Laatste nieuws

Zienswijze nr. 4 van de STN op de Lockdown van 14 december 2020

16 december 2020

De taxiondernemer staat nog steeds in de kou!

In onze zienswijze van 26 oktober hebben wij gepleit voor TOZO zonder partner- en vermogenstoets (zoals bij TOZO-1) voor ondernemers. Helaas is deze suggestie niet opgepakt.

Eerlijk gezegd hadden wij gehoopt dat de situatie rond de Kerst weer zou verbeteren. Maar met de Lockdown tot en met 19 januari betekent dat voor de meeste bedrijven geen omzet meer in deze cruciale periode en waarschijnlijk langer.

Wij pleiten daarom nogmaals dringend voor uitvoering van TOZO voor deze ondernemers zonder partner- en vermogenstoets van 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2020.

Wij pleiten ook voor verlaging van de drempel voor TVL naar € 500 per maand.

Deze regeling is verantwoord. Als een ondernemer toch voldoende omzet draait dan wordt dat in mindering gebracht op de uitkering. Deze regelingen ademen mee met de omstandigheden.

Helaas bestaat er nog steeds het idee dat zelfstandige taxiondernemers geen steun behoeven omdat zij dit risico zelf hadden moeten afdekken. Maar de NOW-regeling, die er voor zorgt dat werknemers niet ontslagen worden, wordt niet uit de loonheffing betaald maar uit de algemene middelen. Als men niet wil dat werknemers er een beetje in inkomen op achteruit gaan dan moet men zeker niet willen dat zelfstandigen er in inkomen heel erg op achteruitgaan.

TOZO zonder partner- en vermogenstoets is dan wel het minste wat men kan doen.

Tot slot wijzen wij er op ook de manier waarop de regering met de crisis omgaat van belang is. Met lede ogen zien wij dat in Azië het economisch en maatschappelijk leven weer op gang is en uitbraken snel onder controle worden gebracht. Met protocollen heeft het Nederlandse bedrijfsleven er voor gezorgd dat het maatschappelijk en economisch leven zo goed mogelijk door kan gaan. Maar de regering schuift dit allemaal gewoon aan de kant. Het wekt dan ook geen verbazing dat er discussie ontstaat over de in ons land gevolgde aanpak.

Deze discussie laten wij gaarne aan de politiek, maar wij veroorloven ons een observatie.
Het valt ons op dat de meeste plannen van de Minister in de uitvoering lijken te verzanden. Het lijkt er op dat de crisisstructuur niet effectief is, waardoor telkens wordt teruggevallen op grove generieke maatregelen in afwachting op een vaccin.

De door de regering gevolgde aanpak vloeit eerder voort uit machteloosheid dan uit daadkracht. De regering maskeert deze machteloosheid met briefings en verwijzingen naar het vaccin. Dat zij daarbij de schuld geven aan burgers die zich niet aan de maatregelen houden (en daardoor verdeeldheid zaaien) wijst er op dat de regering radeloos is.

Waarom laat het kabinet zich niet bijstaan door een Chef Staf uit een operationeel deel van de overheid (Defensie? Brandweer?). Deze kan dan de informatievoorziening en de operationele coördinatie aansturen op gezag van de regering.

Concluderend: Taxiondernemers kunnen nu echt geen kant meer op. De crisis in deze vorm valt niet onder het ondernemersrisico en verplicht de overheid tot compensatie van inkomensverlies veroorzaakt door de door haar genomen maatregelen.

16 december 2020
Drs. T.D.J. Meijer MBA
Namens het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer
Zienswijze van de STN op het steunpakket 3.0 en de tweede Corona golf

28 oktober 2020

Op 25 mei heeft de Stichting Taxibelangen Nederland haar zienswijze gegeven op de 2e ronde van het Steunpakket.

Inmiddels is er, zoals verwacht, een 3e ronde van het Steunpakket. Deze is inmiddels ingehaald door de harde realiteit van de, eveneens verwachte, tweede golf van het Corona-virus.

De taxiondernemer staat in de kou.

