Laatste nieuws

UPDATE JURIDISCHE PROCEDURE STN TEGEN DE OVERHEID IVM DISFUNCTIONEREN BCT

14 juni 2018

BCT, een update
Begin februari 2018 berichten wij over het feit dat de STN een juridische procedure wil starten tegen de overheid, in verband met het disfunctioneren van de BCT. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding. Een en ander vergt veel tijd en een zorgvuldige voorbereiding.

Strategie
De strategie is als volgt:

• Inventariseren van het aantal taxi ondernemers dat bereid is om alle door hen gemaakte kosten, die verband houden met de BCT, door de STN te laten verhalen op de overheid. In totaal bedragen de gemaakte kosten per taxi ongeveer € 3.000. Een grote groep Nederlandse taxi ondernemers in Nederland ontvangen hiervoor een email en daarnaast zal een geselec-teerde groep taxi ondernemers ‘live’ worden benaderd in de aankomende maanden.
• Nadat bekend is hoeveel taxi ondernemers bereid zijn mee te doen kan een inschatting wor-den gemaakt van de hoogte van de in te dienen claim bij de overheid. Dat is uiteraard belang-rijk, omdat de mogelijke opbrengst moet worden afgewogen tegen de kosten van de juridische procedure tegen de overheid.
• Er van uit gaande dat de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de mogelijke op-brengsten, zal een crowdfunding actie worden opgezet om de juridische kosten te financieren.
• Als de crowdfunding actie slaagt kan de juridische procedure in gang worden gezet. De ver-wachting is dat de juridische procedure maximaal 5 jaar zal duren.
• Als de juridische procedure wordt gewonnen zal de opbrengst worden verdeeld tussen de taxi ondernemers en de deelnemers aan de crowdfunding.
• Regelmatig zal een update worden gegeven over de status van de crowdfunding en de juri-dische procedure zelf.

In de aankomende weken kan u worden benaderd door Melenkurion. Er zijn voor u als taxi ondernemer géén kosten aan verbonden.

Voor vragen kan men zich per email wenden tot info@melenkurion.com.

Lees meer
SAMENWERKING ‘STN’ EN ARBODIENST ‘STIMULANZ’

2 februari 2018

Bestuursvergadering
Op 6 december 2017 heeft er tijdens een bestuursvergadering van de STN te Den Haag een gesprek plaats-gevonden over een samenwerking met arbodienst Stimulanz. Maarten Lebon, eigenaar van Stimulanz, heeft in de vergadering uiteengezet wat Stimulanz voor een stichting als de STN zou kunnen betekenen.

Arbodienst
Voor taxiondernemers met chauffeurs in loondienst is aansluiting bij een arbodienst een verplichting. Elke taxiondernemer met personeel heeft te maken met kortdurend of langdurig verzuim van chauffeurs of administratief personeel. Het is van belang dat elk verzuim juist wordt geregistreerd en behandeld. Een fout in zo’n verzuimproces kan leiden tot grote financiële gevolgen. De boetes door de overheid bij een onjuist verzuimproces kunnen zelfs tot gevolg hebben dat een taxiondernemer failliet gaat.

Stimulanz
Stimulanz is een landelijk werkende arbodienst met haar hoofdkantoor in Eindhoven. Het bedrijf voldoet aan de alle wettelijke vereisten waaraan arbodiensten moeten voldoen. Door de langdurige ervaring in de taxibranche weet zij exact wat er speelt. Uitgangspunt is dat elke medewerker met respect wordt behandeld. Echter, er wordt ook aan het belang van de taxiondernemer gedacht. Stimulanz werkt met het uitgangspunt dat elke medewerker altijd bezoek krijgt van Stimulanz op de eerste dag van zijn verzuim. Door elke werknemer op de eerste dag van het verzuim te bezoeken kan worden vastgesteld hoe lang het verzuim vermoedelijk gaat duren. Dit is mede in het belang van de continuïteit van de taxionderneming.

Voor meer details verwijzen wij naar de website www.stimulanz.nl.

