Laatste nieuws

RIVM Richtlijnen voor Noodzakelijk zittend vervoer

14 april 2020

Op de site van het RIVM staan ook een aantal richtlijnen aangegeven voor het zogenaamde Noodzakelijk Zittend Vervoer. Dit document geeft een uitgebreid overzicht wat wat er allemaal gedaan zou moeten worden om het vervoer zo veilig mogelijk voor chauffeur en passagier uit te kunnen voeren.

Dit document kunt u vinden door deze link te volgen.

Lees meer
Veilig en verantwoord taxi- en zorgvervoer

14 april 2020

De Rijksoverheid heeft een protocol uitgebracht waarin een aantal regels en aanbevelingen vastgelegd zijn om een zo veilig mogelijk zorgevervoer en regulier taxivervoer aan te bieden gedurende de periode dat we geconfronteerd blijven met het COVID-19 (Corona)virus.

Volg de link naar het document van de overheid.

 

 

Lees meer

Al ons nieuws

bestuur STN: Überpop moet stoppen!

6 maart 2015

Op 5 maart jl. heeft er weer een bestuursvergadering van STN plaatsgevonden. Hierin is voornamelijk gesproken over UberPOP en de uitkomst hiervan willen we graag met u delen.

Het standpunt van het STN bestuur is heel duidelijk: UberPOP moet stoppen, want het is illegaal. Het zijn georganiseerde snorders die door de overheid gedoogd worden. De taximarkt is een gereguleerde markt, waarbinnen voor taxi-ondernemers vele verplichtingen gelden, zoals een taxivergunning, een verklaring omtrent gedrag, een BCT enz….  En dan hebben we het nog niet eens over de rij- en rusttijden. Exacte diezelfde regels gelden voor UberPOP-rijders. Het is de taak van de overheid om deze regels te handhaven. Zonder handhaving kan er namelijk nooit een gelijk speelveld zijn. Het lijkt erop dat wij als taxi-ondernemers van alles moeten en maar weinig mogen, terwijl het voor UberPOP-rijders precies andersom is. Dat kan en mag niet!

STN heeft haar standpunt de afgelopen week uitgedragen in de pers en zal dit blijven doen. Het publiek moet begrijpen dat het illegaal en daarom goedkoper is dan een traditionele taxirit. Er wordt nagedacht over ludieke acties om aandacht hiervoor te krijgen. Uiteraard is er ook veelvuldig contact met de politiek over dit onderwerp. STN heeft haar zorg hierover uitgesproken richting zowel de staatssecretaris als enkele kamerleden. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

 

Lees meer
het bestuur stelt zich voor: Martijn Bergerhof.

25 februari 2015

Mijn naam is Martijn Bergerhof en ik ben mede directeur/eigenaar van ons familiebedrijf Bergerhof Taxi Tours BV in Helmond en Geldrop/Mierlo. We zijn actief in het zieken- en zorgvervoer, leerlingenvervoer en touringcarvervoer en ons wagenpark bestaat uit circa 200 voertuigen.

De reden dat ik mij inzet voor STN is dat ik vind dat er een serieuze branchevertegenwoordiger moet komen, die de belangen voor taxi-ondernemers behartigt ongeacht de grootte van het bedrijf. Binnen het bestuur zet ik me onder andere in voor een werkbare BCT-situatie, maar de belangrijkste doelstelling is dat goed personenvervoer mogelijk blijft tegen een normaal betaalbaar tarief.

De overheid legt onze branche een hoop regels op. Als ik dan zie dat er bijvoorbeeld een buurtbus systeem kan opkomen waarbij vrijwilligers het werk van de taxichauffeurs overnemen, of UberPOP waar particulieren de ritten kunnen rijden en waarvoor geen enkele regel van de taxiwet lijkt te gelden dan frustreert mij dat enorm.  Het is voor mij één van belangrijkste redenen geweest om mee te helpen in de strijd.

Ik hoop dat zoveel mogelijk bedrijven zich zullen aanmelden bij STN zodat we voor u de barricaden op kunnen en ons kunnen laten horen!

Met vriendelijke groet,

Lees meer
het bestuur stelt zich voor: Erwin Quaaden

24 februari 2015

Mijn naam is Erwin Quaaden en ik ben eigenaar van een klein taxibedrijf in Gulpen, in het uiterste zuiden van het land. Onze dienstverlening richt zich vooral op het zakelijke vervoer en de straattaxi. Het bedrijf is nog maar een paar jaar jong, maar sinds het begin frustreren mij een aantal zaken omtrent regelgeving en handhaving enorm. Zeker als kleine ondernemers lopen we tegen veel zaken aan die het verlenen van een goede taxiservice en het verdienen van een redelijk inkomen moeilijk maken. De reden dat ik me bij STN heb aangemeld is dat ik vind dat er te weinig aandacht is voor de kleine ondernemer en er sowieso een betere branche-vertegenwoordiging nodig is.

