Laatste nieuws

Enquête onderzoek boordcomputer taxi (BCT)

22 augustus 2018

‘Beste taxichauffeur, taxiondernemer of beide,

’Organisatieadviesbureau Andersson Elffers Felix (AEF; www.aef.nl) voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uit naar de boordcomputer taxi (BCT). De BCT is in 2016 verplicht gesteld en sindsdien moeten alle taxi’s hiermee uitgerust zijn. Anderhalf jaar na invoering is het ministerie nieuwsgierig of de doelen, die beoogd werden met de invoering van de BCT, ook gehaald zijn. Onderdeel van ons onderzoek en de beantwoording van deze vraag is het bevragen van het werkveld middels een online enquête. Alleen de mensen die zelf direct of indirect aan de slag zijn met de BCT kunnen aangeven hoe de BCT in de praktijk werkt, wat goed gaat en vooral ook wat niet goed gaat.

De enquête is bedoeld voor:
• taxichauffeurs die in (loon)dienst zijn bij een taxibedrijf
• taxichauffeurs die als zelfstandige aan de slag zijn (ZZP’ers)
• taxiondernemers die meerdere taxichauffeurs in dienst hebben

Mocht u tot een van deze doelgroepen behoren dan zouden wij u willen vragen om onze enquête in te vullen. U kunt onze enquête invullen door te klikken op:

ONLINE ENQUÊTE

Het invullen kost u ongeveer 5 minuten en gebeurt volledig anoniem. Door deel te nemen aan de enquête kunt u tevens kans maken op één van de vier cadeaubonnen t.w.v. € 25,- die wij na afloop van de enquête verloten onder de deelnemers.

Mocht u nog vragen hebben over de enquête dan kunt u contact opnemen met Yannick Lataster (y.lataster@aef.nl; 0622347068) van AEF.

Lees meer
UPDATE JURIDISCHE PROCEDURE STN TEGEN DE OVERHEID IVM DISFUNCTIONEREN BCT

14 juni 2018

BCT, een update
Begin februari 2018 berichten wij over het feit dat de STN een juridische procedure wil starten tegen de overheid, in verband met het disfunctioneren van de BCT. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding. Een en ander vergt veel tijd en een zorgvuldige voorbereiding.

Strategie
De strategie is als volgt:

• Inventariseren van het aantal taxi ondernemers dat bereid is om alle door hen gemaakte kosten, die verband houden met de BCT, door de STN te laten verhalen op de overheid. In totaal bedragen de gemaakte kosten per taxi ongeveer € 3.000. Een grote groep Nederlandse taxi ondernemers in Nederland ontvangen hiervoor een email en daarnaast zal een geselec-teerde groep taxi ondernemers ‘live’ worden benaderd in de aankomende maanden.
• Nadat bekend is hoeveel taxi ondernemers bereid zijn mee te doen kan een inschatting wor-den gemaakt van de hoogte van de in te dienen claim bij de overheid. Dat is uiteraard belang-rijk, omdat de mogelijke opbrengst moet worden afgewogen tegen de kosten van de juridische procedure tegen de overheid.
• Er van uit gaande dat de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de mogelijke op-brengsten, zal een crowdfunding actie worden opgezet om de juridische kosten te financieren.
• Als de crowdfunding actie slaagt kan de juridische procedure in gang worden gezet. De ver-wachting is dat de juridische procedure maximaal 5 jaar zal duren.
• Als de juridische procedure wordt gewonnen zal de opbrengst worden verdeeld tussen de taxi ondernemers en de deelnemers aan de crowdfunding.
• Regelmatig zal een update worden gegeven over de status van de crowdfunding en de juri-dische procedure zelf.

In de aankomende weken kan u worden benaderd door Melenkurion. Er zijn voor u als taxi ondernemer géén kosten aan verbonden.

Voor vragen kan men zich per email wenden tot info@melenkurion.com.

Lees meer

Al ons nieuws

Update van het Bestuur

9 december 2016

Het was even stil op de site maar dat betekent zeker niet dat er niets gebeurd is de afgelopen tijd. Daarom een kleine update om u als ondernemer even bij te praten.

