Laatste nieuws

Zienswijze nr. 4 van de STN op de Lockdown van 14 december 2020

16 december 2020

De taxiondernemer staat nog steeds in de kou!

In onze zienswijze van 26 oktober hebben wij gepleit voor TOZO zonder partner- en vermogenstoets (zoals bij TOZO-1) voor ondernemers. Helaas is deze suggestie niet opgepakt.

Eerlijk gezegd hadden wij gehoopt dat de situatie rond de Kerst weer zou verbeteren. Maar met de Lockdown tot en met 19 januari betekent dat voor de meeste bedrijven geen omzet meer in deze cruciale periode en waarschijnlijk langer.

Wij pleiten daarom nogmaals dringend voor uitvoering van TOZO voor deze ondernemers zonder partner- en vermogenstoets van 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2020.

Wij pleiten ook voor verlaging van de drempel voor TVL naar € 500 per maand.

Deze regeling is verantwoord. Als een ondernemer toch voldoende omzet draait dan wordt dat in mindering gebracht op de uitkering. Deze regelingen ademen mee met de omstandigheden.

Helaas bestaat er nog steeds het idee dat zelfstandige taxiondernemers geen steun behoeven omdat zij dit risico zelf hadden moeten afdekken. Maar de NOW-regeling, die er voor zorgt dat werknemers niet ontslagen worden, wordt niet uit de loonheffing betaald maar uit de algemene middelen. Als men niet wil dat werknemers er een beetje in inkomen op achteruit gaan dan moet men zeker niet willen dat zelfstandigen er in inkomen heel erg op achteruitgaan.

TOZO zonder partner- en vermogenstoets is dan wel het minste wat men kan doen.

Tot slot wijzen wij er op ook de manier waarop de regering met de crisis omgaat van belang is. Met lede ogen zien wij dat in Azië het economisch en maatschappelijk leven weer op gang is en uitbraken snel onder controle worden gebracht. Met protocollen heeft het Nederlandse bedrijfsleven er voor gezorgd dat het maatschappelijk en economisch leven zo goed mogelijk door kan gaan. Maar de regering schuift dit allemaal gewoon aan de kant. Het wekt dan ook geen verbazing dat er discussie ontstaat over de in ons land gevolgde aanpak.

Deze discussie laten wij gaarne aan de politiek, maar wij veroorloven ons een observatie.
Het valt ons op dat de meeste plannen van de Minister in de uitvoering lijken te verzanden. Het lijkt er op dat de crisisstructuur niet effectief is, waardoor telkens wordt teruggevallen op grove generieke maatregelen in afwachting op een vaccin.

De door de regering gevolgde aanpak vloeit eerder voort uit machteloosheid dan uit daadkracht. De regering maskeert deze machteloosheid met briefings en verwijzingen naar het vaccin. Dat zij daarbij de schuld geven aan burgers die zich niet aan de maatregelen houden (en daardoor verdeeldheid zaaien) wijst er op dat de regering radeloos is.

Waarom laat het kabinet zich niet bijstaan door een Chef Staf uit een operationeel deel van de overheid (Defensie? Brandweer?). Deze kan dan de informatievoorziening en de operationele coördinatie aansturen op gezag van de regering.

Concluderend: Taxiondernemers kunnen nu echt geen kant meer op. De crisis in deze vorm valt niet onder het ondernemersrisico en verplicht de overheid tot compensatie van inkomensverlies veroorzaakt door de door haar genomen maatregelen.

16 december 2020
Drs. T.D.J. Meijer MBA
Namens het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer
Zienswijze van de STN op het steunpakket 3.0 en de tweede Corona golf

28 oktober 2020

Op 25 mei heeft de Stichting Taxibelangen Nederland haar zienswijze gegeven op de 2e ronde van het Steunpakket.

Inmiddels is er, zoals verwacht, een 3e ronde van het Steunpakket. Deze is inmiddels ingehaald door de harde realiteit van de, eveneens verwachte, tweede golf van het Corona-virus.

De taxiondernemer staat in de kou.

Taxiondernemingen hebben onder de huidige omstandigheden nog maar bitter weinig werk. Vooral de kleinere taxiondernemingen die geen contractvervoer hebben. De reiswereld ligt plat, er zijn geen evenementen, geen bruiloften en geen partijen en de Horeca is dicht. Het dringende advies van de overheid aan de burger is: blijf thuis! Wat moet je dan nog als taxi-ondernemer?

