22 maart 2017
Recentelijk kregen we een melding van een ondernemer over het nieuwe verdienmodel dat bij Neone gehanteerd wordt. Nadat bij een taxi ondernemer de bandenleverancier een iets andere maat banden onder zijn auto gezet had (wat de ondernemer niet gemerkt had), was er in eerste instantie niet veel aan de hand. Na verloop van een paar weken begon de BCT echter steeds meer foutmeldingen betreffende afwijkingen in de afgelegde weg te genereren. Aangezien dit altijd al het geval was, werd daar in het begin niet veel aandacht aan besteed. Maar de foutmeldingen kwamen steeds frequenter en uiteindelijk crashte de BCT regelmatig. Dus op naar de inbouwer om uit te laten zoeken wat er aan de hand was.
Na controle bleek dat er een iets andere maat banden onder de auto zaten dan in de BCT stond geregistreerd. Er was een heractivatie nodig. En dan gaat de teller van Neone lopen. De ondernemer werd gedwongen de update van de software door te voeren, anders was een heractivatie van de BCT blijkbaar niet meer mogelijk.
De ondernemer is principieel tegen de update aangezien hij verwacht dat hij in het verleden een deugdelijk apparaat heeft gekocht en een update niet nodig zou moeten zijn. Er is ook nooit vermeld dat updates verplicht zouden kunnen worden gesteld. Vraag is tevens of er wel een wettelijke basis is om een update te verplichten. Daar kwamen dan de heractivatiekosten bovenop en vervolgens rekent Neone zich ook nog eens kosten voor de activatie van software/bestanden. De totale kosten voor een dergelijk eenvoudige heractivatie :
• Software-update € 206,61
• Heractivatie € 66,11
• Activatie bestande/software € 65,29
======== +
€ 338,31 (Exclusief BTW)
En dat alleen maar omdat de bandenleverancier niet exact de juiste maat onder de auto had gezet. Heeft u ook dit soort ervaringen mail dit dan graag naar ons via lisanne@eendrachtbv.nl.
Neem dan contact met ons op