Een paar weken terug heeft het bestuur de KWINK-groep op de stoep gehad, een onderzoeksgroep die voor de overheid onderzoek deed naar Gemeentelijke taxiregelgeving (inderdaad TTO). STN-ondernemers waren in de gelegenheid om voorafgaand hieraan een enquête in te vullen, een heel behoorlijk aantal ondernemers heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt. Het bestuur heeft die resultaten meegenomen en aan de hand hiervan een standpunt bepaald. Dit standpunt is als volgt naar de KWINK-groep gecommuniceerd: 1. Stoppen met huidige opzet TTO’s, terug naar landelijke regelgeving. 2. Er moet capaciteitsbeleid worden gevoerd; er moeten minder taxi’s in overspannen gebieden. 3. Dit moet gekoppeld worden aan landelijke kwaliteitseisen in de vorm van iets dat lijkt op de vroegere vakbekwaamheid. 3. Daar moet streng op worden gehandhaafd.

Het gesprek met de KWINK-groep was plezierig, en het bestuur had althans het gevoel dat er goed geluisterd werd naar de bezwaren t.o.v. de huidige regeling én de oplossingen waarmee naar voren werd getreden. Aan de KWINK groep is gevraagd om het uiteindelijke onderzoeksrapport naar STN te sturen.

Er is eveneens rond deze tijd contact geweest met een andere onderzoeksgroep AEF, die namens de overheid de BCT-evaluatie uitvoeren. Uiteraard hebben wij ons in dezen kritisch opgesteld, en onder andere aangevoerd dat de BCT nog altijd niet aan de uitgangspunten voldoet. Een eerste gesprek hierover is geweest bij Paul Dijkhuizen thuis waar ook bestuurslid Rex Urban aanwezig was, maar de mensen van AEF waren daarnaast ook erg benieuwd in hoeverre de BCT nu daadwerkelijk lasten verlichtend werkte voor de kleinere ondernemer. Daarvoor is de AEF op een andere dag afgereisd naar Limburg voor een onderhoud met STN-bestuurslid Erwin Quaaden. Die wist onder andere te vermelden dat die lastenverlichting er feitelijk niet was (in ieder geval niet voor hem), en daarnaast dat hij op de Duitse Taxi beurs systemen had gezien die niet alleen veel meer konden dan onze BCT, maar daarnaast ook stukken goedkoper waren.

In november stond daarnaast een overleg gepland over het vergunningenstelsel met KIWA en ILT (en daarnaast vertegenwoordigers uit andere branches). Dit overleg is echter uitgesteld naar april volgend jaar. In eerdere overleggen werd STN bevestigd in haar standpunt dat er bij KIWA maar vooral bij de overheid (ILT) nog wel iets aan efficiency te halen valt, zodoende dat de prijzen voor vergunningen naar beneden kunnen. Wij zullen in komende overleggen niet nalaten dit standpunt nogmaals naar voren te brengen.

Verder is STN-voorzitter Paul Dijkhuizen 28 november jl. voor het eerst aangeschoven bij de BCT-begeleidingscommissie. Bij deze commissie zijn alle BCT-partijen aangesloten, en het was na de recente Kamervragen van de STN die door mevrouw de Boer aan de staatssecretaris zijn gesteld dat Paul hiervoor uitgenodigd werd. Hij heeft hier de STN-uitgangspunten met betrekking tot de BCT naar voren gebracht. Zo bracht Paul onder andere naar voren dat er pas gehandhaafd zou moeten worden op een BCT(update) nadat deze conform de uitgangspunten is, en niet wanneer veel ondernemers nog altijd gedwongen zijn door o.a. storingen om een papieren administratie ernaast aan te houden. Een volgend overleg is gepland voor februari komend jaar waarover uiteraard zal worden bericht.

Tot slot vindt op moment van schrijven de vaste Kamercommissie vergadering plaats met betrekking tot de Taxi branche. In deze vergadering legt de Staatssecretaris verantwoording af aan een aantal Kamerleden die Taxi in hun portefeuille hebben, en kunnen Kamerleden daarbij vragen stellen. Wij hebben uiteraard Kamerleden benaderd om onze huidige bezwaren kenbaar te maken aan de

Staatssecretaris. Wanneer het verslag van deze vergadering gepubliceerd wordt, zal STN uiteraard een korte samenvatting van de hoogtepunten op de site zetten. Er is door mevrouw de Boer tijdens dit debat gevraagd of de STN niet ook uitgenodigd moet worden voor de taxioverleg commissie, wij wachten de uitkomst hier van af.