Taxiondernemingen hebben onder de huidige omstandigheden nog maar bitter weinig werk. Vooral de kleinere taxiondernemingen die geen contractvervoer hebben. De reiswereld ligt plat, er zijn geen evenementen, geen bruiloften en geen partijen en de Horeca is dicht. Het dringende advies van de overheid aan de burger is: blijf thuis! Wat moet je dan nog als taxi-ondernemer?

Alle aandacht is nu gericht op de sectoren waarop directe maatregelen van toepassing zijn, maar er is te weinig aandacht voor de vervoerssector (taxi, touringcar) die heel hard geraakt wordt.

In onze verklaring van 25 mei hebben wij al naar voren gebracht dat het te vroeg was om het steunpakket voor bedrijven af te bouwen. Bovendien komen de kleine taxibedrijven (eigen rijders, familiebedrijven e.d) in financiële problemen omdat zij bijvoorbeeld geen of minder TOZO ontvangen vanwege de situatie van de partner en soms ook beneden de drempel van de TVL vallen.

TOZO weer zonder partnertoets!

In de tweede steunronde is de partnertoets weer toegevoegd aan de regeling TOZO (bijstand voor ondernemers). Bij de derde ronde zou ook de vermogenstoets weer worden toegevoegd. Gelukkig is deze vermogenstoets vervallen met het oog op de tweede golf van Corona.

Daardoor is er een scheve situatie ontstaan waarbij taxiondernemers moeten terugvallen op bijstandsniveau of op het inkomen van de partner terwijl werknemers in getroffen sectoren gewoon hun salaris kunnen houden als gevolg van NOW. Ook tweeverdieners. Dat staat in geen enkele verhouding tot de situatie van de zelfstandige taxiondernemer die ook met een werkende partner aanzienlijk in inkomsten terugvalt en al snel in de financiële problemen komt.

Het argument dat werknemers premie betalen voor de WW snijdt geen hout omdat de regeling NOW juist beoogt om werknemers uit de WW te houden en gelet op de huidige werkloosheidscijfers tot nu toe met succes. Maar een klein bedrijf dat na de crisis weer volop kan werken creëert ook werkgelegenheid en is waarschijnlijk goedkoper op de been te houden dan het creëren van nieuwe banen.

STN pleit er dan ook voor om voor de derde ronde van het Steunpakket ook de partnertoets in de regeling TOZO weer te laten vallen en daarmee de kleine ondernemers en ZZP-ers door de crisis heen te loodsen. Zeker ook omdat een aantal van hen vaste lasten heeft beneden de drempel en zij geen TVL ontvangen.

Zal de markt er na de coronacrisis anders uitzien? Dat is welhaast zeker, maar niemand weet precies hoe! Er zal zeker meer taxiwerk zijn dan nu, maar mogelijk minder dan voorheen. En misschien dienen zich dan nieuwe kansen aan. Maar dat geldt voor alle bedrijven en alle getroffen sectoren en er is geen reden om grotere bedrijven en hun werknemers te helpen en kleinere ondernemers aan hun lot over te laten. Het is ook niet uit te leggen dat er een investeringsfonds is van 20 miljard (!) en er niet wat beschikbaar kan komen voor het overeind houden van de kleine ondernemers.

Het woord “samen” wordt in verband met Corona vaak in de mond genomen en staat zelfs als slogan achter de bewindslieden bij de persconferenties. Veel ondernemers ervaren dat zij kennelijk niet onder dat “samen” vallen en anderen kennelijk meer “samen” zijn dan zij. Overigens bestond dat gevoel al bij veel kleine ondernemers voordat Corona zich aandiende. Wij sturen deze zienswijze aan de partijen in de Tweede Kamer met de vraag of zij iets aan deze schrijnende situatie willen doen.

26 oktober 2020
Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer

Al ons nieuws

Save the date! Op 11 mei as. STN bijeenkomst!

6 april 2016

Hierbij roepen we u op om woensdag 11 mei aanstaande in uw agenda vrij te houden voor een STN bijeenkomst! Er staat u een interessant programma te wachten, en uiteraard is ook er ook voldoende gelegenheid om kennis te maken en bij te praten met het bestuur en collega’s. Meer nieuws hierover zal uiteraard tijdig via de mail/website bekend gemaakt worden, dus houd uw mail in de gaten!

