15 maart 2021
In de laatste ronde staatssteun heeft STN gepleit voor het laten vallen van de partnertoets in de regeling TOZO en voor verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten. Op het laatste punt is wat verruiming gekomen maar niet op het cruciale punt van de partnertoets.
Veel ondernemers lopen aan tegen het probleem van een niet passende SBI-code en tegen het probleem dat zij hogere vaste lasten hebben door extra investeringen in verband met het aflopen van de vrijstelling BPM voor Taxi’s. Op dit punt is snel een oplossing nodig.
STN constateert dat dit kabinet kiest voor ongelijke behandeling tussen mensen in loondienst met 100% doorbetaling via NOW en zelfstandigen die terugvallen op bijstandsniveau en nog lager als de partner een inkomen heeft.
Daarmee kiest het kabinet er voor om de rekening van de Corona crisis eenzijdig neer te leggen bij de ondernemers in de getroffen sectoren. En wel zodanig dat zij diep in de financiële problemen komen en zelfs hun bedrijf moeten beëindigen en hun dromen moeten opgeven.
Dat is onacceptabel!
Ook andere bedrijven en zelfs complete winkelketens gaan ten onder en daarmee is algehele opening van de economie onvermijdelijk geworden.
Al vorig jaar is door het bedrijfsleven samen met de overheid gekeken hoe men verantwoord kan functioneren. Maar het Kabinet wist het beter en heeft dit aan de kant geschoven. Er is daardoor grote schade aangericht. In de media staan steeds meer berichten die wijzen op een falend kabinetsbeleid gericht op een ziekte die veel minder dodelijk is dan we aanvankelijk dachten. Het corona-beleid is volstrekt disproportioneel.
De samenleving moet nu onmiddellijk weer open
en wij juichen alle fatsoenlijke acties toe die daarop gericht zijn.
Namens het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland Drs. Jip Meijer MBA
27 januari 2021
Wil het Kabinet van zelfstandige taxiondernemers af?
Met veel bombarie heeft het kabinet een nieuw noodpakket gepresenteerd. Maar als de confetti is neergedwarreld blijkt dat er nog steeds onvoldoende aandacht is voor de kleine ondernemer. Weliswaar is er verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) maar de dringende oproep om bij de regeling TOZO ook de partnertoets achterwege te laten is niet gehonoreerd.
Dit staat in schril contrast met medewerkers in loondienst die met staatssteun 100% worden doorbetaald. Ondernemers willen het liefst zelf hun geld verdienen. Maar als dat door overheidsbeleid niet meer mogelijk is moeten zij daarvoor in redelijkheid worden gecompenseerd.
En als de maatstaf is dat de werknemer er niet op achteruit mag gaan dan is het redelijk dat ook de zelfstandige volledig wordt gecompenseerd. Een vergoeding op bijstands- niveau is dan wel het minste.
Wij doen daarom een dringend beroep op de Tweede Kamer om het Kabinet te bewegen de partnertoets in de regeling TOZO achterwege te laten voor het laatste kwartaal van 2020 en het eerste en tweede kwartaal van 2021.
Al aan het begin van de crisis maakte de toenmalige minister van Economische Zaken duidelijk dat hij niet veel op heeft met zelfstandige ondernemers. Er is op dit punt niets veranderd. Pas na veel externe druk geeft men een klein beetje toe.
Het behoeft geen betoog dat zelfstandige ondernemers keihard nodig zijn om onze economie weer op gang te brengen na de crisis en om de te verwachten toename van de werkloosheid te verlichten.
27 januari 2021
Drs. T.D.J. Meijer MBA
Namens de Stichting Taxibelangen Nederland
11 februari 2016
Eind januari werd STN benaderd door een aangesloten ondernemer met de vraag of wij een petitie wilden steunen. In Amsterdam stelt de gemeente zich op het standpunt dat taxichauffeurs bij het ‘laden en lossen’ van hun passagiers betaald moeten parkeren. Net als een gewone automobilist dus. Dit is natuurlijk te gek voor woorden! Het bestuur heeft het verzoek besproken en middels een brief aan de gemeente van Amsterdam de petitie direct ondersteund.
