Laatste nieuws

STN aanwezig op TAXI EXPO

31 augustus 2017

Hierbij ontvangt U als taxi-ondernemer de unieke link waarmee wij alle relaties van Stichting Taxibelangen Nederland uitnodigen om zich te registreren voor Taxi Expo 2017.

Als U op deze link klikt, wordt u doorgestuurd naar de gepersonaliseerde registratiepagina die is gekoppeld aan STN. Na afloop van de beurs ontvangt STN een overzicht van alle bezoekers die zich via deze link hebben aangemeld.

Klik hier voor de gepersonaliseerde registratielink.

Wij stellen het zeer op prijs als u de moeite wilt doen u zich te registreren.

Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen, voorzitter

 

Lees meer
Evaluatie BCT

16 mei 2017

Terwijl gisteren om 16.00 uur de vergadering van de Begeleidingscommissie voor de BCT bij de ILT in Utrecht ten einde liep, werd in Den Haag net de Kamerbrief van Staatssecretaris Dijksma over de evaluatie van de BCT en de gemeentelijke bevoegdheden openbaar gemaakt.

Evaluatierapport BCT
Graag had ik het evalauatierapport over de BCT in de Begeleidingscommissie BCT zelf besproken maar helaas werd deze evaluatie ons, ondanks eerdere toezeggingen, niet tijdig ter beschikking gesteld.
Na bestudering moet ik zeggen dat het BCT rapport er op het eerste gezicht goed uitziet, behoudens
enkele punten. Zoals het feit dat het met de handhaving alsmede de software van de BCT’s veel minder rooskleurig is dan in het rapport wordt weergegeven en het feit dat er nog geen oplossing is voor de BCT-kaarten die kapot kunnen gaan. Misschien een punt dat het vermelden waard is, is dat de aanbeveling om in de wetgeving de BCT meer als een doel dan als een middel op te nemen van onze eigen STN-juriste afkomstig is.

Conclusies Staatssecretaris
Wat minder goed te begrijpen valt is de bijgaande informatiebrief van de staatssecretaris Sharon Dijksma. In de conclusies van het rapport wordt vooral gesproken over doelstellingen die misschien
na verbetering van software, betere controles, betere werkzaamheid, extra onderzoeken etc. geheel
of gedeeltelijk zouden kunnen worden gehaal. Maar de staatssecretaris trekt in haar brief de conclusie dat de gegevens op betrouwbare wijze geregistreerd worden. Die betrouwbaarheid betwist de STN. Verder stelt de Staatssecretaris dat er op dit moment geen alternatief is voor de BCT. Dat laatste is vrij logisch gezien het feit dat één van de voorwaarden is dat de alternatieven voor de BCT’s moeten voldoen aan de eis dat ze door de ILT moeten kunnen worden uitgelezen. Dit moet met de controleapplicatie die juist specifiek is gebouwd voor de BCT. Dit is redeneren naar het antwoord toe.

Gemeentelijk beleid
Ook bij het rapport over het gemeentelijke beleid lijkt de Staatssecretaris de conclusies niet
juist te interpreteren. Natuurlijk is het zo dat als je in iedere gemeente nog meer controles
gaat invoeren de pakkans wordt verhoogd. Dat is logisch. Maar het rapport geeft ook aan dat de
gemeenten meer hun regelgeving op elkaar zouden moeten afstemmen. Met andere woorden, dat de steden meer dezelfde regels gaan hanteren, dat er een uniforme regelgeving dient te komen en herinvoering van vakbekwaamheidseisen. Deze eisen moeten dan gecontroleerd worden door gemeentelijke BOA’s die ondersteund worden door de ILT. Zou het niet handiger zijn om die controle dan gewoon bij één partij neer te leggen zoals de ILT?

Stedelijke regelgeving is leuk in hele grote steden als New York en Londen. Maar in Nederland, waar
de grote steden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt het voor problemen en extra kosten. Ook zorgt
het bij veel bedrijven voor extra lege kilometers, dat niet te rijmen is met allerlei maat-
regelen om de branche te ‘vergroenen’.

