Laatste nieuws

STN aanwezig op TAXI EXPO

31 augustus 2017

Hierbij ontvangt U als taxi-ondernemer de unieke link waarmee wij alle relaties van Stichting Taxibelangen Nederland uitnodigen om zich te registreren voor Taxi Expo 2017.

Als U op deze link klikt, wordt u doorgestuurd naar de gepersonaliseerde registratiepagina die is gekoppeld aan STN. Na afloop van de beurs ontvangt STN een overzicht van alle bezoekers die zich via deze link hebben aangemeld.

Klik hier voor de gepersonaliseerde registratielink.

Wij stellen het zeer op prijs als u de moeite wilt doen u zich te registreren.

Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen, voorzitter

 

Lees meer
Evaluatie BCT

16 mei 2017

Terwijl gisteren om 16.00 uur de vergadering van de Begeleidingscommissie voor de BCT bij de ILT in Utrecht ten einde liep, werd in Den Haag net de Kamerbrief van Staatssecretaris Dijksma over de evaluatie van de BCT en de gemeentelijke bevoegdheden openbaar gemaakt.

Evaluatierapport BCT
Graag had ik het evalauatierapport over de BCT in de Begeleidingscommissie BCT zelf besproken maar helaas werd deze evaluatie ons, ondanks eerdere toezeggingen, niet tijdig ter beschikking gesteld.
Na bestudering moet ik zeggen dat het BCT rapport er op het eerste gezicht goed uitziet, behoudens
enkele punten. Zoals het feit dat het met de handhaving alsmede de software van de BCT’s veel minder rooskleurig is dan in het rapport wordt weergegeven en het feit dat er nog geen oplossing is voor de BCT-kaarten die kapot kunnen gaan. Misschien een punt dat het vermelden waard is, is dat de aanbeveling om in de wetgeving de BCT meer als een doel dan als een middel op te nemen van onze eigen STN-juriste afkomstig is.

Conclusies Staatssecretaris
Wat minder goed te begrijpen valt is de bijgaande informatiebrief van de staatssecretaris Sharon Dijksma. In de conclusies van het rapport wordt vooral gesproken over doelstellingen die misschien
na verbetering van software, betere controles, betere werkzaamheid, extra onderzoeken etc. geheel
of gedeeltelijk zouden kunnen worden gehaal. Maar de staatssecretaris trekt in haar brief de conclusie dat de gegevens op betrouwbare wijze geregistreerd worden. Die betrouwbaarheid betwist de STN. Verder stelt de Staatssecretaris dat er op dit moment geen alternatief is voor de BCT. Dat laatste is vrij logisch gezien het feit dat één van de voorwaarden is dat de alternatieven voor de BCT’s moeten voldoen aan de eis dat ze door de ILT moeten kunnen worden uitgelezen. Dit moet met de controleapplicatie die juist specifiek is gebouwd voor de BCT. Dit is redeneren naar het antwoord toe.

Gemeentelijk beleid
Ook bij het rapport over het gemeentelijke beleid lijkt de Staatssecretaris de conclusies niet
juist te interpreteren. Natuurlijk is het zo dat als je in iedere gemeente nog meer controles
gaat invoeren de pakkans wordt verhoogd. Dat is logisch. Maar het rapport geeft ook aan dat de
gemeenten meer hun regelgeving op elkaar zouden moeten afstemmen. Met andere woorden, dat de steden meer dezelfde regels gaan hanteren, dat er een uniforme regelgeving dient te komen en herinvoering van vakbekwaamheidseisen. Deze eisen moeten dan gecontroleerd worden door gemeentelijke BOA’s die ondersteund worden door de ILT. Zou het niet handiger zijn om die controle dan gewoon bij één partij neer te leggen zoals de ILT?

Stedelijke regelgeving is leuk in hele grote steden als New York en Londen. Maar in Nederland, waar
de grote steden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt het voor problemen en extra kosten. Ook zorgt
het bij veel bedrijven voor extra lege kilometers, dat niet te rijmen is met allerlei maat-
regelen om de branche te ‘vergroenen’.

Overleg over uitwerking beleid
STN zou toch liever zien dat de Nederlandse overheid eens eerst gaat kijken wat hun beleidsmaat-regelen voor uitwerking hebben vóórdat nieuwe regels ingevoerd worden. Dit in plaats van het huidige beleid van eerst invoeren, dan evalueren met 0 meting, een jaar later een 1 meting en in de tussentijd maar hopen dat het allemaal wat beter wordt. Ook wat meer overleg met STN en informatie aan de taxi-branche zouden wij zeer waarderen.