Alle aandacht is nu gericht op de sectoren waarop directe maatregelen van toepassing zijn, maar er is te weinig aandacht voor de vervoerssector (taxi, touringcar) die heel hard geraakt wordt.

In onze verklaring van 25 mei hebben wij al naar voren gebracht dat het te vroeg was om het steunpakket voor bedrijven af te bouwen. Bovendien komen de kleine taxibedrijven (eigen rijders, familiebedrijven e.d) in financiële problemen omdat zij bijvoorbeeld geen of minder TOZO ontvangen vanwege de situatie van de partner en soms ook beneden de drempel van de TVL vallen.

TOZO weer zonder partnertoets!

In de tweede steunronde is de partnertoets weer toegevoegd aan de regeling TOZO (bijstand voor ondernemers). Bij de derde ronde zou ook de vermogenstoets weer worden toegevoegd. Gelukkig is deze vermogenstoets vervallen met het oog op de tweede golf van Corona.

Daardoor is er een scheve situatie ontstaan waarbij taxiondernemers moeten terugvallen op bijstandsniveau of op het inkomen van de partner terwijl werknemers in getroffen sectoren gewoon hun salaris kunnen houden als gevolg van NOW. Ook tweeverdieners. Dat staat in geen enkele verhouding tot de situatie van de zelfstandige taxiondernemer die ook met een werkende partner aanzienlijk in inkomsten terugvalt en al snel in de financiële problemen komt.

Het argument dat werknemers premie betalen voor de WW snijdt geen hout omdat de regeling NOW juist beoogt om werknemers uit de WW te houden en gelet op de huidige werkloosheidscijfers tot nu toe met succes. Maar een klein bedrijf dat na de crisis weer volop kan werken creëert ook werkgelegenheid en is waarschijnlijk goedkoper op de been te houden dan het creëren van nieuwe banen.

STN pleit er dan ook voor om voor de derde ronde van het Steunpakket ook de partnertoets in de regeling TOZO weer te laten vallen en daarmee de kleine ondernemers en ZZP-ers door de crisis heen te loodsen. Zeker ook omdat een aantal van hen vaste lasten heeft beneden de drempel en zij geen TVL ontvangen.

Zal de markt er na de coronacrisis anders uitzien? Dat is welhaast zeker, maar niemand weet precies hoe! Er zal zeker meer taxiwerk zijn dan nu, maar mogelijk minder dan voorheen. En misschien dienen zich dan nieuwe kansen aan. Maar dat geldt voor alle bedrijven en alle getroffen sectoren en er is geen reden om grotere bedrijven en hun werknemers te helpen en kleinere ondernemers aan hun lot over te laten. Het is ook niet uit te leggen dat er een investeringsfonds is van 20 miljard (!) en er niet wat beschikbaar kan komen voor het overeind houden van de kleine ondernemers.

Het woord “samen” wordt in verband met Corona vaak in de mond genomen en staat zelfs als slogan achter de bewindslieden bij de persconferenties. Veel ondernemers ervaren dat zij kennelijk niet onder dat “samen” vallen en anderen kennelijk meer “samen” zijn dan zij. Overigens bestond dat gevoel al bij veel kleine ondernemers voordat Corona zich aandiende. Wij sturen deze zienswijze aan de partijen in de Tweede Kamer met de vraag of zij iets aan deze schrijnende situatie willen doen.

26 oktober 2020
Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland

Lees meer

Al ons nieuws

Juridisch advies voor ondernemers die wél willen, maar niet kunnen updaten.

22 september 2016

Hoewel STN erg kritisch is op de BCT, zijn er ook een groot aantal ondernemers die hebben gekozen om deze gewoon aan te schaffen. Op het secretariaat komen verschillende mailtjes binnen van deze ondernemers, die de update willen aanschaffen, maar dit om verschillende redenen niet willen of kunnen doen. Zo zijn er ondernemers die dat simpelweg niet kunnen doordat hun inbouwer een volle agenda heeft (capaciteitsproblemen). Er zijn daarnaast ook ondernemers die weigeren de update af te nemen om de reden dat zij pas een update willen installeren wanneer die daadwerkelijk foutloos is. Voor alle twee deze groepen hebben wij een simpel maar misschien erg belangrijk (juridisch) advies. Leg uw correspondentie met de inbouwer schriftelijk vast!

