15 maart 2021
In de laatste ronde staatssteun heeft STN gepleit voor het laten vallen van de partnertoets in de regeling TOZO en voor verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten. Op het laatste punt is wat verruiming gekomen maar niet op het cruciale punt van de partnertoets.
Veel ondernemers lopen aan tegen het probleem van een niet passende SBI-code en tegen het probleem dat zij hogere vaste lasten hebben door extra investeringen in verband met het aflopen van de vrijstelling BPM voor Taxi’s. Op dit punt is snel een oplossing nodig.
STN constateert dat dit kabinet kiest voor ongelijke behandeling tussen mensen in loondienst met 100% doorbetaling via NOW en zelfstandigen die terugvallen op bijstandsniveau en nog lager als de partner een inkomen heeft.
Daarmee kiest het kabinet er voor om de rekening van de Corona crisis eenzijdig neer te leggen bij de ondernemers in de getroffen sectoren. En wel zodanig dat zij diep in de financiële problemen komen en zelfs hun bedrijf moeten beëindigen en hun dromen moeten opgeven.
Dat is onacceptabel!
Ook andere bedrijven en zelfs complete winkelketens gaan ten onder en daarmee is algehele opening van de economie onvermijdelijk geworden.
Al vorig jaar is door het bedrijfsleven samen met de overheid gekeken hoe men verantwoord kan functioneren. Maar het Kabinet wist het beter en heeft dit aan de kant geschoven. Er is daardoor grote schade aangericht. In de media staan steeds meer berichten die wijzen op een falend kabinetsbeleid gericht op een ziekte die veel minder dodelijk is dan we aanvankelijk dachten. Het corona-beleid is volstrekt disproportioneel.
De samenleving moet nu onmiddellijk weer open
en wij juichen alle fatsoenlijke acties toe die daarop gericht zijn.
Namens het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland Drs. Jip Meijer MBA
27 januari 2021
Wil het Kabinet van zelfstandige taxiondernemers af?
Met veel bombarie heeft het kabinet een nieuw noodpakket gepresenteerd. Maar als de confetti is neergedwarreld blijkt dat er nog steeds onvoldoende aandacht is voor de kleine ondernemer. Weliswaar is er verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) maar de dringende oproep om bij de regeling TOZO ook de partnertoets achterwege te laten is niet gehonoreerd.
Dit staat in schril contrast met medewerkers in loondienst die met staatssteun 100% worden doorbetaald. Ondernemers willen het liefst zelf hun geld verdienen. Maar als dat door overheidsbeleid niet meer mogelijk is moeten zij daarvoor in redelijkheid worden gecompenseerd.
En als de maatstaf is dat de werknemer er niet op achteruit mag gaan dan is het redelijk dat ook de zelfstandige volledig wordt gecompenseerd. Een vergoeding op bijstands- niveau is dan wel het minste.
Wij doen daarom een dringend beroep op de Tweede Kamer om het Kabinet te bewegen de partnertoets in de regeling TOZO achterwege te laten voor het laatste kwartaal van 2020 en het eerste en tweede kwartaal van 2021.
Al aan het begin van de crisis maakte de toenmalige minister van Economische Zaken duidelijk dat hij niet veel op heeft met zelfstandige ondernemers. Er is op dit punt niets veranderd. Pas na veel externe druk geeft men een klein beetje toe.
Het behoeft geen betoog dat zelfstandige ondernemers keihard nodig zijn om onze economie weer op gang te brengen na de crisis en om de te verwachten toename van de werkloosheid te verlichten.
27 januari 2021
Drs. T.D.J. Meijer MBA
Namens de Stichting Taxibelangen Nederland
2 februari 2018
BCT
Zoals bij alle taxiondernemers bekend zijn er problemen met het functioneren van de BCT. Dit speelt zoals iedereen weet al jaren. Inmiddels is de situatie dermate verslechterd dat zelfs handhaving door middel van de BCT door de overheid feitelijk is gestopt. Er wordt nog wel gecontroleerd, maar met de uitgelezen data wordt niets gedaan.
