Laatste nieuws

Gevolgen Coronacrisis voor de Taxibranche

6 april 2020

De noodzakelijke maatregelen van de overheid voor de bestrijding van het Corona virus raken de Taxi-branche hard. Veel Taxibedrijven hebben amper nog werk.

Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland juicht toe dat de overheid in deze nijpende situatie bijspringt met diverse maatregelen waarbij ook de kleinere taxiondernemers door deze moeilijke periode worden geholpen.

Wij raden getroffen taxiondernemers aan om gebruik te maken van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Zelfstandig Ondernemers (TOZO) en een tijdelijke bijstandsuitkering aan te vragen voor levensonderhoud eventueel aangevuld met een lening voor het voortbestaan van het bedrijf. U kunt zich wenden tot de gemeente, ook als er sprake is van acute geldnood.

De Stichting Taxibelangen vindt het onjuist dat de Taxi-branche niet is aangemerkt als een van de direct getroffen sectoren onder de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS) en daardoor niet in aanmerking komt voor de € 4.000 die de regering heeft toegezegd.

Veel taxibedrijven hebben nauwelijks nog omzet:

  • Het Luchthaven en reis-gerelateerd vervoer wordt getroffen door de reisbeperkingen
  • Doelgroepen vervoer wordt geraakt door de sluiting van scholen, kinderopvang e.d.
  • Uitgaansverkeer e.d. vindt niet meer plaats door de sluiting van de Horeca en het verbod op bijeenkomsten en evenementen.
  • Samen met de oproep om vooral thuis te blijven staan hierdoor bijna alle taxi’s stil.

De Stichting Taxibelangen roept de regering daarom dringend op om ook de zwaar getroffen taxibranche onder de regeling TOGS te brengen. Tevens roepen wij de regering dringend op om de regeling TOGS ook open te stellen voor de taxi-ondernemers die vanuit huis werken en daardoor ook niet aan het geëiste bedrag aan vaste lasten komen. Door de aankondiging van de regering zijn onder taxi-ondernemers verwachtingen gewekt die nu niet worden waargemaakt en de teleurstelling is dan ook groot. Wij roepen de regering dan ook op terzake actie te nemen onder het motto “Promise Big, Deliver Big” Voor veel bedrijven spant het er om en de emoties kunnen hoog oplopen.

Het bestuur van de Stichting Taxi-belangen Nederland roept iedereen op om de kalmte te bewaren. Met duizenden mensen die in ziekenhuizen vechten voor hun eigen leven en het leven van anderen in een land waar iedereen er verder het beste van probeert te maken zijn protestacties volstrekt ongepast. Wij wijzen protestacties daarom af: Blijf thuis!

Lees meer
Enquête onderzoek boordcomputer taxi (BCT)

22 augustus 2018

‘Beste taxichauffeur, taxiondernemer of beide,

’Organisatieadviesbureau Andersson Elffers Felix (AEF; www.aef.nl) voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uit naar de boordcomputer taxi (BCT). De BCT is in 2016 verplicht gesteld en sindsdien moeten alle taxi’s hiermee uitgerust zijn. Anderhalf jaar na invoering is het ministerie nieuwsgierig of de doelen, die beoogd werden met de invoering van de BCT, ook gehaald zijn. Onderdeel van ons onderzoek en de beantwoording van deze vraag is het bevragen van het werkveld middels een online enquête. Alleen de mensen die zelf direct of indirect aan de slag zijn met de BCT kunnen aangeven hoe de BCT in de praktijk werkt, wat goed gaat en vooral ook wat niet goed gaat.

De enquête is bedoeld voor:
• taxichauffeurs die in (loon)dienst zijn bij een taxibedrijf
• taxichauffeurs die als zelfstandige aan de slag zijn (ZZP’ers)
• taxiondernemers die meerdere taxichauffeurs in dienst hebben

Mocht u tot een van deze doelgroepen behoren dan zouden wij u willen vragen om onze enquête in te vullen. U kunt onze enquête invullen door te klikken op:

ONLINE ENQUÊTE

Het invullen kost u ongeveer 5 minuten en gebeurt volledig anoniem. Door deel te nemen aan de enquête kunt u tevens kans maken op één van de vier cadeaubonnen t.w.v. € 25,- die wij na afloop van de enquête verloten onder de deelnemers.

Mocht u nog vragen hebben over de enquête dan kunt u contact opnemen met Yannick Lataster (y.lataster@aef.nl; 0622347068) van AEF.

Lees meer

Al ons nieuws

Protesteer tegen de boete van 1750 euro bij het ministerie!

9 juni 2014

Onlangs vielen bij veel taxiondernemers tot hun verbijstering een brief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M) op de mat, waarin gedreigd werd met een boete van 1750 euro.

Deze boete zal bij controle na 1 juli a.s. gegeven worden aan elke taxiondernemer die niet aan kan aantonen dat hij vóór 1 juni 2014 een bestelling heeft gedaan voor een BCT bij één van de 2 overgebleven leveranciers. De derde leverancier die echter al geen bestellingen meer aannam, is begin juni failliet gegaan!