Hopelijk ziet u in ieder geval dat het bestuur niet stil heeft gezeten, we worden steeds meer gezien door de politiek als een serieuze gesprekspartner, ook volgend jaar zullen wij proberen om de STN standpunten zo goed mogelijk bij de diverse instanties kenbaar te maken.

Lees meer
Wettelijke verplichtingen bij klachten en geschillen

8 december 2016

Veel regels zijn of blijven onduidelijk voor een groot aantal taxiondernemers, dit ondervindt zowel het bestuur als het secretariaat. Op de STN-site vindt u daarom vanaf heden een vast en terugkerend item waarin omstreden of onduidelijke regels uit de taxibranche worden verduidelijkt. Het streven is om dat iedere week te doen. Dit is ook een oproep aan U: heeft u een regel die u niet begrijpt, of graag verduidelijkt ziet?! Mail dan naar info@taxibelangen.nl

We trappen dit item af met klachten en geschillen. Veel ondernemers weten dit niet, maar iedere taxiondernemer heeft de wettelijke plicht tot het aanbieden van een adequate mogelijkheid voor de klant om een klacht te kunnen indienen, en moet aangesloten zijn bij een instantie die daaruit voortkomende geschillen beslecht.

Het begin

Een klant was van mening dat 65 euro was afgesproken, u was van mening dat gewoon op de rekening werd gereden en eist daarom de gewone 70 euro. Klant betaalt, schoorvoetend, maar wil een klacht indienen. Hier begint een traject dat, hoe onbenullig ook, kan uitmonden in het verschijnen voor een commissie die een bindende uitspraak over dit geschil kan geven.

Klachtenregeling

Als taxiondernemer dient u een regeling paraat te hebben zodat een klant een klacht in kan dienen. In praktijk betekent dit niet heel veel meer dan dat u een ontevreden klant in staat stelt om achteraf contact op te kunnen nemen met u, of een andere instantie, zodat de klant zijn of haar klacht kenbaar kan maken.  In praktijk wordt u grote vrijheid gelaten hoe u dit precies invult , een minimum daarvoor lijken uw contactgegevens (of die van een klachteninstantie waar u bent aangesloten). Wat wél verschil maakt is hoe u precies deze regeling presenteert aan de klant, hier zijn wel verplichtingen over opgenomen in de wet.

  • Straattaxi: zowel op het ritbewijs als op de tarievenkaart moet opgenomen zijn waar een klacht ingediend kan worden.
  • Zakelijk vervoer: ritbewijs en tarievenkaart mogen elektronisch verstrekt worden, daarmee ook de klachtenregeling
  • Contractvervoer: in dit geval gaat de overheid ervan uit dat u al in het contract heeft geregeld hoe er met klachten omgegaan dient te worden, ritbewijs en tarievenkaart zijn overbodig en daarop hoeft dus ook geen klachtenregeling.

Geen klachtenregeling?

De boete hierop bedraagt liefst €180,-

Geschillencommissie

De bedoeling van de klachtenregeling is dat u er met de klant uitkomt over hoe uw conflict dient te worden opgelost; een welgemeende sorry of simpelweg uitleggen in dit geval dat u op de rekening reed kan daarvoor genoeg zijn. Het wil echter ook voorkomen dat de klant een klacht heeft ingediend en deze naar zijn/haar mening niet afdoende is afgedaan. Wat nu?

De wet verplicht u voor dit soort gevallen aangesloten te zijn bij een geschillencommissie.

De klacht die u aan uw broek had is daarmee nu uitgemond in een geschil, dat klinkt wat juridisch en dat is het ook. Mocht de klant doorzetten dan kan het zijn dat u moet verschijnen voor een commissie die een uitspraak kan doen met een bindend karakter. De specifieke geschillencommissie waar u bij bent aangesloten heeft de regels geformuleerd op basis waarvan dat gebeurt (een procesreglement).

Heeft u nog vragen over klachten of geschillen? Mail dan naar het secretariaat via info@taxibelangen.nl

Lees meer
Heeft u ook ondernemers-gerelateerde vragen?  

18 november 2016

Stel ze dan nu!

Wij roepen iedere ondernemer die aangesloten is bij STN op, om zijn of haar vraag te mailen naar info@taxibelangen.nl. Vindt u een regel onduidelijk? Verschilt u van mening met uw collega’s over wat de overheid nu precies van u verlangt? Wordt iets geëist van u door een (semi) wettelijke instantie, en bent u van mening dat dit helemaal niet mag?

