Laatste nieuws

RIVM Richtlijnen voor Noodzakelijk zittend vervoer

14 april 2020

Op de site van het RIVM staan ook een aantal richtlijnen aangegeven voor het zogenaamde Noodzakelijk Zittend Vervoer. Dit document geeft een uitgebreid overzicht wat wat er allemaal gedaan zou moeten worden om het vervoer zo veilig mogelijk voor chauffeur en passagier uit te kunnen voeren.

Dit document kunt u vinden door deze link te volgen.

Lees meer
Veilig en verantwoord taxi- en zorgvervoer

14 april 2020

De Rijksoverheid heeft een protocol uitgebracht waarin een aantal regels en aanbevelingen vastgelegd zijn om een zo veilig mogelijk zorgevervoer en regulier taxivervoer aan te bieden gedurende de periode dat we geconfronteerd blijven met het COVID-19 (Corona)virus.

Volg de link naar het document van de overheid.

 

 

Lees meer

Al ons nieuws

Gevolgen Coronacrisis voor de Taxibranche

6 april 2020

De noodzakelijke maatregelen van de overheid voor de bestrijding van het Corona virus raken de Taxi-branche hard. Veel Taxibedrijven hebben amper nog werk.

Het bestuur van de Stichting Taxibelangen Nederland juicht toe dat de overheid in deze nijpende situatie bijspringt met diverse maatregelen waarbij ook de kleinere taxiondernemers door deze moeilijke periode worden geholpen.

Wij raden getroffen taxiondernemers aan om gebruik te maken van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Zelfstandig Ondernemers (TOZO) en een tijdelijke bijstandsuitkering aan te vragen voor levensonderhoud eventueel aangevuld met een lening voor het voortbestaan van het bedrijf. U kunt zich wenden tot de gemeente, ook als er sprake is van acute geldnood.

De Stichting Taxibelangen vindt het onjuist dat de Taxi-branche niet is aangemerkt als een van de direct getroffen sectoren onder de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS) en daardoor niet in aanmerking komt voor de € 4.000 die de regering heeft toegezegd.

Veel taxibedrijven hebben nauwelijks nog omzet:

  • Het Luchthaven en reis-gerelateerd vervoer wordt getroffen door de reisbeperkingen
  • Doelgroepen vervoer wordt geraakt door de sluiting van scholen, kinderopvang e.d.
  • Uitgaansverkeer e.d. vindt niet meer plaats door de sluiting van de Horeca en het verbod op bijeenkomsten en evenementen.
  • Samen met de oproep om vooral thuis te blijven staan hierdoor bijna alle taxi’s stil.

De Stichting Taxibelangen roept de regering daarom dringend op om ook de zwaar getroffen taxibranche onder de regeling TOGS te brengen. Tevens roepen wij de regering dringend op om de regeling TOGS ook open te stellen voor de taxi-ondernemers die vanuit huis werken en daardoor ook niet aan het geëiste bedrag aan vaste lasten komen. Door de aankondiging van de regering zijn onder taxi-ondernemers verwachtingen gewekt die nu niet worden waargemaakt en de teleurstelling is dan ook groot. Wij roepen de regering dan ook op terzake actie te nemen onder het motto “Promise Big, Deliver Big” Voor veel bedrijven spant het er om en de emoties kunnen hoog oplopen.

Het bestuur van de Stichting Taxi-belangen Nederland roept iedereen op om de kalmte te bewaren. Met duizenden mensen die in ziekenhuizen vechten voor hun eigen leven en het leven van anderen in een land waar iedereen er verder het beste van probeert te maken zijn protestacties volstrekt ongepast. Wij wijzen protestacties daarom af: Blijf thuis!

Lees meer
Enquête onderzoek boordcomputer taxi (BCT)

22 augustus 2018

‘Beste taxichauffeur, taxiondernemer of beide,

’Organisatieadviesbureau Andersson Elffers Felix (AEF; www.aef.nl) voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uit naar de boordcomputer taxi (BCT). De BCT is in 2016 verplicht gesteld en sindsdien moeten alle taxi’s hiermee uitgerust zijn. Anderhalf jaar na invoering is het ministerie nieuwsgierig of de doelen, die beoogd werden met de invoering van de BCT, ook gehaald zijn. Onderdeel van ons onderzoek en de beantwoording van deze vraag is het bevragen van het werkveld middels een online enquête. Alleen de mensen die zelf direct of indirect aan de slag zijn met de BCT kunnen aangeven hoe de BCT in de praktijk werkt, wat goed gaat en vooral ook wat niet goed gaat.