Verhaal
Aangezien de overheid de taxiondernemer verplicht heeft bij door haar gecertificeerde bedrijven de BCT af te nemen, is de overheid ook verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van de BCT. Gelet op de lange periode waarin de BCT niet goed functioneert en het feit dat handhaving feitelijk is gestopt, is aannemelijk te maken dat aanschaf van het apparaat door de taxiondernemer zinloos is geweest. Ook is opmerkelijk te noemen dat de taxiondernemer zelfs werd verplicht om een software update aan te schaffen om eerder falen van de BCT te maskeren. De STN heeft een jurist laten onderzoeken of verhaal op de overheid van alle door de taxiondernemer gemaakte kosten voor de BCT zinvol is. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de juridische positie van de taxiondernemer sterk genoeg is om alle kosten bij de overheid te gaan verhalen.
Juridische procedure
Een juridische procedure tegen de overheid duurt lang en is kostbaar. De STN kan als stichting dit financieel niet dragen. Binnen het bestuur is daarom het idee ontstaan om de kosten van een dergelijke procedure te laten financieren via crowdfunding en/of individuele investeerders. Daarnaast zal een gespecialiseerd team advocaten worden ingeschakeld om de juridische procedure op te starten.
Overdracht vordering BCT
Teneinde een sterke positie op te bouwen tegen de overheid vragen wij alle leden van de STN (maar ook daarbuiten), om de STN te machtigen om namens hen alle kosten van de BCT te verhalen op de overheid. In ruil hiervoor ontvangen deze taxiondernemers een fors percentage van de aanschaf en overige kosten terug, als de juridische procedure tegen de overheid wordt gewonnen. Voor de taxi-ondernemer zijn hier géén kosten aan verbonden.
Melenkurion
De STN heeft Melenkurion ingeschakeld om zowel de taxiondernemers te benaderen, als de crowd-funding te realiseren. In de aankomende weken zult u dan ook rechtstreeks door hen worden benaderd om uw medewerking te verlenen.
Entiteit
De STN zal een aparte entiteit oprichten waarin de claim op de overheid wordt ondergebracht. Details hierover volgen in de aankomende weken.
Samenvatting
De STN beschouwt het als één van haar taken om op te komen voor haar leden die belast worden met geldverslindende maatregelen van de overheid, die achteraf géén effect of functie blijken te hebben. Het kan niet zo zijn dat de overheid hier géén verantwoordelijkheid in hoeft te nemen. Als STN willen wij hier onze leden daadwerkelijk ondersteunen.
31 augustus 2017
Hierbij ontvangt U als taxi-ondernemer de unieke link waarmee wij alle relaties van Stichting Taxibelangen Nederland uitnodigen om zich te registreren voor Taxi Expo 2017.
Als U op deze link klikt, wordt u doorgestuurd naar de gepersonaliseerde registratiepagina die is gekoppeld aan STN. Na afloop van de beurs ontvangt STN een overzicht van alle bezoekers die zich via deze link hebben aangemeld.
Klik hier voor de gepersonaliseerde registratielink.
Wij stellen het zeer op prijs als u de moeite wilt doen u zich te registreren.
Met vriendelijke groet,
Paul Dijkhuizen, voorzitter
16 mei 2017
Terwijl gisteren om 16.00 uur de vergadering van de Begeleidingscommissie voor de BCT bij de ILT in Utrecht ten einde liep, werd in Den Haag net de Kamerbrief van Staatssecretaris Dijksma over de evaluatie van de BCT en de gemeentelijke bevoegdheden openbaar gemaakt.
Evaluatierapport BCT
Graag had ik het evalauatierapport over de BCT in de Begeleidingscommissie BCT zelf besproken maar helaas werd deze evaluatie ons, ondanks eerdere toezeggingen, niet tijdig ter beschikking gesteld.
Na bestudering moet ik zeggen dat het BCT rapport er op het eerste gezicht goed uitziet, behoudens
enkele punten. Zoals het feit dat het met de handhaving alsmede de software van de BCT’s veel minder rooskleurig is dan in het rapport wordt weergegeven en het feit dat er nog geen oplossing is voor de BCT-kaarten die kapot kunnen gaan. Misschien een punt dat het vermelden waard is, is dat de aanbeveling om in de wetgeving de BCT meer als een doel dan als een middel op te nemen van onze eigen STN-juriste afkomstig is.
