Laatste nieuws

Enquête onderzoek boordcomputer taxi (BCT)

22 augustus 2018

‘Beste taxichauffeur, taxiondernemer of beide,

’Organisatieadviesbureau Andersson Elffers Felix (AEF; www.aef.nl) voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uit naar de boordcomputer taxi (BCT). De BCT is in 2016 verplicht gesteld en sindsdien moeten alle taxi’s hiermee uitgerust zijn. Anderhalf jaar na invoering is het ministerie nieuwsgierig of de doelen, die beoogd werden met de invoering van de BCT, ook gehaald zijn. Onderdeel van ons onderzoek en de beantwoording van deze vraag is het bevragen van het werkveld middels een online enquête. Alleen de mensen die zelf direct of indirect aan de slag zijn met de BCT kunnen aangeven hoe de BCT in de praktijk werkt, wat goed gaat en vooral ook wat niet goed gaat.

De enquête is bedoeld voor:
• taxichauffeurs die in (loon)dienst zijn bij een taxibedrijf
• taxichauffeurs die als zelfstandige aan de slag zijn (ZZP’ers)
• taxiondernemers die meerdere taxichauffeurs in dienst hebben

Mocht u tot een van deze doelgroepen behoren dan zouden wij u willen vragen om onze enquête in te vullen. U kunt onze enquête invullen door te klikken op:

ONLINE ENQUÊTE

Het invullen kost u ongeveer 5 minuten en gebeurt volledig anoniem. Door deel te nemen aan de enquête kunt u tevens kans maken op één van de vier cadeaubonnen t.w.v. € 25,- die wij na afloop van de enquête verloten onder de deelnemers.

Mocht u nog vragen hebben over de enquête dan kunt u contact opnemen met Yannick Lataster (y.lataster@aef.nl; 0622347068) van AEF.

Lees meer
UPDATE JURIDISCHE PROCEDURE STN TEGEN DE OVERHEID IVM DISFUNCTIONEREN BCT

14 juni 2018

BCT, een update
Begin februari 2018 berichten wij over het feit dat de STN een juridische procedure wil starten tegen de overheid, in verband met het disfunctioneren van de BCT. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding. Een en ander vergt veel tijd en een zorgvuldige voorbereiding.

Strategie
De strategie is als volgt:

• Inventariseren van het aantal taxi ondernemers dat bereid is om alle door hen gemaakte kosten, die verband houden met de BCT, door de STN te laten verhalen op de overheid. In totaal bedragen de gemaakte kosten per taxi ongeveer € 3.000. Een grote groep Nederlandse taxi ondernemers in Nederland ontvangen hiervoor een email en daarnaast zal een geselec-teerde groep taxi ondernemers ‘live’ worden benaderd in de aankomende maanden.
• Nadat bekend is hoeveel taxi ondernemers bereid zijn mee te doen kan een inschatting wor-den gemaakt van de hoogte van de in te dienen claim bij de overheid. Dat is uiteraard belang-rijk, omdat de mogelijke opbrengst moet worden afgewogen tegen de kosten van de juridische procedure tegen de overheid.
• Er van uit gaande dat de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de mogelijke op-brengsten, zal een crowdfunding actie worden opgezet om de juridische kosten te financieren.
• Als de crowdfunding actie slaagt kan de juridische procedure in gang worden gezet. De ver-wachting is dat de juridische procedure maximaal 5 jaar zal duren.
• Als de juridische procedure wordt gewonnen zal de opbrengst worden verdeeld tussen de taxi ondernemers en de deelnemers aan de crowdfunding.
• Regelmatig zal een update worden gegeven over de status van de crowdfunding en de juri-dische procedure zelf.

In de aankomende weken kan u worden benaderd door Melenkurion. Er zijn voor u als taxi ondernemer géén kosten aan verbonden.

Voor vragen kan men zich per email wenden tot info@melenkurion.com.