Oproep aan leden STN
De STN doet een oproep aan haar leden vrijblijvend met Stimulanz contact op te nemen. Als namelijk blijkt dat voldoende leden bereid zijn om zich aan te sluiten bij Stimulanz, zijn er aantrekkelijke kortingen op de dienstverlening van Stimulanz mogelijk. Ook als leden van de STN al bij een arbodienst zijn aangesloten, is het interessant om contact op te nemen met Stimulanz. Tussentijds overstappen wordt namelijk mogelijk gemaakt door Stimulanz.

Toegevoegde waarde
De STN beoogt door de samenwerking met Stimulanz een extra toegevoegde waarde aan het lidmaatschap van de STN te geven. Het is daarom van belang dat zoveel mogelijk leden gehoor geven aan deze oproep.

Succes
Als blijkt dat de samenwerking met Stimulanz een succes is, zal gekeken worden naar andere collectieve aanbiedingen. Bijvoorbeeld op het gebied van autoverzekeringen of andere vormen van gezamenlijke dienstverlening.

De STN hoopt met deze samenwerking u een steuntje in de rug te geven bij uw dagelijkse werkzaamheden.

Lees meer

Al ons nieuws

Resultaten STN-enquête

30 september 2016

31 augustus jl. verstuurde het secretariaat in de nieuwsbrief een oproep om de STN-enquête in te vullen. Dat gebeurde in grote getalen, bedankt daarvoor! Het is de bedoeling dat we dit in de toekomst vaker zullen gaan doen zodat u daadwerkelijk mee kunt praten. Voor een volgende keer hopen we natuurlijk dat er nog meer ondernemers een paar minuutjes de tijd nemen voor het invullen; de resultaten uit de enquête helpen het bestuur namelijk in de besluitvorming. Dit geldt ook voor het invullen van uw klachten over de BCT en/of de update. Als u die heeft, licht deze dan toe en mail naar info@taxibelangen.nl.

 

De enquête werd door ondernemers ingevuld die vrijwel gelijk verdeeld waren qua omvang over zzp’ers, kleine- en middelgrote ondernemers. En goed voor het secretariaat om te zien; u gaf aan dat de artikelen op de STN-website over het algemeen vrij goed gelezen werden. Op de vragen of er nog dingen werden gemist op de site kwam goede feedback, mocht er tijd/ruimte zijn voor deze aanbevelingen dan zullen we ook zeker proberen om die toe te voegen of uit te werken.

 

Met overweldigende meerderheid gaf  u aan dat STN vooral moest proberen om taxi-wetgeving te beïnvloeden. Eigenlijk evenzoveel gaven aan dat vooral de BCT en de update daarbij als prioriteit zouden moeten gelden, hoewel ook een groot aantal ondernemers aangaven dat zij veel hinder ondervonden van de rij- en rusttijdenwet. Sommigen stelden dat wat betreft rol en prioriteit zij eigenlijk alles wel hadden willen aanvinken, maar dat dit niet mogelijk was in het enquête format.

 

Interessant voor de komende tijd waren de bevindingen over de BCT en de update. Pak hem beet een kwart van de deelnemers gaf aan nog steeds geen BCT te hebben aangeschaft. Dat cijfer wijkt af van de landelijke cijfers. Opvallend, maar op zich logisch is omdat STN zich altijd tegen de BCT heeft uitgesproken. De bevindingen over de afname van de update lagen verdeelder. Iets meer dan een kwart gaf aan niet te zullen gaan updaten, ongeveer een gelijk deel gaf aan dit al gedaan te hebben en tot slot was de helft van de inzenders van plan om te gaan updaten hoewel ze dit nog niet gedaan hadden. Tot slot waren de mensen die al in het bezit waren van een update, voor het merendeel niet tevreden hoewel daar verschillende redenen aan ten grondslag waren. Neemt niet weg dat er ook een niet onaanzienlijk deel van de ondernemers wél tevreden was over de update.

 

Heeft u de enquête nog niet ingevuld, doe dit dan nog! Hoe meer mensen de enquête invullen des te overtuigender zullen de resultaten hiervan zijn. Over een tijdje zullen we proberen om weer een enquête te publiceren. De resultaten daarvan zullen ook weer besproken en gepubliceerd worden. Voor diegenen die deze enquête al wel hadden ingevuld: bedankt!

 

 

Lees meer
Ook foutje in (dure) Quipment-update.