Notabene in dezelfde week dat wij dit verzoek kregen, stond in Taxipro dat de gemeente Utrecht taxichauffeurs juist 10 minuten de gelegenheid biedt om vrij te kunnen parkeren. Je moet immers gewoon je werk kunnen doen…. Wij vinden dit het correcte geluid: zo zou het beleid landelijk moeten zijn! We begrijpen waar het beleid van de gemeente Amsterdam vandaan komt: een te drukke binnenstad. Echter het huidige beleid gaat natuurlijk veel te ver. De bestuursrechter vond dit ook overigens: iedere taxichauffeur die een prent kreeg en bij de rechter terecht kwam, werd in zijn gelijk gesteld.
Wij denken dat een grote oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat gemeentes dit beleid plaatselijk mogen regelen. Daarom mag er wel 10 minuten vrij geparkeerd worden in Utrecht, en wordt dit tot op heden verboden in Amsterdam. STN pleit daarom voor een landelijk beleid. Als gemeentes dit zelf mogen regelen, dan betekent dit dan maar dat ze dit een landelijk overleg moeten vaststellen. Het plaatselijk taxichauffeurtje pesten, zoals nu in Amsterdam, zou in landelijke regels uitgesloten moeten worden. Een buschauffeur hoeft toch ook geen parkeergeld te betalen? De politieman die in afwachting op een oproep stilhoudt op de parkeerplaats hoogstwaarschijnlijk evenmin. Het op een normaal tempo uit- en in laten stappen van passagiers, zonder dat daar parkeergeld voor hoeft te worden betaald, is niet meer dan normaal en deel van het verlenen van fatsoenlijke dienstverlening aan de klant.
Hoe is het parkeerbeleid voor taxi’s in uw gemeente? Net zo asociaal als in Amsterdam? Neem dan contact op met STN, wellicht kunnen we u helpen bij het opstellen van een verzoek zoals in Amsterdam is gebeurd. (info@taxibelangen.nl)
30 december 2015
STN praat met onderzoeksbureau over maximumtarieven
23 december 2015
Enige tijd gelden wisten wij jullie al te melden dat het bestuur van STN aan mocht schuiven bij de jaarlijkse gesprekken met KIWA en ILT, waarin de KIWA tarieven worden besproken. ILT stelde daarbij dat de tarieven van KIWA de komende jaren waarschijnlijk zouden dalen: de toegenomen efficiency (2,5%) zou namelijk meer dan de jaarlijkse indexering in 2016 (1,0 %) zijn. Dit betekende dat de KIWA tarieven voor taxichauffeurs voor 2016 met 1% zouden afnemen. Ambtenaren kunnen dit soort percentages wellicht als successen verpakken, wij ondernemers vinden het een wassen neus.
Enfin, er werd ons gevraagd hierop te reageren. Omdat STN pas aan heeft mogen schuiven, hebben wij genuanceerd gemeld dat wij hierin nogal dubbel stonden qua mening: wij waren blij dat we aan mochten schuiven, en een tariefdaling is altijd mooi meegenomen, maar wij wilden graag meer informatie over hoe het KIWA nu eigenlijk de basistarieven vast stelde. Wij snapten er namelijk nog steeds niets van waarom de tarieven zo hoog moeten zijn(nog steeds niet!). Het ILT reageerde daarop vorige week met een brief namens de waarnemend directeur.
Deze stelde daarin dat de KIWA-tarieven afgeleid zijn van de tarieven die de inspectie verkeer en waterstaat destijds in 2010 al hanteerde (toen het KIWA nog niet in de taxibranche zat). Jaarlijks worden deze tarieven gecorrigeerd met de inflatie, en met de toe- of afgenomen efficiency binnen de KIWA organisatie. Volgens ILT is er daarmee sinds 2010 feitelijk gezien weinig veranderd voor de taxibranche. Ze zeggen hier eigenlijk mee, dat de KIWA tarieven afgezien van enkele correcties, gelijk zijn aan die voorheen door verkeer en waterstaat werden berekend.