Zowel het secretariaat als het bestuur merken dat er veel ondernemers zijn die niet goed op de hoogte zijn van bepaalde regelgeving, of deze op een verkeerde manier uitleggen. Dat is heel logisch, want de gemiddelde jurist zou al moeite hebben met de hoeveelheid wetten en regels die gelden voor de Nederlandse taxibranche.

Het secretariaat en het bestuur van STN gaan daarom hun best doen om iedere week een dergelijke ondernemersvraag te beantwoorden in een terugkerend item genaamd: ‘Het regeltje van de Week’.

Let op: het zal er dus niet over gaan of wij het eens zijn met een regel of wettelijke bepaling, wij zullen slechts uitleggen hoe een bepaalde regel in praktijk dient te worden nageleefd volgens de instanties die daarover gaan.

Lees meer
Resultaat Enquêtes.

11 november 2016

De laatste weken heeft STN twee enquêtes gepubliceerd via de site waar goed op gereageerd is, bedankt daarvoor! Het begon 12/13 oktober met een enquête over de BCT, en een daaraan gekoppelde prijsvraag. Winnaar daarvan is overigens taxiondernemer meneer Reinders uit Vaals die daardoor aan de haal gaat met de Dashcam. 3 november jl. werd daarnaast een enquête gepubliceerd over TTO-regelgeving, waar veel ondernemers uit de grote steden (maar ook een aanzienlijk deel van daarbuiten) op reageerden. De resultaten hiervan worden meegenomen door het bestuur in een aankomende evaluatie waar STN voor uitgenodigd is.

BCT (update) enquête)

Als gemiddeld cijfer werd de BCT een 4,3 gegeven, de update zelfs een 3,8. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat zeker niet iedereen negatief tegenover de BCT an sich stond; een redelijk aantal ondernemers gaven aan de BCT wél een meerwaarde te vinden, dan wel het in potentie de BCT als een aanwinst te zien en gaven daardoor een (ruime) voldoende. Ondernemers die negatief stonden tegenover de BCT klaagden veelal over een gebrek aan meerwaarde, storingen die volgden na (maar ook al voor) de update, de aanschafkosten, het gebrek aan meerwaarde van de BCT voor de specifieke tak van taxivervoer waar zij in werken en tot slot chauffeurskaarten die kapot gaan. Met betrekking tot de update vinden veel ondernemers de kosten buitensporig hoog, zeker gezien het feit dat ze vaak zelf niets aan de update hebben en deze lijkt te zorgen voor meer storingen. De ondernemers die wel positief waren over de BCT en de update (een redelijke minderheid), vinden over het algemeen dat de BCT in staat is tot administratieve de lasten lastenverlichting.

TTO Enquête

Veel nuttige informatie volgde voor het bestuur uit de TTO-enquête. Een algemeen beeld: veel ondernemers vinden dat het niveau van de gemiddelde chauffeur te laag ligt, en dat er hogere eisen gesteld mogen worden aan taxiondernemers. Ze vinden echter niet dat eisen via gemeentelijke (TTO) regels gesteld moeten worden, en waren dan in het algemeen ook negatief over TTO-regelgeving. TTO-ondernemers stellen enerzijds dat hun baten door aansluiting bij TTO’s niet heel groot zijn. Niet-TTO-ondernemers laken het feit dat zij geen klanten mogen lossen op standplaatsen. Daarnaast stellen zij dat het systeem weinig rechtvaardig is, nu TTO-ondernemers in niet TTO-gebieden wel gewoon klanten mogen oppikken en dat ook veelal doen. Veel ondernemers erkennen echter ook dat er wél iets gedaan moet worden aan de ‘schofterige taxichauffeur’, maar vindt dus dat dit landelijk aangepakt moet worden. Tot slot wordt er geklaagd over de handhaving; buiten grote steden om vindt dit maar weinig plaats (waarover veel ondernemers klagen), terwijl dit in de grote steden weer op een hufterige manier plaatsvindt.