Lees meer

Al ons nieuws

Afschaffing monopolie KIWA

14 maart 2014

Het monopolie van KIWA moet direct afgeschaft worden. De tarieven die KIWA van het ministerie van I en M mag rekenen aan de taxisector zijn absurd. Sinds KIWA de taken op mysterieuze wijze van IVW heeft overgenomen, zijn de prijzen skyhigh gegaan. In andere EU-landen zijn tarieven ruim drie keer zo goedkoop.

Er wordt nu ruim 135 euro gerekend voor een chauffeurspas, die technisch gelijk is aan een OV-chipkaart van enkele euro’s. Het wijzigen van een vennoot kost 1.000 euro: dat is slechts een kleine administratieve handeling. Het aanvragen van een taxi- ondernemersvergunning: 1500 euro. Een adreswijziging voor de taxivergunning: 135 euro.

Het private bedrijf Kiwa maakt grote woekerwinsten op de taxisector. Er dient een nieuwe aanbesteding te komen. Een andere mogelijkheid is om de markt om dergelijke papieren te vestrekken vrij te geven, zodat ieder bedrijf die aan de eisen voldoet kan concurreren met KIWA.

Lees meer
TX-keur: wat zegt het nu eigenlijk?

12 maart 2014

Wat is de meerwaarde van het huidige TX-Keur? Het wordt vaak verplicht gesteld door opdrachtgevers omdat dit het enige keurmerk is in de taxisector. Maar wat zegt het eigenlijk over de kwaliteit van een bedrijf dat aan de eisen voldoet. Het is tijd voor een open discussie over de nut en noodzaak van het huidige TX-Keur. TX-Keur heeft het knap ingeregeld, maar wel voor 90% ten behoeve van TX-Keur zelf. Dus de vraag is willen wij er vanaf? En zo ja hoe komen wij er vanaf?

Lees meer
de huidige BCT is achterhaald

12 maart 2014

Het valt te bezien of de huidige Boordcomputer Taxi haar doel zal bereiken: malafide taxichauffeurs van de weg krijgen en zorgen voor een gelijk speelveld op het gebied van belastingen. De huidige specificaties zijn namelijk inmiddels fors achterhaald: het is een ouderwets apparaat geworden. Het is tijd voor Boordcomputer Taxi 2.0 met een online registratiesysteem, in plaats van de huidige achterhaalde lokale opslag-technieken waar niemand iets aan heeft.

STN zal dit onderwerp kritisch volgen en waar nodig pleiten voor herziening van de BCT-wet. Daarbij telt alleen het belang van de gehele taxisector zelf.

ILT

Het was nooit de bedoeling dat de sector zelf financieel en administratief enorm zou moeten gaan investeren. En dat alleen maar om de werkzaamheden van de ILT en de belastingdienst makkelijker te maken. Maar met de kennis van nu draait het daar naar verwachting wel op uit. Want een goed functionerend apparaat zijn wij nog nergens tegengekomen.

Lees meer
Afschaffing van de rij- en rusttijdenwet.

12 februari 2014

Het uiteindelijke doel van STN is om de gehele rij- en rusttijdenwet af te schaffen. STN vindt namelijk dat het nut en de noodzaak van deze wet de afgelopen 30 jaar nooit zijn aangetoond. Door het lekke controlesysteem was de controle ook nagenoeg onmogelijk, problemen leverde dit echter nooit op. De onzin van het bestaan van deze wet is ons inziens daarmee voldoende aangetoond. 

Indien door politieke halsstarrigheid afschaffing niet mogelijk blijkt, dan gaan we voor een verregaande versimpeling van deze regelgeving, zoals deze jaren geleden middels een motie (motie De Mos) al is aangenomen in de Tweede Kamer. Sindsdien is daar echter niets mee gebeurd.

Het is nooit bewezen dat de verkeersveiligheid toeneemt door de rij- en rusttijdenwet. Tegelijkertijd zorgt het wel voor een onevenredig grote administratieve belasting bij taxibedrijven en -chauffeurs. Elders in de EU bestaan dergelijke regels niet eens voor de taxibranche. Voor loondienstchauffeurs zijn de arbeidstijden voldoende geregeld in de CAO. ZZP-ers moeten zelf hun tijden kunnen bepalen, met na maximaal 6 rijden, verplicht 24 uur rust.