Duco Douwstra: “De hele gang van zaken betreffende de BCT is de afgelopen 18 jaar een groot drama geweest. Nu wil het ministerie kennelijk van het dossier af en denkt de BCT nu eindelijk af te kunnen dwingen terwijl er heel veel zaken door hen nog niet goed geregeld zijn. Een brief sturen die op 28 mei ontvangen wordt waarbij er gedreigd wordt met een hoge boete terwijl je dan nog reëel maar 1 dag hebt om te bestellen is natuurlijk absurd en de STN maakt daar ook uitdrukkelijk bezwaar tegen. De STN heeft al een brief getuurd naar het ministerie met haar talloze bezwaren. Nu echter de leden van de STN en andere taxi-ondernemers de dupe dreigen te worden van het zwalkende beleid van het ministerie willen wij ook graag concreet en individueel de ondernemers helpen.

Daarom heeft de STN een model antwoordbrief voor u als taxiondernemer opgeteld als reactie op de boetebrief die onlangs aan diverse ondernemers in de taxibranche is verstuurd. Als u die brief ook ontvangen heeft raden wij u dringend aan deze brief te downloaden van deze site en deze aan te passen op de aangegeven punten (datum, nummer en datum brief, en handtekening, naam en adres) en deze vervolgens aangetekend weg te sturen (klik hier voor modelbrief).”

Duco Douwstra vervolgt: “Omdat wij volgende week weer naar het ministerie gaan en druk bezig zijn om in Den Haag bij de Tweede Kamer voor onze bezwaren tegen de BCT draagvlak te krijgen, vragen wij u om ook nog een afschrift van de door u gestuurde protestbrief (met kopie van de brief van het ministerie) aan het ministerie te sturen naar de leden van de Tweede Kamer.Voor de Tweede Kamer kunt u het afschrift sturen naar: Tweede Kamer der Staten-Generaal, Postbus 20018, 2500 EA Den Haag. Zo kunnen deze Kamerleden ook zien hoe onredelijk de werkwijze van het ministerie is en kunnen daar door hen ook aan de minister vragen gesteld worden. Wij willen de druk overal goed opvoeren!”

Lees meer
Afschaffing monopolie KIWA

14 maart 2014

Het monopolie van KIWA moet direct afgeschaft worden. De tarieven die KIWA van het ministerie van I en M mag rekenen aan de taxisector zijn absurd. Sinds KIWA de taken op mysterieuze wijze van IVW heeft overgenomen, zijn de prijzen skyhigh gegaan. In andere EU-landen zijn tarieven ruim drie keer zo goedkoop.

Er wordt nu ruim 135 euro gerekend voor een chauffeurspas, die technisch gelijk is aan een OV-chipkaart van enkele euro’s. Het wijzigen van een vennoot kost 1.000 euro: dat is slechts een kleine administratieve handeling. Het aanvragen van een taxi- ondernemersvergunning: 1500 euro. Een adreswijziging voor de taxivergunning: 135 euro.

Het private bedrijf Kiwa maakt grote woekerwinsten op de taxisector. Er dient een nieuwe aanbesteding te komen. Een andere mogelijkheid is om de markt om dergelijke papieren te vestrekken vrij te geven, zodat ieder bedrijf die aan de eisen voldoet kan concurreren met KIWA.

Lees meer
TX-keur: wat zegt het nu eigenlijk?

12 maart 2014

Wat is de meerwaarde van het huidige TX-Keur? Het wordt vaak verplicht gesteld door opdrachtgevers omdat dit het enige keurmerk is in de taxisector. Maar wat zegt het eigenlijk over de kwaliteit van een bedrijf dat aan de eisen voldoet. Het is tijd voor een open discussie over de nut en noodzaak van het huidige TX-Keur. TX-Keur heeft het knap ingeregeld, maar wel voor 90% ten behoeve van TX-Keur zelf. Dus de vraag is willen wij er vanaf? En zo ja hoe komen wij er vanaf?

Lees meer
de huidige BCT is achterhaald

12 maart 2014

Het valt te bezien of de huidige Boordcomputer Taxi haar doel zal bereiken: malafide taxichauffeurs van de weg krijgen en zorgen voor een gelijk speelveld op het gebied van belastingen. De huidige specificaties zijn namelijk inmiddels fors achterhaald: het is een ouderwets apparaat geworden. Het is tijd voor Boordcomputer Taxi 2.0 met een online registratiesysteem, in plaats van de huidige achterhaalde lokale opslag-technieken waar niemand iets aan heeft.

STN zal dit onderwerp kritisch volgen en waar nodig pleiten voor herziening van de BCT-wet. Daarbij telt alleen het belang van de gehele taxisector zelf.

ILT

Het was nooit de bedoeling dat de sector zelf financieel en administratief enorm zou moeten gaan investeren. En dat alleen maar om de werkzaamheden van de ILT en de belastingdienst makkelijker te maken. Maar met de kennis van nu draait het daar naar verwachting wel op uit. Want een goed functionerend apparaat zijn wij nog nergens tegengekomen.

Lees meer
Afschaffing van de rij- en rusttijdenwet.