Paul Dijkhuizen

voorzitter STN

Lees meer

Al ons nieuws

STN-Enquete m.b.t. TTO/gemeentelijke eisen aan taxivervoer

3 november 2016

Beste ondernemer,

Het bestuur van STN is gevraagd om haar visie te geven tijdens een officiële evaluatie van artikel 82 van de Wet Personenvervoer 2000. Dit is het artikel dat gemeentes de bevoegdheid geeft om aanvullende eisen aan taxivervoerders te stellen. Op basis van deze bevoegdheid hebben verschillende gemeentes dan ook TTO’s ingesteld, andere gemeentes weer een plaatselijk keurmerk.

Het bestuur van STN wil graag haar mening hieromtrent geven, maar wil deze mening baseren op hetgeen jullie ondernemers u vinden. Met dit doel is deze enquête georganiseerd. We willen iedere ondernemer, ook diegenen die niet dagelijks in deze gemeenten vervoeren, vragen deze enquête in te vullen. De resultaten van hiervan, en van de uiteindelijke evaluatie zullen wij publiceren zodra ze bij ons bekend zijn.

Mocht u uw mening niet geheel kwijt kunnen in de enquête, mailt u dan s.v.p. naar info@taxibelangen.nl

Klik hier voor de enquête.

Lees meer
Antwoorden op Kamervragen

27 oktober 2016

Staatssecretaris Dijksma heeft de Kamervragen van Betty de Boer (VVD) beantwoord. De vragen hadden betrekking tot de BCT en BCT-update. Met deze vragen uitte het VVD-kamerlid en STN kritiek op het standpunt van de Staatssecretaris dat handhaving vanaf 1 oktober gewoon doorgang moest vinden.

De antwoorden die Dijksma echter gaf, gaven weinig blijk van sympathie voor de taxi-ondernemer of van enige dossierkennis. Zo gaf Dijksma onder andere aan dat 65% van de taxiondernemers in Nederland gratis konden updaten, en meent ze dat de nieuwe update tot gevolg heeft dat alle ondernemers niet langer naar de werkplaats hoeven voor nieuwe updates. Dit is beide pertinent niet-waar. Het is daarnaast verbazingwekkend wanneer mevrouw Dijksma met droge ogen stelt dat de huidige update-problemen binnen acceptabele grenzen blijven; is het dan acceptabel dat sommige ondernemers na de update een niet functionerende BCT in hun voertuig hebben, vele honderden tot duizenden euro’s daarvoor hebben moeten investeren, en nog steeds een werkboekje moeten gebruiken om werktijden te kunnen registreren?

ILT en mevrouw Dijksma lijken hun dossierkennis daarnaast niet op elkaar te hebben ingesteld. Waar de heer Verstraten van ILT op de Taxi Expo toe gaf dat het verstandig was om er een werkboekje op na te houden naast de BCT, om volledig betrouwbaar te blijven en bij een niet-functionerende BCT door te kunnen rijden (hetgeen veel voorkwam, zo gaf hij zelf toe). Daar geeft Dijksma nu aan dat de informatie uit de BCT volledig betrouwbaar is, en stelt ze dat de problemen die volgen na de update niet zo’n big deal zijn. De fabrikanten zouden namelijk bovenop dit probleem zitten. Maar op vragen omtrent de hoogte van boetes – die buiten alle proportionaliteit zijn – geeft ze geen antwoord, behalve dat mevrouw letterlijk de hoogtes hiervan aangeeft; 1800 euro voor het niet hebben van een BCT-update 2.0.

Tot slot stelde Dijksma dat ILT en het ministerie ‘actief centraal verzameld worden’. Wellicht doelt Dijksma hier op het feit, dat veel ondernemers uit onvrede hun klachten m.b.t. een niet- of slecht-functionerende BCT maar het ministerie en ILT zijn gaan bellen. Met die klachten gebeurt dus niets kunnen we nu concluderen.

STN is ‘nogal’ verbaasd op deze reacties van mevrouw Dijksma, en vraagt zich af wanneer taxiondernemers nu eindelijk een keer serieus genomen worden. Deze antwoorden geven daar in ieder geval geen blijk van.