Lees meer
STN-Enquete m.b.t. TTO/gemeentelijke eisen aan taxivervoer

3 november 2016

Beste ondernemer,

Het bestuur van STN is gevraagd om haar visie te geven tijdens een officiële evaluatie van artikel 82 van de Wet Personenvervoer 2000. Dit is het artikel dat gemeentes de bevoegdheid geeft om aanvullende eisen aan taxivervoerders te stellen. Op basis van deze bevoegdheid hebben verschillende gemeentes dan ook TTO’s ingesteld, andere gemeentes weer een plaatselijk keurmerk.

Het bestuur van STN wil graag haar mening hieromtrent geven, maar wil deze mening baseren op hetgeen jullie ondernemers u vinden. Met dit doel is deze enquête georganiseerd. We willen iedere ondernemer, ook diegenen die niet dagelijks in deze gemeenten vervoeren, vragen deze enquête in te vullen. De resultaten van hiervan, en van de uiteindelijke evaluatie zullen wij publiceren zodra ze bij ons bekend zijn.

Mocht u uw mening niet geheel kwijt kunnen in de enquête, mailt u dan s.v.p. naar info@taxibelangen.nl

Klik hier voor de enquête.

Lees meer
Antwoorden op Kamervragen

27 oktober 2016

Staatssecretaris Dijksma heeft de Kamervragen van Betty de Boer (VVD) beantwoord. De vragen hadden betrekking tot de BCT en BCT-update. Met deze vragen uitte het VVD-kamerlid en STN kritiek op het standpunt van de Staatssecretaris dat handhaving vanaf 1 oktober gewoon doorgang moest vinden.

De antwoorden die Dijksma echter gaf, gaven weinig blijk van sympathie voor de taxi-ondernemer of van enige dossierkennis. Zo gaf Dijksma onder andere aan dat 65% van de taxiondernemers in Nederland gratis konden updaten, en meent ze dat de nieuwe update tot gevolg heeft dat alle ondernemers niet langer naar de werkplaats hoeven voor nieuwe updates. Dit is beide pertinent niet-waar. Het is daarnaast verbazingwekkend wanneer mevrouw Dijksma met droge ogen stelt dat de huidige update-problemen binnen acceptabele grenzen blijven; is het dan acceptabel dat sommige ondernemers na de update een niet functionerende BCT in hun voertuig hebben, vele honderden tot duizenden euro’s daarvoor hebben moeten investeren, en nog steeds een werkboekje moeten gebruiken om werktijden te kunnen registreren?

ILT en mevrouw Dijksma lijken hun dossierkennis daarnaast niet op elkaar te hebben ingesteld. Waar de heer Verstraten van ILT op de Taxi Expo toe gaf dat het verstandig was om er een werkboekje op na te houden naast de BCT, om volledig betrouwbaar te blijven en bij een niet-functionerende BCT door te kunnen rijden (hetgeen veel voorkwam, zo gaf hij zelf toe). Daar geeft Dijksma nu aan dat de informatie uit de BCT volledig betrouwbaar is, en stelt ze dat de problemen die volgen na de update niet zo’n big deal zijn. De fabrikanten zouden namelijk bovenop dit probleem zitten. Maar op vragen omtrent de hoogte van boetes – die buiten alle proportionaliteit zijn – geeft ze geen antwoord, behalve dat mevrouw letterlijk de hoogtes hiervan aangeeft; 1800 euro voor het niet hebben van een BCT-update 2.0.

Tot slot stelde Dijksma dat ILT en het ministerie ‘actief centraal verzameld worden’. Wellicht doelt Dijksma hier op het feit, dat veel ondernemers uit onvrede hun klachten m.b.t. een niet- of slecht-functionerende BCT maar het ministerie en ILT zijn gaan bellen. Met die klachten gebeurt dus niets kunnen we nu concluderen.

STN is ‘nogal’ verbaasd op deze reacties van mevrouw Dijksma, en vraagt zich af wanneer taxiondernemers nu eindelijk een keer serieus genomen worden. Deze antwoorden geven daar in ieder geval geen blijk van.

 

– Wordt ongetwijfeld vervolgd –

 

Zie hieronder de vragen en antwoorden van Staatssecretaris Dijksma.

 

Vraag 1

Wat is uw mening over het jarenlange verloop van de invoering van de boordcomputer taxi (BCT) van 2000 tot en met 2016?