Waarom is dat belangrijk en hoe doet u dat? Om u een simpel voorbeeld te geven: er zijn enkele ondernemers die stellen dat zij persoonlijk/telefonisch contact hebben gehad met hun inbouwer die hen waarschuwde dat installatie van de update problemen op zou leveren. De inbouwer meldde hen dat zij opgeroepen worden wanneer de update wél klopt. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na 1 oktober het geval zijn.

De laatst gepubliceerde enquête leert ons dat veel ondernemers wel van plan zijn om te updaten, maar dit nog niet gedaan hebben. Misschien wel om de hierboven beschreven reden. Naar letter van de wet bent u strafbaar na 1 oktober, waar STN het overigens absoluut niet mee eens is. De ondernemers die daarom ook willen updaten, maar dit om wat voor soort (goede) reden nog niet hebben gedaan, raden wij hierom het volgende aan:

Mail uw inbouwer een samenvatting van wat u eerder mondeling heeft besproken. Dit komt er dus op neer dat u herhaalt dat de inbouwer u vertelde dat hij capaciteitsproblemen had, en dat u daarom pas op een later tijdstip geholpen kunt worden (na 1 oktober); of  herhaal de bewoordingen van de inbouwer over de problemen die de BCT krijgt na installering van de update, de inbouwer stelde dus dat u benaderd zult worden wanneer deze fouten in de update opgelost zijn. U vraagt vervolgens een bevestiging van dit ‘feitenrelaas’ aan uw inbouwer per mail (het heeft geen zin als de inbouwer uw verhaal niet bevestigt). U heeft zich nu, voor zover mogelijk, juridisch ingedekt.

Wij hopen dat het niet zover komt, maar mocht ILT u in bovenstaande gevallen een boete willen opleggen na 1 oktober, dan kunt u nu schriftelijk overleggen waarom u dit niet heeft gedaan of heeft kunnen doen. U heeft een juridisch argument, en een schriftelijk bewijs daarvan. Dat bewijs is geen garantie voor het niet krijgen van een boete.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard bellen naar het STN-secretariaat op 010-2819192.

 

 

 

 

Lees meer
STN in de dagelijkse praktijk

22 september 2016

Af en toe krijgt het secretariaat belletjes waaruit blijkt dat STN-ondernemers niet altijd begrijpen hoe de stichting nu precies te werk gaat. Vandaar dat wij hier deze week aandacht aan besteden.
Onze bestuursleden krijgen wel vaker de vraag hoeveel zij nu precies verdienen door bestuurslid te zijn. Het antwoord daarop is kort, namelijk helemaal niets. Onze bestuursleden doen hun werkzaamheden voor de stichting alleen voor het plezier en uit overtuiging dat er wat moet gebeuren in de taxibranche. Daarin steken zij veel vrije tijd en moeite, en vaak levert het ook enige ergernis op. Ze ontvangen daarvoor dus geen enkele vergoeding, zelfs niet voor de reiskosten.

Omdat de stichting gedreven wordt door ondernemers die ook dagelijks hun eigen bedrijf runnen, wordt er gebruik gemaakt van een secretariaat dat het bestuur van dienst is voor de dagelijkse gang van zaken, de communicatie en de administratie. Belt of mailt u STN, dan treedt u dus in contact met iemand van het secretariaat. Daar zitten een aantal personen die goed op de hoogte zijn van de taxibranche en die u daarom vaak direct van dienst kunnen zijn. Loopt u dus ergens tegenaan, bel dan! Het secretariaat streeft ernaar om uw vraag direct te beantwoorden.

“Wat gebeurt er nu precies met mijn bijdrage?”, vraagt u zich misschien af. STN gebruikt deze bijdrage voor het bekostigen van het secretariaat, voor juridische bijstand, maar ook bij andere zaken zoals bijvoorbeeld de kosten voor het bijhouden van de website. Binnenkort staat daarnaast de Taxi Expo voor de boeg waar STN graag aandacht wil generen voor de goede zaak, dus daar wordt met behulp van uw bijdrage weer een stand gehuurd waar de bestuursleden twee dagen aanwezig zullen. Gaat u overigens ook naar de Taxi Expo: kom dan even langs bij onze stand voor een praatje!