Het bestuur van STN kan zich hier niet in vinden. In omringende landen zijn de kosten die door KIWA-gelijke organisaties worden gehanteerd vele malen lager. Dat de KIWA tarieven blijkbaar van al eerder door de overheid gehanteerde tarieven afgeleid zijn, doet er voor ons daarom helemaal niet toe. Wij wensen rechtvaardiger en vooral minder hoge tarieven. Zeker bij de vergunningsaanvraag dient er een grote correctie naar beneden plaats te vinden, nu KIWA niet langer hoeft te toetsen op vakbekwaamheid. Wij blijven proberen om ILT ervan te overtuigen dat de KIWA tarieven op los zand zijn vastgesteld, en dat deze voor een taxi-ondernemer als zeer onrechtvaardig overkomen.
23 december 2015
Vanaf 1 januari gaat de nieuwe taxi regeling gelden. Veel ondernemers stuurden ons al voor dat de nieuwe regeling bekend werd bezorgde mailtjes: zou de overheid echt de vakbekwaamheid af gaan schaffen? Twee weken geleden kwam het hoge woord eruit, en bleek dat inderdaad de vakbekwaamheidseis niet langer was. STN is hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee.
De vakbekwaamheid zorgde er namelijk voor dat ondernemingen op zijn minst beschikten over de basiskennis die vereist werd voor het besturen van een onderneming. Daarnaast werden er hierdoor branchegerichte ondernemingsvaardigheden bijgeleerd. De markt is nu plots opengesteld voor iedereen: ook voor partijen die geen enkel idee hebben over wat er bij komt kijken wanneer je een taxionderneming wilt runnen.
STN vraagt zich ook af, nu de vakbekwaamheidseis straks niet langer van toepassing is, of er nog steeds een bedrag van 1500,- euro naar KIWA overgemaakt moet worden voor de vergunningsaanvraag. Die wordt namelijk vanaf januari enkel en alleen nog getoetst op een KvK-uitreksel en een Verklaring Omtrent Gedrag. Gezien het feit dat ILT elke keer benadrukt dat KIWA tegen kostprijs dient te werken, dient er op voorhand al een enorme daling in dit bedrag te komen: 1/3 van de toetsingsvereisten is niet langer van toepassing.
Het overheidsbeleid is daarnaast ook niet consequent. Staatssecretatis Dijksma betoogde dat de vakbekwaamheidseis onder meer afgeschaft werd, omdat men de markt niet wilde afschermen. Vanuit STN vinden wij dit merkwaardig. Waarom wordt dan plaatselijk de TTO-regelgeving van gemeenten niet verboden? De vakbekwaamheids-eis was daarnaast veel minder subjectief dan de TTO regelgeving: STN vind het niet meer dan normaal dat als je taxi-ondernemer wilt worden, je daarvoor jezelf enige kennis eigen maakt. Iedere bedrijfstak stelt eisen aan scholing en dit komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.
STN is het daarnaast niet eens met de maatregel om de VOG-verklaring in de toekomst af te schaffen. Dit zal de deur alleen maar verder openzetten voor ondernemingen en personen die om de verkeerde redenen een taxibedrijf willen opzetten. Met al deze nieuwe regels voorziet STN een enorme daling in het aantal full-time banen, een achteruitgang in de kwaliteit van het vervoer, ZZP’ers die in de financiële problemen gaan komen omdat zij het niet redden, en een enorme toename van het aanbod ‘taxi’s’ in een branche die toch al het water aan de lippen heeft staan.
STN heeft al van meet af aan geageerd tégen de voorgenomen regeling van de staatssecretaris. Bestuurlid Paul Dijkhuizen heeft al de bovengenoemde bezwaren tegen het afschaffen van de vakbekwaamheidseis (en meer) naar voren gebracht in een internet-consultatie. Daarbij moet opgemerkt worden dat het bestuur van STN nogal verrast werd door de overheid, en het tempo waarmee deze nieuwe regeling werd doorgedrukt. Hoewel wij uiteindelijk nog net op tijd hebben kunnen reageren via bestuurslid Dijkhuizen(de reageertermijn sloot zeer snel), is het ons inziens vreemd dat een belangenorganisatie zich niet mondeling mag uitdrukken over een regeling die haar branche in het hart treft. Met de reactie die wij hebben gegeven is, zoals u wel kunt merken, niets gedaan
9 december 2015
Vandaag heeft het ministerie eindelijk de regeling gepubliceerd, die al aangekondigd was naar aanleiding van de evaluatie van de taxiwet. Zoals al verwacht werd is inderdaad de vakbekwaamheidseis voor vergunningshouders komen te vervallen. Dit betekent dus dat u vanaf 1 januari niet langer een diploma vakbekwaamheid nodig heeft om een ondernemingsvergunning aan te kunnen vragen.