De enquête is bedoeld voor:
• taxichauffeurs die in (loon)dienst zijn bij een taxibedrijf
• taxichauffeurs die als zelfstandige aan de slag zijn (ZZP’ers)
• taxiondernemers die meerdere taxichauffeurs in dienst hebben

Mocht u tot een van deze doelgroepen behoren dan zouden wij u willen vragen om onze enquête in te vullen. U kunt onze enquête invullen door te klikken op:

ONLINE ENQUÊTE

Het invullen kost u ongeveer 5 minuten en gebeurt volledig anoniem. Door deel te nemen aan de enquête kunt u tevens kans maken op één van de vier cadeaubonnen t.w.v. € 25,- die wij na afloop van de enquête verloten onder de deelnemers.

Mocht u nog vragen hebben over de enquête dan kunt u contact opnemen met Yannick Lataster (y.lataster@aef.nl; 0622347068) van AEF.

Lees meer
UPDATE JURIDISCHE PROCEDURE STN TEGEN DE OVERHEID IVM DISFUNCTIONEREN BCT

14 juni 2018

BCT, een update
Begin februari 2018 berichten wij over het feit dat de STN een juridische procedure wil starten tegen de overheid, in verband met het disfunctioneren van de BCT. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding. Een en ander vergt veel tijd en een zorgvuldige voorbereiding.

Strategie
De strategie is als volgt:

• Inventariseren van het aantal taxi ondernemers dat bereid is om alle door hen gemaakte kosten, die verband houden met de BCT, door de STN te laten verhalen op de overheid. In totaal bedragen de gemaakte kosten per taxi ongeveer € 3.000. Een grote groep Nederlandse taxi ondernemers in Nederland ontvangen hiervoor een email en daarnaast zal een geselec-teerde groep taxi ondernemers ‘live’ worden benaderd in de aankomende maanden.
• Nadat bekend is hoeveel taxi ondernemers bereid zijn mee te doen kan een inschatting wor-den gemaakt van de hoogte van de in te dienen claim bij de overheid. Dat is uiteraard belang-rijk, omdat de mogelijke opbrengst moet worden afgewogen tegen de kosten van de juridische procedure tegen de overheid.
• Er van uit gaande dat de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de mogelijke op-brengsten, zal een crowdfunding actie worden opgezet om de juridische kosten te financieren.
• Als de crowdfunding actie slaagt kan de juridische procedure in gang worden gezet. De ver-wachting is dat de juridische procedure maximaal 5 jaar zal duren.
• Als de juridische procedure wordt gewonnen zal de opbrengst worden verdeeld tussen de taxi ondernemers en de deelnemers aan de crowdfunding.
• Regelmatig zal een update worden gegeven over de status van de crowdfunding en de juri-dische procedure zelf.

In de aankomende weken kan u worden benaderd door Melenkurion. Er zijn voor u als taxi ondernemer géén kosten aan verbonden.

Voor vragen kan men zich per email wenden tot info@melenkurion.com.

Lees meer
SAMENWERKING ‘STN’ EN ARBODIENST ‘STIMULANZ’

2 februari 2018

Bestuursvergadering
Op 6 december 2017 heeft er tijdens een bestuursvergadering van de STN te Den Haag een gesprek plaats-gevonden over een samenwerking met arbodienst Stimulanz. Maarten Lebon, eigenaar van Stimulanz, heeft in de vergadering uiteengezet wat Stimulanz voor een stichting als de STN zou kunnen betekenen.

Arbodienst
Voor taxiondernemers met chauffeurs in loondienst is aansluiting bij een arbodienst een verplichting. Elke taxiondernemer met personeel heeft te maken met kortdurend of langdurig verzuim van chauffeurs of administratief personeel. Het is van belang dat elk verzuim juist wordt geregistreerd en behandeld. Een fout in zo’n verzuimproces kan leiden tot grote financiële gevolgen. De boetes door de overheid bij een onjuist verzuimproces kunnen zelfs tot gevolg hebben dat een taxiondernemer failliet gaat.