Lees meer
Transitievergoeding ‘LIGHT’

30 maart 2016

Veel ondernemers houden hun werknemers die al langere tijd in dienst zijn, ondanks een structureel verlies, maar in dienst omdat zij bang zijn een transitievergoeding te moeten betalen bij ontslag. Ze vrezen namelijk dat deze vergoeding de definitieve doodsteek kan zijn voor het bedrijf. In beginsel bent u bij ontslag altijd verplicht een transitievergoeding te betalen, een enkele uitzondering daar gelaten. In navolging op het vorige nieuwsbericht over het bedrijfseconomisch ontslag, een stukje over de transitievergoeding.

Vroeger kozen kleinere werkgevers vaak voor de UWV-procedure om personeel te ontslaan: hoewel de procedure langzaam was, was de procedure ook goedkoop. Het UWV kon namelijk geen vergoeding opleggen. Met de transitievergoeding is dit veranderd: de vergoeding is nu wettelijk vastgelegd en daar valt in beginsel niet aan te ontkomen. Hoewel de vergoeding lager uitvalt dan de vroeger gehanteerde kantonrechterformele (die het UWV dus niet mocht opleggen), valt ook de transitievergoeding bij langlopende dienstverbanden hoog uit.

Er is echter een mogelijkheid om onder een torenhoge transitievergoeding uit te komen wanneer uw bedrijf financieel in zwaar weer verkeerd. Om kleinere werknemers in die situatie enigszins tegemoet te komen, geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2020. Deze regeling kan worden gezien als een transitievergoeding ‘light’. Bij een dergelijke transitievergoeding, is deze alleen verschuldigd aan werknemers over de periode vanaf 1 mei 2013 in plaats van de daadwerkelijke indienstredingsdatum die veel langer kan zijn. Hiervoor zijn wel een aantal criteria waaraan u dient te voldoen, en de toestemming hiervoor dient u van het UWV te krijgen. U dient hiervoor een juridisch gemotiveerde aanvraag in te dienen bij het UWV, het is daarom geen sinecure om juridische bijstand in te roepen.

Kort samengevat komen de criteria erop neer dat u al langere tijd verlies moet lijden en dat u niet meer dan 25 werknemers in dienst mag hebben. Dit kan u al gauw (bij een dienstverband van langer dan 20 jaar) meer dan 20 duizend euro schelen. Een korte rekensom: chauffeurs boven de 50, hebben over ieder half jaar dat zij in dienst bij u zijn, recht op een 1/4e maandsalaris. Uitgaande van een brutosalaris van 2400 euro, is dat dus 1200 euro per jaar, over ieder jaar dat zij na hun 50e bij u in dienst waren. Komt u in aanmerking voor de gematigde transitievergoeding, dan hoeft u slechts een vergoeding te betalen vanaf de periode van 1 mei 2013: dat kan dus tientallen jaren aan vergoeding schelen.

Heeft u na het lezen van dit verhaal nog verdere vragen? Neem contact op met het secretariaat: 010-2819192. Of mail naar info@taxibelangen.nl

Lees meer
Ontslag omdat het niet anders kan: het bedrijfseconomisch ontslag via het UWV.

25 maart 2016

Over iets minder dan anderhalve maand staat mei alweer voor de deur. Een maand die voor veel ondernemers de definitieve nagel aan de doodskist kan zijn: het vakantiegeld moet weer uitbetaald worden. Voor diegenen die het jaar al moeilijk doorkwamen is dit wellicht het laatste zetje. Veel ondernemers zijn gedwongen om werknemers te ontslaan door te hoge loonkosten en een tekort aan opdrachten om de werknemer bezig te houden. Dit resulteert in een verlieslijdend bedrijf. 