Overleg over uitwerking beleid
STN zou toch liever zien dat de Nederlandse overheid eens eerst gaat kijken wat hun beleidsmaat-regelen voor uitwerking hebben vóórdat nieuwe regels ingevoerd worden. Dit in plaats van het huidige beleid van eerst invoeren, dan evalueren met 0 meting, een jaar later een 1 meting en in de tussentijd maar hopen dat het allemaal wat beter wordt. Ook wat meer overleg met STN en informatie aan de taxi-branche zouden wij zeer waarderen.

Paul Dijkhuizen

voorzitter STN

Lees meer

Al ons nieuws

STN-standpunt inzake afschaffing vakbewaamheid.

23 december 2015

 

Vanaf 1 januari gaat de nieuwe taxi regeling gelden. Veel ondernemers stuurden ons al voor dat de nieuwe regeling bekend werd bezorgde mailtjes: zou de overheid echt de vakbekwaamheid af gaan schaffen? Twee weken geleden kwam het hoge woord eruit, en bleek dat inderdaad de vakbekwaamheidseis niet langer was. STN is hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee.

 

De vakbekwaamheid zorgde er namelijk voor dat ondernemingen op zijn minst beschikten over de basiskennis die vereist werd voor het besturen van een onderneming. Daarnaast werden er hierdoor branchegerichte ondernemingsvaardigheden bijgeleerd. De markt is nu plots opengesteld voor iedereen: ook voor partijen die geen enkel idee hebben over wat er bij komt kijken wanneer je een taxionderneming wilt runnen.

 

STN vraagt zich ook af, nu de vakbekwaamheidseis straks niet langer van toepassing is, of er nog steeds een bedrag van 1500,- euro naar KIWA overgemaakt moet worden voor de vergunningsaanvraag. Die wordt namelijk vanaf januari enkel en alleen nog getoetst op een KvK-uitreksel en een Verklaring Omtrent Gedrag. Gezien het feit dat ILT elke keer benadrukt dat KIWA tegen kostprijs dient te werken, dient er op voorhand al een enorme daling in dit bedrag te komen: 1/3 van de toetsingsvereisten is niet langer van toepassing.

 

Het overheidsbeleid is daarnaast ook niet consequent. Staatssecretatis Dijksma betoogde dat de vakbekwaamheidseis onder meer afgeschaft werd, omdat men de markt niet wilde afschermen. Vanuit STN vinden wij dit merkwaardig. Waarom wordt dan plaatselijk de TTO-regelgeving van gemeenten niet verboden? De vakbekwaamheids-eis was daarnaast veel minder subjectief dan de TTO regelgeving: STN vind het niet meer dan normaal dat als je taxi-ondernemer wilt worden, je daarvoor jezelf enige kennis eigen maakt. Iedere bedrijfstak stelt eisen aan scholing en dit komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

 

STN is het daarnaast niet eens met de maatregel om de VOG-verklaring in de toekomst af te schaffen. Dit zal de deur alleen maar verder openzetten voor ondernemingen en  personen die om de verkeerde redenen een taxibedrijf willen opzetten. Met al deze nieuwe regels voorziet STN een enorme daling in het aantal full-time banen, een achteruitgang in de kwaliteit van het vervoer, ZZP’ers die in de financiële problemen gaan komen omdat zij het niet redden, en een enorme toename van het aanbod ‘taxi’s’ in een branche die toch al het water aan de lippen heeft staan.

