12 februari 2014
Het uiteindelijke doel van STN is om de gehele rij- en rusttijdenwet af te schaffen. STN vindt namelijk dat het nut en de noodzaak van deze wet de afgelopen 30 jaar nooit zijn aangetoond. Door het lekke controlesysteem was de controle ook nagenoeg onmogelijk, problemen leverde dit echter nooit op. De onzin van het bestaan van deze wet is ons inziens daarmee voldoende aangetoond.
Indien door politieke halsstarrigheid afschaffing niet mogelijk blijkt, dan gaan we voor een verregaande versimpeling van deze regelgeving, zoals deze jaren geleden middels een motie (motie De Mos) al is aangenomen in de Tweede Kamer. Sindsdien is daar echter niets mee gebeurd.
Het is nooit bewezen dat de verkeersveiligheid toeneemt door de rij- en rusttijdenwet. Tegelijkertijd zorgt het wel voor een onevenredig grote administratieve belasting bij taxibedrijven en -chauffeurs. Elders in de EU bestaan dergelijke regels niet eens voor de taxibranche. Voor loondienstchauffeurs zijn de arbeidstijden voldoende geregeld in de CAO. ZZP-ers moeten zelf hun tijden kunnen bepalen, met na maximaal 6 rijden, verplicht 24 uur rust.
Neem dan contact met ons op