Conclusies Staatssecretaris
Wat minder goed te begrijpen valt is de bijgaande informatiebrief van de staatssecretaris Sharon Dijksma. In de conclusies van het rapport wordt vooral gesproken over doelstellingen die misschien
na verbetering van software, betere controles, betere werkzaamheid, extra onderzoeken etc. geheel
of gedeeltelijk zouden kunnen worden gehaal. Maar de staatssecretaris trekt in haar brief de conclusie dat de gegevens op betrouwbare wijze geregistreerd worden. Die betrouwbaarheid betwist de STN. Verder stelt de Staatssecretaris dat er op dit moment geen alternatief is voor de BCT. Dat laatste is vrij logisch gezien het feit dat één van de voorwaarden is dat de alternatieven voor de BCT’s moeten voldoen aan de eis dat ze door de ILT moeten kunnen worden uitgelezen. Dit moet met de controleapplicatie die juist specifiek is gebouwd voor de BCT. Dit is redeneren naar het antwoord toe.
Gemeentelijk beleid
Ook bij het rapport over het gemeentelijke beleid lijkt de Staatssecretaris de conclusies niet
juist te interpreteren. Natuurlijk is het zo dat als je in iedere gemeente nog meer controles
gaat invoeren de pakkans wordt verhoogd. Dat is logisch. Maar het rapport geeft ook aan dat de
gemeenten meer hun regelgeving op elkaar zouden moeten afstemmen. Met andere woorden, dat de steden meer dezelfde regels gaan hanteren, dat er een uniforme regelgeving dient te komen en herinvoering van vakbekwaamheidseisen. Deze eisen moeten dan gecontroleerd worden door gemeentelijke BOA’s die ondersteund worden door de ILT. Zou het niet handiger zijn om die controle dan gewoon bij één partij neer te leggen zoals de ILT?
Stedelijke regelgeving is leuk in hele grote steden als New York en Londen. Maar in Nederland, waar
de grote steden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt het voor problemen en extra kosten. Ook zorgt
het bij veel bedrijven voor extra lege kilometers, dat niet te rijmen is met allerlei maat-
regelen om de branche te ‘vergroenen’.
Overleg over uitwerking beleid
STN zou toch liever zien dat de Nederlandse overheid eens eerst gaat kijken wat hun beleidsmaat-regelen voor uitwerking hebben vóórdat nieuwe regels ingevoerd worden. Dit in plaats van het huidige beleid van eerst invoeren, dan evalueren met 0 meting, een jaar later een 1 meting en in de tussentijd maar hopen dat het allemaal wat beter wordt. Ook wat meer overleg met STN en informatie aan de taxi-branche zouden wij zeer waarderen.
Paul Dijkhuizen
voorzitter STN
22 maart 2017
Recentelijk kregen we een melding van een ondernemer over het nieuwe verdienmodel dat bij Neone gehanteerd wordt. Nadat bij een taxi ondernemer de bandenleverancier een iets andere maat banden onder zijn auto gezet had (wat de ondernemer niet gemerkt had), was er in eerste instantie niet veel aan de hand. Na verloop van een paar weken begon de BCT echter steeds meer foutmeldingen betreffende afwijkingen in de afgelegde weg te genereren. Aangezien dit altijd al het geval was, werd daar in het begin niet veel aandacht aan besteed. Maar de foutmeldingen kwamen steeds frequenter en uiteindelijk crashte de BCT regelmatig. Dus op naar de inbouwer om uit te laten zoeken wat er aan de hand was.
Na controle bleek dat er een iets andere maat banden onder de auto zaten dan in de BCT stond geregistreerd. Er was een heractivatie nodig. En dan gaat de teller van Neone lopen. De ondernemer werd gedwongen de update van de software door te voeren, anders was een heractivatie van de BCT blijkbaar niet meer mogelijk.
