Nieuwsoverzicht

Update van het Bestuur

Het was even stil op de site maar dat betekent zeker niet dat er niets gebeurd is de afgelopen tijd. Daarom een kleine update om u als ondernemer even bij te praten.

Een paar weken terug heeft het bestuur de KWINK-groep op de stoep gehad, een onderzoeksgroep die voor de overheid onderzoek deed naar Gemeentelijke taxiregelgeving (inderdaad TTO). STN-ondernemers waren in de gelegenheid om voorafgaand hieraan een enquête in te vullen, een heel behoorlijk aantal ondernemers heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt. Het bestuur heeft die resultaten meegenomen en aan de hand hiervan een standpunt bepaald. Dit standpunt is als volgt naar de KWINK-groep gecommuniceerd: 1. Stoppen met huidige opzet TTO’s, terug naar landelijke regelgeving. 2. Er moet capaciteitsbeleid worden gevoerd; er moeten minder taxi’s in overspannen gebieden. 3. Dit moet gekoppeld worden aan landelijke kwaliteitseisen in de vorm van iets dat lijkt op de vroegere vakbekwaamheid. 3. Daar moet streng op worden gehandhaafd.

Het gesprek met de KWINK-groep was plezierig, en het bestuur had althans het gevoel dat er goed geluisterd werd naar de bezwaren t.o.v. de huidige regeling én de oplossingen waarmee naar voren werd getreden. Aan de KWINK groep is gevraagd om het uiteindelijke onderzoeksrapport naar STN te sturen.

Er is eveneens rond deze tijd contact geweest met een andere onderzoeksgroep AEF, die namens de overheid de BCT-evaluatie uitvoeren. Uiteraard hebben wij ons in dezen kritisch opgesteld, en onder andere aangevoerd dat de BCT nog altijd niet aan de uitgangspunten voldoet. Een eerste gesprek hierover is geweest bij Paul Dijkhuizen thuis waar ook bestuurslid Rex Urban aanwezig was, maar de mensen van AEF waren daarnaast ook erg benieuwd in hoeverre de BCT nu daadwerkelijk lasten verlichtend werkte voor de kleinere ondernemer. Daarvoor is de AEF op een andere dag afgereisd naar Limburg voor een onderhoud met STN-bestuurslid Erwin Quaaden. Die wist onder andere te vermelden dat die lastenverlichting er feitelijk niet was (in ieder geval niet voor hem), en daarnaast dat hij op de Duitse Taxi beurs systemen had gezien die niet alleen veel meer konden dan onze BCT, maar daarnaast ook stukken goedkoper waren.

In november stond daarnaast een overleg gepland over het vergunningenstelsel met KIWA en ILT (en daarnaast vertegenwoordigers uit andere branches). Dit overleg is echter uitgesteld naar april volgend jaar. In eerdere overleggen werd STN bevestigd in haar standpunt dat er bij KIWA maar vooral bij de overheid (ILT) nog wel iets aan efficiency te halen valt, zodoende dat de prijzen voor vergunningen naar beneden kunnen. Wij zullen in komende overleggen niet nalaten dit standpunt nogmaals naar voren te brengen.

Verder is STN-voorzitter Paul Dijkhuizen 28 november jl. voor het eerst aangeschoven bij de BCT-begeleidingscommissie. Bij deze commissie zijn alle BCT-partijen aangesloten, en het was na de recente Kamervragen van de STN die door mevrouw de Boer aan de staatssecretaris zijn gesteld dat Paul hiervoor uitgenodigd werd. Hij heeft hier de STN-uitgangspunten met betrekking tot de BCT naar voren gebracht. Zo bracht Paul onder andere naar voren dat er pas gehandhaafd zou moeten worden op een BCT(update) nadat deze conform de uitgangspunten is, en niet wanneer veel ondernemers nog altijd gedwongen zijn door o.a. storingen om een papieren administratie ernaast aan te houden. Een volgend overleg is gepland voor februari komend jaar waarover uiteraard zal worden bericht.

Tot slot vindt op moment van schrijven de vaste Kamercommissie vergadering plaats met betrekking tot de Taxi branche. In deze vergadering legt de Staatssecretaris verantwoording af aan een aantal Kamerleden die Taxi in hun portefeuille hebben, en kunnen Kamerleden daarbij vragen stellen. Wij hebben uiteraard Kamerleden benaderd om onze huidige bezwaren kenbaar te maken aan de

Staatssecretaris. Wanneer het verslag van deze vergadering gepubliceerd wordt, zal STN uiteraard een korte samenvatting van de hoogtepunten op de site zetten. Er is door mevrouw de Boer tijdens dit debat gevraagd of de STN niet ook uitgenodigd moet worden voor de taxioverleg commissie, wij wachten de uitkomst hier van af.

Hopelijk ziet u in ieder geval dat het bestuur niet stil heeft gezeten, we worden steeds meer gezien door de politiek als een serieuze gesprekspartner, ook volgend jaar zullen wij proberen om de STN standpunten zo goed mogelijk bij de diverse instanties kenbaar te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op