 

Antwoord 1

Nu de uitrol van de verplichte software update van de BCT bijna achter de rug is, is het invoeringstraject zo goed als afgerond. Het invoeringstraject heeft langer geduurd dan vooraf gepland. Invoering van de BCT is een omvangrijk en complex project. Vertraging was niet in alle gevallen te voorkomen.

 

Het invoeringstraject is gestart na de invoering van de BCT-plicht in oktober 2011. Hieraan vooraf ging een aantal jaren voorbereiding met onder andere de publicatie van de specificaties van de BCT in oktober 2010 (Stcrt. 2010, 11225).

 

In het invoeringstraject is de aanvankelijke ingangsdatum van oktober 2013 voor invoering van de BCT in het straattaxivervoer uitgesteld naar juli 2014. Dit omdat fabrikanten pas vanaf maart 2013 met BCT’s op de markt kwamen en taxiondernemers een keuze wilden kunnen maken uit verschillende typen BCT’s. Volgens planning is de BCT sinds 1 februari 2015 ook verplicht in het taxivervoer.

 

Zoals aangegeven in de brief van 13 februari 2015 (Kamerstuk 31 521, nr. 85), zijn in 2014 problemen geconstateerd met het functioneren van de BCT. Dit is aanleiding geweest om de BCT-specificaties te wijzigen per 1 april 2015 (Stcrt. 2015, 9656). Na uitrol van de verplichte software update voldoen alle BCT’s aan de gewijzigde specificaties.

 

 

 

Vraag 2

Bent u van mening dat de gestelde doelen voor de invoering van de BCT inmiddels gehaald zijn?

 

Antwoord 2

Zoals in overleg met uw Kamer is afgesproken, wordt op dit moment de BCT geëvalueerd. Uiterlijk 1 april 2017 wil ik u informeren over de uitkomsten van deze eerste evaluatie.

 

Vraag 3

Acht u het nog steeds redelijk om de update van de BCT van een ondernemer te vragen in het geval dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf de BCT niet kan uitlezen en er vervolgens een update ontwikkeld dient te worden ten behoeve van de ILT? Acht u het ook redelijk om de prijzen van de update van de BCT door de fabrikantenbranche zelf te laten vaststellen?

 

Antwoord 3

Ja. Het uitgangspunt is altijd geweest dat de BCT en updates van de BCT door de markt worden ontwikkeld en gedragen. Hiervoor is in het invoeringstraject bewust gekozen mede op aangeven vanuit de taxisector. Zo kunnen BCT fabrikanten rekening houden met uiteenlopende klantwensen en kan de taxiondernemer kiezen uit meerdere aanbieders. De overheid heeft daarbij een subsidieregeling getroffen voor taxiondernemers voor de aanschaf van de BCT en voor de BCT fabrikanten ten behoeve van de ontwikkeling van de huidige update.

 

De data uit de BCT was, zo werd geconstateerd in 2014, niet volledig betrouwbaar en daardoor niet geschikt voor handhavingdoeleinden. Na de update is de data uit de BCT wel geschikt voor handhavingdoeleinden. De update is daarnaast bedoeld  om het proces van updaten te vereenvoudigen ten behoeve van de taxiondernemer. Na deze update kan dat namelijk online en hoeft een taxi niet langer naar de werkplaats (alleen in het uitzonderlijke geval de meetapparatuur van de BCT wordt beïnvloed door de update). Dat scheelt de taxiondernemer tijd en geld.

 

Dat de BCT fabrikanten zelf de prijzen van de update vaststellen sluit aan bij het hierboven genoemde uitgangspunt. Wat taxiondernemers betalen voor de update is afhankelijk van de keuze voor BCT leverancier en service contract. Circa 65% van de taxiondernemers krijgen de update door de BCT fabrikant kosteloos ter beschikking gesteld.

 

Vraag 4

Vindt u het redelijk om vanaf 1 oktober 2016 te gaan handhaven nu de update niet goed werkt en ondernemers beboet worden die geen update van de BCT hebben? Vindt u ook dat er pas kan worden gehandhaafd als de BCT in alle opzichten goed functioneert? Zo nee, waarom niet?  