Stimulanz
Stimulanz is een landelijk werkende arbodienst met haar hoofdkantoor in Eindhoven. Het bedrijf voldoet aan de alle wettelijke vereisten waaraan arbodiensten moeten voldoen. Door de langdurige ervaring in de taxibranche weet zij exact wat er speelt. Uitgangspunt is dat elke medewerker met respect wordt behandeld. Echter, er wordt ook aan het belang van de taxiondernemer gedacht. Stimulanz werkt met het uitgangspunt dat elke medewerker altijd bezoek krijgt van Stimulanz op de eerste dag van zijn verzuim. Door elke werknemer op de eerste dag van het verzuim te bezoeken kan worden vastgesteld hoe lang het verzuim vermoedelijk gaat duren. Dit is mede in het belang van de continuïteit van de taxionderneming.

Voor meer details verwijzen wij naar de website www.stimulanz.nl.

Oproep aan leden STN
De STN doet een oproep aan haar leden vrijblijvend met Stimulanz contact op te nemen. Als namelijk blijkt dat voldoende leden bereid zijn om zich aan te sluiten bij Stimulanz, zijn er aantrekkelijke kortingen op de dienstverlening van Stimulanz mogelijk. Ook als leden van de STN al bij een arbodienst zijn aangesloten, is het interessant om contact op te nemen met Stimulanz. Tussentijds overstappen wordt namelijk mogelijk gemaakt door Stimulanz.

Toegevoegde waarde
De STN beoogt door de samenwerking met Stimulanz een extra toegevoegde waarde aan het lidmaatschap van de STN te geven. Het is daarom van belang dat zoveel mogelijk leden gehoor geven aan deze oproep.

Succes
Als blijkt dat de samenwerking met Stimulanz een succes is, zal gekeken worden naar andere collectieve aanbiedingen. Bijvoorbeeld op het gebied van autoverzekeringen of andere vormen van gezamenlijke dienstverlening.

De STN hoopt met deze samenwerking u een steuntje in de rug te geven bij uw dagelijkse werkzaamheden.

Lees meer
JURIDISCHE PROCEDURE DOOR DE STN TEGEN DE OVERHEID

2 februari 2018

BCT
Zoals bij alle taxiondernemers bekend zijn er problemen met het functioneren van de BCT. Dit speelt zoals iedereen weet al jaren. Inmiddels is de situatie dermate verslechterd dat zelfs handhaving door middel van de BCT door de overheid feitelijk is gestopt. Er wordt nog wel gecontroleerd, maar met de uitgelezen data wordt niets gedaan.

Verhaal
Aangezien de overheid de taxiondernemer verplicht heeft bij door haar gecertificeerde bedrijven de BCT af te nemen, is de overheid ook verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van de BCT. Gelet op de lange periode waarin de BCT niet goed functioneert en het feit dat handhaving feitelijk is gestopt, is aannemelijk te maken dat aanschaf van het apparaat door de taxiondernemer zinloos is geweest. Ook is opmerkelijk te noemen dat de taxiondernemer zelfs werd verplicht om een software update aan te schaffen om eerder falen van de BCT te maskeren. De STN heeft een jurist laten onderzoeken of verhaal op de overheid van alle door de taxiondernemer gemaakte kosten voor de BCT zinvol is. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de juridische positie van de taxiondernemer sterk genoeg is om alle kosten bij de overheid te gaan verhalen.

Juridische procedure
Een juridische procedure tegen de overheid duurt lang en is kostbaar. De STN kan als stichting dit financieel niet dragen. Binnen het bestuur is daarom het idee ontstaan om de kosten van een dergelijke procedure te laten financieren via crowdfunding en/of individuele investeerders. Daarnaast zal een gespecialiseerd team advocaten worden ingeschakeld om de juridische procedure op te starten.

Overdracht vordering BCT
Teneinde een sterke positie op te bouwen tegen de overheid vragen wij alle leden van de STN (maar ook daarbuiten), om de STN te machtigen om namens hen alle kosten van de BCT te verhalen op de overheid. In ruil hiervoor ontvangen deze taxiondernemers een fors percentage van de aanschaf en overige kosten terug, als de juridische procedure tegen de overheid wordt gewonnen. Voor de taxi-ondernemer zijn hier géén kosten aan verbonden.