 

STN heeft al van meet af aan geageerd tégen de voorgenomen regeling van de staatssecretaris. Bestuurlid Paul Dijkhuizen heeft al de bovengenoemde bezwaren tegen het afschaffen van de vakbekwaamheidseis (en meer) naar voren gebracht in een internet-consultatie. Daarbij moet opgemerkt worden dat het bestuur van STN nogal verrast werd door de overheid, en het tempo waarmee deze nieuwe regeling werd doorgedrukt. Hoewel wij uiteindelijk nog net op tijd hebben kunnen reageren via bestuurslid Dijkhuizen(de reageertermijn sloot zeer snel), is het ons inziens vreemd dat een belangenorganisatie zich niet mondeling mag uitdrukken over een regeling die haar branche in het hart treft. Met de reactie die wij hebben gegeven is, zoals u wel kunt merken, niets gedaan

Lees meer
De nieuwe regeling is bekend, vakbekwaamheidseis vervalt

9 december 2015

 

Vandaag heeft het ministerie eindelijk de regeling gepubliceerd, die al aangekondigd was naar aanleiding van de evaluatie van de taxiwet. Zoals al verwacht werd is inderdaad de vakbekwaamheidseis voor vergunningshouders komen te vervallen. Dit betekent dus dat u vanaf 1 januari niet langer een diploma vakbekwaamheid nodig heeft om een ondernemingsvergunning aan te kunnen vragen.

Het was eerder mogelijk om op de concept-regeling te reageren door een zogenaamde internetconsulatie, wat STN uiteraard ook heeft gedaan. De staatssecretaris heeft vervolgens de mening van een ieder die reageerde afgewogen, waarop zij vervolgens met een definitieve regeling zou komen. Aldus geschiedde: de nieuwe staatssecretaris Dijksma publiceerde vandaag de officiële regeling, zoals die vanaf 1 januari gaat gelden. Van deze regeling kan gesteld worden dat zij in grote lijnen aansluit wat de afgetreden staatssecretaris Mansveld eerder al wilde.

 

Het ministerie heeft de veranderingen uit de regeling als volgt samengevat:

 

  • een vrijstelling van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning;
  • een vrijstelling van de wettelijke eis van de fysieke aanwezigheid van het vergunningbewijs in het taxivoertuig;
  • in de regelgeving wordt vastgelegd dat het ritbewijs elektronisch aan de consument mag worden aangeboden; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden op de openbare weg;
  • informatie over tarieven en klachtafhandeling mag ook langs elektronische weg duidelijk kenbaar worden gemaakt aan de consument; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden vanaf de openbare weg;
  • de taxameterplicht wordt afgeschaft voor taxi’s die uitsluitend worden gebruikt voor vervoer tegen vooraf afgesproken vaste tarieven en voor zover het taxivervoer met deze taxi niet wordt aangeboden op de openbare weg.

 

Straattaxi’s worden dus uitgesloten van de vrijstelling van de taxameter en van de mogelijkheid om tarieveninformatie en klachtafhandeling op elektronische aan te bieden. Daarnaast hoeft niemand meer het vergunningsbewijs bij zich te hebben in de taxi.

Lees meer
Telt een proefplaatsing mee in de ketenregeling?

9 december 2015

Afgelopen week is bij de Taxi-jurist de vraag binnengekomen of de periode van een proefplaatsing meetelt als arbeidsovereenkomst binnen de ketenregeling. Het antwoord op deze vraag is nee.

Wat is proefplaatsing Wanneer je iemand aanneemt die op dat moment minimaal 3 maanden werkloos is of gedeeltelijk arbeidsongeschikte is, kunt u een proefplaatsing bij het UWV aanvragen. De kandidaat-medewerker komt dan voor een periode van 2 maanden (met een maximale uitloop naar 6 maanden) proefdraaien. In deze periode kunt u beoordelen van de kandidaat geschikt is voor de functie.

Blijkt de medewerker na 2 maanden niet geschikt te zijn, kan je dit bij het UWV aangeven. De medewerker komt dan niet in dienst. De werkgever verplicht zich wel om bij goed functioneren een arbeidsovereenkomst aan te bieden voor minimaal 6 maanden voor dezelfde arbeidsomvang als gedurende de proefplaatsing is gehanteerd. Deze arbeidsovereenkomst is de eerste in de nieuwe keten. Er mag in de arbeidsovereenkomst geen nieuwe proeftijd worden afgesproken.