27 september 2016

Helaas lijkt dit een terugkerend onderwerp te worden op de site: de door ondernemers gesignaleerde fouten in de BCT die volgen na installatie van de update. Ditmaal kregen wij melding van een ondernemer die in het bezit is van een Quipment-BCT.

Die ondervond dat de pin-knop van de Quipment-BCT na de update alleen gebruikt kan worden bij geïntegreerde pin-modules. De ondernemer heeft een zogenaamde ‘losse’ pinmodule die niet gekoppeld was aan de BCT, voor de update werkte dit prima. Na de update kan de BCT echter niet langer pin-transacties verwerken van pinmodules die niet gekoppeld zijn aan de BCT. Dit betekent dat de ondernemer iedere pinbetaling contant moet aanslaan, en hierdoor ligt zijn boekhouding enigszins overhoop. ‘Dat is maar een klein foutje’ horen wij u denken, maar het is wel een probleem waar de ondernemer geen last van had vóór de update. En de desbetreffende update, die hem voor de rest geen enkel profijt bracht, kostte nog grif geld ook!

Deze ondernemer droeg al maandelijks een bedrag af aan Quipment voor een servicecontract en verwachtte om die reden dan ook een klein bedrag kwijt te zijn aan de update. De rekening leek in eerste instantie ook enigszins mee te vallen: 79,00 euro exclusief BTW (hoewel sommigen bij een servicecontract de update ook gratis krijgen). De ondernemer viel vervolgens echter bijna van zijn chauffeursstoel toen hem nog een factuur werd toegestuurd van 112,50 euro exclusief voor de installatiekosten. Daar was volgens de ondernemer niet van te voren over gecorrespondeerd. De totale kosten vielen daardoor fors  uit. De ondernemer vroeg zich dan ook af waar het servicecontract goed voor was geweest.

Overigens was de reactie van Quipment op de klacht van de ondernemer over de pin-knop op zijn minst vreemd te noemen. De ondernemer adviseerde om een ‘open’ pin-betalingsknop te integreren in de update, zodat een ondernemer zelf aan kan geven dat iets per pin is betaald (en zoals voorheen in de BCT was opgenomen). Quipment reageerde hierop door te stellen dat als de ondernemer graag transacties weer als pinbetaling wilde aanmerken, hij maar een Quipment-pinmodule moest aanschaffen. Misschien overbodig om hierbij te vermelden, maar de ondernemer heeft dat voornemen niet na de fors uitgevallen kosten voor de update.

Tot slot willen wij iedereen bedanken die al een melding heeft gemaakt van een slecht functionerende BCT na installatie van de update. We zijn nog steeds bezig met het koppelen van uw reacties, hiervan wordt een dossier/rapport gemaakt. Mocht u wel al een foutmelding, storing, complete uitval of iets anders wat niet hoort  zijn overkomen, maar heeft u er nog geen melding van gemaakt? Doe dit dan alsnog! licht uw klacht toe, en stuur deze naar info@taxibelangen.nl Vul ook deze enquete nog in als u dit nog niet gedaan heeft!

 

 

 

Lees meer
Juridisch advies voor ondernemers die wél willen, maar niet kunnen updaten.

22 september 2016

Hoewel STN erg kritisch is op de BCT, zijn er ook een groot aantal ondernemers die hebben gekozen om deze gewoon aan te schaffen. Op het secretariaat komen verschillende mailtjes binnen van deze ondernemers, die de update willen aanschaffen, maar dit om verschillende redenen niet willen of kunnen doen. Zo zijn er ondernemers die dat simpelweg niet kunnen doordat hun inbouwer een volle agenda heeft (capaciteitsproblemen). Er zijn daarnaast ook ondernemers die weigeren de update af te nemen om de reden dat zij pas een update willen installeren wanneer die daadwerkelijk foutloos is. Voor alle twee deze groepen hebben wij een simpel maar misschien erg belangrijk (juridisch) advies. Leg uw correspondentie met de inbouwer schriftelijk vast!

Waarom is dat belangrijk en hoe doet u dat? Om u een simpel voorbeeld te geven: er zijn enkele ondernemers die stellen dat zij persoonlijk/telefonisch contact hebben gehad met hun inbouwer die hen waarschuwde dat installatie van de update problemen op zou leveren. De inbouwer meldde hen dat zij opgeroepen worden wanneer de update wél klopt. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na 1 oktober het geval zijn.

