Nieuwsoverzicht

Nieuws over de BCT-update

 

Eén voor één rollen de BCT-fabrikanten hun updates uit. Feitelijk bent u hierdoor verplicht om uw BCT te hebben ge-update vóór 1 oktober. Een onwenselijke zaak, vindt STN, dat nog steeds zeer kritisch staat tegenover de BCT. Alweer is er niet geluisterd naar de taxibranche en worden taxiondernemers opgezadeld met wetgeving waar niet met de branche over is geconsulteerd en die slecht is uitgetest in de praktijk. STN heeft de laatste maanden (juridisch) laten onderzoeken in hoeverre er nog mogelijkheden waren voor ondernemers om tegen de verplichting in te gaan, maar dit onderzoek bood helaas geen juridisch aanknopingspunt. We moeten dus, met veel tegenzin, het beste maken van de situatie: een werkbare BCT-situatie. Wat betekent dat? STN meent allereerst dat voor een werkbare BCT-situatie in ieder geval geconsulteerd moet worden met ondernemers uit de branche. Deze ondernemers hebben verstand van zaken en kunnen de beleidsmakers van advies dienen. Was dat op voorhand gebeurd, dan was het BCT-dossier niet op een dergelijke puinhoop uitgelopen. Met de uitrol van de BCT-update die alles op moest lossen lopen we nu echter alweer tegen nieuwe problemen aan. Zoals het probleem dat fabrikanten volledig vrij lijken in het bepalen van de prijs van de update. Het STN-bestuur vindt dit een belachelijke zaak.

Dure update

Neone is er als 2e fabrikant eindelijk in geslaagd om een update aan haar klanten te kunnen aanbieden. Na Cabman zijn klanten van Neone dus in de gelegenheid om zich de nieuwste update eigen te maken. Addertje onder het gras: de update kost voor klanten van Neone die geen maandelijks service contract hebben liefst 150 euro. In deze prijs zitten geen inbouwkosten en het is exclusief BTW en voorrijkosten!! Dit is waar STN bang voor was en lijkt daarnaast in grove tegenspraak met de bewering van staatssecretaris Dijksma. Volgens Dijksma zouden de kosten van de update alleen zijn om de ontwikkeling van de fabrikanten daarvan te dekken. Met de bedragen die Neone vraagt voor de update lijkt het erop dat Neone nu misbruik maakt van de afhankelijkheid van ondernemers die een door Neone gefabriceerde BCT hebben aangeschaft

STN-bestuur pleit voor werkbare oplossing BCT

De bestuursleden van STN hebben ook allen hun eigen mening over de BCT en de update van het apparaat. Het is ook logisch dat de meningen hierin verschillen. Er is tenslotte niet een enkele oplossing voor het BCT-debacle te bedenken, maar uiteindelijk willen alle bestuursleden hetzelfde: een werkbare oplossing!

Nieuw STN-bestuurslid Cees Dijkstra, taxiondernemer uit Den-Haag, is vrij content over de update die hij heeft aangeschaft. “Het ding doet voor mij wat het nu moet, en het updaten was maar een paar minuutjes werk”. Hij was tegen 59 euro kwijt voor zijn taxi, hetgeen hij redelijk vond. Daarnaast begrijpt hij echter ook de klachten van andere taxiondernemers over de BCT en is hij niet tevreden over de manier waarop de BCT er doorheen is gedrukt.

Bestuursleden Rex Urban en Paul Dijkhuizen zijn nog steeds fel gekant tegen de BCT en hebben deze nog steeds niet aangeschaft. Beiden overwegen een boete af te wachten. De beweegredenen van de heren om de BCT nog steeds niet aan te schaffen zijn niet helemaal hetzelfde: Rex Urban volhardt omdat hij meent dat de BCT minderwaardig is aan de apparatuur die hij reeds heeft en stelt daarnaast dat de BCT nog steeds niet voldoet aan de uitgangspunten. Paul Dijkhuizen sluit zich bij het laatste aan, maar vindt het vooral belachelijk dat de overheid dit project wil doorzetten, puur om de fabrikanten overeind te houden. “Het is vreemd dat taxiondernemers wederom in de buidel moeten tasten, om technische problemen op te lossen in de BCT die alleen ILT ondervond. De update zou alleen al om die reden voor conto van de ILT moeten geschieden, of de falende fabrikanten zouden zelf maar moeten opdraaien voor de kosten, maar zeer zeker niet de taxiondernemers.”, aldus Paul Dijkhuizen, die ten slotte ook nog vragen heeft ten aanzien van de privacyregels.

Bestuurslid en taxiondernemer Erwin Quaaden zit ondertussen met de gebakken peren. Hij heeft 2 BCT’s bij Neone aangeschaft en is straks dus minimaal 500 euro kwijt. “Dat zeiden ze er niet bij toen we het kastje kochten”, aldus Quaaden. Hij is daarnaast verbolgen over het feit dat hij nu afgerekend wordt op het feit dat hij geen servicecontract heeft: “Ik heb zelf in het verleden niet voor een software-contract gekozen omdat ik ervan uit ging dat de BCT goed zou werken en ik nooit verplicht zou kunnen worden om een upgrade uit te voeren. Je mag er immers van uitgaan dat een gecertificeerd product goed is.” Het online updaten noemt hij daarnaast een farce: “Veel kleine bedrijven hebben ervoor gekozen om geen modem aan te schaffen waardoor online updaten niet mogelijk is. Nu blijkt dat we misschien wel herhaaldelijk voor updates richting de fabrikanten moeten. Het modem achteraf inbouwen is echter vaak niet mogelijk of heel duur.”

Het devies van STN is dan ook om een werkbare situatie creëren. En hiervoor moeten de beleidsmakers aankloppen bij de échte vertegenwoordigers uit de branche: de kleine en middelgrote zelfstandigen. Wat betekent een werkbare oplossing voor het STN bestuur in praktijk:

De overheid en de fabrikanten zouden terug moeten naar de originele uitgangspunten en adviezen rond de BCT, hetgeen tot nog toe nog niet gebeurd is. Dat betekent o.a.

  • dat de BCT daadwerkelijk administratieve lasten zou moeten verminderen;
  • dat het dataverkeer niet alleen veilig en fraudebestendig moet zijn maar ook voldoet aan de eisen die het College Bescherming Persoonsgegevens hieraan stelt m.b.t. de privacy;
  • dat de BCT eenvoudig en volledig is om te hanteren;
  • dat de BCT volledig uitwisselbaar is tussen fabrikanten, zodat klanten niet afhankelijk zijn van hun eigen BCT-fabrikant;
  • dat de BCT hooguit 1000,- euro mag kosten.

Tot slot betekent dit bovenal wat STN betreft dat het systeem daadwerkelijk volledig is uitgetest voordat het verplicht wordt gesteld voor de branche. Bij de update van Cabman ondervond bestuurslid Quaaden al een eerste foutje. Zo is het niet langer mogelijk om opmerkingen bij ritten toe te voegen. Wie weet volgen er meer. Betekent dit dan dat taxi ondernemers iedere keer een betaalde update moeten uitvoeren om het product deugdelijk te laten functioneren? Dat is wat STN betreft de omgekeerde wereld. De BCT-verplichting, en bovenal de boetes die daarop rusten, zouden uitgesteld moeten worden tot aan al de bovenstaande punten wordt voldaan.

 

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op