Veel ondernemers hebben daarnaast weinig besef wat het precies inhoudt om in het bestuur te zitten, “wat doen die nu precies”? Om u hier een idee te geven neemt Erwin Quaaden u mee in zijn werkzaamheden voor STN. Erwin: “Voor STN heb ik de portefeuille KIWA meegekregen, hoewel ik mij ook bezighoud met de BCT. In praktijk betekent dit dat ik het contact onderhoud met beleidsmensen bij ILT, maar ook met mensen van KIWA. Namens STN zetel ik daarnaast in consultatiegroepen, waar ik de stem van de kleinere taxiondernemers uitdraag. Het ministerie organiseert daarnaast ook inspraakbijeenkomsten om over de toekomst van de transportsector te praten. Daar ga ik heen om het belang van de kleinere taxiondernemer te onderstrepen” Contact met de mensen die aan de touwtjes trekken is echter lang niet het enige, Erwin: “Nee, namens STN proberen we ook simpelweg om de aangesloten ondernemers zo goed mogelijk van alles op de hoogte te houden. En veel informatie valt vooral te vergaren in het onderlinge contact met collega’s. Twee weten er altijd meer dan één, en drie al helemaal. Voor STN probeer ik daarom goed contact te onderhouden met veel collega’s maar ook met inbouwers en plaatselijke ambtenaren. Het bestuur van STN komt op zijn beurt iedere maand bijeen in Den Haag, om met elkaar en het secretariaat terug te koppelen en te overleggen. Vervolgens bespreken we weer wat de komende maand wordt ondernomen en hoe we tot resultaat willen komen.” In die vergaderingen gaat voor Erwin best wat tijd zitten: “zo’n bestuursvergadering kost mij een hele dag door de reis uit Limburg en kost daarnaast omzet. Maar ik doe het graag en met plezier”.

Hopelijk heeft u middels dit artikel een beter beeld in de werkzaamheden van het bestuur en STN in het algemeen.

 

Lees meer
Forse fout in BCT-update.

8 september 2016

Vorige week wist STN u al te melden dat de eerste problemen met de verplicht gestelde BCT-update ontdekt waren. Bestuurslid Erwin Quaaden hoorde dat zijn Cabman-BCT niet langer in staat was om opmerkingen aan ritgegevens toe te voegen nadat deze was ge-update. STN zag dit toen al als een teken aan de wand: het systeem was nog niet goed uitgetest, hoeveel fouten zouden nog volgen? Helaas voor de taxiondernemer blijken wij daar nu gelijk in te krijgen. Ditmaal werd een (forse) fout geconstateerd bij een ondernemer die gebruik wilde maken van de Neone update.

Zo is bij het STN-bestuur een ondernemer bekend, wiens BCT na het updaten niet langer in staat was om ritgegevens dusdanig te verwerken dat de ondernemer diens rittenstaten teruggestuurd kreeg. Neone werd gebeld hierover maar heeft tot dusverre geen oplossing kunnen aanbieden hiervoor. De ondernemer met deze Neone-BCT, die deze dus heeft ge-update conform de eis van staatssecretaris Dijksma (daarbij bedreigd met een boete), ondervind nu echter wel grote problemen met zijn administratie. Ritgegevens zijn niet langer uit te lezen en lonen kunnen niet (juist) verwerkt worden. De grap is dat taxiondernemers zelf dienen te betalen voor dit onheil; men zou er bijna cynisch van worden. Misschien nog wel meer omdat het logisch lijkt dat deze ondernemer niet de enige zal zijn met dit probleem.

Ondertussen is het voor de ondernemers die willen, ook nog eens heel moeilijk om een BCT aan te schaffen. Cabman levert de inbouwers nog maar mondjesmaat BCT’s, Quipment levert eigenlijk niets meer. Neone heeft nog wel voorraad maar die wordt nauwelijks meer afgenomen, met bovenstaande probleem rond hun update vrij begrijpelijk.

Het bestuur van STN wil alle STN-ondernemers in het bezit van een BCT mét update vragen, om ieder probleem en iedere opmerking te melden aan info@taxibelangen.nl. Licht uw klacht vervolgens ook toe en vermeldt uw fabrikant. Wij zullen al uw opmerkingen koppelen en wederom proberen om Den-Haag te bewegen de BCT-verplichting aan te passen. De politiek kan toch niet van ons verwachten dat we betalen om bovenstaande problemen ons bedrijf in te loodsen?

