Laatste nieuws

Enquête onderzoek boordcomputer taxi (BCT)

22 augustus 2018

‘Beste taxichauffeur, taxiondernemer of beide,

’Organisatieadviesbureau Andersson Elffers Felix (AEF; www.aef.nl) voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uit naar de boordcomputer taxi (BCT). De BCT is in 2016 verplicht gesteld en sindsdien moeten alle taxi’s hiermee uitgerust zijn. Anderhalf jaar na invoering is het ministerie nieuwsgierig of de doelen, die beoogd werden met de invoering van de BCT, ook gehaald zijn. Onderdeel van ons onderzoek en de beantwoording van deze vraag is het bevragen van het werkveld middels een online enquête. Alleen de mensen die zelf direct of indirect aan de slag zijn met de BCT kunnen aangeven hoe de BCT in de praktijk werkt, wat goed gaat en vooral ook wat niet goed gaat.

De enquête is bedoeld voor:
• taxichauffeurs die in (loon)dienst zijn bij een taxibedrijf
• taxichauffeurs die als zelfstandige aan de slag zijn (ZZP’ers)
• taxiondernemers die meerdere taxichauffeurs in dienst hebben

Mocht u tot een van deze doelgroepen behoren dan zouden wij u willen vragen om onze enquête in te vullen. U kunt onze enquête invullen door te klikken op:

ONLINE ENQUÊTE

Het invullen kost u ongeveer 5 minuten en gebeurt volledig anoniem. Door deel te nemen aan de enquête kunt u tevens kans maken op één van de vier cadeaubonnen t.w.v. € 25,- die wij na afloop van de enquête verloten onder de deelnemers.

Mocht u nog vragen hebben over de enquête dan kunt u contact opnemen met Yannick Lataster (y.lataster@aef.nl; 0622347068) van AEF.

Lees meer
UPDATE JURIDISCHE PROCEDURE STN TEGEN DE OVERHEID IVM DISFUNCTIONEREN BCT

14 juni 2018

BCT, een update
Begin februari 2018 berichten wij over het feit dat de STN een juridische procedure wil starten tegen de overheid, in verband met het disfunctioneren van de BCT. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding. Een en ander vergt veel tijd en een zorgvuldige voorbereiding.

Strategie
De strategie is als volgt:

• Inventariseren van het aantal taxi ondernemers dat bereid is om alle door hen gemaakte kosten, die verband houden met de BCT, door de STN te laten verhalen op de overheid. In totaal bedragen de gemaakte kosten per taxi ongeveer € 3.000. Een grote groep Nederlandse taxi ondernemers in Nederland ontvangen hiervoor een email en daarnaast zal een geselec-teerde groep taxi ondernemers ‘live’ worden benaderd in de aankomende maanden.
• Nadat bekend is hoeveel taxi ondernemers bereid zijn mee te doen kan een inschatting wor-den gemaakt van de hoogte van de in te dienen claim bij de overheid. Dat is uiteraard belang-rijk, omdat de mogelijke opbrengst moet worden afgewogen tegen de kosten van de juridische procedure tegen de overheid.
• Er van uit gaande dat de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de mogelijke op-brengsten, zal een crowdfunding actie worden opgezet om de juridische kosten te financieren.
• Als de crowdfunding actie slaagt kan de juridische procedure in gang worden gezet. De ver-wachting is dat de juridische procedure maximaal 5 jaar zal duren.
• Als de juridische procedure wordt gewonnen zal de opbrengst worden verdeeld tussen de taxi ondernemers en de deelnemers aan de crowdfunding.
• Regelmatig zal een update worden gegeven over de status van de crowdfunding en de juri-dische procedure zelf.

In de aankomende weken kan u worden benaderd door Melenkurion. Er zijn voor u als taxi ondernemer géén kosten aan verbonden.

Voor vragen kan men zich per email wenden tot info@melenkurion.com.