Tijdens de proefplaatsing blijft de kandidaat zijn of haar uitkering ontvangen. U hoeft tot het momenten dat de medewerker in dienst komt geen salaris te betalen.

Geen invloed op de ketenregeling Wanneer je na de proefplaatsing besluit de medewerker in dienst te nemen, gaat op dat moment de ketenregeling lopen. U kunt dus nog gewoon 3 contracten met een maximale totale lengte van 24 maanden afsluiten, voordat er van rechtswege een vast dienstverband ontstaat.

Wilt u meer informatie over een proefplaatsing of heeft u een andere juridische vraag? Schrijf je dan nu direct in via www.taxijurist.nl en neem contact op met de Taxi-jurist op 010-2819192.

Lees meer
Onderzoek naar tariefstructuur in het taxivervoer: geef uw mening!

2 december 2015

Het onderzoeksbureau RebelGroup Executives is door het Ministerie van I&M in de hand genomen om te kijken naar de tariefstructuur in het taxivervoer. Als belangenbehartiger is ook aan STN gevraagd om onze mening te geven. Het onderzoek is gericht op 4 elementen: (1) het maximumtarief, (2) de tariefsopbouw, (3) de jaarlijkse indexering, en (4) de taxameter. Als bestuur zijnde willen we daarom graag de input van onze achterban om aan dit bureau kenbaar te maken. Daarom aan u het verzoek om over deze 4 onderwerpen uw mening met toelichting te geven en deze te mailen naar info@taxibelangen.nl, zodat wij een oordeel kunnen geven op basis van uw inzichten. Mail ons dus en laat weten wat u vindt!

 

Secretariaat STN:
W www.taxibelangen.nl
E info@taxibelangen.nl
T 010 – 281 91 92

Lees meer
Uitspraak BCT-rechtszaak

1 december 2015

Op 17 september jl. deed het gerechtshof van Leeuwarden uitspraak in een strafzaak tegen een STN-ondernemer die niet aan de BCT-verplichting had voldaan. Deze zaak werd uiteraard op de voet gevolgd door het STN-bestuur, en bestuurslid Rex Urban was bovendien persoonlijk bij de inhoudelijke zitting aanwezig. Uit de uitspraak blijkt dat er zeker begrip is van de rechter voor het standpunt van de taxi-ondernemer.

In deze zaak had de ondernemer bewust de BCT-apparatuur niet geïnstalleerd, om de reden dat deze apparatuur op dat moment al niet voldeed en het al duidelijk was geworden dat hij in de toekomst opnieuw zou moeten gaan investeren in een geüpdatete BCT. De ondernemer was echter wel trouw zijn rittenstaat en werkmap in blijven vullen. De rechter besloot om hem te veroordelen tot betaling van een voorwaardelijke geldboete. De ondernemer heeft dus geen gelijk gekregen, maar de rechter heeft wel begrip getoond voor zijn standpunt.

Helaas moet de rechter recht spreken naar de letter van de wet, en die wet stelde dat de ondernemer strafbaar was. Vandaar een schuldig verklaring. Dat er wel een boete is toegekend -hoewel voorwaardelijk- komt ogenschijnlijk voort uit het feit dat de rechter niet verantwoordelijk wil zijn voor de gevolgen, wanneer hij schuldig had verklaard zonder straf. De rechter had dan namelijk uitdrukkelijk de wetgever het gras voor de voeten weggemaaid door de bewuste wet krachteloos te maken. De praktijk leert dat Nederlandse rechters dit zelden tot nooit (kunnen) doen. De uitspraak maakt ons echter wel duidelijk dat de rechter eveneens als STN van mening is, dat vooral de overheid de handschoen moet oppakken in deze kwestie. In praktijk betekent dit helaas voor ons als ondernemers, dat wij nog steeds dienen te voldoen aan de BCT-verplichting.

