1 juni 2016
Opnieuw nadert er een deadline voor de BCT en wederom gaat deze niet gehaald worden. Het is nu eind mei, en de vanaf 1 juli verplichte update is er nog steeds niet. Geen van de drie fabrikanten heeft de software klaar, terwijl alle verkochte BCT’s een upgrade moeten krijgen. Het overgrote deel van de apparaten zal daarvoor speciaal naar de werkplaats moeten. Wie de kosten voor de uitvoering van de update zal dragen, is niet bekend. Wat echter wel bekend is, is dat de overheid vanaf 1 juli zal gaan handhaven op de aanwezigheid en het gebruik van de BCT. Dit is schandalig. STN zal er de komende tijd alles aan doen om de handhaving uit te stellen en ervoor te zorgen dat de kosten van de update niet voor rekening van de taxiondernemer komen. De mogelijkheden voor een proefproces om dit af te kunnen dwingen, worden momenteel bekeken.
Zinloze update
De geplande update is zinloos. De update zorgt ervoor dat de BCT voldoet aan de per 1 april 2015 door het ministerie van I&M opnieuw vastgestelde specificaties. Deze zijn aangepast, omdat bleek dat men met het bestaande apparaat niet uit de voeten kon. De gestelde doelstellingen werden namelijk niet bereikt. Wat was het voornaamste probleem? De overheid zelf bleek niet in staat de BCT uit te lezen en overweg te kunnen met de data. Voor taxiondernemers heeft de update echter geen enkele meerwaarde. Met de bestaande apparaten worden de doelstellingen weliswaar niet bereikt, maar dat zal ook niet gebeuren nadat er een update heeft plaatsgevonden. STN pleit dan ook voor een werkbare oplossing waarbij serieus gekeken wordt naar een alternatief voor de in beton gegoten BCT. Er zijn tal van technische oplossingen mogelijk, zowel via apps als via bestaande apparatuur in de auto’s, waarmee de doelstellingen wel gehaald kunnen worden.
Totale onduidelijkheid
Wie de update moet gaan betalen, is niet bekend. Of de update 50 euro of 500 euro kost evenmin. De BCT-fabrikanten hebben vanuit het ministerie subsidie gehad om de update te ontwikkelen, maar zij geven niet thuis. Ook het ministerie van I&M laat STN desgevraagd weten de antwoorden niet te hebben. Zelfs wanneer we de update kunnen verwachten weet niet niemand. De IL&T geeft in hun berichtgeving enkel aan dat er een BCT aanwezig moet zijn “met de meest recente en beschikbare software-update”.
We kunnen dan ook niet anders dan constateren dat de duidelijkheid waarop elke taxiondernemer zit te wachten, er ook nu weer niet is. Over iets meer dan vier weken is het al 1 juli, en nog geen enkel apparaat is geüpdatet. Vanaf dan wordt er gehandhaafd. Het kan toch niet zo zijn dat op dit moment niemand iets weet?
Kosten
Indien wij als ondernemers deze update volledig moeten betalen, is dit de wereld op zijn kop. Wij dragen dan de kosten voor een update van een apparaat waar we nooit om gevraagd hebben. Is het een probleem van de ondernemer dat de overheid haar zelfverzonnen apparaat niet kan uitlezen? Waren daarvoor geen andere oplossingen denkbaar?
Dertigduizend BCT’s updaten
Het overgrote gedeelte van de dertigduizend geactiveerde BCT’s kan enkel in de werkplaats worden bijgewerkt. Dit is ook logisch: de voorgeschreven specificaties stonden online updates in eerste instantie niet toe. Zelfs een kind van tien begrijpt dat dit nooit haalbaar is in enkele weken tijd, gesteld dat de update snel beschikbaar komt.
Daarom: actie!
STN pleit al sinds haar oprichting voor een compleet andere aanpak rondom de BCT. Het debacle duurt maar voort, en weer staan wij als ondernemers voor het blok. We pikken dit niet langer! We blijven strijden tegen de BCT in haar huidige vorm, en de komende weken zullen wij alles op alles zetten om de handhaving uitgesteld te krijgen en de kosten van de update voor rekening van de overheid of fabrikanten te laten komen. Wij gaan in ieder geval niet betalen! En desnoods dwingen wij dat via de rechter af.
Onderaan dit bericht kunt u de brief downloaden die momenteel door de ILT naar de taxi-ondernemers wordt verzonden.
Uw collega-ondernemers in het bestuur van Stichting Taxibelangen Nederland
Neem dan contact met ons op