Nieuwsoverzicht

Juridisch advies voor ondernemers die wél willen, maar niet kunnen updaten.

Hoewel STN erg kritisch is op de BCT, zijn er ook een groot aantal ondernemers die hebben gekozen om deze gewoon aan te schaffen. Op het secretariaat komen verschillende mailtjes binnen van deze ondernemers, die de update willen aanschaffen, maar dit om verschillende redenen niet willen of kunnen doen. Zo zijn er ondernemers die dat simpelweg niet kunnen doordat hun inbouwer een volle agenda heeft (capaciteitsproblemen). Er zijn daarnaast ook ondernemers die weigeren de update af te nemen om de reden dat zij pas een update willen installeren wanneer die daadwerkelijk foutloos is. Voor alle twee deze groepen hebben wij een simpel maar misschien erg belangrijk (juridisch) advies. Leg uw correspondentie met de inbouwer schriftelijk vast!

Waarom is dat belangrijk en hoe doet u dat? Om u een simpel voorbeeld te geven: er zijn enkele ondernemers die stellen dat zij persoonlijk/telefonisch contact hebben gehad met hun inbouwer die hen waarschuwde dat installatie van de update problemen op zou leveren. De inbouwer meldde hen dat zij opgeroepen worden wanneer de update wél klopt. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na 1 oktober het geval zijn.

De laatst gepubliceerde enquête leert ons dat veel ondernemers wel van plan zijn om te updaten, maar dit nog niet gedaan hebben. Misschien wel om de hierboven beschreven reden. Naar letter van de wet bent u strafbaar na 1 oktober, waar STN het overigens absoluut niet mee eens is. De ondernemers die daarom ook willen updaten, maar dit om wat voor soort (goede) reden nog niet hebben gedaan, raden wij hierom het volgende aan:

Mail uw inbouwer een samenvatting van wat u eerder mondeling heeft besproken. Dit komt er dus op neer dat u herhaalt dat de inbouwer u vertelde dat hij capaciteitsproblemen had, en dat u daarom pas op een later tijdstip geholpen kunt worden (na 1 oktober); of  herhaal de bewoordingen van de inbouwer over de problemen die de BCT krijgt na installering van de update, de inbouwer stelde dus dat u benaderd zult worden wanneer deze fouten in de update opgelost zijn. U vraagt vervolgens een bevestiging van dit ‘feitenrelaas’ aan uw inbouwer per mail (het heeft geen zin als de inbouwer uw verhaal niet bevestigt). U heeft zich nu, voor zover mogelijk, juridisch ingedekt.

Wij hopen dat het niet zover komt, maar mocht ILT u in bovenstaande gevallen een boete willen opleggen na 1 oktober, dan kunt u nu schriftelijk overleggen waarom u dit niet heeft gedaan of heeft kunnen doen. U heeft een juridisch argument, en een schriftelijk bewijs daarvan. Dat bewijs is geen garantie voor het niet krijgen van een boete.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard bellen naar het STN-secretariaat op 010-2819192.

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op