 

Lees meer
Reminder: Heeft u de STN-enquête al ingevuld?!

31 augustus 2016

Het STN bestuur is zoals altijd erg benieuwd naar uw mening. Sommige ondernemers weten ons goed te vinden via de telefoon en via de mail, anderen minder. Om iedereen zijn zegje te kunnen laten doen, en daarnaast inspraak te kunnen geven over STN standpunten, zullen wij de komende tijd een aantal enquêtes publiceren over verschillende onderwerpen. De resultaten van deze enquête zijn daarnaast belangrijk om onze standpunten te onderstrepen richting de overheid: hoe meer mensen deze enquête invullen, des te beter. Heeft u dit dan ook nog niet gedaan, klik dan op de onderstaande link!

Deze eerste enquête heeft een aantal algemene vragen en een aantal vragen over de BCT. Het beantwoorden van de vragen zal hooguit enkele minuten duren. Mocht u nog dingen willen toevoegen, vindt u dat er vragen ontbreken of heeft u een andere opmerking: schroom dan niet en mail naar info@taxibelangen.nl Verder staat het bestuur van STN binnenkort op de taxi-expo waar we ze u graag zien om samen te discussiëren over de toekomst van de taxibranche!

Heeft u de STN-enquête al ingevuld?!

Klik hier voor de enquête

Lees meer
Nieuws over de BCT-update

31 augustus 2016

 

Eén voor één rollen de BCT-fabrikanten hun updates uit. Feitelijk bent u hierdoor verplicht om uw BCT te hebben ge-update vóór 1 oktober. Een onwenselijke zaak, vindt STN, dat nog steeds zeer kritisch staat tegenover de BCT. Alweer is er niet geluisterd naar de taxibranche en worden taxiondernemers opgezadeld met wetgeving waar niet met de branche over is geconsulteerd en die slecht is uitgetest in de praktijk. STN heeft de laatste maanden (juridisch) laten onderzoeken in hoeverre er nog mogelijkheden waren voor ondernemers om tegen de verplichting in te gaan, maar dit onderzoek bood helaas geen juridisch aanknopingspunt. We moeten dus, met veel tegenzin, het beste maken van de situatie: een werkbare BCT-situatie. Wat betekent dat? STN meent allereerst dat voor een werkbare BCT-situatie in ieder geval geconsulteerd moet worden met ondernemers uit de branche. Deze ondernemers hebben verstand van zaken en kunnen de beleidsmakers van advies dienen. Was dat op voorhand gebeurd, dan was het BCT-dossier niet op een dergelijke puinhoop uitgelopen. Met de uitrol van de BCT-update die alles op moest lossen lopen we nu echter alweer tegen nieuwe problemen aan. Zoals het probleem dat fabrikanten volledig vrij lijken in het bepalen van de prijs van de update. Het STN-bestuur vindt dit een belachelijke zaak.

Dure update

Neone is er als 2e fabrikant eindelijk in geslaagd om een update aan haar klanten te kunnen aanbieden. Na Cabman zijn klanten van Neone dus in de gelegenheid om zich de nieuwste update eigen te maken. Addertje onder het gras: de update kost voor klanten van Neone die geen maandelijks service contract hebben liefst 150 euro. In deze prijs zitten geen inbouwkosten en het is exclusief BTW en voorrijkosten!! Dit is waar STN bang voor was en lijkt daarnaast in grove tegenspraak met de bewering van staatssecretaris Dijksma. Volgens Dijksma zouden de kosten van de update alleen zijn om de ontwikkeling van de fabrikanten daarvan te dekken. Met de bedragen die Neone vraagt voor de update lijkt het erop dat Neone nu misbruik maakt van de afhankelijkheid van ondernemers die een door Neone gefabriceerde BCT hebben aangeschaft

STN-bestuur pleit voor werkbare oplossing BCT

De bestuursleden van STN hebben ook allen hun eigen mening over de BCT en de update van het apparaat. Het is ook logisch dat de meningen hierin verschillen. Er is tenslotte niet een enkele oplossing voor het BCT-debacle te bedenken, maar uiteindelijk willen alle bestuursleden hetzelfde: een werkbare oplossing!

