15 maart 2021
In de laatste ronde staatssteun heeft STN gepleit voor het laten vallen van de partnertoets in de regeling TOZO en voor verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten. Op het laatste punt is wat verruiming gekomen maar niet op het cruciale punt van de partnertoets.
Veel ondernemers lopen aan tegen het probleem van een niet passende SBI-code en tegen het probleem dat zij hogere vaste lasten hebben door extra investeringen in verband met het aflopen van de vrijstelling BPM voor Taxi’s. Op dit punt is snel een oplossing nodig.
STN constateert dat dit kabinet kiest voor ongelijke behandeling tussen mensen in loondienst met 100% doorbetaling via NOW en zelfstandigen die terugvallen op bijstandsniveau en nog lager als de partner een inkomen heeft.
Daarmee kiest het kabinet er voor om de rekening van de Corona crisis eenzijdig neer te leggen bij de ondernemers in de getroffen sectoren. En wel zodanig dat zij diep in de financiële problemen komen en zelfs hun bedrijf moeten beëindigen en hun dromen moeten opgeven.
Dat is onacceptabel!
Ook andere bedrijven en zelfs complete winkelketens gaan ten onder en daarmee is algehele opening van de economie onvermijdelijk geworden.
Al vorig jaar is door het bedrijfsleven samen met de overheid gekeken hoe men verantwoord kan functioneren. Maar het Kabinet wist het beter en heeft dit aan de kant geschoven. Er is daardoor grote schade aangericht. In de media staan steeds meer berichten die wijzen op een falend kabinetsbeleid gericht op een ziekte die veel minder dodelijk is dan we aanvankelijk dachten. Het corona-beleid is volstrekt disproportioneel.
De samenleving moet nu onmiddellijk weer open
en wij juichen alle fatsoenlijke acties toe die daarop gericht zijn.
Namens het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland Drs. Jip Meijer MBA
27 januari 2021
Wil het Kabinet van zelfstandige taxiondernemers af?
Met veel bombarie heeft het kabinet een nieuw noodpakket gepresenteerd. Maar als de confetti is neergedwarreld blijkt dat er nog steeds onvoldoende aandacht is voor de kleine ondernemer. Weliswaar is er verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) maar de dringende oproep om bij de regeling TOZO ook de partnertoets achterwege te laten is niet gehonoreerd.
Dit staat in schril contrast met medewerkers in loondienst die met staatssteun 100% worden doorbetaald. Ondernemers willen het liefst zelf hun geld verdienen. Maar als dat door overheidsbeleid niet meer mogelijk is moeten zij daarvoor in redelijkheid worden gecompenseerd.
En als de maatstaf is dat de werknemer er niet op achteruit mag gaan dan is het redelijk dat ook de zelfstandige volledig wordt gecompenseerd. Een vergoeding op bijstands- niveau is dan wel het minste.
Wij doen daarom een dringend beroep op de Tweede Kamer om het Kabinet te bewegen de partnertoets in de regeling TOZO achterwege te laten voor het laatste kwartaal van 2020 en het eerste en tweede kwartaal van 2021.
Al aan het begin van de crisis maakte de toenmalige minister van Economische Zaken duidelijk dat hij niet veel op heeft met zelfstandige ondernemers. Er is op dit punt niets veranderd. Pas na veel externe druk geeft men een klein beetje toe.
Het behoeft geen betoog dat zelfstandige ondernemers keihard nodig zijn om onze economie weer op gang te brengen na de crisis en om de te verwachten toename van de werkloosheid te verlichten.
27 januari 2021
Drs. T.D.J. Meijer MBA
Namens de Stichting Taxibelangen Nederland
16 december 2020
De taxiondernemer staat nog steeds in de kou!
In onze zienswijze van 26 oktober hebben wij gepleit voor TOZO zonder partner- en vermogenstoets (zoals bij TOZO-1) voor ondernemers. Helaas is deze suggestie niet opgepakt.
Eerlijk gezegd hadden wij gehoopt dat de situatie rond de Kerst weer zou verbeteren. Maar met de Lockdown tot en met 19 januari betekent dat voor de meeste bedrijven geen omzet meer in deze cruciale periode en waarschijnlijk langer.
