Laatste nieuws

RIVM Richtlijnen voor Noodzakelijk zittend vervoer

14 april 2020

Op de site van het RIVM staan ook een aantal richtlijnen aangegeven voor het zogenaamde Noodzakelijk Zittend Vervoer. Dit document geeft een uitgebreid overzicht wat wat er allemaal gedaan zou moeten worden om het vervoer zo veilig mogelijk voor chauffeur en passagier uit te kunnen voeren.

Dit document kunt u vinden door deze link te volgen.

Lees meer
Veilig en verantwoord taxi- en zorgvervoer

14 april 2020

De Rijksoverheid heeft een protocol uitgebracht waarin een aantal regels en aanbevelingen vastgelegd zijn om een zo veilig mogelijk zorgevervoer en regulier taxivervoer aan te bieden gedurende de periode dat we geconfronteerd blijven met het COVID-19 (Corona)virus.

Volg de link naar het document van de overheid.

 

 

Lees meer

Al ons nieuws

Woord van het bestuur:

25 maart 2016

Regelmatig schrijven onze bestuursleden een stukje om u op de hoogte te houden van onze activiteiten, om actualiteiten te bespreken, of gewoon om een herkenbaar stukje uit de taxipraktijk met u te delen. Daarom vandaag een stukje van de voorzitter: Paul Dijkhuizen, over wat hem op het moment vooral stoort.

 

Beste ondernemers,

 

Wat mij op het moment mateloos irriteert, is het gevaar van Uber, en het feit dat de huidige Kamerleden dit niet of nauwelijks opmerken.  Vooral de VVD hangt aan de lippen van hun oud-collega meneer de Liefde. Zonder in te willen gaan op de vreemde overstap van deze persoon, van Kamerlid tot lobbyist (belangenverstrengeling?!), wil ik toch wel graag ingaan op de negatieve gevolgen die zouden volgen wanneer Uber gelegaliseerd wordt, en dat niet alleen voor de taxi-branche, maar ook de maatschappij.

 

Ik heb persoonlijk helemaal niets tegen een taxi-app. De ondernemers die nu en dan via de gangbare Uber-app reden, doen dat omdat de apps op een makkelijke wijze vraag en aanbod samenbrengt. Een taxicentrale, maar dan zonder Yvonne die in je oor toetert waar je heen moet rijden, of stelt dat je toch echt je bakkie koffie moet laten staan. De taxi-app is een gevolg van de steeds moderne wereld, en ja die treedt ook binnen in de taxi-branche.

 

Ik heb echter wel grote bezwaren tegen Uber. Vooropgesteld, Uber is er voor de consument, niet voor de taxi-ondernemer. Het bedrijf slaat zichzelf op de borst omdat ze 35% goedkoper rijdt dan taxi-chauffeurs. 35%! De marges in de branche zijn nu al nihil, er zijn ondernemers die hun chauffeurs voor de kostprijs laten rijden, om maar te blijven rijden en verliezen te beperken. Taxi-ondernemers kunnen hier niet tegenop concurreren mocht het zover komen, wij hebben wettelijke kosten: Uber weigerde die tot nog toe te betalen. Zou Uber zich wel netjes aan de wet houden, dan zou hun tarief waarschijnlijk niet verschillen van een normale taxi.  Mijn bezwaren gaan echter ook verder, het gevaar dat ik namelijk in Uber voorzie, is het feit dat Uber haar lobby ervoor kan zorgen dat de weinige regelgeving die onze markt nog beschermd van geteisem, door de overheid wordt opgeheven en vervolgens dat Uber de hele markt opslokt.