Melenkurion
De STN heeft Melenkurion ingeschakeld om zowel de taxiondernemers te benaderen, als de crowd-funding te realiseren. In de aankomende weken zult u dan ook rechtstreeks door hen worden benaderd om uw medewerking te verlenen.

Entiteit
De STN zal een aparte entiteit oprichten waarin de claim op de overheid wordt ondergebracht. Details hierover volgen in de aankomende weken.

Samenvatting
De STN beschouwt het als één van haar taken om op te komen voor haar leden die belast worden met geldverslindende maatregelen van de overheid, die achteraf géén effect of functie blijken te hebben. Het kan niet zo zijn dat de overheid hier géén verantwoordelijkheid in hoeft te nemen. Als STN willen wij hier onze leden daadwerkelijk ondersteunen.

Lees meer
STN aanwezig op TAXI EXPO

31 augustus 2017

Hierbij ontvangt U als taxi-ondernemer de unieke link waarmee wij alle relaties van Stichting Taxibelangen Nederland uitnodigen om zich te registreren voor Taxi Expo 2017.

Als U op deze link klikt, wordt u doorgestuurd naar de gepersonaliseerde registratiepagina die is gekoppeld aan STN. Na afloop van de beurs ontvangt STN een overzicht van alle bezoekers die zich via deze link hebben aangemeld.

Klik hier voor de gepersonaliseerde registratielink.

Wij stellen het zeer op prijs als u de moeite wilt doen u zich te registreren.

Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen, voorzitter

 

Lees meer
Evaluatie BCT

16 mei 2017

Terwijl gisteren om 16.00 uur de vergadering van de Begeleidingscommissie voor de BCT bij de ILT in Utrecht ten einde liep, werd in Den Haag net de Kamerbrief van Staatssecretaris Dijksma over de evaluatie van de BCT en de gemeentelijke bevoegdheden openbaar gemaakt.

Evaluatierapport BCT
Graag had ik het evalauatierapport over de BCT in de Begeleidingscommissie BCT zelf besproken maar helaas werd deze evaluatie ons, ondanks eerdere toezeggingen, niet tijdig ter beschikking gesteld.
Na bestudering moet ik zeggen dat het BCT rapport er op het eerste gezicht goed uitziet, behoudens
enkele punten. Zoals het feit dat het met de handhaving alsmede de software van de BCT’s veel minder rooskleurig is dan in het rapport wordt weergegeven en het feit dat er nog geen oplossing is voor de BCT-kaarten die kapot kunnen gaan. Misschien een punt dat het vermelden waard is, is dat de aanbeveling om in de wetgeving de BCT meer als een doel dan als een middel op te nemen van onze eigen STN-juriste afkomstig is.

Conclusies Staatssecretaris
Wat minder goed te begrijpen valt is de bijgaande informatiebrief van de staatssecretaris Sharon Dijksma. In de conclusies van het rapport wordt vooral gesproken over doelstellingen die misschien
na verbetering van software, betere controles, betere werkzaamheid, extra onderzoeken etc. geheel
of gedeeltelijk zouden kunnen worden gehaal. Maar de staatssecretaris trekt in haar brief de conclusie dat de gegevens op betrouwbare wijze geregistreerd worden. Die betrouwbaarheid betwist de STN. Verder stelt de Staatssecretaris dat er op dit moment geen alternatief is voor de BCT. Dat laatste is vrij logisch gezien het feit dat één van de voorwaarden is dat de alternatieven voor de BCT’s moeten voldoen aan de eis dat ze door de ILT moeten kunnen worden uitgelezen. Dit moet met de controleapplicatie die juist specifiek is gebouwd voor de BCT. Dit is redeneren naar het antwoord toe.