De laatst gepubliceerde enquête leert ons dat veel ondernemers wel van plan zijn om te updaten, maar dit nog niet gedaan hebben. Misschien wel om de hierboven beschreven reden. Naar letter van de wet bent u strafbaar na 1 oktober, waar STN het overigens absoluut niet mee eens is. De ondernemers die daarom ook willen updaten, maar dit om wat voor soort (goede) reden nog niet hebben gedaan, raden wij hierom het volgende aan:

Mail uw inbouwer een samenvatting van wat u eerder mondeling heeft besproken. Dit komt er dus op neer dat u herhaalt dat de inbouwer u vertelde dat hij capaciteitsproblemen had, en dat u daarom pas op een later tijdstip geholpen kunt worden (na 1 oktober); of  herhaal de bewoordingen van de inbouwer over de problemen die de BCT krijgt na installering van de update, de inbouwer stelde dus dat u benaderd zult worden wanneer deze fouten in de update opgelost zijn. U vraagt vervolgens een bevestiging van dit ‘feitenrelaas’ aan uw inbouwer per mail (het heeft geen zin als de inbouwer uw verhaal niet bevestigt). U heeft zich nu, voor zover mogelijk, juridisch ingedekt.

Wij hopen dat het niet zover komt, maar mocht ILT u in bovenstaande gevallen een boete willen opleggen na 1 oktober, dan kunt u nu schriftelijk overleggen waarom u dit niet heeft gedaan of heeft kunnen doen. U heeft een juridisch argument, en een schriftelijk bewijs daarvan. Dat bewijs is geen garantie voor het niet krijgen van een boete.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard bellen naar het STN-secretariaat op 010-2819192.

 

 

 

 

Lees meer
STN in de dagelijkse praktijk

22 september 2016

Af en toe krijgt het secretariaat belletjes waaruit blijkt dat STN-ondernemers niet altijd begrijpen hoe de stichting nu precies te werk gaat. Vandaar dat wij hier deze week aandacht aan besteden.
Onze bestuursleden krijgen wel vaker de vraag hoeveel zij nu precies verdienen door bestuurslid te zijn. Het antwoord daarop is kort, namelijk helemaal niets. Onze bestuursleden doen hun werkzaamheden voor de stichting alleen voor het plezier en uit overtuiging dat er wat moet gebeuren in de taxibranche. Daarin steken zij veel vrije tijd en moeite, en vaak levert het ook enige ergernis op. Ze ontvangen daarvoor dus geen enkele vergoeding, zelfs niet voor de reiskosten.

Omdat de stichting gedreven wordt door ondernemers die ook dagelijks hun eigen bedrijf runnen, wordt er gebruik gemaakt van een secretariaat dat het bestuur van dienst is voor de dagelijkse gang van zaken, de communicatie en de administratie. Belt of mailt u STN, dan treedt u dus in contact met iemand van het secretariaat. Daar zitten een aantal personen die goed op de hoogte zijn van de taxibranche en die u daarom vaak direct van dienst kunnen zijn. Loopt u dus ergens tegenaan, bel dan! Het secretariaat streeft ernaar om uw vraag direct te beantwoorden.

“Wat gebeurt er nu precies met mijn bijdrage?”, vraagt u zich misschien af. STN gebruikt deze bijdrage voor het bekostigen van het secretariaat, voor juridische bijstand, maar ook bij andere zaken zoals bijvoorbeeld de kosten voor het bijhouden van de website. Binnenkort staat daarnaast de Taxi Expo voor de boeg waar STN graag aandacht wil generen voor de goede zaak, dus daar wordt met behulp van uw bijdrage weer een stand gehuurd waar de bestuursleden twee dagen aanwezig zullen. Gaat u overigens ook naar de Taxi Expo: kom dan even langs bij onze stand voor een praatje!