 

– Wordt ongetwijfeld vervolgd –

 

Zie hieronder de vragen en antwoorden van Staatssecretaris Dijksma.

 

Vraag 1

Wat is uw mening over het jarenlange verloop van de invoering van de boordcomputer taxi (BCT) van 2000 tot en met 2016?

 

Antwoord 1

Nu de uitrol van de verplichte software update van de BCT bijna achter de rug is, is het invoeringstraject zo goed als afgerond. Het invoeringstraject heeft langer geduurd dan vooraf gepland. Invoering van de BCT is een omvangrijk en complex project. Vertraging was niet in alle gevallen te voorkomen.

 

Het invoeringstraject is gestart na de invoering van de BCT-plicht in oktober 2011. Hieraan vooraf ging een aantal jaren voorbereiding met onder andere de publicatie van de specificaties van de BCT in oktober 2010 (Stcrt. 2010, 11225).

 

In het invoeringstraject is de aanvankelijke ingangsdatum van oktober 2013 voor invoering van de BCT in het straattaxivervoer uitgesteld naar juli 2014. Dit omdat fabrikanten pas vanaf maart 2013 met BCT’s op de markt kwamen en taxiondernemers een keuze wilden kunnen maken uit verschillende typen BCT’s. Volgens planning is de BCT sinds 1 februari 2015 ook verplicht in het taxivervoer.

 

Zoals aangegeven in de brief van 13 februari 2015 (Kamerstuk 31 521, nr. 85), zijn in 2014 problemen geconstateerd met het functioneren van de BCT. Dit is aanleiding geweest om de BCT-specificaties te wijzigen per 1 april 2015 (Stcrt. 2015, 9656). Na uitrol van de verplichte software update voldoen alle BCT’s aan de gewijzigde specificaties.

 

 

 

Vraag 2

Bent u van mening dat de gestelde doelen voor de invoering van de BCT inmiddels gehaald zijn?

 

Antwoord 2

Zoals in overleg met uw Kamer is afgesproken, wordt op dit moment de BCT geëvalueerd. Uiterlijk 1 april 2017 wil ik u informeren over de uitkomsten van deze eerste evaluatie.

 

Vraag 3

Acht u het nog steeds redelijk om de update van de BCT van een ondernemer te vragen in het geval dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf de BCT niet kan uitlezen en er vervolgens een update ontwikkeld dient te worden ten behoeve van de ILT? Acht u het ook redelijk om de prijzen van de update van de BCT door de fabrikantenbranche zelf te laten vaststellen?

 

Antwoord 3

Ja. Het uitgangspunt is altijd geweest dat de BCT en updates van de BCT door de markt worden ontwikkeld en gedragen. Hiervoor is in het invoeringstraject bewust gekozen mede op aangeven vanuit de taxisector. Zo kunnen BCT fabrikanten rekening houden met uiteenlopende klantwensen en kan de taxiondernemer kiezen uit meerdere aanbieders. De overheid heeft daarbij een subsidieregeling getroffen voor taxiondernemers voor de aanschaf van de BCT en voor de BCT fabrikanten ten behoeve van de ontwikkeling van de huidige update.

 

De data uit de BCT was, zo werd geconstateerd in 2014, niet volledig betrouwbaar en daardoor niet geschikt voor handhavingdoeleinden. Na de update is de data uit de BCT wel geschikt voor handhavingdoeleinden. De update is daarnaast bedoeld  om het proces van updaten te vereenvoudigen ten behoeve van de taxiondernemer. Na deze update kan dat namelijk online en hoeft een taxi niet langer naar de werkplaats (alleen in het uitzonderlijke geval de meetapparatuur van de BCT wordt beïnvloed door de update). Dat scheelt de taxiondernemer tijd en geld.

 

Dat de BCT fabrikanten zelf de prijzen van de update vaststellen sluit aan bij het hierboven genoemde uitgangspunt. Wat taxiondernemers betalen voor de update is afhankelijk van de keuze voor BCT leverancier en service contract. Circa 65% van de taxiondernemers krijgen de update door de BCT fabrikant kosteloos ter beschikking gesteld.

 

Vraag 4

Vindt u het redelijk om vanaf 1 oktober 2016 te gaan handhaven nu de update niet goed werkt en ondernemers beboet worden die geen update van de BCT hebben? Vindt u ook dat er pas kan worden gehandhaafd als de BCT in alle opzichten goed functioneert? Zo nee, waarom niet?  