De ondernemer is principieel tegen de update aangezien hij verwacht dat hij in het verleden een deugdelijk apparaat heeft gekocht en een update niet nodig zou moeten zijn. Er is ook nooit vermeld dat updates verplicht zouden kunnen worden gesteld. Vraag is tevens of er wel een wettelijke basis is om een update te verplichten. Daar kwamen dan de heractivatiekosten bovenop en vervolgens rekent Neone zich ook nog eens kosten voor de activatie van software/bestanden. De totale kosten voor een dergelijk eenvoudige heractivatie :
• Software-update € 206,61
• Heractivatie € 66,11
• Activatie bestande/software € 65,29
======== +
€ 338,31 (Exclusief BTW)
En dat alleen maar omdat de bandenleverancier niet exact de juiste maat onder de auto had gezet. Heeft u ook dit soort ervaringen mail dit dan graag naar ons via lisanne@eendrachtbv.nl.
3 januari 2017
Geachte ondernemer,
Allereerst de beste wensen voor 2017 toegewenst, namens het bestuur en het secretariaat! Verder willen wij u vragen om te kijken of er nog wijzigingen in uw bedrijf zijn geweest waardoor de verplichte ondernemersbijdrage aangepast dient te worden aangepast voor 2017.
De verplichte bijdrage blijft ongewijzigd in bedrag; dat betekent dat u voor ieder voertuig 50,- euro bijdrage betaalt tot een maximum van 450,- euro. De factuur voor de bijdrage volgt in februari.
Eventuele wijzigingen kunt u doorgeven aan het secretariaat via info@taxibelangen.nl
3 januari 2017
We trappen dit nieuwe jaar af in het kader van het Regeltje van de Week met de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Een tijdje terug kreeg het secretariaat een vraag binnen van een ondernemer die een brief van het KIWA op de bus had gekregen, waarin hij opgeroepen werd om zijn VOG te vernieuwen. Dat was nodig om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor taxiondernemer. De betreffende ondernemer vond dit een vreemde gang van zaken; hij had toch een taxivergunning voor onbepaalde tijd gekregen? Waarom zou hij dan opnieuw een VOG moeten aanvragen? Deze week daarom aandacht voor de VOG.
In de wet is geregeld dat een taxiondernemer voor behoud van zijn vergunning van onbepaalde tijd in ieder geval betrouwbaar moet zijn. In een regeling van de minister is geregeld dat de term betrouwbaar inhoudt dat u iedere 5 jaar een VOG moet kunnen overleggen. Concreet antwoord is daarom: ja u heeft een vergunning voor onbepaalde tijd gekregen, maar u moet daarbij wel voldoen aan bepaalde eisen, en één zo’n eis is dat u om de 5 jaar een VOG (niet ouder dan 2 maanden) dient te overleggen. Anders kan inderdaad uw vergunning worden ingetrokken of geschorst.
Een VOG is feitelijk een check door een overheidsinstantie genaamd Justis, waarin gekeken wordt of u in het verleden gedrag heeft vertoond dat al dan niet een bezwaar vormt voor de door u te vervullen functie. Daarbij wordt getoetst aan de hand van het relevantieprincipe: u kunt mogelijk wel een strafbaar feit hebben gepleegd in het verleden, maar een weigering tot afgifte van deze VOG volgt pas wanneer dat strafbare gedrag in relatie tot uw nieuwe functie voor problemen/bezwaren gaat zorgen.
Justis zendt deze VOG of de weigering daartoe vervolgens door naar het KIWA. Het is namelijk het KIWA dat erop toeziet of ondernemers wel aan deze verplichting voldoen, nu zij de ondernemersvergunningen uitgeven en controleren. Bij de aanvraag/verlenging van de vergunning moet u tevens een uittreksel van het handelsregister van de Kamer van Koophandel toevoegen. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van deze periodieke toetsing.
28 december 2016
Vlak voor de kerst namen enkele verontruste taxiondernemers uit Eindhoven en omstreken contact op met STN. De Eindhovense gemeenteraad nam enkele maanden geleden het besluit om een TTO-systeem in te voeren, waarmee Eindhoven de kwaliteit van het taxiaanbod zou willen verbeteren, deze regeling zal aankomend jaar van start gaan. De ondernemers die contact opnamen met STN stelden op zich niets tegen de kwaliteitseisen te hebben, maar zijn wel erg verbolgen over de manier waarop de besluitvoering werd doorgevoerd en daarnaast over de keuze voor het TTO-model als gekozen middel.