Wij pleiten daarom nogmaals dringend voor uitvoering van TOZO voor deze ondernemers zonder partner- en vermogenstoets van 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2020.
Wij pleiten ook voor verlaging van de drempel voor TVL naar € 500 per maand.
Deze regeling is verantwoord. Als een ondernemer toch voldoende omzet draait dan wordt dat in mindering gebracht op de uitkering. Deze regelingen ademen mee met de omstandigheden.
Helaas bestaat er nog steeds het idee dat zelfstandige taxiondernemers geen steun behoeven omdat zij dit risico zelf hadden moeten afdekken. Maar de NOW-regeling, die er voor zorgt dat werknemers niet ontslagen worden, wordt niet uit de loonheffing betaald maar uit de algemene middelen. Als men niet wil dat werknemers er een beetje in inkomen op achteruit gaan dan moet men zeker niet willen dat zelfstandigen er in inkomen heel erg op achteruitgaan.
TOZO zonder partner- en vermogenstoets is dan wel het minste wat men kan doen.
Tot slot wijzen wij er op ook de manier waarop de regering met de crisis omgaat van belang is. Met lede ogen zien wij dat in Azië het economisch en maatschappelijk leven weer op gang is en uitbraken snel onder controle worden gebracht. Met protocollen heeft het Nederlandse bedrijfsleven er voor gezorgd dat het maatschappelijk en economisch leven zo goed mogelijk door kan gaan. Maar de regering schuift dit allemaal gewoon aan de kant. Het wekt dan ook geen verbazing dat er discussie ontstaat over de in ons land gevolgde aanpak.
Deze discussie laten wij gaarne aan de politiek, maar wij veroorloven ons een observatie.
Het valt ons op dat de meeste plannen van de Minister in de uitvoering lijken te verzanden. Het lijkt er op dat de crisisstructuur niet effectief is, waardoor telkens wordt teruggevallen op grove generieke maatregelen in afwachting op een vaccin.
De door de regering gevolgde aanpak vloeit eerder voort uit machteloosheid dan uit daadkracht. De regering maskeert deze machteloosheid met briefings en verwijzingen naar het vaccin. Dat zij daarbij de schuld geven aan burgers die zich niet aan de maatregelen houden (en daardoor verdeeldheid zaaien) wijst er op dat de regering radeloos is.
Waarom laat het kabinet zich niet bijstaan door een Chef Staf uit een operationeel deel van de overheid (Defensie? Brandweer?). Deze kan dan de informatievoorziening en de operationele coördinatie aansturen op gezag van de regering.
Concluderend: Taxiondernemers kunnen nu echt geen kant meer op. De crisis in deze vorm valt niet onder het ondernemersrisico en verplicht de overheid tot compensatie van inkomensverlies veroorzaakt door de door haar genomen maatregelen.
16 december 2020
Drs. T.D.J. Meijer MBA
Namens het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland
28 oktober 2020
Op 25 mei heeft de Stichting Taxibelangen Nederland haar zienswijze gegeven op de 2e ronde van het Steunpakket.
Inmiddels is er, zoals verwacht, een 3e ronde van het Steunpakket. Deze is inmiddels ingehaald door de harde realiteit van de, eveneens verwachte, tweede golf van het Corona-virus.
De taxiondernemer staat in de kou.
Taxiondernemingen hebben onder de huidige omstandigheden nog maar bitter weinig werk. Vooral de kleinere taxiondernemingen die geen contractvervoer hebben. De reiswereld ligt plat, er zijn geen evenementen, geen bruiloften en geen partijen en de Horeca is dicht. Het dringende advies van de overheid aan de burger is: blijf thuis! Wat moet je dan nog als taxi-ondernemer?
Alle aandacht is nu gericht op de sectoren waarop directe maatregelen van toepassing zijn, maar er is te weinig aandacht voor de vervoerssector (taxi, touringcar) die heel hard geraakt wordt.
In onze verklaring van 25 mei hebben wij al naar voren gebracht dat het te vroeg was om het steunpakket voor bedrijven af te bouwen. Bovendien komen de kleine taxibedrijven (eigen rijders, familiebedrijven e.d) in financiële problemen omdat zij bijvoorbeeld geen of minder TOZO ontvangen vanwege de situatie van de partner en soms ook beneden de drempel van de TVL vallen.