 

Antwoord 4

Ja het is redelijk omdat er een lange periode van gewenning voor taxiondernemers en chauffeurs aan de datum van 1 oktober 2016 is vooraf gegaan. Tussen het najaar van 2014 en 1 juli 2016 is niet actief gehandhaafd op de BCT. Vanaf 1 juli 2016 is de handhaving langzaam opgebouwd. Vanaf 1 oktober is de handhaving volledig. Dat betekent dat de ILT een sanctie kan opleggen in het geval een taxi niet is uitgerust met een BCT, de BCT bewust niet goed wordt gebruikt of bediend en als de data uit de BCT daartoe aanleiding geeft (overtreding arbeids- en rusttijden).

 

Mocht een taxiondernemer aantoonbaar buiten zijn schuld nog geen update op zijn BCT hebben geïnstalleerd, dan volgt geen boete.

 

Naar de laatste informatie werkt de update van alle drie de BCT fabrikanten. Dat wil zeggen na installatie van de update levert de BCT voor handhavingdoeleinden bruikbare data. Dat neemt niet weg dat er problemen kunnen ontstaan bij taxiondernemers na installatie van de update. Signalen van taxiondernemers worden daarom actief centraal verzameld. Tot dusver blijven problemen binnen acceptabele grenzen en worden ze zo snel mogelijk door de BCT fabrikanten opgelost. Handhaving is kortom goed mogelijk.

 

Vraag 5

Kunt u aangeven hoe hoog de boetes zijn die de ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert? Kunt u de verschillende boetes, inclusief de hoogte van deze boetes, in een overzicht weergeven?

 

Antwoord 5

Geen deugdelijke BCT in taxi aanwezig (inclusief juiste software) € 1800 boete
BCT wel aanwezig, maar niet geactiveerd € 1800 boete
BCT wel aanwezig en geactiveerd, maar niet gekoppeld aan onderneming € 1800 boete
BCT wel aanwezig, maar er is (ongeacht de reden) geen juiste registratie van arbeids- en rusttijden € 4400 boete
Fraude met BCT door ondernemer € 1800 boete
Fraude met BCT door chauffeur € 700 boete

 

Vraag 6

Bent u bereid om, gezien de problematiek van de voorafgaande tien jaar, te onderzoeken of er een begeleidingscommissie kan worden opgericht met alle betrokken partijen (ministerie, ILT, Stichting Taxi Belangen (STN), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), BCT-fabrikanten en software leveranciers) om deze problematiek regelmatig te bespreken en afspraken te maken over eventuele vervolg- en verbeterstappen? Zo nee, waarom niet?

 

Antwoord 6

Er is een begeleidingscommissie actief. Hierin hebben de door u genoemde partijen zitting, met uitzondering van STN.

 

 

Hoogachtend,

 

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Sharon A.M. Dijksma

 

 

 

 

Lees meer
Eerste boetes uitgedeeld door ILT.

25 oktober 2016

Het secretariaat kreeg vanochtend een eerste telefoontje van een ondernemer die beboet was op het niet hebben van een 2.0 geüpdatete BCT. Boetebedrag: 1800,- euro(!) Desbetreffende ondernemer was niet op de hoogte van het feit dat er vanaf 1 oktober nu echt de verplichting was om de nieuwste update in de BCT te hebben. Omdat hij daarom ook nog geen afspraak met een inbouwer had gemaakt, kon hij zich niet op overmacht beroepen bij ILT.
 
STN is zeer benieuwd naar de verhalen van ondernemers die inmiddels ook gecontroleerd zijn door ILT, terwijl zij nog niet in het bezit waren van de nieuwste update.  Wat was de hoogte van de boete ? Wat verdient u aan netto inkomen maandelijks? Kwam u ervan af met alleen een waarschuwing? De reden dat we hier zo benieuwd naar zijn, is omdat er op het moment (onbeantwoorde) vragen met betrekking tot de handhaving en de boetes zijn gesteld aan Staatssecretaris Dijksma. STN wil in ieder geval aantonen dat deze boetes buitenproportioneel hoog zijn: 1800 euro is een maandsalaris voor veel taxiondernemers. Daarnaast zijn we benieuwd of ILT overal dezelfde maatstaven gebruikt bij het controleren op de update. 
 
Mocht u dan ook een boete hebben gehad, of juist geen boete terwijl u niet 2.0 geüpdatet was, neem dan contact op met STN via info@taxibelangen.nl. Leg s.v.p. gemotiveerd uit waarom u wél of niet een boete opgelegd heeft gekregen door ILT, en wat de omstandigheden van uw geval waren. Vermeld de eventuele hoogte van de boete en uw gemiddelde maandelijks inkomen. 
Lees meer
STN-afvaardiging op Taxi-Expo Houten.