Lees meer

Al ons nieuws

SAMENWERKING ‘STN’ EN ARBODIENST ‘STIMULANZ’

2 februari 2018

Bestuursvergadering
Op 6 december 2017 heeft er tijdens een bestuursvergadering van de STN te Den Haag een gesprek plaats-gevonden over een samenwerking met arbodienst Stimulanz. Maarten Lebon, eigenaar van Stimulanz, heeft in de vergadering uiteengezet wat Stimulanz voor een stichting als de STN zou kunnen betekenen.

Arbodienst
Voor taxiondernemers met chauffeurs in loondienst is aansluiting bij een arbodienst een verplichting. Elke taxiondernemer met personeel heeft te maken met kortdurend of langdurig verzuim van chauffeurs of administratief personeel. Het is van belang dat elk verzuim juist wordt geregistreerd en behandeld. Een fout in zo’n verzuimproces kan leiden tot grote financiële gevolgen. De boetes door de overheid bij een onjuist verzuimproces kunnen zelfs tot gevolg hebben dat een taxiondernemer failliet gaat.

Stimulanz
Stimulanz is een landelijk werkende arbodienst met haar hoofdkantoor in Eindhoven. Het bedrijf voldoet aan de alle wettelijke vereisten waaraan arbodiensten moeten voldoen. Door de langdurige ervaring in de taxibranche weet zij exact wat er speelt. Uitgangspunt is dat elke medewerker met respect wordt behandeld. Echter, er wordt ook aan het belang van de taxiondernemer gedacht. Stimulanz werkt met het uitgangspunt dat elke medewerker altijd bezoek krijgt van Stimulanz op de eerste dag van zijn verzuim. Door elke werknemer op de eerste dag van het verzuim te bezoeken kan worden vastgesteld hoe lang het verzuim vermoedelijk gaat duren. Dit is mede in het belang van de continuïteit van de taxionderneming.

Voor meer details verwijzen wij naar de website www.stimulanz.nl.

Oproep aan leden STN
De STN doet een oproep aan haar leden vrijblijvend met Stimulanz contact op te nemen. Als namelijk blijkt dat voldoende leden bereid zijn om zich aan te sluiten bij Stimulanz, zijn er aantrekkelijke kortingen op de dienstverlening van Stimulanz mogelijk. Ook als leden van de STN al bij een arbodienst zijn aangesloten, is het interessant om contact op te nemen met Stimulanz. Tussentijds overstappen wordt namelijk mogelijk gemaakt door Stimulanz.

Toegevoegde waarde
De STN beoogt door de samenwerking met Stimulanz een extra toegevoegde waarde aan het lidmaatschap van de STN te geven. Het is daarom van belang dat zoveel mogelijk leden gehoor geven aan deze oproep.

Succes
Als blijkt dat de samenwerking met Stimulanz een succes is, zal gekeken worden naar andere collectieve aanbiedingen. Bijvoorbeeld op het gebied van autoverzekeringen of andere vormen van gezamenlijke dienstverlening.

De STN hoopt met deze samenwerking u een steuntje in de rug te geven bij uw dagelijkse werkzaamheden.

Lees meer
JURIDISCHE PROCEDURE DOOR DE STN TEGEN DE OVERHEID

2 februari 2018

BCT
Zoals bij alle taxiondernemers bekend zijn er problemen met het functioneren van de BCT. Dit speelt zoals iedereen weet al jaren. Inmiddels is de situatie dermate verslechterd dat zelfs handhaving door middel van de BCT door de overheid feitelijk is gestopt. Er wordt nog wel gecontroleerd, maar met de uitgelezen data wordt niets gedaan.