 

Nogmaals: een taxi-app heb ik geen probleem mee. Met Uber ook niet, zolang ze zich aan dezelfde regels houdt als iedere taxi-ondernemer. Uber heeft echter een mondiale uitstraling, en weet wellicht met haar lobby de overheid zou ver te krijgen wél de markt volledig open te gooien en alle regelgeving overboord te zetten. Dit zou mijn inziens rampzalige gevolgen hebben voor onze branche. Consumenten zijn namelijk dol op Uber, en Uber zou daardoor waarschijnlijk in korte tijd een groot marktaandeel weten te veroveren. Als taxiondernemer wordt je dan feitelijk ZZP-er naar het gelang van de grootste taxicentrale van de wereld: Uber, die ook nog eens de tarieven kan bepalen. Neelie Kroes, zogenaamd voorvechtster van eerlijke concurrentie, hoor je hier niet over. Belachelijk!
Als taxiondernemer zul je bij een legalisatie dus enerzijds gedwongen worden in een keurslijf omdat je je moet conformeren aan Uber, anderzijds zal dit gebeuren tegen een fooitje. Een taxirit wordt goedkoper: waarschijnlijk zal Uber een megaomzet draaien,  en Kamerleden kunnen zeggen dat de economie het geweldig doet. Zonder daarbij te vermelden dat men een hele branche naar de verdommenis heeft geholpen en duizenden mensen in hun inkomen bedreigt.

 

U kan dus merken: ik sta nogal cynisch tegenover Uber en ben fel tegen een eventuele legalisatie en het opengooien van de markt. Bij een eventuele legalisatie zie ik louter nadelige consequenties. Hoewel wij momenteel schandalig afgetroggeld worden door de staat en Kiwa heeft dit een gunstig gevolg: de markt wordt nog enigszins beschermd. Zou Uber vrijgegeven worden, en zou de regelgeving overboord gegooid worden, dan zie ik een sombere tijd voor de taxiondernemers tegemoet.

 

Zeg dus nee tegen Uber, begin er niet aan!
Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen

-voorzitter STN

 

Lees meer
Bijdrage STN voor 2016

17 februari 2016

Beste ondernemer,

2016 is weer aangebroken en STN heeft veel werk voor de boeg. Dat zijn wij uiteraard ook van plan, alleen hier hebben wij wel uw steun voor nodig!

Opkomen voor uw belang kost veel moeite, veel tijd,  maar vooral ook kost dit geld! Voor 50 euro per voertuig steunt u ons dit jaar weer. Heeft u meer dan 8 voertuigen dan is er een vast bedrag van 450 euro.  Met uw steun kunnen wij hopelijk dingen veranderen!

U ontvangt morgen een mailtje van STN, waar u via een simpele link met een IDEAL-transactie uw bijdrage naar ons kunt overmaken. Wij willen u daarvoor nu al hartelijk bedanken.

Wilt u nu al uw bijdrage terugverdienen? Kijk dan op onze site voor onze ondernemersvoordelen.

2016 wordt hopelijk ons jaar!

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer
De wettelijke drie-urenregeling

17 februari 2016

Het secretariaat van STN heeft het inmiddels steeds drukker met het telefonisch beantwoorden van allerlei taxigerelateerde vragen. Goed dat u ons steeds beter weet te vinden, daar is het secretariaat voor bedoeld! Zo kwam enkele weken geleden ook een vraag van een ondernemer die zich afvroeg wat het hebben van een ‘arbeidscontract op oproep basis’ nu precies waard is, althans volgens de wet.

Wat was er aan de hand? De betreffende ondernemer werd er door Sociaal Fonds Taxi (SFT) op gewezen dat hij zijn werknemers structureel zou onderbetalen. Deze werkgever had een aantal werknemers in dienst op basis van een nul-urencontract, of op basis een contract met een gering aantal uren per week (onder de 15). De ondernemer was in de veronderstelling dat hij daarmee een beperkt aantal verplichtingen richting de werknemers had met betrekking tot het uitbetalen van de gewerkte uren. Dit bleek echter niet het geval.

De wettelijke uitleg

Wat zijn nu de wettelijke verplichtingen als het gaat om het betalen van werknemers per oproep? In het onderstaande geef ik een korte samenvatting van hoe dit onderwerp wettelijk geregeld is.