Veel ondernemers hebben daarnaast weinig besef wat het precies inhoudt om in het bestuur te zitten, “wat doen die nu precies”? Om u hier een idee te geven neemt Erwin Quaaden u mee in zijn werkzaamheden voor STN. Erwin: “Voor STN heb ik de portefeuille KIWA meegekregen, hoewel ik mij ook bezighoud met de BCT. In praktijk betekent dit dat ik het contact onderhoud met beleidsmensen bij ILT, maar ook met mensen van KIWA. Namens STN zetel ik daarnaast in consultatiegroepen, waar ik de stem van de kleinere taxiondernemers uitdraag. Het ministerie organiseert daarnaast ook inspraakbijeenkomsten om over de toekomst van de transportsector te praten. Daar ga ik heen om het belang van de kleinere taxiondernemer te onderstrepen” Contact met de mensen die aan de touwtjes trekken is echter lang niet het enige, Erwin: “Nee, namens STN proberen we ook simpelweg om de aangesloten ondernemers zo goed mogelijk van alles op de hoogte te houden. En veel informatie valt vooral te vergaren in het onderlinge contact met collega’s. Twee weten er altijd meer dan één, en drie al helemaal. Voor STN probeer ik daarom goed contact te onderhouden met veel collega’s maar ook met inbouwers en plaatselijke ambtenaren. Het bestuur van STN komt op zijn beurt iedere maand bijeen in Den Haag, om met elkaar en het secretariaat terug te koppelen en te overleggen. Vervolgens bespreken we weer wat de komende maand wordt ondernomen en hoe we tot resultaat willen komen.” In die vergaderingen gaat voor Erwin best wat tijd zitten: “zo’n bestuursvergadering kost mij een hele dag door de reis uit Limburg en kost daarnaast omzet. Maar ik doe het graag en met plezier”.

Hopelijk heeft u middels dit artikel een beter beeld in de werkzaamheden van het bestuur en STN in het algemeen.

 

Lees meer
Forse fout in BCT-update.

8 september 2016

Vorige week wist STN u al te melden dat de eerste problemen met de verplicht gestelde BCT-update ontdekt waren. Bestuurslid Erwin Quaaden hoorde dat zijn Cabman-BCT niet langer in staat was om opmerkingen aan ritgegevens toe te voegen nadat deze was ge-update. STN zag dit toen al als een teken aan de wand: het systeem was nog niet goed uitgetest, hoeveel fouten zouden nog volgen? Helaas voor de taxiondernemer blijken wij daar nu gelijk in te krijgen. Ditmaal werd een (forse) fout geconstateerd bij een ondernemer die gebruik wilde maken van de Neone update.

Zo is bij het STN-bestuur een ondernemer bekend, wiens BCT na het updaten niet langer in staat was om ritgegevens dusdanig te verwerken dat de ondernemer diens rittenstaten teruggestuurd kreeg. Neone werd gebeld hierover maar heeft tot dusverre geen oplossing kunnen aanbieden hiervoor. De ondernemer met deze Neone-BCT, die deze dus heeft ge-update conform de eis van staatssecretaris Dijksma (daarbij bedreigd met een boete), ondervind nu echter wel grote problemen met zijn administratie. Ritgegevens zijn niet langer uit te lezen en lonen kunnen niet (juist) verwerkt worden. De grap is dat taxiondernemers zelf dienen te betalen voor dit onheil; men zou er bijna cynisch van worden. Misschien nog wel meer omdat het logisch lijkt dat deze ondernemer niet de enige zal zijn met dit probleem.

Ondertussen is het voor de ondernemers die willen, ook nog eens heel moeilijk om een BCT aan te schaffen. Cabman levert de inbouwers nog maar mondjesmaat BCT’s, Quipment levert eigenlijk niets meer. Neone heeft nog wel voorraad maar die wordt nauwelijks meer afgenomen, met bovenstaande probleem rond hun update vrij begrijpelijk.

Het bestuur van STN wil alle STN-ondernemers in het bezit van een BCT mét update vragen, om ieder probleem en iedere opmerking te melden aan info@taxibelangen.nl. Licht uw klacht vervolgens ook toe en vermeldt uw fabrikant. Wij zullen al uw opmerkingen koppelen en wederom proberen om Den-Haag te bewegen de BCT-verplichting aan te passen. De politiek kan toch niet van ons verwachten dat we betalen om bovenstaande problemen ons bedrijf in te loodsen?

 

Lees meer
Reminder: Heeft u de STN-enquête al ingevuld?!