TOZO weer zonder partnertoets!
In de tweede steunronde is de partnertoets weer toegevoegd aan de regeling TOZO (bijstand voor ondernemers). Bij de derde ronde zou ook de vermogenstoets weer worden toegevoegd. Gelukkig is deze vermogenstoets vervallen met het oog op de tweede golf van Corona.
Daardoor is er een scheve situatie ontstaan waarbij taxiondernemers moeten terugvallen op bijstandsniveau of op het inkomen van de partner terwijl werknemers in getroffen sectoren gewoon hun salaris kunnen houden als gevolg van NOW. Ook tweeverdieners. Dat staat in geen enkele verhouding tot de situatie van de zelfstandige taxiondernemer die ook met een werkende partner aanzienlijk in inkomsten terugvalt en al snel in de financiële problemen komt.
Het argument dat werknemers premie betalen voor de WW snijdt geen hout omdat de regeling NOW juist beoogt om werknemers uit de WW te houden en gelet op de huidige werkloosheidscijfers tot nu toe met succes. Maar een klein bedrijf dat na de crisis weer volop kan werken creëert ook werkgelegenheid en is waarschijnlijk goedkoper op de been te houden dan het creëren van nieuwe banen.
STN pleit er dan ook voor om voor de derde ronde van het Steunpakket ook de partnertoets in de regeling TOZO weer te laten vallen en daarmee de kleine ondernemers en ZZP-ers door de crisis heen te loodsen. Zeker ook omdat een aantal van hen vaste lasten heeft beneden de drempel en zij geen TVL ontvangen.
Zal de markt er na de coronacrisis anders uitzien? Dat is welhaast zeker, maar niemand weet precies hoe! Er zal zeker meer taxiwerk zijn dan nu, maar mogelijk minder dan voorheen. En misschien dienen zich dan nieuwe kansen aan. Maar dat geldt voor alle bedrijven en alle getroffen sectoren en er is geen reden om grotere bedrijven en hun werknemers te helpen en kleinere ondernemers aan hun lot over te laten. Het is ook niet uit te leggen dat er een investeringsfonds is van 20 miljard (!) en er niet wat beschikbaar kan komen voor het overeind houden van de kleine ondernemers.
Het woord “samen” wordt in verband met Corona vaak in de mond genomen en staat zelfs als slogan achter de bewindslieden bij de persconferenties. Veel ondernemers ervaren dat zij kennelijk niet onder dat “samen” vallen en anderen kennelijk meer “samen” zijn dan zij. Overigens bestond dat gevoel al bij veel kleine ondernemers voordat Corona zich aandiende. Wij sturen deze zienswijze aan de partijen in de Tweede Kamer met de vraag of zij iets aan deze schrijnende situatie willen doen.
26 oktober 2020
Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland
27 mei 2020
Op dit moment is duidelijk hoe de regering het pakket aan steunmaatregelen wil verlengen. Dit is de zienswijze van Stichting Taxibelangen Nederland op dit pakket.
TOZO
Tot verbazing van STN wordt de regeling TOZO (bijstand voor ondernemers) door de partnertoets zeer sterk ingekrompen. Wij pleiten voor het behoud van de regeling TOZO zonder partnertoets.
Al bij de invoering van de steunmaatregelen rees de vraag hoe lang deze in stand zouden moeten blijven. Een verlenging met drie maanden werd genoemd en het was niet denkbeeldig dat daar nog weer eens drie maanden bij zouden moeten komen. Het was dus toen al voorzien dat het niet bij drie maanden zou blijven.
Het weer terugdraaien van de inkomenssteun voor een groot deel van de kleine (taxi-)ondernemers gaat in tegen de bij deze groep gewekte verwachtingen. Eerst zou er helemaal geen steun komen maar daarop werd de regering teruggefloten. Toen werd de taxibranche niet als direct getroffen beschouwd en dat is gecorrigeerd. En nu wordt een groot deel van deze groep opeens weer in de steek gelaten. Dat is weinig verheffend.