Als u een chauffeur in dienst heeft op basis van een 0-uren contract, een arbeidsovereenkomst voor minder dan 15 uur per week of een werknemer heeft die zonder vast dienstrooster werkt (ook wel flexibele arbeidskrachten genoemd) dan dient u deze volgens de wet voor elke periode dat u de werknemer oproept en hij arbeid heeft verricht, tenminste 3 uur uit te betalen. Het maakt dus niet uit of de werknemer deze 3 uur daadwerkelijk heeft gewerkt of dat hij slechts een ritje heeft gemaakt van 20 minuten. Elke oproep is wettelijk gezien 3 arbeidsuren waard.

Voorbeeld

De bovenstaande wettelijke regeling heeft tot gevolg dat wanneer uw werknemer op oproepbasis drie keer per dag een kwartiertje taxi rijdt op de tijdstippen 9:00, 12:15 en 15:30 (en er vinden geen overlappingen plaats binnen die drie uur), u drie maal drie uur dient uit te betalen en dus 9 uur in totaal. De rechter wees al in 2007 de suggestie van de hand dat de werkgever in dergelijke gevallen die kortstondige periodes arbeid bij elkaar op kon te tellen. Iedere arbeidsperiode (mits deze niet overlapt binnen drie uur met een volgende taxirit) staat op zichzelf, hoe kort ook, en dient te worden vergoed alsof er drie uur is gewerkt. Dit betekent niet direct dat u de werknemer altijd een gehele dienst moet uitbetalen. Werkt een werknemer twee keer op een dag voor een korte periode, bijvoorbeeld ‘s ochtends om 9 uur en vervolgens om 18.00 uur pas weer en die ritten korter zijn dan 3 uur, dan dient u deze dus 6 uur uit te betalen.

Praktijkadvies

Voor u dus zaak om de arbeidsperioden goed in de smiezen te houden! Probeer er zorg voor te dragen dat de arbeidsperiodes zoveel mogelijk kort achter elkaar vallen. Het is daarnaast een afweging waard om uw werknemer een vast urencontract aan te bieden van 15 uur per week of in de werknemer vast in te roosteren indien u voldoende werk heeft. U hoeft dan niet aan de bovengenoemde verplichting te voldoen bij korte werkdiensten. U kan de overeengekomen 15 arbeidsuur dan over de week heen kunnen ‘spreiden’. Werkt een chauffeur dan een kwartiertje dan schrijft u dat van de 15 uur af, in plaats van dat u gelijk al verplicht bent 3 uur ui te betalen Een simpel rekensommetje leert dat hoe meer dagen een chauffeur bij u op oproepbasis beschikbaar is, hoe groter de kans is dat u op grond van die wettelijke verplichting al boven de 15 uur per week moet uit betalen.

Los van alle wettelijke regels is uiteraard het allerbelangrijkste dat u met uw medewerkers duidelijke afspraken maakt en deze schriftelijk vastlegt. Dit is de beste manier om discussies te voorkomen of geconfronteerd te worden met een loonvordering

Heeft u vragen over de uitbetaling van uw flexibele arbeidskrachten? Neem dan gerust contact op met ons secretariaat: 010-2819192.

Lees meer
De uitholling van de ondernemersvergunning taxivervoer

17 februari 2016

 Is het u ook al opgevallen? De overheid heeft enerzijds lak aan de geluiden (vooral vanuit STN) dat de tarieven die gehanteerd worden door zogenaamde ‘certificeringinstanties’ (lees KIWA) de pan uitrijzen zonder dat daar openheid van zaken over wordt gegeven. Anderzijds is het zo dat in het kader van deregulering de vergunningen en papieren waar taxiondernemers grof geld voor moeten betalen, steeds minder waard zijn.

In korte tijd kregen wij bericht van twee aangesloten ondernemers, over twee kwalijke zaken die hier voorbeelden van zijn. Het eerste bericht ging over de kwestie dat zogenaamde ‘vrijwilligersorganisaties’ ritten aanbieden tegen geringe betaling en daarmee concurreren met taxibedrijven. Het tweede bericht ging over het feit dat de grote spelers in de taxiwereld, bij aanbestedingen voor grootschalig taxivervoer nog wel eens wat minder strikt zijn in het naleven van de regels.

