Nieuwsoverzicht

STN over KIWA tarieven: 1% daling verandert niets!

Enige tijd gelden wisten wij jullie al te melden dat het bestuur van STN aan mocht schuiven bij de jaarlijkse gesprekken met KIWA en ILT, waarin de KIWA tarieven worden besproken. ILT stelde daarbij dat de tarieven van KIWA de komende jaren waarschijnlijk zouden dalen: de toegenomen efficiency (2,5%) zou namelijk meer dan de jaarlijkse indexering in 2016 (1,0 %) zijn. Dit betekende dat de KIWA tarieven voor taxichauffeurs voor 2016 met 1% zouden afnemen. Ambtenaren kunnen dit soort percentages wellicht als successen verpakken, wij ondernemers vinden het een wassen neus.

Enfin, er werd ons gevraagd hierop te reageren. Omdat STN pas aan heeft mogen schuiven, hebben wij genuanceerd gemeld dat wij hierin nogal dubbel stonden qua mening: wij waren blij dat we aan mochten schuiven, en een tariefdaling is altijd mooi meegenomen, maar wij wilden graag meer informatie over hoe het KIWA nu eigenlijk de basistarieven vast stelde. Wij snapten er namelijk nog steeds niets van waarom de tarieven zo hoog moeten zijn(nog steeds niet!). Het ILT reageerde daarop vorige week met een brief namens de waarnemend directeur.

 

Deze stelde daarin dat de KIWA-tarieven afgeleid zijn van de tarieven die de inspectie verkeer en waterstaat destijds in 2010 al hanteerde (toen het KIWA nog niet in de taxibranche zat). Jaarlijks worden deze tarieven gecorrigeerd met de inflatie, en met de toe- of afgenomen efficiency binnen de KIWA organisatie. Volgens ILT is er daarmee sinds 2010 feitelijk gezien weinig veranderd voor de taxibranche. Ze zeggen hier eigenlijk mee, dat de KIWA tarieven afgezien van enkele correcties, gelijk zijn aan die voorheen door verkeer en waterstaat werden berekend.

 

Het bestuur van STN kan zich hier niet in vinden. In omringende landen zijn de kosten die door KIWA-gelijke organisaties worden gehanteerd vele malen lager. Dat de KIWA tarieven blijkbaar van al eerder door de overheid gehanteerde tarieven afgeleid zijn, doet er voor ons daarom helemaal niet toe. Wij wensen rechtvaardiger en vooral minder hoge tarieven. Zeker bij de vergunningsaanvraag dient er een grote correctie naar beneden plaats te vinden, nu KIWA niet langer hoeft te toetsen op vakbekwaamheid. Wij blijven proberen om ILT ervan te overtuigen dat de KIWA tarieven op los zand zijn vastgesteld, en dat deze voor een taxi-ondernemer als zeer onrechtvaardig overkomen.

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op