23 december 2016
Beste ondernemers,
Zo aan het einde van het jaar schijnt het gebruikelijk te zijn dat de voorzitter een stukje schrijft over wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is en de ‘balans’ opmaakt. Ik kan daar natuurlijk niet in achter blijven.
2016 is voor de taxiwereld een bewogen jaar geweest, vaak werd het nieuws gehaald, in de politiek werden we regelmatig besproken en er werden door beleidsmakers beslissingen genomen, uitgesteld, nader onderzocht of geëvalueerd. De BCT werd nu na voor de zoveelste keer te zijn uitgesteld toch wettelijk verplicht, nieuwe tarieven voor vergunningen zijn nog even uitgesteld, evaluaties op het gebied van TTO wetgeving en de BCT’s zijn gepasseerd en aan het einde van jaar werd ook nog gekeken hoe de ronselpraktijken op Schiphol nu eindelijk aangepakt kunnen worden.
Menig wets- en beleidsvoorstel van de overheid op gebied van taxi’s werd geïntroduceerd onder het mom van de verhoging van de professionaliteit dan wel de professionele uitstraling van de taxibranche. Zie daarvoor o.a. de BCT maar ook bijvoorbeeld de TTO’s. Tot ieders grote verbazing werd aan het begin van het jaar, volkomen tegenovergesteld aan dit uitgangspunt van professionaliteit, met een simpel ministerieel besluit de vakbekwaamheidseis in de prullenbak gegooid. Hierdoor is er een belemmering weggenomen voor een ieder die maar taxichauffeur wil gaan worden. In sommige gevallen is dat geen probleem, maar we zien ook een toename van de ‘minder professionele bedrijfjes’ die het niet zo nauw nemen met de door ons gewenste professionaliteit en kwaliteit.
De BCT’s, functioneren nog steeds niet naar behoren, en wij vrezen dat het erg lang zal duren voordat ze daadwerkelijk storingsvrij zullen zijn (mocht dat al gebeuren). Wij waarschuwden deze zomer toen de BCT-update verplicht werd gesteld over diens gebreken, en helaas hebben we daarin gelijk gekregen, een nieuwe update schijnt aanstaande. Wij zitten inmiddels aan tafel als gesprekspartner bij de BCT-begeleidingscommissie, waar wij de nog altijd overduidelijke gebreken en bezwaren aan bod brengen. Ook bij de nieuwe tarieven voor vergunningsverlening praat STN mee. Er is daarnaast vanuit de politiek aanstalten gemaakt om ons bij het algemene taxi-overleg aan te laten sluiten. Te lang zijn er beslissingen genomen waarbij de taxibedrijven, en vooral het MKB niet werd gehoord. Beslissingen die bijna zonder uitzondering verkeerd zijn uitgepakt en die voor een hoop ellende in de taxibranche hebben gezorgd, tot faillissementen en de daarbij behorende ontslagen tot gevolg. Wij merken dat bij de gesprekken waar we aanwezig zijn, dat er vaak welwillend gereageerd wordt op onze nuchtere argumenten en voorstellen, ingegeven vanuit onze praktijkervaring.
Meer dan ooit wordt STN dan ook serieus genomen. Zie in dat kader bijvoorbeeld de vragen en bezwaren die Kamerlid De Boer al een aantal keer voor ons heeft overgebracht naar Staatssecretaris Dijksma. Hoewel wij toch bovenal ondernemers van de praktijk blijven, en nooit volleerde lobbyisten zullen worden, hebben we inmiddels een ingang in politiek Den Haag. En in Den Haag zijn er niet alleen mensen die serieus nemen wat te zeggen hebben, maar ze schrikken zich daarnaast een hoedje wanneer wij vertellen hoe het opgelegde beleid er in praktijk uitziet.
Het bestuur en het secretariaat hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om overal waar mogelijk het STN-geluid te verkondigen en een voet binnen de deur te zetten. Op organisatorisch vlak hebben we stappen gemaakt. Het is niet eenvoudig om een organisatie op poten te zetten en tegelijk te verwachten dat deze resultaten zal boeken, maar het huis staat inmiddels. We hebben een site die veel ondernemers als meerwaarde beschouwen op het geijkte taxinieuws dat al beschikbaar is. We hebben een bestuur bestaand uit enthousiaste vrijwilligers die het niet aflaten om overal waar mogelijk de stem van de taxi ondernemer te laten horen. Het secretariaat en bestuur zijn daarnaast veelvuldig in staat om ondernemers te helpen met hun problemen.
Maar bovenal hebben we U als aangesloten ondernemer, en met U vele andere ondernemers die door hun steun zorgen dat we dat kunnen blijven doen en hopelijk ook in 2017 weer stappen kunnen maken. Wij hopen dan ook volgend jaar wederom op uw steun te kunnen rekenen.
Ik wens u namens het bestuur en het secretariaat een heel gezellig uiteinde. Voor 2017 alle goeds en veel veilig kilometers!
Paul Dijkhuizen – voorzitter STN
Neem dan contact met ons op