“Vrijwilligersorganisaties”
Gemeenten hebben minder te besteden en bezuinigen daarom op het vervoersbudget. Vrijwilligersorganisaties stappen vervolgens in deze leemte, omdat taxiondernemers niet kunnen rijden voor wat de gemeente hen biedt. Vervolgens rijden vrijwilligers ouderen en/of gehandicapten voor een zeer geringe vergoeding naar bestemming. Sympathiek uit oogpunt van de maatschappij. Maar taxiondernemers betalen ondertussen voor een vergunning die niets waard blijkt. Op het oog lijken deze initiatieven ook nog eens strijdig met de wet. Zogenaamd ‘kostendekkend’ vervoer werd alleen uitgezonderd van de verplichting van het hebben van een taxivergunning wanneer het carpoolers betrof. Zo werd dit althans aangegeven in de toelichting op de WP2000 en tijdens een uitspraak door de rechters van het College van Beroep voor het bedrijfsleven. De minister en staatssecretaris lijken dit echter bewust over het hoofd te willen zien: die geven aan dat het hier een ‘regelvrije ruimte’ betreft.

Aanbestedingen
De tweede kwestie spreekt nog meer tegen het rechtvaardigheidsgevoel. De wereld van aanbestedingen is zwaar. Vooral zwaar wanneer blijkt dat één van de grootste vissen die daar rondzwemt, het niet al te nauw met de regels neemt. Een aangesloten ondernemer wist ons te melden dat een van de grootste vervoersmaatschappijen een taxiaanbesteding won, om vervolgens hiervoor structureel chauffeurs in te zetten die niet in het bezit zijn van een chauffeurspas. Om de kosten te drukken vragen wij ons dan af? Of was het bedrijf eigenlijk niet in staat om de ritten te verzorgen, maar wilde het koste wat kost de aanbesteding winnen? En waarom handhaaft de overheid hier nu niet, omdat ze hier zelf baat heeft bij de goedkope aangeboden ritten?

Mocht u meer van dit soort ‘stinkende’ zaakjes kennen: mail naar info@taxibelangen.nl

Als STN brengen wij deze zaken zoveel mogelijk onder de aandacht bij de beleidsmakers in Den Haag

Lees meer
STN pleit voor één landelijk beleid tijdelijk parkeren taxi’s

11 februari 2016

Eind januari werd STN benaderd door een aangesloten ondernemer met de vraag of wij een petitie wilden steunen. In Amsterdam stelt de gemeente zich op het standpunt dat taxichauffeurs bij het ‘laden en lossen’ van hun passagiers betaald moeten parkeren. Net als een gewone automobilist dus. Dit is natuurlijk te gek voor woorden! Het bestuur heeft het verzoek besproken en middels een brief aan de gemeente van Amsterdam de petitie direct ondersteund.

Notabene in dezelfde week dat wij dit verzoek kregen, stond in Taxipro dat de gemeente Utrecht taxichauffeurs juist 10 minuten de gelegenheid biedt om vrij te kunnen parkeren. Je moet immers gewoon je werk kunnen doen…. Wij vinden dit het correcte geluid: zo zou het beleid landelijk moeten zijn! We begrijpen waar het beleid van de gemeente Amsterdam vandaan komt: een te drukke binnenstad. Echter het huidige beleid gaat natuurlijk veel te ver. De bestuursrechter vond dit ook overigens: iedere taxichauffeur die een prent kreeg en bij de rechter terecht kwam, werd in zijn gelijk gesteld.

Wij denken dat een grote oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat gemeentes dit beleid plaatselijk mogen regelen. Daarom mag er wel 10 minuten vrij geparkeerd worden in Utrecht, en wordt dit tot op heden verboden in Amsterdam. STN pleit daarom voor een landelijk beleid. Als gemeentes dit zelf mogen regelen, dan betekent dit dan maar dat ze dit een landelijk overleg moeten vaststellen. Het plaatselijk taxichauffeurtje pesten, zoals nu in Amsterdam, zou in landelijke regels uitgesloten moeten worden. Een buschauffeur hoeft toch ook geen parkeergeld te betalen? De politieman die in afwachting op een oproep stilhoudt op de parkeerplaats hoogstwaarschijnlijk evenmin. Het op een normaal tempo uit- en in laten stappen van passagiers, zonder dat daar parkeergeld voor hoeft te worden betaald, is niet meer dan normaal en deel van het verlenen van fatsoenlijke dienstverlening aan de klant.