31 augustus 2016

Het STN bestuur is zoals altijd erg benieuwd naar uw mening. Sommige ondernemers weten ons goed te vinden via de telefoon en via de mail, anderen minder. Om iedereen zijn zegje te kunnen laten doen, en daarnaast inspraak te kunnen geven over STN standpunten, zullen wij de komende tijd een aantal enquêtes publiceren over verschillende onderwerpen. De resultaten van deze enquête zijn daarnaast belangrijk om onze standpunten te onderstrepen richting de overheid: hoe meer mensen deze enquête invullen, des te beter. Heeft u dit dan ook nog niet gedaan, klik dan op de onderstaande link!

Deze eerste enquête heeft een aantal algemene vragen en een aantal vragen over de BCT. Het beantwoorden van de vragen zal hooguit enkele minuten duren. Mocht u nog dingen willen toevoegen, vindt u dat er vragen ontbreken of heeft u een andere opmerking: schroom dan niet en mail naar info@taxibelangen.nl Verder staat het bestuur van STN binnenkort op de taxi-expo waar we ze u graag zien om samen te discussiëren over de toekomst van de taxibranche!

Heeft u de STN-enquête al ingevuld?!

Klik hier voor de enquête

Lees meer
Nieuws over de BCT-update

31 augustus 2016

 

Eén voor één rollen de BCT-fabrikanten hun updates uit. Feitelijk bent u hierdoor verplicht om uw BCT te hebben ge-update vóór 1 oktober. Een onwenselijke zaak, vindt STN, dat nog steeds zeer kritisch staat tegenover de BCT. Alweer is er niet geluisterd naar de taxibranche en worden taxiondernemers opgezadeld met wetgeving waar niet met de branche over is geconsulteerd en die slecht is uitgetest in de praktijk. STN heeft de laatste maanden (juridisch) laten onderzoeken in hoeverre er nog mogelijkheden waren voor ondernemers om tegen de verplichting in te gaan, maar dit onderzoek bood helaas geen juridisch aanknopingspunt. We moeten dus, met veel tegenzin, het beste maken van de situatie: een werkbare BCT-situatie. Wat betekent dat? STN meent allereerst dat voor een werkbare BCT-situatie in ieder geval geconsulteerd moet worden met ondernemers uit de branche. Deze ondernemers hebben verstand van zaken en kunnen de beleidsmakers van advies dienen. Was dat op voorhand gebeurd, dan was het BCT-dossier niet op een dergelijke puinhoop uitgelopen. Met de uitrol van de BCT-update die alles op moest lossen lopen we nu echter alweer tegen nieuwe problemen aan. Zoals het probleem dat fabrikanten volledig vrij lijken in het bepalen van de prijs van de update. Het STN-bestuur vindt dit een belachelijke zaak.

Dure update

Neone is er als 2e fabrikant eindelijk in geslaagd om een update aan haar klanten te kunnen aanbieden. Na Cabman zijn klanten van Neone dus in de gelegenheid om zich de nieuwste update eigen te maken. Addertje onder het gras: de update kost voor klanten van Neone die geen maandelijks service contract hebben liefst 150 euro. In deze prijs zitten geen inbouwkosten en het is exclusief BTW en voorrijkosten!! Dit is waar STN bang voor was en lijkt daarnaast in grove tegenspraak met de bewering van staatssecretaris Dijksma. Volgens Dijksma zouden de kosten van de update alleen zijn om de ontwikkeling van de fabrikanten daarvan te dekken. Met de bedragen die Neone vraagt voor de update lijkt het erop dat Neone nu misbruik maakt van de afhankelijkheid van ondernemers die een door Neone gefabriceerde BCT hebben aangeschaft

STN-bestuur pleit voor werkbare oplossing BCT

De bestuursleden van STN hebben ook allen hun eigen mening over de BCT en de update van het apparaat. Het is ook logisch dat de meningen hierin verschillen. Er is tenslotte niet een enkele oplossing voor het BCT-debacle te bedenken, maar uiteindelijk willen alle bestuursleden hetzelfde: een werkbare oplossing!