Lees meer
KIWA tarievenconsultatie

30 november 2015

Het STN-bestuur wordt sinds kort betrokken bij de overleggen van de KIWA waarin de tarieven worden besproken. Hierdoor hopen we nu eindelijk zicht te krijgen op de werkelijke kostenopbouw van de door KIWA geleverde diensten. Uiteraard is het ons doel daar zo snel mogelijk wat aan te veranderen.

Uit het overleg voor 2016 wordt duidelijk dat de kosten (iets) gaan dalen. De KIWA schrijft dat dit het gevolg is van de ‘toegenomen efficiency’, wat zich erin vertaalt dat KIWA-diensten nominaal 1,5% goedkoper worden in 2016. Uit de stukken blijkt dat die toenemende efficiencyverbetering zich tot en met 2018 zal doorzetten, waardoor ook in de jaren tot en met 2018 een lichte tariefdaling waarschijnlijk is. Overigens blijkt uit de stukken die ons zijn toegezonden nergens dat de KIWA ‘effectiever’ is gaan werken. Uit alle mailverkeer waar wij intussen onderdeel vanuit maken, blijkt wel dat de taxibranche niet de enige sector is die vindt dat de tarieven te hoog zijn voor de geboden diensten. Nog veel te beperkt weliswaar, maar de tariefdalingen zijn wat STN betreft een goede zaak.

STN heeft daarnaast bij de KIWA aangegeven dat er eindelijk eens transparantie moet komen in het vertrekpunt van de berekening van de kosten. De KIWA heeft ons nog altijd geen inzicht gegeven in hoe de nominale tarieven zijn opgebouwd. In normaal Nederlands: we weten nog steeds niet waarom een chauffeurspas 107 euro kost en waar de kosten van KIWA bij het maken van zo’n pas nu precies uit bestaan. Onze reactie aan KIWA was dan ook tweeledig: wij vinden het positief dat wij ons geluid mogen laten horen en dat er enige tariefdaling is, echter we zien ook graag dat in de consultatie de nominale tarieven toegelicht worden. Wij hebben dan ook naar de KIWA gecommuniceerd dat wij van mening zijn dat bij een tarievenconsultatie de daadwerkelijke kosten als beginpunt voor een discussie moeten gelden.

Lees meer
Direct resultaat met de Taxi-jurist

20 november 2015

Afgelopen september heeft STN de Taxi-jurist geïntroduceerd. Je belt gewoon naar het STN-secretariaat en kunt direct gebruik maken van een juridische hulplijn waar je als taxiondernemer terecht kunt met al jouw juridische vraagstukken. Van problemen met personeel tot het bezwaar maken tegen een boete, de Taxi-jurist helpt je verder. Een bijkomend voordeel is dat wij op het STN-secretariaat precies weten wat er speelt in de branche.

Deze week is het eerste dossier van de Taxi-jurist met succes afgerond!
In het betreffende dossier had een collega een overeenkomst voor de duur van 1 jaar afgesloten voor het beheren van een Google Adwords campagne. Wat deze collega niet wist was dat een groot gedeelte van het campagnebudget (€150,- van de €500,-) helemaal niet werd besteed aan de campagne, maar aan management fee. Hierdoor bleef er voor de campagne een budget over van slechts €350,-). Daarnaast bleven de resultaten van de campagne ook achter. Deze collega wilde de overeenkomst het liefst ontbinden en heeft de Taxi-jurist ingeschakeld.

“Na een maand getouwtrek dacht ik ineens aan de Taxi-jurist en was het binnen een dag geregeld!”

Nadat de Taxi-jurist een juridisch onderbouwd bezwaar had ingediend bij het betreffende bedrijf, was de overeenkomst binnen een dag ontbonden. Daarnaast kreeg de ondernemer ook nog geld terug vanwege de onterecht betaalde kosten aan management fee en een correctie op de lopende maand termijn.

Heb je ook een juridisch probleem? Schrijf je dan nu direct in via www.taxijurist.nl en neem contact op met de Taxi-jurist op 010-2819192.