12 februari 2014

Het uiteindelijke doel van STN is om de gehele rij- en rusttijdenwet af te schaffen. STN vindt namelijk dat het nut en de noodzaak van deze wet de afgelopen 30 jaar nooit zijn aangetoond. Door het lekke controlesysteem was de controle ook nagenoeg onmogelijk, problemen leverde dit echter nooit op. De onzin van het bestaan van deze wet is ons inziens daarmee voldoende aangetoond. 

Indien door politieke halsstarrigheid afschaffing niet mogelijk blijkt, dan gaan we voor een verregaande versimpeling van deze regelgeving, zoals deze jaren geleden middels een motie (motie De Mos) al is aangenomen in de Tweede Kamer. Sindsdien is daar echter niets mee gebeurd.

Het is nooit bewezen dat de verkeersveiligheid toeneemt door de rij- en rusttijdenwet. Tegelijkertijd zorgt het wel voor een onevenredig grote administratieve belasting bij taxibedrijven en -chauffeurs. Elders in de EU bestaan dergelijke regels niet eens voor de taxibranche. Voor loondienstchauffeurs zijn de arbeidstijden voldoende geregeld in de CAO. ZZP-ers moeten zelf hun tijden kunnen bepalen, met na maximaal 6 rijden, verplicht 24 uur rust.

Lees meer
STN: de nieuwe belangenbehartiger!

9 januari 2014

Stichting Taxibelangen Nederland is de nieuwe belangenbehartiger voor de taxisector. Dit is uw laatste kans om gezamenlijk een vuist te maken, tegen het jarenlange onrecht dat ons steeds weer wordt aangedaan. Er moet een einde komen aan de politieke willekeur waarmee de taxibranche dagelijks en steeds opnieuw wordt geterroriseerd. Zoals deregulering en dan weer TTO, BCT, TX-Keur, wachttijd uit en weer in de meter, printerverplichting, aanbestedingen, onwerkbare CAO’s en noem maar op.

Onze speerpunten zijn:

  • Afschaffing van monopolie KIWA
  • Afschaffing van de rij- en rusttijdenwet
  • Boordcomputer Taxi
  • TX-Keur: wat zegt het nou eigenlijk?

Om deze vier speerpunten voor elkaar te krijgen is het tijd voor een nieuw geluid. Het KNV als huidige vertegenwoordiging van de taxisector is en blijft noodzakelijk voor het overleg met bonden, overheid enz. Maar soms is ook een harde opstelling nodig (desnoods met de vuist op tafel) om de belangen van de gehele taxisector te verdedigen. Vooral op de punten waar de overheid zich halsstarrig en onredelijk opstelt. De taxisector is als meer dan genoeg geterroriseerd met onzinnige en onredelijke wetten en regelgevingen. Ons geduld is op, we laten ons niet langer meer de les lezen.

Achtergrond STN

De STN wil ervoor zorgen dat taxibedrijven hun bestaansrecht houden. Want in de harde wereld van aanbestedingen treedt steeds meer schaalvergroting op in de taxibranche. Goede lokale taxibedrijven worden ondergesneeuwd door de grote jongens. Zij hebben alleen nog maar een kans als onderaannemer, waarbij alle macht bij de grote hoofdaannemers ligt.

De belangen van de lokale ondernemers in het contractvervoer worden op dit moment bij sommige dossiers niet, of onvoldoende behartigd. De grote taxibedrijven hebben een belangrijke stem in de standpunten. Kleine lokale taxibedrijven en professionele zzp-taxichauffeurs zijn vaak geen lid van een branchevereniging, zodat zij geen enkele vertegenwoordiging hebben in de besluitvorming.

Overleg

STN gaat beslist niet concurreren met KNV Taxi. KNV is en blijft belangrijk voor diplomatiek  overleg. Maar STN vindt met velen, dat het tijd is voor een hardere opstelling. STN zal zoveel mogelijk samenwerking zoeken met het KNV. STN zal indien nodig veel lawaai maken in Den Haag om de belangen van de gehele taxisector te verdedigen. Standpunten worden op democratische wijze bepaald en aangedragen door alle leden. U deponeert uw problemen en STN onderzoekt of zij deze op kunnen lossen, eendracht maakt macht.

Naast het vertegenwoordigen van de taxibelangen in de politiek, zal STN taxiondernemers ondersteunen bij het uitoefenen van hun vak. Bijvoorbeeld door via een helpdesk te ondersteunen bij praktische ondernemersvragen, aanbestedingen (zowel bij het schrijven van een bestek als juridisch bij een rechtszaak). STN levert kennis en know-how. Dat kan bijvoorbeeld door een eigen tenderteam of helpdesk.

Voor het maatschappelijk speelveld is het belangrijk dat lokale taxibedrijven een gezond bestaansrecht hebben. Als alle contracten naar grote partijen gaan, betekent dat een verregaande kaalslag in de provincies. Want veel lokale bedrijven moeten dan hun deuren sluiten. Het zal dan buiten kantoortijden moeilijk zijn een taxi te bestellen, zodat er niet eens meer een aanbod is voor mensen die ’s avonds een taxi nodig hebben.

Lees meer