 

Antwoord 4

Ja het is redelijk omdat er een lange periode van gewenning voor taxiondernemers en chauffeurs aan de datum van 1 oktober 2016 is vooraf gegaan. Tussen het najaar van 2014 en 1 juli 2016 is niet actief gehandhaafd op de BCT. Vanaf 1 juli 2016 is de handhaving langzaam opgebouwd. Vanaf 1 oktober is de handhaving volledig. Dat betekent dat de ILT een sanctie kan opleggen in het geval een taxi niet is uitgerust met een BCT, de BCT bewust niet goed wordt gebruikt of bediend en als de data uit de BCT daartoe aanleiding geeft (overtreding arbeids- en rusttijden).

 

Mocht een taxiondernemer aantoonbaar buiten zijn schuld nog geen update op zijn BCT hebben geïnstalleerd, dan volgt geen boete.

 

Naar de laatste informatie werkt de update van alle drie de BCT fabrikanten. Dat wil zeggen na installatie van de update levert de BCT voor handhavingdoeleinden bruikbare data. Dat neemt niet weg dat er problemen kunnen ontstaan bij taxiondernemers na installatie van de update. Signalen van taxiondernemers worden daarom actief centraal verzameld. Tot dusver blijven problemen binnen acceptabele grenzen en worden ze zo snel mogelijk door de BCT fabrikanten opgelost. Handhaving is kortom goed mogelijk.

 

Vraag 5

Kunt u aangeven hoe hoog de boetes zijn die de ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert? Kunt u de verschillende boetes, inclusief de hoogte van deze boetes, in een overzicht weergeven?

 

Antwoord 5

Geen deugdelijke BCT in taxi aanwezig (inclusief juiste software) € 1800 boete
BCT wel aanwezig, maar niet geactiveerd € 1800 boete
BCT wel aanwezig en geactiveerd, maar niet gekoppeld aan onderneming € 1800 boete
BCT wel aanwezig, maar er is (ongeacht de reden) geen juiste registratie van arbeids- en rusttijden € 4400 boete
Fraude met BCT door ondernemer € 1800 boete
Fraude met BCT door chauffeur € 700 boete

 

Vraag 6

Bent u bereid om, gezien de problematiek van de voorafgaande tien jaar, te onderzoeken of er een begeleidingscommissie kan worden opgericht met alle betrokken partijen (ministerie, ILT, Stichting Taxi Belangen (STN), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), BCT-fabrikanten en software leveranciers) om deze problematiek regelmatig te bespreken en afspraken te maken over eventuele vervolg- en verbeterstappen? Zo nee, waarom niet?

 

Antwoord 6

Er is een begeleidingscommissie actief. Hierin hebben de door u genoemde partijen zitting, met uitzondering van STN.

 

 

Hoogachtend,

 

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Sharon A.M. Dijksma

 

 

 

 

Lees meer
Eerste boetes uitgedeeld door ILT.

25 oktober 2016

Het secretariaat kreeg vanochtend een eerste telefoontje van een ondernemer die beboet was op het niet hebben van een 2.0 geüpdatete BCT. Boetebedrag: 1800,- euro(!) Desbetreffende ondernemer was niet op de hoogte van het feit dat er vanaf 1 oktober nu echt de verplichting was om de nieuwste update in de BCT te hebben. Omdat hij daarom ook nog geen afspraak met een inbouwer had gemaakt, kon hij zich niet op overmacht beroepen bij ILT.
 
STN is zeer benieuwd naar de verhalen van ondernemers die inmiddels ook gecontroleerd zijn door ILT, terwijl zij nog niet in het bezit waren van de nieuwste update.  Wat was de hoogte van de boete ? Wat verdient u aan netto inkomen maandelijks? Kwam u ervan af met alleen een waarschuwing? De reden dat we hier zo benieuwd naar zijn, is omdat er op het moment (onbeantwoorde) vragen met betrekking tot de handhaving en de boetes zijn gesteld aan Staatssecretaris Dijksma. STN wil in ieder geval aantonen dat deze boetes buitenproportioneel hoog zijn: 1800 euro is een maandsalaris voor veel taxiondernemers. Daarnaast zijn we benieuwd of ILT overal dezelfde maatstaven gebruikt bij het controleren op de update. 
 