Eindhoven heeft de keuze voor de TTO-regeling niet alleen gebaseerd op een beoogde kwaliteitsverbetering, maar ook omdat men beoogt de taxivloot in Eindhoven milieuzuiniger te maken. STN is weinig enthousiast over TTO-regelingen en meent dat kwaliteit in het taxiaanbod vooral verwezenlijkt zou moeten worden door landelijke kwaliteitseisen te stellen aan een ondernemer; diens vergunning betreft immers het hele land. Verder is STN van mening dat de TTO-opzet vooral nadelig is voor de kleinere ondernemers; die zich niet alleen moeten gaan verenigen om aan de schaalvereisten te voldoen, maar door een TTO ook – onnodig – op kosten gejaagd gaan worden. Grotere ondernemingen, die zelf al aan het vereiste van minimaal 15 voertuigen voldoen, worden helemaal niet geraakt door deze nadelen en kunnen simpel het ‘eigen vlees keuren’ in een eigen TTO. Het feit dat ondernemers die nu al aan bepaalde milieueisen voldoen voordelen krijgen, is daarnaast ook een vreemde gang van zaken. Het merendeel van de ondernemers heeft nog maar nauwelijks de kans gekregen om te anticiperen op deze zaak, dan wel de middelen daar niet toe. Het is dan ook niet eerlijk om nu al een onderscheid te maken tussen al dan niet milieuvriendelijk, en al helemaal niet om daar privileges aan te verbinden die een groot verschil in de omzet kunnen gaan maken.
STN onderstreept dan ook het standpunt van de meer dan 70 taxiondernemers die vorige week geprotesteerd hebben tegen deze voorgenomen plannen. STN zal dit ook laten blijken richting gemeente Eindhoven. Een minder ingrijpende maatregel zoals een plaatselijk kwaliteitskeurmerk had de overbodige beslommeringen van organiseren in een club van minimaal 15 voertuigen kunnen voorkomen en zou bovendien minder op kosten jagen.
23 december 2016
Beste ondernemers,
Zo aan het einde van het jaar schijnt het gebruikelijk te zijn dat de voorzitter een stukje schrijft over wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is en de ‘balans’ opmaakt. Ik kan daar natuurlijk niet in achter blijven.
2016 is voor de taxiwereld een bewogen jaar geweest, vaak werd het nieuws gehaald, in de politiek werden we regelmatig besproken en er werden door beleidsmakers beslissingen genomen, uitgesteld, nader onderzocht of geëvalueerd. De BCT werd nu na voor de zoveelste keer te zijn uitgesteld toch wettelijk verplicht, nieuwe tarieven voor vergunningen zijn nog even uitgesteld, evaluaties op het gebied van TTO wetgeving en de BCT’s zijn gepasseerd en aan het einde van jaar werd ook nog gekeken hoe de ronselpraktijken op Schiphol nu eindelijk aangepakt kunnen worden.
Menig wets- en beleidsvoorstel van de overheid op gebied van taxi’s werd geïntroduceerd onder het mom van de verhoging van de professionaliteit dan wel de professionele uitstraling van de taxibranche. Zie daarvoor o.a. de BCT maar ook bijvoorbeeld de TTO’s. Tot ieders grote verbazing werd aan het begin van het jaar, volkomen tegenovergesteld aan dit uitgangspunt van professionaliteit, met een simpel ministerieel besluit de vakbekwaamheidseis in de prullenbak gegooid. Hierdoor is er een belemmering weggenomen voor een ieder die maar taxichauffeur wil gaan worden. In sommige gevallen is dat geen probleem, maar we zien ook een toename van de ‘minder professionele bedrijfjes’ die het niet zo nauw nemen met de door ons gewenste professionaliteit en kwaliteit.