 

STN is allerminst een voorstander van het rücksichtslos ontslaan van werknemers, maar wij willen u wel graag informeren over de mogelijkheden daartoe. We kregen dan ook via het secretariaat laatst een vraag binnen van een ondernemer, die zich afvroeg of het mogelijk was om een deel van zijn personeel te ontslaan. Dit personeel was al langere tijd in dienst. Tot een jaar terug was er ook geen probleem met hun dienstverband. Tot in korte tijd een aantal grotere opdrachten voor het bedrijf wegvielen en de ondernemer dus ineens chauffeurs in dienst had waarvoor hij geen werk had. Wat nu?

 

Via het secretariaat is deze ondernemer een procedure gestart bij het UWV. Hoewel menig taxiondernemer denkt dat het niet mogelijk is om van werknemers met een lang dienstverband af te komen, is dit wel zo. Dit is erg vervelend en triest, maar soms moet dit nu eenmaal, anders gaat de hele zaak failliet en daar zit u  al helemaal niet op te wachten. Soms moet je snoeien in een boom om hem in leven te houden.

 

Bij de procedure van het UWV moet u een aantal dingen aantonen, die er in het kort op neer komen dat u voor een doelmatige bedrijfsvoering van uw onderneming genoodzaakt bent om een deel van uw personeel te ontslaan. Dit moet daarnaast komen door een teruggelopen beschikbare arbeidsomvang (de werkgelegenheid binnen uw bedrijf). Daarbij moet u duidelijk maken dat er geen andere functie is voor het personeel binnen uw bedrijf.  De betreffende ondernemer kreeg in ieder geval een ontslagvergunning, hij moest daarbij wel een transitievergoeding betalen (waarover later een stukje volgt).

 

Dit is een globale en erg summiere samenvatting van wat u bij het UWV moet aantonen. U dient dit alles namelijk uitgebreid te documenteren en te motiveren.  Via het secretariaat hebben we mensen in contact gebracht met juristen die thuis zijn in deze procedure. Zit u in een soortgelijke situatie? Neem contact op met het STN-secretariaat (010-2819192).

 

 

 

 

Lees meer
Woord van het bestuur:

25 maart 2016

Regelmatig schrijven onze bestuursleden een stukje om u op de hoogte te houden van onze activiteiten, om actualiteiten te bespreken, of gewoon om een herkenbaar stukje uit de taxipraktijk met u te delen. Daarom vandaag een stukje van de voorzitter: Paul Dijkhuizen, over wat hem op het moment vooral stoort.

 

Beste ondernemers,

 

Wat mij op het moment mateloos irriteert, is het gevaar van Uber, en het feit dat de huidige Kamerleden dit niet of nauwelijks opmerken.  Vooral de VVD hangt aan de lippen van hun oud-collega meneer de Liefde. Zonder in te willen gaan op de vreemde overstap van deze persoon, van Kamerlid tot lobbyist (belangenverstrengeling?!), wil ik toch wel graag ingaan op de negatieve gevolgen die zouden volgen wanneer Uber gelegaliseerd wordt, en dat niet alleen voor de taxi-branche, maar ook de maatschappij.

 

Ik heb persoonlijk helemaal niets tegen een taxi-app. De ondernemers die nu en dan via de gangbare Uber-app reden, doen dat omdat de apps op een makkelijke wijze vraag en aanbod samenbrengt. Een taxicentrale, maar dan zonder Yvonne die in je oor toetert waar je heen moet rijden, of stelt dat je toch echt je bakkie koffie moet laten staan. De taxi-app is een gevolg van de steeds moderne wereld, en ja die treedt ook binnen in de taxi-branche.

 

Ik heb echter wel grote bezwaren tegen Uber. Vooropgesteld, Uber is er voor de consument, niet voor de taxi-ondernemer. Het bedrijf slaat zichzelf op de borst omdat ze 35% goedkoper rijdt dan taxi-chauffeurs. 35%! De marges in de branche zijn nu al nihil, er zijn ondernemers die hun chauffeurs voor de kostprijs laten rijden, om maar te blijven rijden en verliezen te beperken. Taxi-ondernemers kunnen hier niet tegenop concurreren mocht het zover komen, wij hebben wettelijke kosten: Uber weigerde die tot nog toe te betalen. Zou Uber zich wel netjes aan de wet houden, dan zou hun tarief waarschijnlijk niet verschillen van een normale taxi.  Mijn bezwaren gaan echter ook verder, het gevaar dat ik namelijk in Uber voorzie, is het feit dat Uber haar lobby ervoor kan zorgen dat de weinige regelgeving die onze markt nog beschermd van geteisem, door de overheid wordt opgeheven en vervolgens dat Uber de hele markt opslokt.

