28 november 2014
Telegraaf 28 november 2014
AMSTERDAM – De in september verplicht gestelde boordcomputers in de taxi’s, die fraude moeten tegengaan, werken niet. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt daarom de controle van de taxi’s uit tot midden volgend jaar.
Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in een brief aan de Kamer. Het lijkt het zoveelste ict-drama door toedoen van de overheid.
„ILT beloofde dat de computer er al in 2008 zou zijn. Dit is, geloof ik, al het twaalfde uitstel. Het einde is nabij. Een investering van ruim 200 miljoen euro wordt door het putje gegooid. Dat krijg je als ambtenaren zich gaan bemoeien met iets waar ze geen verstand van hebben”, zegt Duco Douwstra van Taxibelangen, de club die al jaren strijdt tegen de komst van de boordcomputer.
In september waarschuwde ILT de taxibedrijven: Zit er geen boordcomputer in de taxi, dan volgt een boete van 1800 euro. Maar de inspectie moet na een paar maanden voor de zoveelste keer inbinden. „Er was in 2005 al zeer goede, betrouwbare apparatuur op de markt, die fraude tegenging. Denk je dat ik niet wil weten waar mijn chauffeurs uithangen en hoeveel benzine ik kwijt ben als de marge in de taxibranche zo gering is”, zegt Douwstra.
„Alles wat de overheid wilde, zat erin, inclusief digitale rittenstaten en registratie van de rij- en rusttijden. Maar toen kwam er een ambtenaar, die bedacht dat er een verplichte digitale handtekening (pincode) in moest. En toen ging het mis. Nergens in de wereld zit dat erin. Bedrijven moesten dat voor de kleine Nederlandse markt ontwikkelen. De een na de ander sneuvelde door hoge ontwikkelkosten. De invoering van de boordcomputer is een grote chaos.”
Staatssecretaris Mansveld denkt dat ze de boordcomputers nog wel aan de praat kan krijgen door nieuwe software te laten schrijven. Douwstra betwijfelt het: „Daar zijn ze al vanaf 2008 mee bezig. Dat is hetzelfde als een fietsband honderd keer plakken.”
Harry van Gelder
Neem dan contact met ons op