Nieuw STN-bestuurslid Cees Dijkstra, taxiondernemer uit Den-Haag, is vrij content over de update die hij heeft aangeschaft. “Het ding doet voor mij wat het nu moet, en het updaten was maar een paar minuutjes werk”. Hij was tegen 59 euro kwijt voor zijn taxi, hetgeen hij redelijk vond. Daarnaast begrijpt hij echter ook de klachten van andere taxiondernemers over de BCT en is hij niet tevreden over de manier waarop de BCT er doorheen is gedrukt.

Bestuursleden Rex Urban en Paul Dijkhuizen zijn nog steeds fel gekant tegen de BCT en hebben deze nog steeds niet aangeschaft. Beiden overwegen een boete af te wachten. De beweegredenen van de heren om de BCT nog steeds niet aan te schaffen zijn niet helemaal hetzelfde: Rex Urban volhardt omdat hij meent dat de BCT minderwaardig is aan de apparatuur die hij reeds heeft en stelt daarnaast dat de BCT nog steeds niet voldoet aan de uitgangspunten. Paul Dijkhuizen sluit zich bij het laatste aan, maar vindt het vooral belachelijk dat de overheid dit project wil doorzetten, puur om de fabrikanten overeind te houden. “Het is vreemd dat taxiondernemers wederom in de buidel moeten tasten, om technische problemen op te lossen in de BCT die alleen ILT ondervond. De update zou alleen al om die reden voor conto van de ILT moeten geschieden, of de falende fabrikanten zouden zelf maar moeten opdraaien voor de kosten, maar zeer zeker niet de taxiondernemers.”, aldus Paul Dijkhuizen, die ten slotte ook nog vragen heeft ten aanzien van de privacyregels.

Bestuurslid en taxiondernemer Erwin Quaaden zit ondertussen met de gebakken peren. Hij heeft 2 BCT’s bij Neone aangeschaft en is straks dus minimaal 500 euro kwijt. “Dat zeiden ze er niet bij toen we het kastje kochten”, aldus Quaaden. Hij is daarnaast verbolgen over het feit dat hij nu afgerekend wordt op het feit dat hij geen servicecontract heeft: “Ik heb zelf in het verleden niet voor een software-contract gekozen omdat ik ervan uit ging dat de BCT goed zou werken en ik nooit verplicht zou kunnen worden om een upgrade uit te voeren. Je mag er immers van uitgaan dat een gecertificeerd product goed is.” Het online updaten noemt hij daarnaast een farce: “Veel kleine bedrijven hebben ervoor gekozen om geen modem aan te schaffen waardoor online updaten niet mogelijk is. Nu blijkt dat we misschien wel herhaaldelijk voor updates richting de fabrikanten moeten. Het modem achteraf inbouwen is echter vaak niet mogelijk of heel duur.”

Het devies van STN is dan ook om een werkbare situatie creëren. En hiervoor moeten de beleidsmakers aankloppen bij de échte vertegenwoordigers uit de branche: de kleine en middelgrote zelfstandigen. Wat betekent een werkbare oplossing voor het STN bestuur in praktijk:

De overheid en de fabrikanten zouden terug moeten naar de originele uitgangspunten en adviezen rond de BCT, hetgeen tot nog toe nog niet gebeurd is. Dat betekent o.a.

  • dat de BCT daadwerkelijk administratieve lasten zou moeten verminderen;
  • dat het dataverkeer niet alleen veilig en fraudebestendig moet zijn maar ook voldoet aan de eisen die het College Bescherming Persoonsgegevens hieraan stelt m.b.t. de privacy;
  • dat de BCT eenvoudig en volledig is om te hanteren;
  • dat de BCT volledig uitwisselbaar is tussen fabrikanten, zodat klanten niet afhankelijk zijn van hun eigen BCT-fabrikant;
  • dat de BCT hooguit 1000,- euro mag kosten.

Tot slot betekent dit bovenal wat STN betreft dat het systeem daadwerkelijk volledig is uitgetest voordat het verplicht wordt gesteld voor de branche. Bij de update van Cabman ondervond bestuurslid Quaaden al een eerste foutje. Zo is het niet langer mogelijk om opmerkingen bij ritten toe te voegen. Wie weet volgen er meer. Betekent dit dan dat taxi ondernemers iedere keer een betaalde update moeten uitvoeren om het product deugdelijk te laten functioneren? Dat is wat STN betreft de omgekeerde wereld. De BCT-verplichting, en bovenal de boetes die daarop rusten, zouden uitgesteld moeten worden tot aan al de bovenstaande punten wordt voldaan.