Binnen STN zet ik me in voor het doorbreken van de monopoliepositie van de KIWA. De bedragen die betaald moeten worden voor simpele handelingen (zoals het aanpassen van een naam, of het uitgeven van een chauffeurspas) zijn belachelijk hoog.  Deze geldklopperij is helaas mogelijk omdat er geen andere partij is die dezelfde diensten verleend. Een collega-ondernemer vertelde mij laatst over een adreswijziging die hem direct honderden euro’s kostte. Dat kan echt niet langer! Als STN gaan we dit onderwerp niet alleen aan de kaak stellen, maar er echt ook wat tegen doen. Daarnaast zet ik mij in om een werkbare oplossing voor de BCT te ontwikkelen.

Lees meer
het bestuur stelt zich voor: Ton van Dalfsen

23 februari 2015

Mijn naam is Ton van Dalfsen. 57 jaar geleden ben ik als het ware tussen de taxiwielen geboren. Tot 1985 hadden wij een familiebedrijf in Uithoorn. Nadat het taxibedrijf was verkocht, heb ik 27 jaar bij het overnemende bedrijf in loondienst gewerkt tot het ondernemen weer ging kriebelen. In 2012 hebben we het oude taxibedrijf weer opgestart en inmiddels rijden we alweer met zijn drieën; mijn vrouw, zoon en ik. Vorig jaar heb ik mijn verhaal vertelt op Taxipro. Mocht u interesse hebben kunt u het hier teruglezen.

Sinds 1 januari ben ik penningmeester van Stichting Taxibelangen Nederland. Binnen het bestuur ben ik voornamelijk verantwoordelijk voor de financiën. Verder ben ik tegen aanbestedingen (onder andere in het zorgvervoer) in de huidige vorm en houd ik mij bezig met het afschaffen van de rij- en rusttijdenwet.

Met STN gaan we samen zorgen voor echte veranderingen in de branche!

Lees meer
het bestuur stelt zich voor: Paul Dijkhuizen

21 februari 2015

Mijn naam is Paul Dijkhuizen en ik ben directeur van Dijkhuizen Exclusief Vervoer uit Limmen (NH). In 1932 startte mijn opa met het aanbieden van taxiritten. Hij had destijds een garagebedrijf en door de vele vragen van klanten of hij hen niet eens weg kon brengen, is hij toen daarbij een taxiservice gestart. Een ritje ‘naar zee’ kostte toen nog zo’n 50 cent. Toen mijn vader jaren later de zaak overnam heeft hij zich vooral gericht op het garagebedrijf en is toen DAF en later Volvo-dealer geworden. Daarbij had hij nog een aantal limousines die hij vooral gebruikte voor uitvaartvervoer. Dat uitvaartvervoer heeft zo’n vlucht genomen dat ons bedrijf zich daarin is gaan specialiseren. Zo’n tien jaar geleden zag ik dat die uitvaartauto’s, vooral verlengde Mercedessen, in het weekend vooral stil stonden en daarom ben ik onze service gaan uitbreiden met (wederom) taxivervoer.

Vorig jaar ben ik benaderd om bestuurslid te worden van STN. Ik volgde artikelen op TaxiPro en heb meestal vrij snel een mening over zaken die spelen, en wie a zegt moet ook b zeggen, dus ben ik op het verzoek ingegaan. Wat mij vooral bezighoudt, is de oneerlijkheid in de taxibranche De overheden leggen regels op om ze vervolgens, als het hen zelf goed uitkomt, net zo makkelijk naast zich neer te leggen. Wetten worden naar eigen goeddunken geïnterpreteerd, verdraaid, genegeerd, of indien noodzakelijk even snel gewijzigd. Ondertussen wordt de branche met meer en meer kosten opgezadeld, wil de overheid vooral bezuinigen en wordt er ook nog verwacht dat de kwaliteit toeneemt. Ik ben van mening dat de grens daarin wel is bereikt en reeds vér is overschreden.

Binnen de STN wil ik mij vooral inzetten om te komen tot een nieuwe taxiwet, waar vakkundige en gediplomeerde ondernemers en chauffeurs op een eerlijk ’speelveld’ hun boterham kunnen verdienen in plaats van een markt waarin Multinationale bedrijven het voor het zeggen hebben, waar de ‘arbeiders’ een minimumloontje verdienen en de grote winsten worden verdeeld tussen de topmensen en de aandeelhouders.