Nieuw STN-bestuurslid Cees Dijkstra, taxiondernemer uit Den-Haag, is vrij content over de update die hij heeft aangeschaft. “Het ding doet voor mij wat het nu moet, en het updaten was maar een paar minuutjes werk”. Hij was tegen 59 euro kwijt voor zijn taxi, hetgeen hij redelijk vond. Daarnaast begrijpt hij echter ook de klachten van andere taxiondernemers over de BCT en is hij niet tevreden over de manier waarop de BCT er doorheen is gedrukt.

Bestuursleden Rex Urban en Paul Dijkhuizen zijn nog steeds fel gekant tegen de BCT en hebben deze nog steeds niet aangeschaft. Beiden overwegen een boete af te wachten. De beweegredenen van de heren om de BCT nog steeds niet aan te schaffen zijn niet helemaal hetzelfde: Rex Urban volhardt omdat hij meent dat de BCT minderwaardig is aan de apparatuur die hij reeds heeft en stelt daarnaast dat de BCT nog steeds niet voldoet aan de uitgangspunten. Paul Dijkhuizen sluit zich bij het laatste aan, maar vindt het vooral belachelijk dat de overheid dit project wil doorzetten, puur om de fabrikanten overeind te houden. “Het is vreemd dat taxiondernemers wederom in de buidel moeten tasten, om technische problemen op te lossen in de BCT die alleen ILT ondervond. De update zou alleen al om die reden voor conto van de ILT moeten geschieden, of de falende fabrikanten zouden zelf maar moeten opdraaien voor de kosten, maar zeer zeker niet de taxiondernemers.”, aldus Paul Dijkhuizen, die ten slotte ook nog vragen heeft ten aanzien van de privacyregels.

Bestuurslid en taxiondernemer Erwin Quaaden zit ondertussen met de gebakken peren. Hij heeft 2 BCT’s bij Neone aangeschaft en is straks dus minimaal 500 euro kwijt. “Dat zeiden ze er niet bij toen we het kastje kochten”, aldus Quaaden. Hij is daarnaast verbolgen over het feit dat hij nu afgerekend wordt op het feit dat hij geen servicecontract heeft: “Ik heb zelf in het verleden niet voor een software-contract gekozen omdat ik ervan uit ging dat de BCT goed zou werken en ik nooit verplicht zou kunnen worden om een upgrade uit te voeren. Je mag er immers van uitgaan dat een gecertificeerd product goed is.” Het online updaten noemt hij daarnaast een farce: “Veel kleine bedrijven hebben ervoor gekozen om geen modem aan te schaffen waardoor online updaten niet mogelijk is. Nu blijkt dat we misschien wel herhaaldelijk voor updates richting de fabrikanten moeten. Het modem achteraf inbouwen is echter vaak niet mogelijk of heel duur.”

Het devies van STN is dan ook om een werkbare situatie creëren. En hiervoor moeten de beleidsmakers aankloppen bij de échte vertegenwoordigers uit de branche: de kleine en middelgrote zelfstandigen. Wat betekent een werkbare oplossing voor het STN bestuur in praktijk:

De overheid en de fabrikanten zouden terug moeten naar de originele uitgangspunten en adviezen rond de BCT, hetgeen tot nog toe nog niet gebeurd is. Dat betekent o.a.

  • dat de BCT daadwerkelijk administratieve lasten zou moeten verminderen;
  • dat het dataverkeer niet alleen veilig en fraudebestendig moet zijn maar ook voldoet aan de eisen die het College Bescherming Persoonsgegevens hieraan stelt m.b.t. de privacy;
  • dat de BCT eenvoudig en volledig is om te hanteren;
  • dat de BCT volledig uitwisselbaar is tussen fabrikanten, zodat klanten niet afhankelijk zijn van hun eigen BCT-fabrikant;
  • dat de BCT hooguit 1000,- euro mag kosten.

Tot slot betekent dit bovenal wat STN betreft dat het systeem daadwerkelijk volledig is uitgetest voordat het verplicht wordt gesteld voor de branche. Bij de update van Cabman ondervond bestuurslid Quaaden al een eerste foutje. Zo is het niet langer mogelijk om opmerkingen bij ritten toe te voegen. Wie weet volgen er meer. Betekent dit dan dat taxi ondernemers iedere keer een betaalde update moeten uitvoeren om het product deugdelijk te laten functioneren? Dat is wat STN betreft de omgekeerde wereld. De BCT-verplichting, en bovenal de boetes die daarop rusten, zouden uitgesteld moeten worden tot aan al de bovenstaande punten wordt voldaan.