 

 

 

 

 

Lees meer
STN in het nieuws: Paul Dijkhuizen in Magazine Personenvervoer

29 augustus 2016

In het augustusnummer van het Magazine Personenvervoer (MPV) is een groot interview geplaatst met STN-voorzitter Paul Dijkhuizen. In het interview werd STN geïntroduceerd aan de vaste MPV-lezers, voor zover de lezers ons nog niet kenden, en werd uitgelegd waar STN voor stond en hoe zij tot stand gekomen was. Daarnaast kreeg Paul onder meer de vraag om zijn mening te geven omtrent de huidige Taxiwetgeving en zijn visie omtrent de BCT. Wilt u het artikel teruglezen? Klik dan op de onderstaande link.

artikel Paul Dijkhuizen Personen Vervoer Magazine

Lees meer
Introductie nieuw bestuurslid Cees Dijkstra

29 augustus 2016

Mijn naam is Cees Dijkstra en ik ben sinds  juli nieuw bestuurslid bij STN en via deze weg wil ik mij aan jullie voorstellen. Ik kom uit Den Haag en ben al sinds 1984 actief in de taxibranche met mijn taxibedrijf Dijkstra Personenvervoer dat ik tegenwoordig samen met mijn zoon exploiteer. Mijn bedrijf is vroeger groter geweest qua omvang,  maar gezien mijn leeftijd en door het feit dat mijn zoon de taxi’s ‘ernaast’ doet, ben ik aan het afbouwen met mijn bedrijf. We doen nu uitsluitend zakelijk vervoer.

Ik ben 31 jaar lang lid geweest van het KNV, en qua informatievoorziening vond ik dat een uitstekende organisatie. Maar voor kleine ondernemingen was dat eigenlijk ook het enige. Wat mij stoorde aan het KNV was het feit dat het daar louter ging om de grote ondernemingen. Daarnaast heeft het KNV een aantal keer flink de boot gemist. Het is mede dankzij de innovatie commissie van de KNV, waar ondernemers in zaten met nauwelijks enige ICT-kennis, dat wij momenteel opgezadeld zijn met de BCT-verplichting. Het is dan ook KNV geweest die ja en amen zei tegen de BCT.

Begrijp me goed, ik sta niet alleen negatief tegenover de BCT. Dat komt ook omdat ik vrees dat de BCT-verplichting een gelopen koers is, ik denk niet dat we hier nog iets tegen kunnen doen. Daarom vind ik dan ook dat we vooral iets moeten doen om de situatie ‘werkbaar’ te maken. De overheid heeft bepaalde uitgangspunten beloofd waaraan de BCT zou moeten voldoen, maar in praktijk blijkt daar nog altijd veel aan te schorten. Het systeem zou makkelijk, simpeler, minder fraudegevoelig en vollediger moeten zijn dan het vooralsnog is. Ik denk dat STN de overheid achter de vodden aan moet zitten om de BCT te laten voldoen aan de oorspronkelijke uitgangspunten, dat betekent onder andere ook dat de BCT goedkoper zou moeten.

De reden waarom ik mij bij STN heb aangesloten is omdat ik vind dat er een frisse wind nodig was in de taxibranche. Dat kwam vanwege mijn onvrede over KNV, maar ook omdat ik vind dat het gezonder is voor de taxibranche dat er twee vertegenwoordigende organisaties zijn die elkaar niet klakkeloos napraten. Wat ik van STN hoop en waarvoor ik mij ga inzetten, is een goede ingang bij de overheid. Er moet naar ons geluisterd worden in Den-Haag. Vooral wij, de kleinere ondernemers, hebben de knowhow en ervaring waarop de overheid beleid zou moeten maken. Blamages zoals de BCT zouden dan ook voorkomen kunnen worden in de toekomst wanneer ministers en staatssecretarissen hun oor te luister zouden leggen bij mensen die werkelijk representatief zijn voor de branche. Ik hoop dat STN deze rol zal mogen vervullen en dat ik hier mijn steentje aan mag bijdragen.