Lees meer
STN: de nieuwe belangenbehartiger!

9 januari 2014

Stichting Taxibelangen Nederland is de nieuwe belangenbehartiger voor de taxisector. Dit is uw laatste kans om gezamenlijk een vuist te maken, tegen het jarenlange onrecht dat ons steeds weer wordt aangedaan. Er moet een einde komen aan de politieke willekeur waarmee de taxibranche dagelijks en steeds opnieuw wordt geterroriseerd. Zoals deregulering en dan weer TTO, BCT, TX-Keur, wachttijd uit en weer in de meter, printerverplichting, aanbestedingen, onwerkbare CAO’s en noem maar op.

Onze speerpunten zijn:

  • Afschaffing van monopolie KIWA
  • Afschaffing van de rij- en rusttijdenwet
  • Boordcomputer Taxi
  • TX-Keur: wat zegt het nou eigenlijk?

Om deze vier speerpunten voor elkaar te krijgen is het tijd voor een nieuw geluid. Het KNV als huidige vertegenwoordiging van de taxisector is en blijft noodzakelijk voor het overleg met bonden, overheid enz. Maar soms is ook een harde opstelling nodig (desnoods met de vuist op tafel) om de belangen van de gehele taxisector te verdedigen. Vooral op de punten waar de overheid zich halsstarrig en onredelijk opstelt. De taxisector is als meer dan genoeg geterroriseerd met onzinnige en onredelijke wetten en regelgevingen. Ons geduld is op, we laten ons niet langer meer de les lezen.

Achtergrond STN

De STN wil ervoor zorgen dat taxibedrijven hun bestaansrecht houden. Want in de harde wereld van aanbestedingen treedt steeds meer schaalvergroting op in de taxibranche. Goede lokale taxibedrijven worden ondergesneeuwd door de grote jongens. Zij hebben alleen nog maar een kans als onderaannemer, waarbij alle macht bij de grote hoofdaannemers ligt.

De belangen van de lokale ondernemers in het contractvervoer worden op dit moment bij sommige dossiers niet, of onvoldoende behartigd. De grote taxibedrijven hebben een belangrijke stem in de standpunten. Kleine lokale taxibedrijven en professionele zzp-taxichauffeurs zijn vaak geen lid van een branchevereniging, zodat zij geen enkele vertegenwoordiging hebben in de besluitvorming.

Overleg

STN gaat beslist niet concurreren met KNV Taxi. KNV is en blijft belangrijk voor diplomatiek  overleg. Maar STN vindt met velen, dat het tijd is voor een hardere opstelling. STN zal zoveel mogelijk samenwerking zoeken met het KNV. STN zal indien nodig veel lawaai maken in Den Haag om de belangen van de gehele taxisector te verdedigen. Standpunten worden op democratische wijze bepaald en aangedragen door alle leden. U deponeert uw problemen en STN onderzoekt of zij deze op kunnen lossen, eendracht maakt macht.

Naast het vertegenwoordigen van de taxibelangen in de politiek, zal STN taxiondernemers ondersteunen bij het uitoefenen van hun vak. Bijvoorbeeld door via een helpdesk te ondersteunen bij praktische ondernemersvragen, aanbestedingen (zowel bij het schrijven van een bestek als juridisch bij een rechtszaak). STN levert kennis en know-how. Dat kan bijvoorbeeld door een eigen tenderteam of helpdesk.

Voor het maatschappelijk speelveld is het belangrijk dat lokale taxibedrijven een gezond bestaansrecht hebben. Als alle contracten naar grote partijen gaan, betekent dat een verregaande kaalslag in de provincies. Want veel lokale bedrijven moeten dan hun deuren sluiten. Het zal dan buiten kantoortijden moeilijk zijn een taxi te bestellen, zodat er niet eens meer een aanbod is voor mensen die ’s avonds een taxi nodig hebben.

Lees meer