20 oktober 2016

Afgelopen 12 en 13 oktober vond weer de jaarlijkse Taxi Expo plaats in Houten. Het was dit jaar voor het eerst een tweedaags evenement. STN was ook afgevaardigd en had een eigen stand, waar we gedurende 2 dagen veel bruikbare discussies hebben gehad met andere bezoekers. Een aantal ondernemers waren zo positief over STN dat ze besloten zich in te schrijven. Veel bezoekers deden daarnaast mee aan de STN-prijsvraag waarbij een dashcam gewonnen kon worden. De prijsvraag luidde: ‘een werkbare BCT-situatie houdt voor mij in … ‘. De prijsvraag staat overigens nog steeds open, en kan ingevuld worden middels de site, mocht u dan ook kans willen maken; klik dan nog voor 27 oktober op deze link.

STN was minder te spreken over discussies die gevoerd werden op de beurs, met de vertegenwoordigende personen van het ILT en Sociaal Fonds Taxi. Zowel SFT als ILT hadden presentaties georganiseerd voor de tweede beursdag. Die van ILT ging over een correct gebruik van- en de handhaving op de BCT. Rex Urban en Paul Dijkhuizen namen van deze gelegenheid gebruik om de afgevaardigde ambtenaar van ILT scherp te wijzen op een aantal gebreken in de BCT. Onder meer vroegen Rex en Paul aan ILT of de huidige fouten in de BCT betekenden dat er wéér een update aan te komen zit voor taxiondernemers, en of ondernemers die update dan weer mogen bekostigen. Daarnaast werden onder andere een aantal zorgen kenbaar gemaakt met betrekking tot het onbetrouwbaar meet(puls)systeem in de BCT. ILT had op onze vragen echter geen antwoord, zoals ze op wel meer vragen van aanwezigen geen antwoord had die dag, op een aantal vragen weigerde de ILT-ambtenaar zelfs botweg te reageren. Aan deze workshop hielden Rex Urban en Paul Dijkhuizen dan ook een onbevredigd gevoel over.

De SFT-workshop stond eveneens in het teken van de BCT, en dan met name op het gebruik van de boorcomputer bij cao-controles. Taxibelangen heeft daar haar zorgen kenbaar gemaakt, dat SFT in het systeem van de ondernemer kan kijken. Privacy-technisch hadden Rex en Paul daar hun bedenkingen over, naast het feit dat uit de BCT-regelgeving helemaal geen toestemming volgt voor SFT om met een deel van de gegevens uit de boordcomputer om te aan.

Los van deze discussies heeft het STN-bestuur over beide dagen veel zinvolle gesprekken gehad, oude bekenden gezien en weer andere ondernemers leren kennen. We hopen dat de aanwezigen die naar onze stand gekomen zijn het even zinvol en gezellig vonden als wij. Over het algemeen kunnen we daarom spreken van een geslaagde en zinnige Taxi-Expo.

Lees meer
STN-Prijsvraag!

18 oktober 2016

12 en 13 oktober stond het STN-bestuur op de Taxi-expo. Hiervoor heeft STN onder andere een prijsvraag/enquête in laten invullen door aanwezigen, waarvan de winnaar een Thinkware F750 Dashcam kan winnen t.w.v. 229,- euro. Het STN bestuur wil echter niet de ondernemers uitsluiten die niet de kans hadden om naar de Taxi-expo af te reizen. U krijgt daarom ook nog de kans om een gooi te doen naar de felbegeerde prijs. De prijsvraag luidt:

Een werkbare BCT-situatie houdt voor mij in …

In andere woorden willen wij uw mening: in hoeverre u de BCT in huidige gedaante acceptabel vindt/ of er manieren zijn waarop de BCT wel acceptabel zou zijn/ maar misschien vindt u de BCT wel nooit acceptabel: goed onderbouwd kunt u dan uiteraard ook gewoon winnen. Onder de beste/origineelste gemotiveerde stukjes wordt de dashcam verloot, u heeft tot volgende week donderdag 27 oktober de tijd. De bedoeling is dat u de bijgevoegde  enquête eveneens invult. De resultaten hiervan zullen gebruikt worden door het bestuur.

Klik voor de enquete hier. 

 

Lees meer