Uiteraard kunnen de steunmaatregelen niet onbeperkt worden voortgezet. Maar bij de argumentatie van het kabinet wordt de indruk gewekt dat we het ergste hebben gehad nu de lockdown wordt versoepeld en dat ondernemers kennelijk moeten worden geprikkeld om nu in te spelen op de situatie.
Maar nog steeds hebben taxibedrijven weinig omzet. Het zomerseizoen (Luchthavenvervoer, toeristenvervoer, festivals, familiefeesten, uitgaansvervoer) is nu al grotendeels verloren. Het taxivervoer volgt de maatschappelijke activiteit. Het ziet er naar uit dat die ook na 1 september nog wordt geremd door beperkende maatregelen. Veel sectoren geven aan dat een 1,5 meter economie voor hen bedrijfseconomisch niet rendabel kan zijn en dat heeft ook zijn weerslag op de taxibranche.
Het is nu te vroeg om steunmaatregelen af te bouwen.
In de huidige omstandigheden zien wij ook niet veel mogelijkheden voor taxiondernemers om op grote schaal andere activiteiten binnen de 1,5 meter economie (anders dan stop- loss) te initiëren. Zeker niet als deze ook nog eens zonder investeringen direct zullen moeten renderen. Het argument dat ondernemers nu moeten worden geprikkeld om dat te doen getuigt van een gebrek aan realiteitszin.
TVL / TOGS
Wij zien met instemming dat in de regeling TVL de Tegemoetkoming Vaste Lasten wordt verruimd voor bedrijven met hogere vaste lasten. De regeling wordt nog nader uitgewerkt. Er is op dit moment niet duidelijk of er weer een ondergrens wordt gehanteerd zoals bij de regeling TOGS. Wij zijn van mening dat ook kleine taxi-ondernemers met vaste lasten beneden € 4.000,- van deze regeling gebruik moeten kunnen maken. Een passende tegemoetkoming in het kader van TOGS voor deze groep over de afgelopen periode half maart t/m 31 mei achten wij ook op zijn plaats.
NOW
Voor deze regeling is vooral maatwerk van belang waarbij wordt gewerkt aan maximaal behoud van werkgelegenheid maar waar ingekrompen moet kunnen worden om het bedrijf levensvatbaar te houden.
Leningen
Wij adviseren taxi-ondernemers zeer terughoudend te zijn met leningen. Er moet waarschijnlijk van een langdurig lagere omzet worden terugbetaald en het is in veel gevallen geen geschikt instrument om door de crisis heen te komen. Zeker niet als er ook al uitstel is gevraagd bij de Bank, Financiers van voertuigen en de Belastingdienst.
Resumerend:
De STN pleit voor het voortzetten van de regeling TOZO zonder partnertoets.
De STN pleit voor verruiming van de regeling TOGS en een ruime TVL zodat ook ondernemers met vaste lasten onder € 4000 een tegemoetkoming ontvangen.
Op enig moment zal de steun moeten worden afgebouwd. Daar is nu het moment niet voor gelet op de van kracht zijnde maatschappelijke beperkingen en de kans dat er in het najaar een tweede uitbraak komt waarbij de beperkingen weer worden aangescherpt. Pas als er duidelijk zicht is op het einde van de crisis is het mogelijk voor taxi- ondernemers om weer volop te ondernemen.
Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland.
14 april 2020
Op de site van het RIVM staan ook een aantal richtlijnen aangegeven voor het zogenaamde Noodzakelijk Zittend Vervoer. Dit document geeft een uitgebreid overzicht wat wat er allemaal gedaan zou moeten worden om het vervoer zo veilig mogelijk voor chauffeur en passagier uit te kunnen voeren.
Dit document kunt u vinden door deze link te volgen.
14 april 2020
De Rijksoverheid heeft een protocol uitgebracht waarin een aantal regels en aanbevelingen vastgelegd zijn om een zo veilig mogelijk zorgevervoer en regulier taxivervoer aan te bieden gedurende de periode dat we geconfronteerd blijven met het COVID-19 (Corona)virus.
Volg de link naar het document van de overheid.
6 april 2020
De noodzakelijke maatregelen van de overheid voor de bestrijding van het Corona virus raken de Taxi-branche hard. Veel Taxibedrijven hebben amper nog werk.
Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland juicht toe dat de overheid in deze nijpende situatie bijspringt met diverse maatregelen waarbij ook de kleinere taxiondernemers door deze moeilijke periode worden geholpen.
Wij raden getroffen taxiondernemers aan om gebruik te maken van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Zelfstandig Ondernemers (TOZO) en een tijdelijke bijstandsuitkering aan te vragen voor levensonderhoud eventueel aangevuld met een lening voor het voortbestaan van het bedrijf. U kunt zich wenden tot de gemeente, ook als er sprake is van acute geldnood.
De Stichting Taxibelangen vindt het onjuist dat de Taxi-branche niet is aangemerkt als een van de direct getroffen sectoren onder de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS) en daardoor niet in aanmerking komt voor de € 4.000 die de regering heeft toegezegd.
Veel taxibedrijven hebben nauwelijks nog omzet:
De Stichting Taxibelangen roept de regering daarom dringend op om ook de zwaar getroffen taxibranche onder de regeling TOGS te brengen. Tevens roepen wij de regering dringend op om de regeling TOGS ook open te stellen voor de taxi-ondernemers die vanuit huis werken en daardoor ook niet aan het geëiste bedrag aan vaste lasten komen. Door de aankondiging van de regering zijn onder taxi-ondernemers verwachtingen gewekt die nu niet worden waargemaakt en de teleurstelling is dan ook groot. Wij roepen de regering dan ook op terzake actie te nemen onder het motto “Promise Big, Deliver Big” Voor veel bedrijven spant het er om en de emoties kunnen hoog oplopen.
Het bestuur van de Stichting Taxi-belangen Nederland roept iedereen op om de kalmte te bewaren. Met duizenden mensen die in ziekenhuizen vechten voor hun eigen leven en het leven van anderen in een land waar iedereen er verder het beste van probeert te maken zijn protestacties volstrekt ongepast. Wij wijzen protestacties daarom af: Blijf thuis!
22 augustus 2018
‘Beste taxichauffeur, taxiondernemer of beide,
’Organisatieadviesbureau Andersson Elffers Felix (AEF; www.aef.nl) voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uit naar de boordcomputer taxi (BCT). De BCT is in 2016 verplicht gesteld en sindsdien moeten alle taxi’s hiermee uitgerust zijn. Anderhalf jaar na invoering is het ministerie nieuwsgierig of de doelen, die beoogd werden met de invoering van de BCT, ook gehaald zijn. Onderdeel van ons onderzoek en de beantwoording van deze vraag is het bevragen van het werkveld middels een online enquête. Alleen de mensen die zelf direct of indirect aan de slag zijn met de BCT kunnen aangeven hoe de BCT in de praktijk werkt, wat goed gaat en vooral ook wat niet goed gaat.
De enquête is bedoeld voor:
• taxichauffeurs die in (loon)dienst zijn bij een taxibedrijf
• taxichauffeurs die als zelfstandige aan de slag zijn (ZZP’ers)
• taxiondernemers die meerdere taxichauffeurs in dienst hebben
Mocht u tot een van deze doelgroepen behoren dan zouden wij u willen vragen om onze enquête in te vullen. U kunt onze enquête invullen door te klikken op:
Het invullen kost u ongeveer 5 minuten en gebeurt volledig anoniem. Door deel te nemen aan de enquête kunt u tevens kans maken op één van de vier cadeaubonnen t.w.v. € 25,- die wij na afloop van de enquête verloten onder de deelnemers.
Mocht u nog vragen hebben over de enquête dan kunt u contact opnemen met Yannick Lataster (y.lataster@aef.nl; 0622347068) van AEF.
14 juni 2018
BCT, een update
Begin februari 2018 berichten wij over het feit dat de STN een juridische procedure wil starten tegen de overheid, in verband met het disfunctioneren van de BCT. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding. Een en ander vergt veel tijd en een zorgvuldige voorbereiding.
Strategie
De strategie is als volgt:
• Inventariseren van het aantal taxi ondernemers dat bereid is om alle door hen gemaakte kosten, die verband houden met de BCT, door de STN te laten verhalen op de overheid. In totaal bedragen de gemaakte kosten per taxi ongeveer € 3.000. Een grote groep Nederlandse taxi ondernemers in Nederland ontvangen hiervoor een email en daarnaast zal een geselec-teerde groep taxi ondernemers ‘live’ worden benaderd in de aankomende maanden.