De BCT’s, functioneren nog steeds niet naar behoren, en wij vrezen dat het erg lang zal duren voordat ze daadwerkelijk storingsvrij zullen zijn (mocht dat al gebeuren). Wij waarschuwden deze zomer toen de BCT-update verplicht werd gesteld over diens gebreken, en helaas hebben we daarin gelijk gekregen, een nieuwe update schijnt aanstaande. Wij zitten inmiddels aan tafel als gesprekspartner bij de BCT-begeleidingscommissie, waar wij de nog altijd overduidelijke gebreken en bezwaren aan bod brengen. Ook bij de nieuwe tarieven voor vergunningsverlening praat STN mee. Er is daarnaast vanuit de politiek aanstalten gemaakt om ons bij het algemene taxi-overleg aan te laten sluiten. Te lang zijn er beslissingen genomen waarbij de taxibedrijven, en vooral het MKB niet werd gehoord. Beslissingen die bijna zonder uitzondering verkeerd zijn uitgepakt en die voor een hoop ellende in de taxibranche hebben gezorgd, tot faillissementen en de daarbij behorende ontslagen tot gevolg. Wij merken dat bij de gesprekken waar we aanwezig zijn, dat er vaak welwillend gereageerd wordt op onze nuchtere argumenten en voorstellen, ingegeven vanuit onze praktijkervaring.
Meer dan ooit wordt STN dan ook serieus genomen. Zie in dat kader bijvoorbeeld de vragen en bezwaren die Kamerlid De Boer al een aantal keer voor ons heeft overgebracht naar Staatssecretaris Dijksma. Hoewel wij toch bovenal ondernemers van de praktijk blijven, en nooit volleerde lobbyisten zullen worden, hebben we inmiddels een ingang in politiek Den Haag. En in Den Haag zijn er niet alleen mensen die serieus nemen wat te zeggen hebben, maar ze schrikken zich daarnaast een hoedje wanneer wij vertellen hoe het opgelegde beleid er in praktijk uitziet.
Het bestuur en het secretariaat hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om overal waar mogelijk het STN-geluid te verkondigen en een voet binnen de deur te zetten. Op organisatorisch vlak hebben we stappen gemaakt. Het is niet eenvoudig om een organisatie op poten te zetten en tegelijk te verwachten dat deze resultaten zal boeken, maar het huis staat inmiddels. We hebben een site die veel ondernemers als meerwaarde beschouwen op het geijkte taxinieuws dat al beschikbaar is. We hebben een bestuur bestaand uit enthousiaste vrijwilligers die het niet aflaten om overal waar mogelijk de stem van de taxi ondernemer te laten horen. Het secretariaat en bestuur zijn daarnaast veelvuldig in staat om ondernemers te helpen met hun problemen.
Maar bovenal hebben we U als aangesloten ondernemer, en met U vele andere ondernemers die door hun steun zorgen dat we dat kunnen blijven doen en hopelijk ook in 2017 weer stappen kunnen maken. Wij hopen dan ook volgend jaar wederom op uw steun te kunnen rekenen.
Ik wens u namens het bestuur en het secretariaat een heel gezellig uiteinde. Voor 2017 alle goeds en veel veilig kilometers!
Paul Dijkhuizen – voorzitter STN
9 december 2016
Het was even stil op de site maar dat betekent zeker niet dat er niets gebeurd is de afgelopen tijd. Daarom een kleine update om u als ondernemer even bij te praten.
Een paar weken terug heeft het bestuur de KWINK-groep op de stoep gehad, een onderzoeksgroep die voor de overheid onderzoek deed naar Gemeentelijke taxiregelgeving (inderdaad TTO). STN-ondernemers waren in de gelegenheid om voorafgaand hieraan een enquête in te vullen, een heel behoorlijk aantal ondernemers heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt. Het bestuur heeft die resultaten meegenomen en aan de hand hiervan een standpunt bepaald. Dit standpunt is als volgt naar de KWINK-groep gecommuniceerd: 1. Stoppen met huidige opzet TTO’s, terug naar landelijke regelgeving. 2. Er moet capaciteitsbeleid worden gevoerd; er moeten minder taxi’s in overspannen gebieden. 3. Dit moet gekoppeld worden aan landelijke kwaliteitseisen in de vorm van iets dat lijkt op de vroegere vakbekwaamheid. 3. Daar moet streng op worden gehandhaafd.
