Nieuwsoverzicht

KIWA tarievenconsultatie

Het STN-bestuur wordt sinds kort betrokken bij de overleggen van de KIWA waarin de tarieven worden besproken. Hierdoor hopen we nu eindelijk zicht te krijgen op de werkelijke kostenopbouw van de door KIWA geleverde diensten. Uiteraard is het ons doel daar zo snel mogelijk wat aan te veranderen.

Uit het overleg voor 2016 wordt duidelijk dat de kosten (iets) gaan dalen. De KIWA schrijft dat dit het gevolg is van de ‘toegenomen efficiency’, wat zich erin vertaalt dat KIWA-diensten nominaal 1,5% goedkoper worden in 2016. Uit de stukken blijkt dat die toenemende efficiencyverbetering zich tot en met 2018 zal doorzetten, waardoor ook in de jaren tot en met 2018 een lichte tariefdaling waarschijnlijk is. Overigens blijkt uit de stukken die ons zijn toegezonden nergens dat de KIWA ‘effectiever’ is gaan werken. Uit alle mailverkeer waar wij intussen onderdeel vanuit maken, blijkt wel dat de taxibranche niet de enige sector is die vindt dat de tarieven te hoog zijn voor de geboden diensten. Nog veel te beperkt weliswaar, maar de tariefdalingen zijn wat STN betreft een goede zaak.

STN heeft daarnaast bij de KIWA aangegeven dat er eindelijk eens transparantie moet komen in het vertrekpunt van de berekening van de kosten. De KIWA heeft ons nog altijd geen inzicht gegeven in hoe de nominale tarieven zijn opgebouwd. In normaal Nederlands: we weten nog steeds niet waarom een chauffeurspas 107 euro kost en waar de kosten van KIWA bij het maken van zo’n pas nu precies uit bestaan. Onze reactie aan KIWA was dan ook tweeledig: wij vinden het positief dat wij ons geluid mogen laten horen en dat er enige tariefdaling is, echter we zien ook graag dat in de consultatie de nominale tarieven toegelicht worden. Wij hebben dan ook naar de KIWA gecommuniceerd dat wij van mening zijn dat bij een tarievenconsultatie de daadwerkelijke kosten als beginpunt voor een discussie moeten gelden.

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op