Mocht u dan ook een boete hebben gehad, of juist geen boete terwijl u niet 2.0 geüpdatet was, neem dan contact op met STN via info@taxibelangen.nl. Leg s.v.p. gemotiveerd uit waarom u wél of niet een boete opgelegd heeft gekregen door ILT, en wat de omstandigheden van uw geval waren. Vermeld de eventuele hoogte van de boete en uw gemiddelde maandelijks inkomen. 
Lees meer
STN-afvaardiging op Taxi-Expo Houten.

20 oktober 2016

Afgelopen 12 en 13 oktober vond weer de jaarlijkse Taxi Expo plaats in Houten. Het was dit jaar voor het eerst een tweedaags evenement. STN was ook afgevaardigd en had een eigen stand, waar we gedurende 2 dagen veel bruikbare discussies hebben gehad met andere bezoekers. Een aantal ondernemers waren zo positief over STN dat ze besloten zich in te schrijven. Veel bezoekers deden daarnaast mee aan de STN-prijsvraag waarbij een dashcam gewonnen kon worden. De prijsvraag luidde: ‘een werkbare BCT-situatie houdt voor mij in … ‘. De prijsvraag staat overigens nog steeds open, en kan ingevuld worden middels de site, mocht u dan ook kans willen maken; klik dan nog voor 27 oktober op deze link.

STN was minder te spreken over discussies die gevoerd werden op de beurs, met de vertegenwoordigende personen van het ILT en Sociaal Fonds Taxi. Zowel SFT als ILT hadden presentaties georganiseerd voor de tweede beursdag. Die van ILT ging over een correct gebruik van- en de handhaving op de BCT. Rex Urban en Paul Dijkhuizen namen van deze gelegenheid gebruik om de afgevaardigde ambtenaar van ILT scherp te wijzen op een aantal gebreken in de BCT. Onder meer vroegen Rex en Paul aan ILT of de huidige fouten in de BCT betekenden dat er wéér een update aan te komen zit voor taxiondernemers, en of ondernemers die update dan weer mogen bekostigen. Daarnaast werden onder andere een aantal zorgen kenbaar gemaakt met betrekking tot het onbetrouwbaar meet(puls)systeem in de BCT. ILT had op onze vragen echter geen antwoord, zoals ze op wel meer vragen van aanwezigen geen antwoord had die dag, op een aantal vragen weigerde de ILT-ambtenaar zelfs botweg te reageren. Aan deze workshop hielden Rex Urban en Paul Dijkhuizen dan ook een onbevredigd gevoel over.

De SFT-workshop stond eveneens in het teken van de BCT, en dan met name op het gebruik van de boorcomputer bij cao-controles. Taxibelangen heeft daar haar zorgen kenbaar gemaakt, dat SFT in het systeem van de ondernemer kan kijken. Privacy-technisch hadden Rex en Paul daar hun bedenkingen over, naast het feit dat uit de BCT-regelgeving helemaal geen toestemming volgt voor SFT om met een deel van de gegevens uit de boordcomputer om te aan.

Los van deze discussies heeft het STN-bestuur over beide dagen veel zinvolle gesprekken gehad, oude bekenden gezien en weer andere ondernemers leren kennen. We hopen dat de aanwezigen die naar onze stand gekomen zijn het even zinvol en gezellig vonden als wij. Over het algemeen kunnen we daarom spreken van een geslaagde en zinnige Taxi-Expo.

Lees meer
STN-Prijsvraag!

18 oktober 2016

12 en 13 oktober stond het STN-bestuur op de Taxi-expo. Hiervoor heeft STN onder andere een prijsvraag/enquête in laten invullen door aanwezigen, waarvan de winnaar een Thinkware F750 Dashcam kan winnen t.w.v. 229,- euro. Het STN bestuur wil echter niet de ondernemers uitsluiten die niet de kans hadden om naar de Taxi-expo af te reizen. U krijgt daarom ook nog de kans om een gooi te doen naar de felbegeerde prijs. De prijsvraag luidt:

Een werkbare BCT-situatie houdt voor mij in …

In andere woorden willen wij uw mening: in hoeverre u de BCT in huidige gedaante acceptabel vindt/ of er manieren zijn waarop de BCT wel acceptabel zou zijn/ maar misschien vindt u de BCT wel nooit acceptabel: goed onderbouwd kunt u dan uiteraard ook gewoon winnen. Onder de beste/origineelste gemotiveerde stukjes wordt de dashcam verloot, u heeft tot volgende week donderdag 27 oktober de tijd. De bedoeling is dat u de bijgevoegde  enquête eveneens invult. De resultaten hiervan zullen gebruikt worden door het bestuur.