Het was eerder mogelijk om op de concept-regeling te reageren door een zogenaamde internetconsulatie, wat STN uiteraard ook heeft gedaan. De staatssecretaris heeft vervolgens de mening van een ieder die reageerde afgewogen, waarop zij vervolgens met een definitieve regeling zou komen. Aldus geschiedde: de nieuwe staatssecretaris Dijksma publiceerde vandaag de officiële regeling, zoals die vanaf 1 januari gaat gelden. Van deze regeling kan gesteld worden dat zij in grote lijnen aansluit wat de afgetreden staatssecretaris Mansveld eerder al wilde.
Het ministerie heeft de veranderingen uit de regeling als volgt samengevat:
Straattaxi’s worden dus uitgesloten van de vrijstelling van de taxameter en van de mogelijkheid om tarieveninformatie en klachtafhandeling op elektronische aan te bieden. Daarnaast hoeft niemand meer het vergunningsbewijs bij zich te hebben in de taxi.
9 december 2015
Afgelopen week is bij de Taxi-jurist de vraag binnengekomen of de periode van een proefplaatsing meetelt als arbeidsovereenkomst binnen de ketenregeling. Het antwoord op deze vraag is nee.
Wat is proefplaatsing Wanneer je iemand aanneemt die op dat moment minimaal 3 maanden werkloos is of gedeeltelijk arbeidsongeschikte is, kunt u een proefplaatsing bij het UWV aanvragen. De kandidaat-medewerker komt dan voor een periode van 2 maanden (met een maximale uitloop naar 6 maanden) proefdraaien. In deze periode kunt u beoordelen van de kandidaat geschikt is voor de functie.
Blijkt de medewerker na 2 maanden niet geschikt te zijn, kan je dit bij het UWV aangeven. De medewerker komt dan niet in dienst. De werkgever verplicht zich wel om bij goed functioneren een arbeidsovereenkomst aan te bieden voor minimaal 6 maanden voor dezelfde arbeidsomvang als gedurende de proefplaatsing is gehanteerd. Deze arbeidsovereenkomst is de eerste in de nieuwe keten. Er mag in de arbeidsovereenkomst geen nieuwe proeftijd worden afgesproken.
Tijdens de proefplaatsing blijft de kandidaat zijn of haar uitkering ontvangen. U hoeft tot het momenten dat de medewerker in dienst komt geen salaris te betalen.
Geen invloed op de ketenregeling Wanneer je na de proefplaatsing besluit de medewerker in dienst te nemen, gaat op dat moment de ketenregeling lopen. U kunt dus nog gewoon 3 contracten met een maximale totale lengte van 24 maanden afsluiten, voordat er van rechtswege een vast dienstverband ontstaat.
Wilt u meer informatie over een proefplaatsing of heeft u een andere juridische vraag? Schrijf je dan nu direct in via www.taxijurist.nl en neem contact op met de Taxi-jurist op 010-2819192.
2 december 2015
Het onderzoeksbureau RebelGroup Executives is door het Ministerie van I&M in de hand genomen om te kijken naar de tariefstructuur in het taxivervoer. Als belangenbehartiger is ook aan STN gevraagd om onze mening te geven. Het onderzoek is gericht op 4 elementen: (1) het maximumtarief, (2) de tariefsopbouw, (3) de jaarlijkse indexering, en (4) de taxameter. Als bestuur zijnde willen we daarom graag de input van onze achterban om aan dit bureau kenbaar te maken. Daarom aan u het verzoek om over deze 4 onderwerpen uw mening met toelichting te geven en deze te mailen naar info@taxibelangen.nl, zodat wij een oordeel kunnen geven op basis van uw inzichten. Mail ons dus en laat weten wat u vindt!
