sectoren waarop directe maatregelen van toepassing zijn, maar er is te weinig aandacht voor de vervoerssector (taxi, touringcar) die heel hard geraakt wordt.

In onze verklaring van 25 mei hebben wij al naar voren gebracht dat het te vroeg was om het steunpakket voor bedrijven af te bouwen. Bovendien komen de kleine taxibedrijven (eigen rijders, familiebedrijven e.d) in financiële problemen omdat zij bijvoorbeeld geen of minder TOZO ontvangen vanwege de situatie van de partner en soms ook beneden de drempel van de TVL vallen.

TOZO weer zonder partnertoets!

In de tweede steunronde is de partnertoets weer toegevoegd aan de regeling TOZO (bijstand voor ondernemers). Bij de derde ronde zou ook de vermogenstoets weer worden toegevoegd. Gelukkig is deze vermogenstoets vervallen met het oog op de tweede golf van Corona.

Daardoor is er een scheve situatie ontstaan waarbij taxiondernemers moeten terugvallen op bijstandsniveau of op het inkomen van de partner terwijl werknemers in getroffen sectoren gewoon hun salaris kunnen houden als gevolg van NOW. Ook tweeverdieners. Dat staat in geen enkele verhouding tot de situatie van de zelfstandige taxiondernemer die ook met een werkende partner aanzienlijk in inkomsten terugvalt en al snel in de financiële problemen komt.

Het argument dat werknemers premie betalen voor de WW snijdt geen hout omdat de regeling NOW juist beoogt om werknemers uit de WW te houden en gelet op de huidige werkloosheidscijfers tot nu toe met succes. Maar een klein bedrijf dat na de crisis weer volop kan werken creëert ook werkgelegenheid en is waarschijnlijk goedkoper op de been te houden dan het creëren van nieuwe banen.

STN pleit er dan ook voor om voor de derde ronde van het Steunpakket ook de partnertoets in de regeling TOZO weer te laten vallen en daarmee de kleine ondernemers en ZZP-ers door de crisis heen te loodsen. Zeker ook omdat een aantal van hen vaste lasten heeft beneden de drempel en zij geen TVL ontvangen.

Zal de markt er na de coronacrisis anders uitzien? Dat is welhaast zeker, maar niemand weet precies hoe! Er zal zeker meer taxiwerk zijn dan nu, maar mogelijk minder dan voorheen. En misschien dienen zich dan nieuwe kansen aan. Maar dat geldt voor alle bedrijven en alle getroffen sectoren en er is geen reden om grotere bedrijven en hun werknemers te helpen en kleinere ondernemers aan hun lot over te laten. Het is ook niet uit te leggen dat er een investeringsfonds is van 20 miljard (!) en er niet wat beschikbaar kan komen voor het overeind houden van de kleine ondernemers.

Het woord “samen” wordt in verband met Corona vaak in de mond genomen en staat zelfs als slogan achter de bewindslieden bij de persconferenties. Veel ondernemers ervaren dat zij kennelijk niet onder dat “samen” vallen en anderen kennelijk meer “samen” zijn dan zij. Overigens bestond dat gevoel al bij veel kleine ondernemers voordat Corona zich aandiende. Wij sturen deze zienswijze aan de partijen in de Tweede Kamer met de vraag of zij iets aan deze schrijnende situatie willen doen.

26 oktober 2020
Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op