 

 

Lees meer
Eerste voertuigen voorzien van BCT-update

20 juli 2016

Op dit moment worden de eerste updates van de BCT’s uitgevoerd bij de taxiondernemers die een BCT van Cabman in hun voertuig hebben zitten. BCT-leverancier Neone heeft een van onze aangesloten ondernemers laten weten dat hun update reeds is goedgekeurd door de testhuizen. Door vakanties bij de RDW laat de definitieve goedkeuring nog even op zich wachten. Neone verwacht later deze maand de update te gaan uitrollen bij de taxiondernemers.

 

De update is in eerste instantie gemaakt zodat de handhavende instanties de BCT kunnen uitlezen. Daarbij is de update voorzien van een aantal nieuwe functionaliteiten voor de ondernemer, chauffeur en werkplaats. Zo maakt een over-the-air-functionaliteit het mogelijk om onder andere uw rittenadministratie en software-updates via datacommunicatie te versturen. Hierdoor kan bijvoorbeeld een eventuele volgende update “over the air” plaatsvinden.

 

De kosten van de update van Cabman zijn €39,- + €20,- installatiekosten bij het inbouwstation per voertuig. Deze kosten zijn voor rekening van de taxiondernemer. Uit eerdere gesprekken tussen het ministerie van I&M en STN was al duidelijk geworden dat de kosten van de update per fabrikant verschillen. Wanneer de andere BCT-leveranciers met hun update komen en wat de kosten van hun update zijn is niet bekend

 

Taxiondernemers hebben tot 1 oktober 2016 de tijd om hun BCT te updaten. Vanaf 1 oktober 2016 zal er volledig worden gehandhaafd door de ILT. Tot die wordt er alleen gehandhaafd op het gebruik van de BCT en niet gekeken of deze de nieuwe software-update bevat. Een aantal ondernemers gaf bij ons aan nog geen BCT te hebben aangeschaft. In eerdere berichtgeving hebben we u daarover kunnen melden dat er met de handhaving geen rekening gehouden wordt met de taxiondernemer die gewacht heeft met de aanschaf totdat deze volledig functioneert. Daarnaast is het realistisch gezien ook vrij onwaarschijnlijk dat de BCT-verplichting op korte termijn van tafel wordt geschoven.

 

Ondanks dat de eerste geüpdatete BCT’s nu een feit zijn, blijft STN doormiddel van onder andere persberichten, brieven aan kamerleden en het ministerie van I&M aandacht vragen voor dit onderwerp.

Lees meer
ILT en Kiwa “luisteren” naar kritieken STN en andere vertegenwoordigers in de vervoersbranche

20 juli 2016

Op 4 juli j.l. vond de consultatiebijeenkomst “nieuw tarievenstelsel ILT/Kiwa” plaats. Het bestuur van STN was hier uiteraard voor uitgenodigd. Twee bestuursleden waren hier namens alle aangesloten bedrijven van STN bij aanwezig. Naast STN waren vertegenwoordigers aanwezig van alle vervoersbranches die gebruik moeten te maken van de diensten die Kiwa en ILT aanbieden. Denk hierbij aan personen- en goederenvervoer over de weg, scheepvaart, rails en luchtvaart.

De vertegenwoordigers van Kiwa/ILT hebben de opdracht gekregen van het ministerie van IenM om de kosten/tarievenstructuur aan te passen en een nieuw stelsel in te voeren dat kostendekkend gaat worden. Uit de stukken bleek dat de tarieven die op dit moment gehanteerd worden bij lange na niet kostendekkend zijn. De enige oplossing, volgens Kiwa/ILT, is de (nu al hoge) tarieven aan te passen/verhogen zodat de beide organisaties hun kosten kunnen dekken. Dit zal niet voor alle producten en diensten zijn die geleverd worden, maar wel voor een groot deel. Deze manier van denken leverde de vertegenwoordigers van Kiwa/ILT een storm aan kritiek op uit de zaal.

Er is afgesproken dat alle branches hun opmerkingen, vragen en kritiek schriftelijk kunnen doorgeven aan de organisatoren van de bijeenkomst en dat bij de vervolgbijeenkomst in september 2016 het nieuwe stelsel definitief vastgesteld kan worden. Hierbij werd echter direct door de Inspecteur-Generaal van de ILT, dhr. Jan van den Bos, aangegeven dat de aanwezigen niet teveel aanpassingen op het voorstel van Kiwa/ILT hoeven te verwachten op basis van de geleverde kritieken…..

Lees meer