• Nadat bekend is hoeveel taxi ondernemers bereid zijn mee te doen kan een inschatting wor-den gemaakt van de hoogte van de in te dienen claim bij de overheid. Dat is uiteraard belang-rijk, omdat de mogelijke opbrengst moet worden afgewogen tegen de kosten van de juridische procedure tegen de overheid.
• Er van uit gaande dat de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de mogelijke op-brengsten, zal een crowdfunding actie worden opgezet om de juridische kosten te financieren.
• Als de crowdfunding actie slaagt kan de juridische procedure in gang worden gezet. De ver-wachting is dat de juridische procedure maximaal 5 jaar zal duren.
• Als de juridische procedure wordt gewonnen zal de opbrengst worden verdeeld tussen de taxi ondernemers en de deelnemers aan de crowdfunding.
• Regelmatig zal een update worden gegeven over de status van de crowdfunding en de juri-dische procedure zelf.
In de aankomende weken kan u worden benaderd door Melenkurion. Er zijn voor u als taxi ondernemer géén kosten aan verbonden.
Voor vragen kan men zich per email wenden tot info@melenkurion.com.
2 februari 2018
Bestuursvergadering
Op 6 december 2017 heeft er tijdens een bestuursvergadering van de STN te Den Haag een gesprek plaats-gevonden over een samenwerking met arbodienst Stimulanz. Maarten Lebon, eigenaar van Stimulanz, heeft in de vergadering uiteengezet wat Stimulanz voor een stichting als de STN zou kunnen betekenen.
Arbodienst
Voor taxiondernemers met chauffeurs in loondienst is aansluiting bij een arbodienst een verplichting. Elke taxiondernemer met personeel heeft te maken met kortdurend of langdurig verzuim van chauffeurs of administratief personeel. Het is van belang dat elk verzuim juist wordt geregistreerd en behandeld. Een fout in zo’n verzuimproces kan leiden tot grote financiële gevolgen. De boetes door de overheid bij een onjuist verzuimproces kunnen zelfs tot gevolg hebben dat een taxiondernemer failliet gaat.
Stimulanz
Stimulanz is een landelijk werkende arbodienst met haar hoofdkantoor in Eindhoven. Het bedrijf voldoet aan de alle wettelijke vereisten waaraan arbodiensten moeten voldoen. Door de langdurige ervaring in de taxibranche weet zij exact wat er speelt. Uitgangspunt is dat elke medewerker met respect wordt behandeld. Echter, er wordt ook aan het belang van de taxiondernemer gedacht. Stimulanz werkt met het uitgangspunt dat elke medewerker altijd bezoek krijgt van Stimulanz op de eerste dag van zijn verzuim. Door elke werknemer op de eerste dag van het verzuim te bezoeken kan worden vastgesteld hoe lang het verzuim vermoedelijk gaat duren. Dit is mede in het belang van de continuïteit van de taxionderneming.
Voor meer details verwijzen wij naar de website www.stimulanz.nl.
Oproep aan leden STN
De STN doet een oproep aan haar leden vrijblijvend met Stimulanz contact op te nemen. Als namelijk blijkt dat voldoende leden bereid zijn om zich aan te sluiten bij Stimulanz, zijn er aantrekkelijke kortingen op de dienstverlening van Stimulanz mogelijk. Ook als leden van de STN al bij een arbodienst zijn aangesloten, is het interessant om contact op te nemen met Stimulanz. Tussentijds overstappen wordt namelijk mogelijk gemaakt door Stimulanz.
Toegevoegde waarde
De STN beoogt door de samenwerking met Stimulanz een extra toegevoegde waarde aan het lidmaatschap van de STN te geven. Het is daarom van belang dat zoveel mogelijk leden gehoor geven aan deze oproep.
Succes
Als blijkt dat de samenwerking met Stimulanz een succes is, zal gekeken worden naar andere collectieve aanbiedingen. Bijvoorbeeld op het gebied van autoverzekeringen of andere vormen van gezamenlijke dienstverlening.
De STN hoopt met deze samenwerking u een steuntje in de rug te geven bij uw dagelijkse werkzaamheden.