 

Nogmaals: een taxi-app heb ik geen probleem mee. Met Uber ook niet, zolang ze zich aan dezelfde regels houdt als iedere taxi-ondernemer. Uber heeft echter een mondiale uitstraling, en weet wellicht met haar lobby de overheid zou ver te krijgen wél de markt volledig open te gooien en alle regelgeving overboord te zetten. Dit zou mijn inziens rampzalige gevolgen hebben voor onze branche. Consumenten zijn namelijk dol op Uber, en Uber zou daardoor waarschijnlijk in korte tijd een groot marktaandeel weten te veroveren. Als taxiondernemer wordt je dan feitelijk ZZP-er naar het gelang van de grootste taxicentrale van de wereld: Uber, die ook nog eens de tarieven kan bepalen. Neelie Kroes, zogenaamd voorvechtster van eerlijke concurrentie, hoor je hier niet over. Belachelijk!
Als taxiondernemer zul je bij een legalisatie dus enerzijds gedwongen worden in een keurslijf omdat je je moet conformeren aan Uber, anderzijds zal dit gebeuren tegen een fooitje. Een taxirit wordt goedkoper: waarschijnlijk zal Uber een megaomzet draaien,  en Kamerleden kunnen zeggen dat de economie het geweldig doet. Zonder daarbij te vermelden dat men een hele branche naar de verdommenis heeft geholpen en duizenden mensen in hun inkomen bedreigt.

 

U kan dus merken: ik sta nogal cynisch tegenover Uber en ben fel tegen een eventuele legalisatie en het opengooien van de markt. Bij een eventuele legalisatie zie ik louter nadelige consequenties. Hoewel wij momenteel schandalig afgetroggeld worden door de staat en Kiwa heeft dit een gunstig gevolg: de markt wordt nog enigszins beschermd. Zou Uber vrijgegeven worden, en zou de regelgeving overboord gegooid worden, dan zie ik een sombere tijd voor de taxiondernemers tegemoet.

 

Zeg dus nee tegen Uber, begin er niet aan!
Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen

-voorzitter STN

 

Lees meer
Bijdrage STN voor 2016

17 februari 2016

Beste ondernemer,

2016 is weer aangebroken en STN heeft veel werk voor de boeg. Dat zijn wij uiteraard ook van plan, alleen hier hebben wij wel uw steun voor nodig!

Opkomen voor uw belang kost veel moeite, veel tijd,  maar vooral ook kost dit geld! Voor 50 euro per voertuig steunt u ons dit jaar weer. Heeft u meer dan 8 voertuigen dan is er een vast bedrag van 450 euro.  Met uw steun kunnen wij hopelijk dingen veranderen!

U ontvangt morgen een mailtje van STN, waar u via een simpele link met een IDEAL-transactie uw bijdrage naar ons kunt overmaken. Wij willen u daarvoor nu al hartelijk bedanken.

Wilt u nu al uw bijdrage terugverdienen? Kijk dan op onze site voor onze ondernemersvoordelen.

2016 wordt hopelijk ons jaar!

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer
De wettelijke drie-urenregeling

17 februari 2016

Het secretariaat van STN heeft het inmiddels steeds drukker met het telefonisch beantwoorden van allerlei taxigerelateerde vragen. Goed dat u ons steeds beter weet te vinden, daar is het secretariaat voor bedoeld! Zo kwam enkele weken geleden ook een vraag van een ondernemer die zich afvroeg wat het hebben van een ‘arbeidscontract op oproep basis’ nu precies waard is, althans volgens de wet.