Verhaal
Aangezien de overheid de taxiondernemer verplicht heeft bij door haar gecertificeerde bedrijven de BCT af te nemen, is de overheid ook verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van de BCT. Gelet op de lange periode waarin de BCT niet goed functioneert en het feit dat handhaving feitelijk is gestopt, is aannemelijk te maken dat aanschaf van het apparaat door de taxiondernemer zinloos is geweest. Ook is opmerkelijk te noemen dat de taxiondernemer zelfs werd verplicht om een software update aan te schaffen om eerder falen van de BCT te maskeren. De STN heeft een jurist laten onderzoeken of verhaal op de overheid van alle door de taxiondernemer gemaakte kosten voor de BCT zinvol is. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de juridische positie van de taxiondernemer sterk genoeg is om alle kosten bij de overheid te gaan verhalen.

Juridische procedure
Een juridische procedure tegen de overheid duurt lang en is kostbaar. De STN kan als stichting dit financieel niet dragen. Binnen het bestuur is daarom het idee ontstaan om de kosten van een dergelijke procedure te laten financieren via crowdfunding en/of individuele investeerders. Daarnaast zal een gespecialiseerd team advocaten worden ingeschakeld om de juridische procedure op te starten.

Overdracht vordering BCT
Teneinde een sterke positie op te bouwen tegen de overheid vragen wij alle leden van de STN (maar ook daarbuiten), om de STN te machtigen om namens hen alle kosten van de BCT te verhalen op de overheid. In ruil hiervoor ontvangen deze taxiondernemers een fors percentage van de aanschaf en overige kosten terug, als de juridische procedure tegen de overheid wordt gewonnen. Voor de taxi-ondernemer zijn hier géén kosten aan verbonden.

Melenkurion
De STN heeft Melenkurion ingeschakeld om zowel de taxiondernemers te benaderen, als de crowd-funding te realiseren. In de aankomende weken zult u dan ook rechtstreeks door hen worden benaderd om uw medewerking te verlenen.

Entiteit
De STN zal een aparte entiteit oprichten waarin de claim op de overheid wordt ondergebracht. Details hierover volgen in de aankomende weken.

Samenvatting
De STN beschouwt het als één van haar taken om op te komen voor haar leden die belast worden met geldverslindende maatregelen van de overheid, die achteraf géén effect of functie blijken te hebben. Het kan niet zo zijn dat de overheid hier géén verantwoordelijkheid in hoeft te nemen. Als STN willen wij hier onze leden daadwerkelijk ondersteunen.

Lees meer
STN aanwezig op TAXI EXPO

31 augustus 2017

Hierbij ontvangt U als taxi-ondernemer de unieke link waarmee wij alle relaties van Stichting Taxibelangen Nederland uitnodigen om zich te registreren voor Taxi Expo 2017.

Als U op deze link klikt, wordt u doorgestuurd naar de gepersonaliseerde registratiepagina die is gekoppeld aan STN. Na afloop van de beurs ontvangt STN een overzicht van alle bezoekers die zich via deze link hebben aangemeld.

Klik hier voor de gepersonaliseerde registratielink.

Wij stellen het zeer op prijs als u de moeite wilt doen u zich te registreren.

Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen, voorzitter

 

Lees meer
Evaluatie BCT

16 mei 2017

Terwijl gisteren om 16.00 uur de vergadering van de Begeleidingscommissie voor de BCT bij de ILT in Utrecht ten einde liep, werd in Den Haag net de Kamerbrief van Staatssecretaris Dijksma over de evaluatie van de BCT en de gemeentelijke bevoegdheden openbaar gemaakt.

Evaluatierapport BCT
Graag had ik het evalauatierapport over de BCT in de Begeleidingscommissie BCT zelf besproken maar helaas werd deze evaluatie ons, ondanks eerdere toezeggingen, niet tijdig ter beschikking gesteld.
Na bestudering moet ik zeggen dat het BCT rapport er op het eerste gezicht goed uitziet, behoudens
enkele punten. Zoals het feit dat het met de handhaving alsmede de software van de BCT’s veel minder rooskleurig is dan in het rapport wordt weergegeven en het feit dat er nog geen oplossing is voor de BCT-kaarten die kapot kunnen gaan. Misschien een punt dat het vermelden waard is, is dat de aanbeveling om in de wetgeving de BCT meer als een doel dan als een middel op te nemen van onze eigen STN-juriste afkomstig is.