Klik voor de enquete hier. 

 

Lees meer
STN krijgt Kamervragen gesteld over de BCT(-update)!

6 oktober 2016

Het is STN geweest die ervoor heeft gezorgd dat er eindelijk weer politieke aandacht is gekomen voor de BCT(-update) problematiek. Na al langer contact gehad te hebben, en daaropvolgend een persoonlijk onderhoud met voorzitter Paul Dijkhuizen en juriste van het STN secretariaat Lisanne Henneveld, heeft Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) onze Kamervragen met betrekking tot de BCT gesteld. De Kamervragen plaatsen vooral kritische noten bij het traject van de BCT, en vragen de staatssecretaris daarnaast om toezicht op de kosten van de update en uitstel van de handhaving per 1 oktober. Nadat voorzitter Dijkhuizen mevrouw de Boer de problemen in de branche uitlegde met betrekking tot de BCT, stelde zij erg geschrokken te zijn van de wanorde die nog steeds heerste in de taxibranche. Den Haag is blijkbaar niet voldoende op de hoogte van de problemen die voortkomen uit de update. De hoogte van de boetes voor het niet (goed) naleven van de BCT-verplichting konden daarnaast eveneens op de afkeuring van het kamerlid rekenen.

STN hoopt dat dit het begin is van een betere omgang door Den Haag met de ondernemers uit de taxibranche. Zoals u ongetwijfeld duidelijk wordt uit de vragen, maakt STN  scherpe kanttekeningen bij de prijzen van de update, en het feit dat deze door de fabrikanten zelf vastgesteld kunnen worden zonder over de hoogte van de prijs enige verantwoording af te leggen. We pleiten daarnaast voor een commissie waarin alle BCT-partijen zitting krijgen, dus ook STN zodat de stem van de kleinere ondernemer ook gehoord wordt. In die commissie zal vervolgens hopelijk een uitkomst bediscussieert worden waarin alle partijen zich kunnen vinden, waarna de taxiondernemer eindelijk weer eens normaal aan ondernemen toe kan komen

Mevrouw de Boer stelde de volgende vragen namens STN aan staatssecretaris Dijksma:

Vraag 1

Wat is uw mening over het jarenlange verloop van de invoering van de boordcomputer taxi (BCT) van 2000 tot en met 2016?

Vraag 2

Bent u van mening dat de gestelde doelen voor de invoering van de BCT inmiddels gehaald zijn?

Vraag 3

Acht u het nog steeds redelijk om de update van de BCT van een ondernemer te vragen in het geval dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf de BCT niet kan uitlezen en er vervolgens een update ontwikkeld dient te worden ten behoeve van de ILT? Acht u het ook redelijk om de prijzen van de update van de BCT door de fabrikantenbranche zelf te laten vaststellen?

Vraag 4

Vindt u het redelijk om vanaf 1 oktober 2016 te gaan handhaven nu de update niet goed werkt en ondernemers beboet worden die geen update van de BCT hebben? Vindt u ook dat er pas kan worden gehandhaafd als de BCT in alle opzichten goed functioneert? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5

Kunt u aangeven hoe hoog de boetes zijn die de ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert? Kunt u de verschillende boetes, inclusief de hoogte van deze boetes, in een overzicht weergeven?

Vraag 6

Bent u bereid om, gezien de problematiek van de voorafgaande tien jaar, te onderzoeken of er een begeleidingscommissie kan worden opgericht met alle betrokken partijen (ministerie, ILT, Stichting Taxi Belangen (STN), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), BCT-fabrikanten en software leveranciers) om deze problematiek regelmatig te bespreken en afspraken te maken over eventuele vervolg- en verbeterstappen? Zo nee, waarom niet? 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees meer
Resultaten STN-enquête

30 september 2016

31 augustus jl. verstuurde het secretariaat in de nieuwsbrief een oproep om de STN-enquête in te vullen. Dat gebeurde in grote getalen, bedankt daarvoor! Het is de bedoeling dat we dit in de toekomst vaker zullen gaan doen zodat u daadwerkelijk mee kunt praten. Voor een volgende keer hopen we natuurlijk dat er nog meer ondernemers een paar minuutjes de tijd nemen voor het invullen; de resultaten uit de enquête helpen het bestuur namelijk in de besluitvorming. Dit geldt ook voor het invullen van uw klachten over de BCT en/of de update. Als u die heeft, licht deze dan toe en mail naar info@taxibelangen.nl.