Wat was er aan de hand? De betreffende ondernemer werd er door Sociaal Fonds Taxi (SFT) op gewezen dat hij zijn werknemers structureel zou onderbetalen. Deze werkgever had een aantal werknemers in dienst op basis van een nul-urencontract, of op basis een contract met een gering aantal uren per week (onder de 15). De ondernemer was in de veronderstelling dat hij daarmee een beperkt aantal verplichtingen richting de werknemers had met betrekking tot het uitbetalen van de gewerkte uren. Dit bleek echter niet het geval.

De wettelijke uitleg

Wat zijn nu de wettelijke verplichtingen als het gaat om het betalen van werknemers per oproep? In het onderstaande geef ik een korte samenvatting van hoe dit onderwerp wettelijk geregeld is.

Als u een chauffeur in dienst heeft op basis van een 0-uren contract, een arbeidsovereenkomst voor minder dan 15 uur per week of een werknemer heeft die zonder vast dienstrooster werkt (ook wel flexibele arbeidskrachten genoemd) dan dient u deze volgens de wet voor elke periode dat u de werknemer oproept en hij arbeid heeft verricht, tenminste 3 uur uit te betalen. Het maakt dus niet uit of de werknemer deze 3 uur daadwerkelijk heeft gewerkt of dat hij slechts een ritje heeft gemaakt van 20 minuten. Elke oproep is wettelijk gezien 3 arbeidsuren waard.

Voorbeeld

De bovenstaande wettelijke regeling heeft tot gevolg dat wanneer uw werknemer op oproepbasis drie keer per dag een kwartiertje taxi rijdt op de tijdstippen 9:00, 12:15 en 15:30 (en er vinden geen overlappingen plaats binnen die drie uur), u drie maal drie uur dient uit te betalen en dus 9 uur in totaal. De rechter wees al in 2007 de suggestie van de hand dat de werkgever in dergelijke gevallen die kortstondige periodes arbeid bij elkaar op kon te tellen. Iedere arbeidsperiode (mits deze niet overlapt binnen drie uur met een volgende taxirit) staat op zichzelf, hoe kort ook, en dient te worden vergoed alsof er drie uur is gewerkt. Dit betekent niet direct dat u de werknemer altijd een gehele dienst moet uitbetalen. Werkt een werknemer twee keer op een dag voor een korte periode, bijvoorbeeld ‘s ochtends om 9 uur en vervolgens om 18.00 uur pas weer en die ritten korter zijn dan 3 uur, dan dient u deze dus 6 uur uit te betalen.

Praktijkadvies

Voor u dus zaak om de arbeidsperioden goed in de smiezen te houden! Probeer er zorg voor te dragen dat de arbeidsperiodes zoveel mogelijk kort achter elkaar vallen. Het is daarnaast een afweging waard om uw werknemer een vast urencontract aan te bieden van 15 uur per week of in de werknemer vast in te roosteren indien u voldoende werk heeft. U hoeft dan niet aan de bovengenoemde verplichting te voldoen bij korte werkdiensten. U kan de overeengekomen 15 arbeidsuur dan over de week heen kunnen ‘spreiden’. Werkt een chauffeur dan een kwartiertje dan schrijft u dat van de 15 uur af, in plaats van dat u gelijk al verplicht bent 3 uur ui te betalen Een simpel rekensommetje leert dat hoe meer dagen een chauffeur bij u op oproepbasis beschikbaar is, hoe groter de kans is dat u op grond van die wettelijke verplichting al boven de 15 uur per week moet uit betalen.

Los van alle wettelijke regels is uiteraard het allerbelangrijkste dat u met uw medewerkers duidelijke afspraken maakt en deze schriftelijk vastlegt. Dit is de beste manier om discussies te voorkomen of geconfronteerd te worden met een loonvordering

Heeft u vragen over de uitbetaling van uw flexibele arbeidskrachten? Neem dan gerust contact op met ons secretariaat: 010-2819192.