Hoe is het parkeerbeleid voor taxi’s in uw gemeente? Net zo asociaal als in Amsterdam? Neem dan contact op met STN, wellicht kunnen we u helpen bij het opstellen van een verzoek zoals in Amsterdam is gebeurd. (info@taxibelangen.nl)

Lees meer
STN praat met onderzoeksbureau over maximumtarieven

30 december 2015

  STN praat met onderzoeksbureau over maximumtarieven

Op woensdag 16 december jl. heeft STN een afspraak gehad met het onderzoeksbureau RebelGroup over de huidige tarievenstructuur in de taxibranche. Bestuursleden Paul Dijkhuizen en Rex Urban waren aanwezig tijdens dit gesprek. Eerder vroegen wij al uw mening hierover. Veel ondernemers hebben hierop gereageerd, waarvoor dank! De overgrote meerderheid van u bleek overigens dezelfde mening te hebben. Het volgende is in het gesprek naar voren gebracht:
 
Over het maximumtarief
STN is van mening dat het maximumtarief moet worden afgeschaft. Dit tarief is namelijk landelijk vastgesteld, terwijl in de branche algemeen bekend is dat ondernemers in verschillende gebieden verschillende kosten hebben. Daarnaast worden verschillen in onder andere bezettingsgraad in de randstad tegenover landelijke gebieden niet meegenomen. Door het maximumtarief moeten taxiritten in dunbevolkte gebieden onder de kostprijs worden gereden. Hierdoor verdwijnen er meer taxiondernemers in de landelijke gebieden, wat tot gevolg heeft dat buitengebieden geïsoleerd raken van taxivervoer.
            Daarnaast zorgt afschaffing van de maximumtarieven ervoor, dat een taxiondernemer de tarieven aan kan passen aan zijn dubbele loonkosten op feestdagen. Dit lijkt ons niet meer dan redelijk! STN is van mening dat iedere taxichauffeur zelf in staat moet zijn om zijn ritprijs vast te stellen. De marktwerking zal dan vanzelf zorgen dat er eerlijke prijzen zijn, voor de de klant en voor de ondernemer. Er is dan ook geen behoefte meer aan een jaarlijkse indexering.
 
Onze mening werd daarnaast ook gevraagd over de Taxameter:
Wij vertelden de onderzoekers van RebelGroup dat een taxiondernemer zelf de keuze moet kunnen maken om een Taxameter in te bouwen. Dit moet geen verplichting zijn. Voor sommige ondernemers (in de opstapmarkt) is het een belangrijk instrument, maar door ondernemers die met vaste prijzen werken werd de Taxameter niet gebruikt. De huidige verplichting voor de gehele branche vonden wij daarom dan ook overbodig en achterhaald. Met de regelgeving die in januari wordt doorgevoerd, was deze vraag echter al achterhaald.
Lees meer
STN over KIWA tarieven: 1% daling verandert niets!

23 december 2015

Enige tijd gelden wisten wij jullie al te melden dat het bestuur van STN aan mocht schuiven bij de jaarlijkse gesprekken met KIWA en ILT, waarin de KIWA tarieven worden besproken. ILT stelde daarbij dat de tarieven van KIWA de komende jaren waarschijnlijk zouden dalen: de toegenomen efficiency (2,5%) zou namelijk meer dan de jaarlijkse indexering in 2016 (1,0 %) zijn. Dit betekende dat de KIWA tarieven voor taxichauffeurs voor 2016 met 1% zouden afnemen. Ambtenaren kunnen dit soort percentages wellicht als successen verpakken, wij ondernemers vinden het een wassen neus.