Lees meer
Voorstel btw-tarief omhoog, taxiritten onbetaalbaar

18 november 2015

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft met de VVD en PVDA een plan uitgewerkt om het btw-tarief van 6% af te schaffen. Dit betekent dat, ook in het taxivervoer, het btw-tarief zal worden verhoogd naar 21%. Met dit voorstel denkt de Overheid miljarden extra op te halen, waardoor de ‘lasten op arbeid’ kunnen worden verlaagd. Het gevolg hiervan is dat een taxi-ondernemer een prijsverhoging zal moeten doorvoeren om hetzelfde te blijven verdienen op een taxirit. Wat betekent dat het taxivervoer voor consumenten helemaal niet betaalbaarder wordt, maar de ritprijs (nog verder) zal stijgen. Het is dus een sigaar uit eigen doos: mensen houden meer over van hun salaris, maar zijn meer geld kwijt aan een simpel taxiritje.

Lees meer
STN begrijpt handhaving BCT dit najaar niet

30 oktober 2015

Op 20 oktober jl. heeft Staatsecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ondanks dat de software-update van de BCT pas vanaf het voorjaar van 2016 beschikbaar is, er dit najaar wel door de ILT zal worden gecontroleerd. De handhaving van de ILT richt zich op de aanwezigheid en het gebruik van de BCT voor arbeids- en rusttijden. De ILT zal via de gegevens van de RDW bekijken of de voertuigen voorzien zijn van een BCT. Mocht dit niet het geval zijn dan worden de kentekenhouders aangeschreven waarna eventuele bedrijfsbezoeken zullen volgen.

Een vraag die bij veel ondernemers speelt is of je voor de voertuigen die (nog) niet zijn voorzien van een BCT nu een BCT moet aanschaffen, terwijl je in 2016 waarschijnlijk opnieuw kosten moet maken voor de verplichte software-update? Of is het juist beter om te wachten op de geüpdatete BCT en die in 2016 aan te schaffen? Een duidelijk antwoord daarop is er niet, het enige wat we wel weten is dat de staatsecretaris duidelijk is in haar brief: iedereen moet een BCT hebben en “er wordt nader onderzoek gedaan naar de achterliggende redenen en, indien nodig, ook handhavend opgetreden” als je er geen hebt. Dit alles in tegenstelling tot eerdere communicatie van de Staatssecretaris waarin zij aangeeft dat de ILT in de periode tot 1 juli 2016 geen sancties op zal leggen, maar waarschuwingen uitdeelt en taxi-ondernemers registreert die geen BCT hebben. Klik hier om naar de brief van mei 2015 te gaan.

Op dit moment onderzoekt STN welke mogelijkheden er zijn om tegen deze nieuwe strategie van het Ministerie in beroep te gaan. De bedrijfsvoering van een onderneming wordt afgestemd op de wet- en regelgeving, echter als deze om de paar maanden aangepast wordt, is het lastig ondernemen en komen ondernemers in problemen.

Bestuursleden Rex Urban en Erwin Quaaden hebben onlangs om tafel gezeten met de verantwoordelijken voor het dossier taxi binnen het Ministerie van I&M. De afspraak was in eerste instantie bedoeld om kennis te maken, en uit te leggen wie wij zijn en waar we voor staan. Uiteraard is er ook uitgebreid gesproken over het feit dat STN vindt dat er bij de verschillende evaluaties en nieuwe initiatieven maar weinig rekening gehouden wordt met dagelijkse praktijk van de taxi-ondernemer. Op dit moment bestaat er een groot gat tussen wat de beleidsmakers in Den Haag bedenken en wat er daadwerkelijk gebeurt in de branche. En dus hebben we duidelijk aangegeven vanaf dit moment inhoudelijk betrokken te willen worden bij alle taxi-dossiers. STN zit aan tafel om in Den Haag het ondernemersgeluid te laten horen. Alleen zo kunnen we problemen zoals deze zich nu voordoen bij de BCT in de toekomst hopelijk voorkomen.

Lees meer