Lees meer
De uitholling van de ondernemersvergunning taxivervoer

17 februari 2016

 Is het u ook al opgevallen? De overheid heeft enerzijds lak aan de geluiden (vooral vanuit STN) dat de tarieven die gehanteerd worden door zogenaamde ‘certificeringinstanties’ (lees KIWA) de pan uitrijzen zonder dat daar openheid van zaken over wordt gegeven. Anderzijds is het zo dat in het kader van deregulering de vergunningen en papieren waar taxiondernemers grof geld voor moeten betalen, steeds minder waard zijn.

In korte tijd kregen wij bericht van twee aangesloten ondernemers, over twee kwalijke zaken die hier voorbeelden van zijn. Het eerste bericht ging over de kwestie dat zogenaamde ‘vrijwilligersorganisaties’ ritten aanbieden tegen geringe betaling en daarmee concurreren met taxibedrijven. Het tweede bericht ging over het feit dat de grote spelers in de taxiwereld, bij aanbestedingen voor grootschalig taxivervoer nog wel eens wat minder strikt zijn in het naleven van de regels.

“Vrijwilligersorganisaties”
Gemeenten hebben minder te besteden en bezuinigen daarom op het vervoersbudget. Vrijwilligersorganisaties stappen vervolgens in deze leemte, omdat taxiondernemers niet kunnen rijden voor wat de gemeente hen biedt. Vervolgens rijden vrijwilligers ouderen en/of gehandicapten voor een zeer geringe vergoeding naar bestemming. Sympathiek uit oogpunt van de maatschappij. Maar taxiondernemers betalen ondertussen voor een vergunning die niets waard blijkt. Op het oog lijken deze initiatieven ook nog eens strijdig met de wet. Zogenaamd ‘kostendekkend’ vervoer werd alleen uitgezonderd van de verplichting van het hebben van een taxivergunning wanneer het carpoolers betrof. Zo werd dit althans aangegeven in de toelichting op de WP2000 en tijdens een uitspraak door de rechters van het College van Beroep voor het bedrijfsleven. De minister en staatssecretaris lijken dit echter bewust over het hoofd te willen zien: die geven aan dat het hier een ‘regelvrije ruimte’ betreft.

Aanbestedingen
De tweede kwestie spreekt nog meer tegen het rechtvaardigheidsgevoel. De wereld van aanbestedingen is zwaar. Vooral zwaar wanneer blijkt dat één van de grootste vissen die daar rondzwemt, het niet al te nauw met de regels neemt. Een aangesloten ondernemer wist ons te melden dat een van de grootste vervoersmaatschappijen een taxiaanbesteding won, om vervolgens hiervoor structureel chauffeurs in te zetten die niet in het bezit zijn van een chauffeurspas. Om de kosten te drukken vragen wij ons dan af? Of was het bedrijf eigenlijk niet in staat om de ritten te verzorgen, maar wilde het koste wat kost de aanbesteding winnen? En waarom handhaaft de overheid hier nu niet, omdat ze hier zelf baat heeft bij de goedkope aangeboden ritten?

Mocht u meer van dit soort ‘stinkende’ zaakjes kennen: mail naar info@taxibelangen.nl

Als STN brengen wij deze zaken zoveel mogelijk onder de aandacht bij de beleidsmakers in Den Haag

Lees meer
STN pleit voor één landelijk beleid tijdelijk parkeren taxi’s

11 februari 2016

Eind januari werd STN benaderd door een aangesloten ondernemer met de vraag of wij een petitie wilden steunen. In Amsterdam stelt de gemeente zich op het standpunt dat taxichauffeurs bij het ‘laden en lossen’ van hun passagiers betaald moeten parkeren. Net als een gewone automobilist dus. Dit is natuurlijk te gek voor woorden! Het bestuur heeft het verzoek besproken en middels een brief aan de gemeente van Amsterdam de petitie direct ondersteund.

Notabene in dezelfde week dat wij dit verzoek kregen, stond in Taxipro dat de gemeente Utrecht taxichauffeurs juist 10 minuten de gelegenheid biedt om vrij te kunnen parkeren. Je moet immers gewoon je werk kunnen doen…. Wij vinden dit het correcte geluid: zo zou het beleid landelijk moeten zijn! We begrijpen waar het beleid van de gemeente Amsterdam vandaan komt: een te drukke binnenstad. Echter het huidige beleid gaat natuurlijk veel te ver. De bestuursrechter vond dit ook overigens: iedere taxichauffeur die een prent kreeg en bij de rechter terecht kwam, werd in zijn gelijk gesteld.