Conclusies Staatssecretaris
Wat minder goed te begrijpen valt is de bijgaande informatiebrief van de staatssecretaris Sharon Dijksma. In de conclusies van het rapport wordt vooral gesproken over doelstellingen die misschien
na verbetering van software, betere controles, betere werkzaamheid, extra onderzoeken etc. geheel
of gedeeltelijk zouden kunnen worden gehaal. Maar de staatssecretaris trekt in haar brief de conclusie dat de gegevens op betrouwbare wijze geregistreerd worden. Die betrouwbaarheid betwist de STN. Verder stelt de Staatssecretaris dat er op dit moment geen alternatief is voor de BCT. Dat laatste is vrij logisch gezien het feit dat één van de voorwaarden is dat de alternatieven voor de BCT’s moeten voldoen aan de eis dat ze door de ILT moeten kunnen worden uitgelezen. Dit moet met de controleapplicatie die juist specifiek is gebouwd voor de BCT. Dit is redeneren naar het antwoord toe.

Gemeentelijk beleid
Ook bij het rapport over het gemeentelijke beleid lijkt de Staatssecretaris de conclusies niet
juist te interpreteren. Natuurlijk is het zo dat als je in iedere gemeente nog meer controles
gaat invoeren de pakkans wordt verhoogd. Dat is logisch. Maar het rapport geeft ook aan dat de
gemeenten meer hun regelgeving op elkaar zouden moeten afstemmen. Met andere woorden, dat de steden meer dezelfde regels gaan hanteren, dat er een uniforme regelgeving dient te komen en herinvoering van vakbekwaamheidseisen. Deze eisen moeten dan gecontroleerd worden door gemeentelijke BOA’s die ondersteund worden door de ILT. Zou het niet handiger zijn om die controle dan gewoon bij één partij neer te leggen zoals de ILT?

Stedelijke regelgeving is leuk in hele grote steden als New York en Londen. Maar in Nederland, waar
de grote steden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt het voor problemen en extra kosten. Ook zorgt
het bij veel bedrijven voor extra lege kilometers, dat niet te rijmen is met allerlei maat-
regelen om de branche te ‘vergroenen’.

Overleg over uitwerking beleid
STN zou toch liever zien dat de Nederlandse overheid eens eerst gaat kijken wat hun beleidsmaat-regelen voor uitwerking hebben vóórdat nieuwe regels ingevoerd worden. Dit in plaats van het huidige beleid van eerst invoeren, dan evalueren met 0 meting, een jaar later een 1 meting en in de tussentijd maar hopen dat het allemaal wat beter wordt. Ook wat meer overleg met STN en informatie aan de taxi-branche zouden wij zeer waarderen.

Paul Dijkhuizen

voorzitter STN

Lees meer
Nieuw verdienmodel Neone

22 maart 2017

Recentelijk kregen we een melding van een ondernemer over het nieuwe verdienmodel dat bij Neone gehanteerd wordt. Nadat bij een taxi ondernemer de bandenleverancier een iets andere maat banden onder zijn auto gezet had (wat de ondernemer niet gemerkt had), was er in eerste instantie niet veel aan de hand. Na verloop van een paar weken begon de BCT echter steeds meer foutmeldingen betreffende afwijkingen in de afgelegde weg te genereren. Aangezien dit altijd al het geval was, werd daar in het begin niet veel aandacht aan besteed. Maar de foutmeldingen kwamen steeds frequenter en uiteindelijk crashte de BCT regelmatig. Dus op naar de inbouwer om uit te laten zoeken wat er aan de hand was.

Na controle bleek dat er een iets andere maat banden onder de auto zaten dan in de BCT stond geregistreerd. Er was een heractivatie nodig. En dan gaat de teller van Neone lopen. De ondernemer werd gedwongen de update van de software door te voeren, anders was een heractivatie van de BCT blijkbaar niet meer mogelijk.