Enfin, er werd ons gevraagd hierop te reageren. Omdat STN pas aan heeft mogen schuiven, hebben wij genuanceerd gemeld dat wij hierin nogal dubbel stonden qua mening: wij waren blij dat we aan mochten schuiven, en een tariefdaling is altijd mooi meegenomen, maar wij wilden graag meer informatie over hoe het KIWA nu eigenlijk de basistarieven vast stelde. Wij snapten er namelijk nog steeds niets van waarom de tarieven zo hoog moeten zijn(nog steeds niet!). Het ILT reageerde daarop vorige week met een brief namens de waarnemend directeur.

 

Deze stelde daarin dat de KIWA-tarieven afgeleid zijn van de tarieven die de inspectie verkeer en waterstaat destijds in 2010 al hanteerde (toen het KIWA nog niet in de taxibranche zat). Jaarlijks worden deze tarieven gecorrigeerd met de inflatie, en met de toe- of afgenomen efficiency binnen de KIWA organisatie. Volgens ILT is er daarmee sinds 2010 feitelijk gezien weinig veranderd voor de taxibranche. Ze zeggen hier eigenlijk mee, dat de KIWA tarieven afgezien van enkele correcties, gelijk zijn aan die voorheen door verkeer en waterstaat werden berekend.

 

Het bestuur van STN kan zich hier niet in vinden. In omringende landen zijn de kosten die door KIWA-gelijke organisaties worden gehanteerd vele malen lager. Dat de KIWA tarieven blijkbaar van al eerder door de overheid gehanteerde tarieven afgeleid zijn, doet er voor ons daarom helemaal niet toe. Wij wensen rechtvaardiger en vooral minder hoge tarieven. Zeker bij de vergunningsaanvraag dient er een grote correctie naar beneden plaats te vinden, nu KIWA niet langer hoeft te toetsen op vakbekwaamheid. Wij blijven proberen om ILT ervan te overtuigen dat de KIWA tarieven op los zand zijn vastgesteld, en dat deze voor een taxi-ondernemer als zeer onrechtvaardig overkomen.

 

 

 

Lees meer
STN-standpunt inzake afschaffing vakbewaamheid.

23 december 2015

 

Vanaf 1 januari gaat de nieuwe taxi regeling gelden. Veel ondernemers stuurden ons al voor dat de nieuwe regeling bekend werd bezorgde mailtjes: zou de overheid echt de vakbekwaamheid af gaan schaffen? Twee weken geleden kwam het hoge woord eruit, en bleek dat inderdaad de vakbekwaamheidseis niet langer was. STN is hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee.

 

De vakbekwaamheid zorgde er namelijk voor dat ondernemingen op zijn minst beschikten over de basiskennis die vereist werd voor het besturen van een onderneming. Daarnaast werden er hierdoor branchegerichte ondernemingsvaardigheden bijgeleerd. De markt is nu plots opengesteld voor iedereen: ook voor partijen die geen enkel idee hebben over wat er bij komt kijken wanneer je een taxionderneming wilt runnen.

 

STN vraagt zich ook af, nu de vakbekwaamheidseis straks niet langer van toepassing is, of er nog steeds een bedrag van 1500,- euro naar KIWA overgemaakt moet worden voor de vergunningsaanvraag. Die wordt namelijk vanaf januari enkel en alleen nog getoetst op een KvK-uitreksel en een Verklaring Omtrent Gedrag. Gezien het feit dat ILT elke keer benadrukt dat KIWA tegen kostprijs dient te werken, dient er op voorhand al een enorme daling in dit bedrag te komen: 1/3 van de toetsingsvereisten is niet langer van toepassing.