Gemeentelijk beleid
Ook bij het rapport over het gemeentelijke beleid lijkt de Staatssecretaris de conclusies niet
juist te interpreteren. Natuurlijk is het zo dat als je in iedere gemeente nog meer controles
gaat invoeren de pakkans wordt verhoogd. Dat is logisch. Maar het rapport geeft ook aan dat de
gemeenten meer hun regelgeving op elkaar zouden moeten afstemmen. Met andere woorden, dat de steden meer dezelfde regels gaan hanteren, dat er een uniforme regelgeving dient te komen en herinvoering van vakbekwaamheidseisen. Deze eisen moeten dan gecontroleerd worden door gemeentelijke BOA’s die ondersteund worden door de ILT. Zou het niet handiger zijn om die controle dan gewoon bij één partij neer te leggen zoals de ILT?

Stedelijke regelgeving is leuk in hele grote steden als New York en Londen. Maar in Nederland, waar
de grote steden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt het voor problemen en extra kosten. Ook zorgt
het bij veel bedrijven voor extra lege kilometers, dat niet te rijmen is met allerlei maat-
regelen om de branche te ‘vergroenen’.

Overleg over uitwerking beleid
STN zou toch liever zien dat de Nederlandse overheid eens eerst gaat kijken wat hun beleidsmaat-regelen voor uitwerking hebben vóórdat nieuwe regels ingevoerd worden. Dit in plaats van het huidige beleid van eerst invoeren, dan evalueren met 0 meting, een jaar later een 1 meting en in de tussentijd maar hopen dat het allemaal wat beter wordt. Ook wat meer overleg met STN en informatie aan de taxi-branche zouden wij zeer waarderen.

Paul Dijkhuizen

voorzitter STN

Lees meer
Nieuw verdienmodel Neone

22 maart 2017

Recentelijk kregen we een melding van een ondernemer over het nieuwe verdienmodel dat bij Neone gehanteerd wordt. Nadat bij een taxi ondernemer de bandenleverancier een iets andere maat banden onder zijn auto gezet had (wat de ondernemer niet gemerkt had), was er in eerste instantie niet veel aan de hand. Na verloop van een paar weken begon de BCT echter steeds meer foutmeldingen betreffende afwijkingen in de afgelegde weg te genereren. Aangezien dit altijd al het geval was, werd daar in het begin niet veel aandacht aan besteed. Maar de foutmeldingen kwamen steeds frequenter en uiteindelijk crashte de BCT regelmatig. Dus op naar de inbouwer om uit te laten zoeken wat er aan de hand was.

Na controle bleek dat er een iets andere maat banden onder de auto zaten dan in de BCT stond geregistreerd. Er was een heractivatie nodig. En dan gaat de teller van Neone lopen. De ondernemer werd gedwongen de update van de software door te voeren, anders was een heractivatie van de BCT blijkbaar niet meer mogelijk.

De ondernemer is principieel tegen de update aangezien hij verwacht dat hij in het verleden een deugdelijk apparaat heeft gekocht en een update niet nodig zou moeten zijn. Er is ook nooit vermeld dat updates verplicht zouden kunnen worden gesteld. Vraag is tevens of er wel een wettelijke basis is om een update te verplichten. Daar kwamen dan de heractivatiekosten bovenop en vervolgens rekent Neone zich ook nog eens kosten voor de activatie van software/bestanden. De totale kosten voor een dergelijk eenvoudige heractivatie :

• Software-update € 206,61
• Heractivatie € 66,11
• Activatie bestande/software € 65,29
======== +
€ 338,31 (Exclusief BTW)

En dat alleen maar omdat de bandenleverancier niet exact de juiste maat onder de auto had gezet. Heeft u ook dit soort ervaringen mail dit dan graag naar ons via lisanne@eendrachtbv.nl.

Lees meer
Wijzigingen voor bijdrage aangeven vóór februari a.s.

3 januari 2017

Geachte ondernemer,

Allereerst de beste wensen voor 2017 toegewenst, namens het bestuur en het secretariaat! Verder willen wij u vragen om te kijken of er nog wijzigingen in uw bedrijf zijn geweest waardoor de verplichte ondernemersbijdrage aangepast dient te worden aangepast voor 2017.

De verplichte bijdrage blijft ongewijzigd in bedrag; dat betekent dat u voor ieder voertuig 50,- euro bijdrage betaalt tot een maximum van 450,- euro.  De factuur voor de bijdrage volgt in februari.

Eventuele wijzigingen kunt u doorgeven aan het secretariaat via info@taxibelangen.nl

Lees meer