De ondernemer is principieel tegen de update aangezien hij verwacht dat hij in het verleden een deugdelijk apparaat heeft gekocht en een update niet nodig zou moeten zijn. Er is ook nooit vermeld dat updates verplicht zouden kunnen worden gesteld. Vraag is tevens of er wel een wettelijke basis is om een update te verplichten. Daar kwamen dan de heractivatiekosten bovenop en vervolgens rekent Neone zich ook nog eens kosten voor de activatie van software/bestanden. De totale kosten voor een dergelijk eenvoudige heractivatie :

• Software-update € 206,61
• Heractivatie € 66,11
• Activatie bestande/software € 65,29
======== +
€ 338,31 (Exclusief BTW)

En dat alleen maar omdat de bandenleverancier niet exact de juiste maat onder de auto had gezet. Heeft u ook dit soort ervaringen mail dit dan graag naar ons via lisanne@eendrachtbv.nl.

Lees meer
Wijzigingen voor bijdrage aangeven vóór februari a.s.

3 januari 2017

Geachte ondernemer,

Allereerst de beste wensen voor 2017 toegewenst, namens het bestuur en het secretariaat! Verder willen wij u vragen om te kijken of er nog wijzigingen in uw bedrijf zijn geweest waardoor de verplichte ondernemersbijdrage aangepast dient te worden aangepast voor 2017.

De verplichte bijdrage blijft ongewijzigd in bedrag; dat betekent dat u voor ieder voertuig 50,- euro bijdrage betaalt tot een maximum van 450,- euro.  De factuur voor de bijdrage volgt in februari.

Eventuele wijzigingen kunt u doorgeven aan het secretariaat via info@taxibelangen.nl

Lees meer
De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

3 januari 2017

We trappen dit nieuwe jaar af in het kader van het Regeltje van de Week met de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Een tijdje terug kreeg het secretariaat een vraag binnen van een ondernemer die een brief van het KIWA op de bus had gekregen, waarin hij opgeroepen werd om zijn VOG te vernieuwen. Dat was nodig om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor taxiondernemer. De betreffende ondernemer vond dit een vreemde gang van zaken; hij had toch een taxivergunning voor onbepaalde tijd gekregen? Waarom zou hij dan opnieuw een VOG moeten aanvragen? Deze week daarom aandacht voor de VOG.

In de wet is geregeld dat een taxiondernemer voor behoud van zijn vergunning van onbepaalde tijd in ieder geval betrouwbaar moet zijn. In een regeling van de minister is geregeld dat de term betrouwbaar inhoudt dat u iedere 5 jaar een VOG moet kunnen overleggen. Concreet antwoord is daarom: ja u heeft een vergunning voor onbepaalde tijd gekregen, maar u moet daarbij wel voldoen aan bepaalde eisen, en één zo’n eis is dat u om de 5 jaar een VOG (niet ouder dan 2 maanden) dient te overleggen. Anders kan inderdaad uw vergunning worden ingetrokken of geschorst.

Een VOG is feitelijk een check door een overheidsinstantie genaamd Justis, waarin gekeken wordt of u in het verleden gedrag heeft vertoond dat al dan niet een bezwaar vormt voor de door u te vervullen functie. Daarbij wordt getoetst aan de hand van het relevantieprincipe: u kunt mogelijk wel een strafbaar feit hebben gepleegd in het verleden, maar een weigering tot afgifte van deze VOG volgt pas wanneer dat strafbare gedrag in relatie tot uw nieuwe functie voor problemen/bezwaren gaat zorgen.

Justis zendt deze VOG of de weigering daartoe vervolgens door naar het KIWA. Het is namelijk het KIWA dat erop toeziet of ondernemers wel aan deze verplichting voldoen, nu zij de ondernemersvergunningen uitgeven en controleren. Bij de aanvraag/verlenging van de vergunning moet u tevens een uittreksel van het handelsregister van de Kamer van Koophandel toevoegen. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van deze periodieke toetsing.