 

De enquête werd door ondernemers ingevuld die vrijwel gelijk verdeeld waren qua omvang over zzp’ers, kleine- en middelgrote ondernemers. En goed voor het secretariaat om te zien; u gaf aan dat de artikelen op de STN-website over het algemeen vrij goed gelezen werden. Op de vragen of er nog dingen werden gemist op de site kwam goede feedback, mocht er tijd/ruimte zijn voor deze aanbevelingen dan zullen we ook zeker proberen om die toe te voegen of uit te werken.

 

Met overweldigende meerderheid gaf  u aan dat STN vooral moest proberen om taxi-wetgeving te beïnvloeden. Eigenlijk evenzoveel gaven aan dat vooral de BCT en de update daarbij als prioriteit zouden moeten gelden, hoewel ook een groot aantal ondernemers aangaven dat zij veel hinder ondervonden van de rij- en rusttijdenwet. Sommigen stelden dat wat betreft rol en prioriteit zij eigenlijk alles wel hadden willen aanvinken, maar dat dit niet mogelijk was in het enquête format.

 

Interessant voor de komende tijd waren de bevindingen over de BCT en de update. Pak hem beet een kwart van de deelnemers gaf aan nog steeds geen BCT te hebben aangeschaft. Dat cijfer wijkt af van de landelijke cijfers. Opvallend, maar op zich logisch is omdat STN zich altijd tegen de BCT heeft uitgesproken. De bevindingen over de afname van de update lagen verdeelder. Iets meer dan een kwart gaf aan niet te zullen gaan updaten, ongeveer een gelijk deel gaf aan dit al gedaan te hebben en tot slot was de helft van de inzenders van plan om te gaan updaten hoewel ze dit nog niet gedaan hadden. Tot slot waren de mensen die al in het bezit waren van een update, voor het merendeel niet tevreden hoewel daar verschillende redenen aan ten grondslag waren. Neemt niet weg dat er ook een niet onaanzienlijk deel van de ondernemers wél tevreden was over de update.

 

Heeft u de enquête nog niet ingevuld, doe dit dan nog! Hoe meer mensen de enquête invullen des te overtuigender zullen de resultaten hiervan zijn. Over een tijdje zullen we proberen om weer een enquête te publiceren. De resultaten daarvan zullen ook weer besproken en gepubliceerd worden. Voor diegenen die deze enquête al wel hadden ingevuld: bedankt!

 

 

Lees meer
Ook foutje in (dure) Quipment-update.

27 september 2016

Helaas lijkt dit een terugkerend onderwerp te worden op de site: de door ondernemers gesignaleerde fouten in de BCT die volgen na installatie van de update. Ditmaal kregen wij melding van een ondernemer die in het bezit is van een Quipment-BCT.

Die ondervond dat de pin-knop van de Quipment-BCT na de update alleen gebruikt kan worden bij geïntegreerde pin-modules. De ondernemer heeft een zogenaamde ‘losse’ pinmodule die niet gekoppeld was aan de BCT, voor de update werkte dit prima. Na de update kan de BCT echter niet langer pin-transacties verwerken van pinmodules die niet gekoppeld zijn aan de BCT. Dit betekent dat de ondernemer iedere pinbetaling contant moet aanslaan, en hierdoor ligt zijn boekhouding enigszins overhoop. ‘Dat is maar een klein foutje’ horen wij u denken, maar het is wel een probleem waar de ondernemer geen last van had vóór de update. En de desbetreffende update, die hem voor de rest geen enkel profijt bracht, kostte nog grif geld ook!

Deze ondernemer droeg al maandelijks een bedrag af aan Quipment voor een servicecontract en verwachtte om die reden dan ook een klein bedrag kwijt te zijn aan de update. De rekening leek in eerste instantie ook enigszins mee te vallen: 79,00 euro exclusief BTW (hoewel sommigen bij een servicecontract de update ook gratis krijgen). De ondernemer viel vervolgens echter bijna van zijn chauffeursstoel toen hem nog een factuur werd toegestuurd van 112,50 euro exclusief voor de installatiekosten. Daar was volgens de ondernemer niet van te voren over gecorrespondeerd. De totale kosten vielen daardoor fors  uit. De ondernemer vroeg zich dan ook af waar het servicecontract goed voor was geweest.