 

 

 

 

 

Lees meer
STN in het nieuws: Paul Dijkhuizen in Magazine Personenvervoer

29 augustus 2016

In het augustusnummer van het Magazine Personenvervoer (MPV) is een groot interview geplaatst met STN-voorzitter Paul Dijkhuizen. In het interview werd STN geïntroduceerd aan de vaste MPV-lezers, voor zover de lezers ons nog niet kenden, en werd uitgelegd waar STN voor stond en hoe zij tot stand gekomen was. Daarnaast kreeg Paul onder meer de vraag om zijn mening te geven omtrent de huidige Taxiwetgeving en zijn visie omtrent de BCT. Wilt u het artikel teruglezen? Klik dan op de onderstaande link.

artikel Paul Dijkhuizen Personen Vervoer Magazine

Lees meer
Introductie nieuw bestuurslid Cees Dijkstra

29 augustus 2016

Mijn naam is Cees Dijkstra en ik ben sinds  juli nieuw bestuurslid bij STN en via deze weg wil ik mij aan jullie voorstellen. Ik kom uit Den Haag en ben al sinds 1984 actief in de taxibranche met mijn taxibedrijf Dijkstra Personenvervoer dat ik tegenwoordig samen met mijn zoon exploiteer. Mijn bedrijf is vroeger groter geweest qua omvang,  maar gezien mijn leeftijd en door het feit dat mijn zoon de taxi’s ‘ernaast’ doet, ben ik aan het afbouwen met mijn bedrijf. We doen nu uitsluitend zakelijk vervoer.

Ik ben 31 jaar lang lid geweest van het KNV, en qua informatievoorziening vond ik dat een uitstekende organisatie. Maar voor kleine ondernemingen was dat eigenlijk ook het enige. Wat mij stoorde aan het KNV was het feit dat het daar louter ging om de grote ondernemingen. Daarnaast heeft het KNV een aantal keer flink de boot gemist. Het is mede dankzij de innovatie commissie van de KNV, waar ondernemers in zaten met nauwelijks enige ICT-kennis, dat wij momenteel opgezadeld zijn met de BCT-verplichting. Het is dan ook KNV geweest die ja en amen zei tegen de BCT.

Begrijp me goed, ik sta niet alleen negatief tegenover de BCT. Dat komt ook omdat ik vrees dat de BCT-verplichting een gelopen koers is, ik denk niet dat we hier nog iets tegen kunnen doen. Daarom vind ik dan ook dat we vooral iets moeten doen om de situatie ‘werkbaar’ te maken. De overheid heeft bepaalde uitgangspunten beloofd waaraan de BCT zou moeten voldoen, maar in praktijk blijkt daar nog altijd veel aan te schorten. Het systeem zou makkelijk, simpeler, minder fraudegevoelig en vollediger moeten zijn dan het vooralsnog is. Ik denk dat STN de overheid achter de vodden aan moet zitten om de BCT te laten voldoen aan de oorspronkelijke uitgangspunten, dat betekent onder andere ook dat de BCT goedkoper zou moeten.

De reden waarom ik mij bij STN heb aangesloten is omdat ik vind dat er een frisse wind nodig was in de taxibranche. Dat kwam vanwege mijn onvrede over KNV, maar ook omdat ik vind dat het gezonder is voor de taxibranche dat er twee vertegenwoordigende organisaties zijn die elkaar niet klakkeloos napraten. Wat ik van STN hoop en waarvoor ik mij ga inzetten, is een goede ingang bij de overheid. Er moet naar ons geluisterd worden in Den-Haag. Vooral wij, de kleinere ondernemers, hebben de knowhow en ervaring waarop de overheid beleid zou moeten maken. Blamages zoals de BCT zouden dan ook voorkomen kunnen worden in de toekomst wanneer ministers en staatssecretarissen hun oor te luister zouden leggen bij mensen die werkelijk representatief zijn voor de branche. Ik hoop dat STN deze rol zal mogen vervullen en dat ik hier mijn steentje aan mag bijdragen.

 

 

Lees meer