 

 

Lees meer
STN tegen TTO-regeling in Eindhoven

28 december 2016

Vlak voor de kerst namen enkele verontruste taxiondernemers uit Eindhoven en omstreken contact op met STN. De Eindhovense gemeenteraad nam enkele maanden geleden het besluit om een TTO-systeem in te voeren, waarmee Eindhoven de kwaliteit van het taxiaanbod zou willen verbeteren, deze regeling zal aankomend jaar van start gaan. De ondernemers die contact opnamen met STN stelden op zich niets tegen de kwaliteitseisen te hebben, maar zijn wel erg verbolgen over de manier waarop de besluitvoering werd doorgevoerd en daarnaast over de keuze voor het TTO-model als gekozen middel.

Eindhoven heeft de keuze voor de TTO-regeling niet alleen gebaseerd op een beoogde kwaliteitsverbetering, maar ook omdat men beoogt de taxivloot in Eindhoven milieuzuiniger te maken. STN is weinig enthousiast over TTO-regelingen en meent dat kwaliteit in het taxiaanbod vooral verwezenlijkt zou moeten worden door landelijke kwaliteitseisen te stellen aan een ondernemer; diens vergunning betreft immers het hele land. Verder is STN van mening dat de TTO-opzet vooral nadelig is voor de kleinere ondernemers; die zich niet alleen moeten gaan verenigen om aan de schaalvereisten te voldoen, maar door een TTO ook – onnodig – op kosten gejaagd gaan worden. Grotere ondernemingen, die zelf al aan het vereiste van minimaal 15 voertuigen voldoen, worden helemaal niet geraakt door deze nadelen en kunnen simpel het ‘eigen vlees keuren’ in een eigen TTO.  Het feit dat ondernemers die nu al aan bepaalde milieueisen voldoen voordelen krijgen, is daarnaast ook een vreemde gang van zaken. Het merendeel van de ondernemers heeft nog maar nauwelijks de kans gekregen om te anticiperen op deze zaak, dan wel de middelen daar niet toe. Het is dan ook niet eerlijk om nu al een  onderscheid te maken tussen al dan niet milieuvriendelijk, en al helemaal niet om daar privileges aan te verbinden die een groot verschil in de omzet kunnen gaan maken.

STN onderstreept dan ook het standpunt van de meer dan 70 taxiondernemers die vorige week geprotesteerd hebben tegen deze voorgenomen plannen. STN zal dit ook laten blijken richting gemeente Eindhoven. Een minder ingrijpende maatregel zoals een plaatselijk kwaliteitskeurmerk had de overbodige beslommeringen van organiseren in een club van minimaal 15 voertuigen kunnen voorkomen en zou bovendien minder op kosten jagen.

Lees meer
Terugkijken op 2016

23 december 2016

Beste ondernemers,

Zo aan het einde van het jaar schijnt het gebruikelijk te zijn dat de voorzitter een stukje schrijft over wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is en de ‘balans’ opmaakt. Ik kan daar natuurlijk niet in achter blijven.

2016 is voor de taxiwereld een bewogen jaar geweest, vaak werd het nieuws gehaald, in de politiek werden we regelmatig besproken en er werden door beleidsmakers beslissingen genomen, uitgesteld, nader onderzocht of geëvalueerd. De BCT werd nu na voor de zoveelste keer te zijn uitgesteld toch wettelijk verplicht, nieuwe tarieven voor vergunningen zijn nog even uitgesteld, evaluaties op het gebied van TTO wetgeving en de BCT’s zijn gepasseerd en aan het einde van jaar werd ook nog gekeken hoe de ronselpraktijken op Schiphol nu eindelijk aangepakt kunnen worden.