Overigens was de reactie van Quipment op de klacht van de ondernemer over de pin-knop op zijn minst vreemd te noemen. De ondernemer adviseerde om een ‘open’ pin-betalingsknop te integreren in de update, zodat een ondernemer zelf aan kan geven dat iets per pin is betaald (en zoals voorheen in de BCT was opgenomen). Quipment reageerde hierop door te stellen dat als de ondernemer graag transacties weer als pinbetaling wilde aanmerken, hij maar een Quipment-pinmodule moest aanschaffen. Misschien overbodig om hierbij te vermelden, maar de ondernemer heeft dat voornemen niet na de fors uitgevallen kosten voor de update.

Tot slot willen wij iedereen bedanken die al een melding heeft gemaakt van een slecht functionerende BCT na installatie van de update. We zijn nog steeds bezig met het koppelen van uw reacties, hiervan wordt een dossier/rapport gemaakt. Mocht u wel al een foutmelding, storing, complete uitval of iets anders wat niet hoort  zijn overkomen, maar heeft u er nog geen melding van gemaakt? Doe dit dan alsnog! licht uw klacht toe, en stuur deze naar info@taxibelangen.nl Vul ook deze enquete nog in als u dit nog niet gedaan heeft!

 

 

 

Lees meer
Juridisch advies voor ondernemers die wél willen, maar niet kunnen updaten.

22 september 2016

Hoewel STN erg kritisch is op de BCT, zijn er ook een groot aantal ondernemers die hebben gekozen om deze gewoon aan te schaffen. Op het secretariaat komen verschillende mailtjes binnen van deze ondernemers, die de update willen aanschaffen, maar dit om verschillende redenen niet willen of kunnen doen. Zo zijn er ondernemers die dat simpelweg niet kunnen doordat hun inbouwer een volle agenda heeft (capaciteitsproblemen). Er zijn daarnaast ook ondernemers die weigeren de update af te nemen om de reden dat zij pas een update willen installeren wanneer die daadwerkelijk foutloos is. Voor alle twee deze groepen hebben wij een simpel maar misschien erg belangrijk (juridisch) advies. Leg uw correspondentie met de inbouwer schriftelijk vast!

Waarom is dat belangrijk en hoe doet u dat? Om u een simpel voorbeeld te geven: er zijn enkele ondernemers die stellen dat zij persoonlijk/telefonisch contact hebben gehad met hun inbouwer die hen waarschuwde dat installatie van de update problemen op zou leveren. De inbouwer meldde hen dat zij opgeroepen worden wanneer de update wél klopt. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na 1 oktober het geval zijn.

De laatst gepubliceerde enquête leert ons dat veel ondernemers wel van plan zijn om te updaten, maar dit nog niet gedaan hebben. Misschien wel om de hierboven beschreven reden. Naar letter van de wet bent u strafbaar na 1 oktober, waar STN het overigens absoluut niet mee eens is. De ondernemers die daarom ook willen updaten, maar dit om wat voor soort (goede) reden nog niet hebben gedaan, raden wij hierom het volgende aan:

Mail uw inbouwer een samenvatting van wat u eerder mondeling heeft besproken. Dit komt er dus op neer dat u herhaalt dat de inbouwer u vertelde dat hij capaciteitsproblemen had, en dat u daarom pas op een later tijdstip geholpen kunt worden (na 1 oktober); of  herhaal de bewoordingen van de inbouwer over de problemen die de BCT krijgt na installering van de update, de inbouwer stelde dus dat u benaderd zult worden wanneer deze fouten in de update opgelost zijn. U vraagt vervolgens een bevestiging van dit ‘feitenrelaas’ aan uw inbouwer per mail (het heeft geen zin als de inbouwer uw verhaal niet bevestigt). U heeft zich nu, voor zover mogelijk, juridisch ingedekt.

Wij hopen dat het niet zover komt, maar mocht ILT u in bovenstaande gevallen een boete willen opleggen na 1 oktober, dan kunt u nu schriftelijk overleggen waarom u dit niet heeft gedaan of heeft kunnen doen. U heeft een juridisch argument, en een schriftelijk bewijs daarvan. Dat bewijs is geen garantie voor het niet krijgen van een boete.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard bellen naar het STN-secretariaat op 010-2819192.

 

 

 

 

Lees meer