Wij als STN kunnen dat helaas niet alleen bewerkstelligen, daar is uw steun hard voor nodig! Ondanks dat we als STN nog maar kort bestaan krijgen we steeds meer media-aandacht en kunnen wij onze visie steeds nadrukkelijker laten horen. Hoe meer bedrijven zich bij ons aansluiten, hoe moeilijker het wordt voor de overheden om ons te negeren.

Lees meer
het bestuur stelt zich voor: Rex Urban

20 februari 2015

Mijn naam is Rex Urban, zoon van een taxiondernemer die in 1928 (!) in Doorn een familiebedrijf is begonnen. Sinds 1982 run ik dit bedrijf samen met mijn vrouw Anneke. Naast het taxi-, rouw-, trouw- en garagebedrijf, heb ik samen met m’n broer in 1976 elektronische Taximeters van het merk Kajaani geïmporteerd uit Finland, onder de naam Fintronic. In 1997 hebben we ook de Israëlische Metrolink smartcard Taxicomputer geïmporteerd. Hierbij heb ik veel ervaring opgedaan in de automatisering van de Taxibranche die nu nog steeds goed  benut kan worden.

De Overheid frustreert de Taxibranche door een ondeugdelijke BCT en regels te verplichten die het bevorderen van eerlijke marktwerking en automatiseren verhinderen. Dit door onkunde en diverse adviezen in opdracht van het I&M naast zich neer te leggen. Als Taxibranche zitten we hierdoor met een totaal achterhaalde verplichte BCT wetgeving die aan geen enkel uitgangspunt voldoet.

Vanaf 1997 heb ik me verzet tegen de destijds opgestelde specificaties, omdat ze toen al achterhaald waren. Nu begint dit eindelijk door te dringen bij diverse instanties. We zijn er nog niet, maar door ons te verenigen bij STN kunnen we aandacht vragen voor een gezonde Taxibranche. Dit is ook precies de reden waarom ik mij heb aangemeld als bestuurslid bij STN en probeer ik een steentje bij te dragen aan het verbeteren van onze branche.

Lees meer
’Taxicomputer zoveelste ict-drama’

28 november 2014

Telegraaf 28 november 2014

Duco Douwstra met een taximeter
Foto: Thijs Rooimans

AMSTERDAM – De in september verplicht gestelde boordcomputers in de taxi’s, die fraude moeten tegengaan, werken niet. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt daarom de controle van de taxi’s uit tot midden volgend jaar.

Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in een brief aan de Kamer. Het lijkt het zoveelste ict-drama door toedoen van de overheid.

„ILT beloofde dat de computer er al in 2008 zou zijn. Dit is, geloof ik, al het twaalfde uitstel. Het einde is nabij. Een investering van ruim 200 miljoen euro wordt door het putje gegooid. Dat krijg je als ambtenaren zich gaan bemoeien met iets waar ze geen verstand van hebben”, zegt Duco Douwstra van Taxibelangen, de club die al jaren strijdt tegen de komst van de boordcomputer.

In september waarschuwde ILT de taxibedrijven: Zit er geen boordcomputer in de taxi, dan volgt een boete van 1800 euro. Maar de inspectie moet na een paar maanden voor de zoveelste keer inbinden. „Er was in 2005 al zeer goede, betrouwbare apparatuur op de markt, die fraude tegenging. Denk je dat ik niet wil weten waar mijn chauffeurs uithangen en hoeveel benzine ik kwijt ben als de marge in de taxibranche zo gering is”, zegt Douwstra.

Registratie

„Alles wat de overheid wilde, zat erin, inclusief digitale rittenstaten en registratie van de rij- en rusttijden. Maar toen kwam er een ambtenaar, die bedacht dat er een verplichte digitale handtekening (pincode) in moest. En toen ging het mis. Nergens in de wereld zit dat erin. Bedrijven moesten dat voor de kleine Nederlandse markt ontwikkelen. De een na de ander sneuvelde door hoge ontwikkelkosten. De invoering van de boordcomputer is een grote chaos.”

Staatssecretaris Mansveld denkt dat ze de boordcomputers nog wel aan de praat kan krijgen door nieuwe software te laten schrijven. Douwstra betwijfelt het: „Daar zijn ze al vanaf 2008 mee bezig. Dat is hetzelfde als een fietsband honderd keer plakken.”

Harry van Gelder

Lees meer
Download de modelverzetbrief BCT!

