28 december 2016
Vlak voor de kerst namen enkele verontruste taxiondernemers uit Eindhoven en omstreken contact op met STN. De Eindhovense gemeenteraad nam enkele maanden geleden het besluit om een TTO-systeem in te voeren, waarmee Eindhoven de kwaliteit van het taxiaanbod zou willen verbeteren, deze regeling zal aankomend jaar van start gaan. De ondernemers die contact opnamen met STN stelden op zich niets tegen de kwaliteitseisen te hebben, maar zijn wel erg verbolgen over de manier waarop de besluitvoering werd doorgevoerd en daarnaast over de keuze voor het TTO-model als gekozen middel.
Eindhoven heeft de keuze voor de TTO-regeling niet alleen gebaseerd op een beoogde kwaliteitsverbetering, maar ook omdat men beoogt de taxivloot in Eindhoven milieuzuiniger te maken. STN is weinig enthousiast over TTO-regelingen en meent dat kwaliteit in het taxiaanbod vooral verwezenlijkt zou moeten worden door landelijke kwaliteitseisen te stellen aan een ondernemer; diens vergunning betreft immers het hele land. Verder is STN van mening dat de TTO-opzet vooral nadelig is voor de kleinere ondernemers; die zich niet alleen moeten gaan verenigen om aan de schaalvereisten te voldoen, maar door een TTO ook – onnodig – op kosten gejaagd gaan worden. Grotere ondernemingen, die zelf al aan het vereiste van minimaal 15 voertuigen voldoen, worden helemaal niet geraakt door deze nadelen en kunnen simpel het ‘eigen vlees keuren’ in een eigen TTO. Het feit dat ondernemers die nu al aan bepaalde milieueisen voldoen voordelen krijgen, is daarnaast ook een vreemde gang van zaken. Het merendeel van de ondernemers heeft nog maar nauwelijks de kans gekregen om te anticiperen op deze zaak, dan wel de middelen daar niet toe. Het is dan ook niet eerlijk om nu al een onderscheid te maken tussen al dan niet milieuvriendelijk, en al helemaal niet om daar privileges aan te verbinden die een groot verschil in de omzet kunnen gaan maken.
STN onderstreept dan ook het standpunt van de meer dan 70 taxiondernemers die vorige week geprotesteerd hebben tegen deze voorgenomen plannen. STN zal dit ook laten blijken richting gemeente Eindhoven. Een minder ingrijpende maatregel zoals een plaatselijk kwaliteitskeurmerk had de overbodige beslommeringen van organiseren in een club van minimaal 15 voertuigen kunnen voorkomen en zou bovendien minder op kosten jagen.
Neem dan contact met ons op