Secretariaat STN:
W www.taxibelangen.nl
E info@taxibelangen.nl
T 010 – 281 91 92
1 december 2015
Op 17 september jl. deed het gerechtshof van Leeuwarden uitspraak in een strafzaak tegen een STN-ondernemer die niet aan de BCT-verplichting had voldaan. Deze zaak werd uiteraard op de voet gevolgd door het STN-bestuur, en bestuurslid Rex Urban was bovendien persoonlijk bij de inhoudelijke zitting aanwezig. Uit de uitspraak blijkt dat er zeker begrip is van de rechter voor het standpunt van de taxi-ondernemer.
In deze zaak had de ondernemer bewust de BCT-apparatuur niet geïnstalleerd, om de reden dat deze apparatuur op dat moment al niet voldeed en het al duidelijk was geworden dat hij in de toekomst opnieuw zou moeten gaan investeren in een geüpdatete BCT. De ondernemer was echter wel trouw zijn rittenstaat en werkmap in blijven vullen. De rechter besloot om hem te veroordelen tot betaling van een voorwaardelijke geldboete. De ondernemer heeft dus geen gelijk gekregen, maar de rechter heeft wel begrip getoond voor zijn standpunt.
Helaas moet de rechter recht spreken naar de letter van de wet, en die wet stelde dat de ondernemer strafbaar was. Vandaar een schuldig verklaring. Dat er wel een boete is toegekend -hoewel voorwaardelijk- komt ogenschijnlijk voort uit het feit dat de rechter niet verantwoordelijk wil zijn voor de gevolgen, wanneer hij schuldig had verklaard zonder straf. De rechter had dan namelijk uitdrukkelijk de wetgever het gras voor de voeten weggemaaid door de bewuste wet krachteloos te maken. De praktijk leert dat Nederlandse rechters dit zelden tot nooit (kunnen) doen. De uitspraak maakt ons echter wel duidelijk dat de rechter eveneens als STN van mening is, dat vooral de overheid de handschoen moet oppakken in deze kwestie. In praktijk betekent dit helaas voor ons als ondernemers, dat wij nog steeds dienen te voldoen aan de BCT-verplichting.
30 november 2015
Het STN-bestuur wordt sinds kort betrokken bij de overleggen van de KIWA waarin de tarieven worden besproken. Hierdoor hopen we nu eindelijk zicht te krijgen op de werkelijke kostenopbouw van de door KIWA geleverde diensten. Uiteraard is het ons doel daar zo snel mogelijk wat aan te veranderen.
Uit het overleg voor 2016 wordt duidelijk dat de kosten (iets) gaan dalen. De KIWA schrijft dat dit het gevolg is van de ‘toegenomen efficiency’, wat zich erin vertaalt dat KIWA-diensten nominaal 1,5% goedkoper worden in 2016. Uit de stukken blijkt dat die toenemende efficiencyverbetering zich tot en met 2018 zal doorzetten, waardoor ook in de jaren tot en met 2018 een lichte tariefdaling waarschijnlijk is. Overigens blijkt uit de stukken die ons zijn toegezonden nergens dat de KIWA ‘effectiever’ is gaan werken. Uit alle mailverkeer waar wij intussen onderdeel vanuit maken, blijkt wel dat de taxibranche niet de enige sector is die vindt dat de tarieven te hoog zijn voor de geboden diensten. Nog veel te beperkt weliswaar, maar de tariefdalingen zijn wat STN betreft een goede zaak.
STN heeft daarnaast bij de KIWA aangegeven dat er eindelijk eens transparantie moet komen in het vertrekpunt van de berekening van de kosten. De KIWA heeft ons nog altijd geen inzicht gegeven in hoe de nominale tarieven zijn opgebouwd. In normaal Nederlands: we weten nog steeds niet waarom een chauffeurspas 107 euro kost en waar de kosten van KIWA bij het maken van zo’n pas nu precies uit bestaan. Onze reactie aan KIWA was dan ook tweeledig: wij vinden het positief dat wij ons geluid mogen laten horen en dat er enige tariefdaling is, echter we zien ook graag dat in de consultatie de nominale tarieven toegelicht worden. Wij hebben dan ook naar de KIWA gecommuniceerd dat wij van mening zijn dat bij een tarievenconsultatie de daadwerkelijke kosten als beginpunt voor een discussie moeten gelden.