7 november 2014

Als u hier klikt kunt u de modelverzetbrief downloaden. Deze brief kunt u gebruiken als basis voor het instellen van uw verzet na het krijgen van de boete voor het niet hebben van een (werkende) BCT.

Bij het versturen van de brief moet u rekening houden met de genoemde deadline waarbinnen u verzet kunt instellen. Verder moet u erop letten dat de betalingsplicht om de boete te betalen wordt geschorst, totdat er door de Officier  van Justitie een beslissing is genomen.

We willen u adviseren om de verzetbrief aangetekend te versturen opdat u altijd bewijs van tijdige verzending heeft.

Mocht u na het lezen van de verzetbrief of het krijgen van de boete nog vragen hebben, dan kunt u telefonisch contact opnemen met STN via telefoonnummer  010-2819192.

Met vriendelijke groet,

Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer
STN roept Apple en Google op tot verwijderen Uber-app

9 oktober 2014

Apple en Google zouden de Uber-app moeten blokkeren. Door UberPop aan te bieden voldoet de app immers niet aan hun eigen huisregels. Om deze oproep kracht bij te zetten kan iedereen in de taxibranche de app Uber, die illegale snorderdiensten faciliteert, markeren als ‘ongepast’. Die oproep doet Duco Douwstra, voorzitter Stichting Taxibelangen Nederland.  “Als ik een app lanceer met de functie ‘bestel nu een huurmoordenaar’, dan zal die niet lang in de app-store blijven staan”, zegt Douwstra.

Douwstra: “Uber is eigenlijk een criminele organisatie. Met hun UberPop-dienst zetten ze mensen aan om de wet te overtreden. Dat is medeplichtigheid aan een misdrijf. In dit geval zelfs gepleegd in vereniging. Ze geven ook openlijk toe dat ze medeplichtig zijn en eventuele boetes voor hun rekening zullen nemen. Google en Apple faciliteren bij de distributie van deze illigale app die aanzet tot het overtreden van de wet. Indirect zijn ze daarmee medeplichtig.”

App Store

Stichting Taxibelangen Nederland roept Apple en Google dan ook op om de app te verwijderen uit de app-store. “Volgens hun eigen voorwaarden mag de app van Uber helemaal niet in de app-store staan. Zeker nu diverse chauffeurs boetes hebben gehad omdat het om illegale activiteiten gaat.”

De voorwaarden van Google melden het volgende: “Google Play mag niet worden gebruikt voor onwettige doeleinden of voor het promoten van gevaarlijke en illegale activiteiten. Als we vaststellen dat u deelneemt aan dergelijke activiteiten, kunnen we u de toegang tot Google Play ontzeggen, uw account beëindigen, dit melden aan juridische instanties of andere gepaste acties ondernemen.”

Onrechtmatig gedrag

En de voorwaarden van Apple zijn: “Het is u daarbij niet toegestaan inbreuk op de rechten van andere partijen te maken, de wet te overtreden of op andere wijze bij te dragen aan of aan te zetten tot inbreukmakend of anderszins onrechtmatig gedrag, of op andere wijze onfatsoenlijk, aanstootgevend of onbehoorlijk te handelen.”

Douwstra: “Ik roep daarom iedereen in de taxibranche, en hun familie en kennissen, die een Android-telefoon heeft om met hun telefoon naar de Uber-app in de Play Store te gaan. Vervolgens naar de app van Uber. En die te markeren als ongepast. Apple-gebruikers kunnen de app bij Apple markeren via: https://www.apple.com/legal/internet-services/itunes/appstorenotices/. Want het is algemeen bekend dat Apple geen risico’s neemt als het gaat om de wet.”

Misdrijf

De vier UberPop-chauffeurs die afgelopen weekend zijn gepakt door de ILT hebben van het Openbaar Ministerie een schikkingsvoorstel van 1500 euro gekregen. Omdat het illegaal aanbieden van taxidiensten volgens de wet een misdrijf is, krijgen ze in dat geval een strafblad. Ook als Uber wellicht de boetes betaalt.

Douwstra: “Het is gewoon schandalig hoe Uber zijn chauffeurs misbruikt om hun eigen vete uit te vechten met de overheid. Want Uber maakt het echt geen moer uit als die chauffeurs een strafblad krijgen en daar de rest van hun leven last van hebben.”

Wet

“De wet is duidelijk; UberPop is illegaal. En als Uber verwacht dat de wet wordt veranderd, moeten ze eerst daar op wachten. Al geloof ik daar helemaal niets van. Dus ik roep nogmaals iedereen op een bericht te sturen naar Google en Apple dat de Uber-app geld verdient met illegale diensten. En de app dus verwijderd moet worden.”

 

Lees meer