Menig wets- en beleidsvoorstel van de overheid op gebied van taxi’s werd geïntroduceerd onder het mom van de verhoging van de professionaliteit dan wel de professionele uitstraling van de taxibranche. Zie daarvoor o.a. de BCT maar ook bijvoorbeeld de TTO’s. Tot ieders grote verbazing werd aan het begin van het jaar, volkomen tegenovergesteld aan dit uitgangspunt van professionaliteit, met een simpel ministerieel besluit de vakbekwaamheidseis in de prullenbak gegooid. Hierdoor is er een belemmering weggenomen voor een ieder die maar taxichauffeur wil gaan worden. In sommige gevallen is dat geen probleem, maar we zien ook een toename van de ‘minder professionele bedrijfjes’ die het niet zo nauw nemen met de door ons gewenste professionaliteit en kwaliteit.

De BCT’s, functioneren nog steeds niet naar behoren, en wij vrezen dat het erg lang zal duren voordat ze daadwerkelijk storingsvrij zullen zijn (mocht dat al gebeuren). Wij waarschuwden deze zomer  toen de BCT-update verplicht werd gesteld over diens gebreken, en helaas hebben we daarin gelijk gekregen, een nieuwe update schijnt aanstaande. Wij zitten inmiddels aan tafel als gesprekspartner bij de BCT-begeleidingscommissie, waar wij de nog altijd overduidelijke gebreken en bezwaren aan bod brengen. Ook bij de nieuwe tarieven voor vergunningsverlening praat STN mee. Er is daarnaast vanuit de politiek aanstalten gemaakt om ons bij het algemene taxi-overleg aan te laten sluiten. Te lang zijn er beslissingen genomen waarbij de taxibedrijven, en vooral het MKB niet werd gehoord. Beslissingen die bijna zonder uitzondering verkeerd zijn uitgepakt en die voor een hoop ellende in de taxibranche hebben gezorgd, tot faillissementen en de daarbij behorende ontslagen tot gevolg. Wij merken dat bij de gesprekken waar we aanwezig zijn, dat er vaak welwillend gereageerd wordt op onze nuchtere argumenten en voorstellen, ingegeven vanuit onze praktijkervaring.

Meer dan ooit wordt STN dan ook serieus genomen. Zie in dat kader bijvoorbeeld de vragen en bezwaren die Kamerlid De Boer al een aantal keer voor ons heeft overgebracht naar Staatssecretaris Dijksma. Hoewel wij toch bovenal ondernemers van de praktijk blijven, en nooit volleerde lobbyisten zullen worden, hebben we inmiddels een ingang in politiek Den Haag. En in Den Haag zijn er niet alleen mensen die serieus nemen wat te zeggen hebben, maar ze schrikken zich daarnaast een hoedje wanneer wij vertellen hoe het opgelegde beleid er in praktijk uitziet.

Het bestuur en het secretariaat hebben  het afgelopen jaar hard gewerkt om overal waar mogelijk het STN-geluid te verkondigen en een voet binnen de deur te zetten.  Op organisatorisch vlak hebben we stappen gemaakt. Het is niet eenvoudig om een organisatie op poten te zetten en tegelijk te verwachten dat deze resultaten zal boeken, maar het huis staat inmiddels. We hebben een site die veel ondernemers als meerwaarde beschouwen op het geijkte taxinieuws dat al beschikbaar is. We hebben een bestuur bestaand uit enthousiaste vrijwilligers die het niet aflaten om overal waar mogelijk de stem van de taxi ondernemer te laten horen. Het secretariaat en bestuur zijn daarnaast veelvuldig in staat om ondernemers te helpen met hun problemen.

Maar bovenal hebben we U als aangesloten ondernemer, en met U vele andere ondernemers die door hun steun zorgen dat we dat kunnen blijven doen en hopelijk ook in 2017 weer stappen kunnen maken. Wij hopen dan ook volgend jaar wederom op uw steun te kunnen rekenen.
Ik wens u namens het bestuur en het secretariaat een heel gezellig uiteinde. Voor 2017 alle goeds en veel veilig kilometers!

Paul Dijkhuizen – voorzitter STN

Lees meer