 

Het overheidsbeleid is daarnaast ook niet consequent. Staatssecretatis Dijksma betoogde dat de vakbekwaamheidseis onder meer afgeschaft werd, omdat men de markt niet wilde afschermen. Vanuit STN vinden wij dit merkwaardig. Waarom wordt dan plaatselijk de TTO-regelgeving van gemeenten niet verboden? De vakbekwaamheids-eis was daarnaast veel minder subjectief dan de TTO regelgeving: STN vind het niet meer dan normaal dat als je taxi-ondernemer wilt worden, je daarvoor jezelf enige kennis eigen maakt. Iedere bedrijfstak stelt eisen aan scholing en dit komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

 

STN is het daarnaast niet eens met de maatregel om de VOG-verklaring in de toekomst af te schaffen. Dit zal de deur alleen maar verder openzetten voor ondernemingen en  personen die om de verkeerde redenen een taxibedrijf willen opzetten. Met al deze nieuwe regels voorziet STN een enorme daling in het aantal full-time banen, een achteruitgang in de kwaliteit van het vervoer, ZZP’ers die in de financiële problemen gaan komen omdat zij het niet redden, en een enorme toename van het aanbod ‘taxi’s’ in een branche die toch al het water aan de lippen heeft staan.

 

STN heeft al van meet af aan geageerd tégen de voorgenomen regeling van de staatssecretaris. Bestuurlid Paul Dijkhuizen heeft al de bovengenoemde bezwaren tegen het afschaffen van de vakbekwaamheidseis (en meer) naar voren gebracht in een internet-consultatie. Daarbij moet opgemerkt worden dat het bestuur van STN nogal verrast werd door de overheid, en het tempo waarmee deze nieuwe regeling werd doorgedrukt. Hoewel wij uiteindelijk nog net op tijd hebben kunnen reageren via bestuurslid Dijkhuizen(de reageertermijn sloot zeer snel), is het ons inziens vreemd dat een belangenorganisatie zich niet mondeling mag uitdrukken over een regeling die haar branche in het hart treft. Met de reactie die wij hebben gegeven is, zoals u wel kunt merken, niets gedaan

Lees meer
De nieuwe regeling is bekend, vakbekwaamheidseis vervalt

9 december 2015

 

Vandaag heeft het ministerie eindelijk de regeling gepubliceerd, die al aangekondigd was naar aanleiding van de evaluatie van de taxiwet. Zoals al verwacht werd is inderdaad de vakbekwaamheidseis voor vergunningshouders komen te vervallen. Dit betekent dus dat u vanaf 1 januari niet langer een diploma vakbekwaamheid nodig heeft om een ondernemingsvergunning aan te kunnen vragen.

Het was eerder mogelijk om op de concept-regeling te reageren door een zogenaamde internetconsulatie, wat STN uiteraard ook heeft gedaan. De staatssecretaris heeft vervolgens de mening van een ieder die reageerde afgewogen, waarop zij vervolgens met een definitieve regeling zou komen. Aldus geschiedde: de nieuwe staatssecretaris Dijksma publiceerde vandaag de officiële regeling, zoals die vanaf 1 januari gaat gelden. Van deze regeling kan gesteld worden dat zij in grote lijnen aansluit wat de afgetreden staatssecretaris Mansveld eerder al wilde.

 

Het ministerie heeft de veranderingen uit de regeling als volgt samengevat:

 

  • een vrijstelling van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning;
  • een vrijstelling van de wettelijke eis van de fysieke aanwezigheid van het vergunningbewijs in het taxivoertuig;
  • in de regelgeving wordt vastgelegd dat het ritbewijs elektronisch aan de consument mag worden aangeboden; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden op de openbare weg;
  • informatie over tarieven en klachtafhandeling mag ook langs elektronische weg duidelijk kenbaar worden gemaakt aan de consument; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden vanaf de openbare weg;
  • de taxameterplicht wordt afgeschaft voor taxi’s die uitsluitend worden gebruikt voor vervoer tegen vooraf afgesproken vaste tarieven en voor zover het taxivervoer met deze taxi niet wordt aangeboden op de openbare weg.

 

Straattaxi’s worden dus uitgesloten van de vrijstelling van de taxameter en van de mogelijkheid om tarieveninformatie en klachtafhandeling op elektronische aan te bieden. Daarnaast hoeft niemand meer het vergunningsbewijs bij zich te hebben in de taxi.

Lees meer