Het gesprek met de KWINK-groep was plezierig, en het bestuur had althans het gevoel dat er goed geluisterd werd naar de bezwaren t.o.v. de huidige regeling én de oplossingen waarmee naar voren werd getreden. Aan de KWINK groep is gevraagd om het uiteindelijke onderzoeksrapport naar STN te sturen.
Er is eveneens rond deze tijd contact geweest met een andere onderzoeksgroep AEF, die namens de overheid de BCT-evaluatie uitvoeren. Uiteraard hebben wij ons in dezen kritisch opgesteld, en onder andere aangevoerd dat de BCT nog altijd niet aan de uitgangspunten voldoet. Een eerste gesprek hierover is geweest bij Paul Dijkhuizen thuis waar ook bestuurslid Rex Urban aanwezig was, maar de mensen van AEF waren daarnaast ook erg benieuwd in hoeverre de BCT nu daadwerkelijk lasten verlichtend werkte voor de kleinere ondernemer. Daarvoor is de AEF op een andere dag afgereisd naar Limburg voor een onderhoud met STN-bestuurslid Erwin Quaaden. Die wist onder andere te vermelden dat die lastenverlichting er feitelijk niet was (in ieder geval niet voor hem), en daarnaast dat hij op de Duitse Taxi beurs systemen had gezien die niet alleen veel meer konden dan onze BCT, maar daarnaast ook stukken goedkoper waren.
In november stond daarnaast een overleg gepland over het vergunningenstelsel met KIWA en ILT (en daarnaast vertegenwoordigers uit andere branches). Dit overleg is echter uitgesteld naar april volgend jaar. In eerdere overleggen werd STN bevestigd in haar standpunt dat er bij KIWA maar vooral bij de overheid (ILT) nog wel iets aan efficiency te halen valt, zodoende dat de prijzen voor vergunningen naar beneden kunnen. Wij zullen in komende overleggen niet nalaten dit standpunt nogmaals naar voren te brengen.
Verder is STN-voorzitter Paul Dijkhuizen 28 november jl. voor het eerst aangeschoven bij de BCT-begeleidingscommissie. Bij deze commissie zijn alle BCT-partijen aangesloten, en het was na de recente Kamervragen van de STN die door mevrouw de Boer aan de staatssecretaris zijn gesteld dat Paul hiervoor uitgenodigd werd. Hij heeft hier de STN-uitgangspunten met betrekking tot de BCT naar voren gebracht. Zo bracht Paul onder andere naar voren dat er pas gehandhaafd zou moeten worden op een BCT(update) nadat deze conform de uitgangspunten is, en niet wanneer veel ondernemers nog altijd gedwongen zijn door o.a. storingen om een papieren administratie ernaast aan te houden. Een volgend overleg is gepland voor februari komend jaar waarover uiteraard zal worden bericht.
Tot slot vindt op moment van schrijven de vaste Kamercommissie vergadering plaats met betrekking tot de Taxi branche. In deze vergadering legt de Staatssecretaris verantwoording af aan een aantal Kamerleden die Taxi in hun portefeuille hebben, en kunnen Kamerleden daarbij vragen stellen. Wij hebben uiteraard Kamerleden benaderd om onze huidige bezwaren kenbaar te maken aan de
Staatssecretaris. Wanneer het verslag van deze vergadering gepubliceerd wordt, zal STN uiteraard een korte samenvatting van de hoogtepunten op de site zetten. Er is door mevrouw de Boer tijdens dit debat gevraagd of de STN niet ook uitgenodigd moet worden voor de taxioverleg commissie, wij wachten de uitkomst hier van af.
Hopelijk ziet u in ieder geval dat het bestuur niet stil heeft gezeten, we worden steeds meer gezien door de politiek als een serieuze gesprekspartner, ook volgend jaar zullen wij proberen om de STN standpunten zo goed mogelijk bij de diverse instanties kenbaar te maken.