Wij denken dat een grote oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat gemeentes dit beleid plaatselijk mogen regelen. Daarom mag er wel 10 minuten vrij geparkeerd worden in Utrecht, en wordt dit tot op heden verboden in Amsterdam. STN pleit daarom voor een landelijk beleid. Als gemeentes dit zelf mogen regelen, dan betekent dit dan maar dat ze dit een landelijk overleg moeten vaststellen. Het plaatselijk taxichauffeurtje pesten, zoals nu in Amsterdam, zou in landelijke regels uitgesloten moeten worden. Een buschauffeur hoeft toch ook geen parkeergeld te betalen? De politieman die in afwachting op een oproep stilhoudt op de parkeerplaats hoogstwaarschijnlijk evenmin. Het op een normaal tempo uit- en in laten stappen van passagiers, zonder dat daar parkeergeld voor hoeft te worden betaald, is niet meer dan normaal en deel van het verlenen van fatsoenlijke dienstverlening aan de klant.

Hoe is het parkeerbeleid voor taxi’s in uw gemeente? Net zo asociaal als in Amsterdam? Neem dan contact op met STN, wellicht kunnen we u helpen bij het opstellen van een verzoek zoals in Amsterdam is gebeurd. (info@taxibelangen.nl)

Lees meer
STN praat met onderzoeksbureau over maximumtarieven

30 december 2015

  STN praat met onderzoeksbureau over maximumtarieven

Op woensdag 16 december jl. heeft STN een afspraak gehad met het onderzoeksbureau RebelGroup over de huidige tarievenstructuur in de taxibranche. Bestuursleden Paul Dijkhuizen en Rex Urban waren aanwezig tijdens dit gesprek. Eerder vroegen wij al uw mening hierover. Veel ondernemers hebben hierop gereageerd, waarvoor dank! De overgrote meerderheid van u bleek overigens dezelfde mening te hebben. Het volgende is in het gesprek naar voren gebracht:
 
Over het maximumtarief
STN is van mening dat het maximumtarief moet worden afgeschaft. Dit tarief is namelijk landelijk vastgesteld, terwijl in de branche algemeen bekend is dat ondernemers in verschillende gebieden verschillende kosten hebben. Daarnaast worden verschillen in onder andere bezettingsgraad in de randstad tegenover landelijke gebieden niet meegenomen. Door het maximumtarief moeten taxiritten in dunbevolkte gebieden onder de kostprijs worden gereden. Hierdoor verdwijnen er meer taxiondernemers in de landelijke gebieden, wat tot gevolg heeft dat buitengebieden geïsoleerd raken van taxivervoer.
            Daarnaast zorgt afschaffing van de maximumtarieven ervoor, dat een taxiondernemer de tarieven aan kan passen aan zijn dubbele loonkosten op feestdagen. Dit lijkt ons niet meer dan redelijk! STN is van mening dat iedere taxichauffeur zelf in staat moet zijn om zijn ritprijs vast te stellen. De marktwerking zal dan vanzelf zorgen dat er eerlijke prijzen zijn, voor de de klant en voor de ondernemer. Er is dan ook geen behoefte meer aan een jaarlijkse indexering.
 
Onze mening werd daarnaast ook gevraagd over de Taxameter:
Wij vertelden de onderzoekers van RebelGroup dat een taxiondernemer zelf de keuze moet kunnen maken om een Taxameter in te bouwen. Dit moet geen verplichting zijn. Voor sommige ondernemers (in de opstapmarkt) is het een belangrijk instrument, maar door ondernemers die met vaste prijzen werken werd de Taxameter niet gebruikt. De huidige verplichting voor de gehele branche vonden wij daarom dan ook overbodig en achterhaald. Met de regelgeving die in januari wordt doorgevoerd, was deze vraag echter al achterhaald.
Lees meer