Laatste nieuws

STN aanwezig op TAXI EXPO

31 augustus 2017

Hierbij ontvangt U als taxi-ondernemer de unieke link waarmee wij alle relaties van Stichting Taxibelangen Nederland uitnodigen om zich te registreren voor Taxi Expo 2017.

Als U op deze link klikt, wordt u doorgestuurd naar de gepersonaliseerde registratiepagina die is gekoppeld aan STN. Na afloop van de beurs ontvangt STN een overzicht van alle bezoekers die zich via deze link hebben aangemeld.

Klik hier voor de gepersonaliseerde registratielink.

Wij stellen het zeer op prijs als u de moeite wilt doen u zich te registreren.

Met vriendelijke groet,

Paul Dijkhuizen, voorzitter

 

Lees meer
Evaluatie BCT

16 mei 2017

Terwijl gisteren om 16.00 uur de vergadering van de Begeleidingscommissie voor de BCT bij de ILT in Utrecht ten einde liep, werd in Den Haag net de Kamerbrief van Staatssecretaris Dijksma over de evaluatie van de BCT en de gemeentelijke bevoegdheden openbaar gemaakt.

Evaluatierapport BCT
Graag had ik het evalauatierapport over de BCT in de Begeleidingscommissie BCT zelf besproken maar helaas werd deze evaluatie ons, ondanks eerdere toezeggingen, niet tijdig ter beschikking gesteld.
Na bestudering moet ik zeggen dat het BCT rapport er op het eerste gezicht goed uitziet, behoudens
enkele punten. Zoals het feit dat het met de handhaving alsmede de software van de BCT’s veel minder rooskleurig is dan in het rapport wordt weergegeven en het feit dat er nog geen oplossing is voor de BCT-kaarten die kapot kunnen gaan. Misschien een punt dat het vermelden waard is, is dat de aanbeveling om in de wetgeving de BCT meer als een doel dan als een middel op te nemen van onze eigen STN-juriste afkomstig is.

Conclusies Staatssecretaris
Wat minder goed te begrijpen valt is de bijgaande informatiebrief van de staatssecretaris Sharon Dijksma. In de conclusies van het rapport wordt vooral gesproken over doelstellingen die misschien
na verbetering van software, betere controles, betere werkzaamheid, extra onderzoeken etc. geheel
of gedeeltelijk zouden kunnen worden gehaal. Maar de staatssecretaris trekt in haar brief de conclusie dat de gegevens op betrouwbare wijze geregistreerd worden. Die betrouwbaarheid betwist de STN. Verder stelt de Staatssecretaris dat er op dit moment geen alternatief is voor de BCT. Dat laatste is vrij logisch gezien het feit dat één van de voorwaarden is dat de alternatieven voor de BCT’s moeten voldoen aan de eis dat ze door de ILT moeten kunnen worden uitgelezen. Dit moet met de controleapplicatie die juist specifiek is gebouwd voor de BCT. Dit is redeneren naar het antwoord toe.

Gemeentelijk beleid
Ook bij het rapport over het gemeentelijke beleid lijkt de Staatssecretaris de conclusies niet
juist te interpreteren. Natuurlijk is het zo dat als je in iedere gemeente nog meer controles
gaat invoeren de pakkans wordt verhoogd. Dat is logisch. Maar het rapport geeft ook aan dat de
gemeenten meer hun regelgeving op elkaar zouden moeten afstemmen. Met andere woorden, dat de steden meer dezelfde regels gaan hanteren, dat er een uniforme regelgeving dient te komen en herinvoering van vakbekwaamheidseisen. Deze eisen moeten dan gecontroleerd worden door gemeentelijke BOA’s die ondersteund worden door de ILT. Zou het niet handiger zijn om die controle dan gewoon bij één partij neer te leggen zoals de ILT?

Stedelijke regelgeving is leuk in hele grote steden als New York en Londen. Maar in Nederland, waar
de grote steden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt het voor problemen en extra kosten. Ook zorgt
het bij veel bedrijven voor extra lege kilometers, dat niet te rijmen is met allerlei maat-
regelen om de branche te ‘vergroenen’.

Overleg over uitwerking beleid
STN zou toch liever zien dat de Nederlandse overheid eens eerst gaat kijken wat hun beleidsmaat-regelen voor uitwerking hebben vóórdat nieuwe regels ingevoerd worden. Dit in plaats van het huidige beleid van eerst invoeren, dan evalueren met 0 meting, een jaar later een 1 meting en in de tussentijd maar hopen dat het allemaal wat beter wordt. Ook wat meer overleg met STN en informatie aan de taxi-branche zouden wij zeer waarderen.

Paul Dijkhuizen

voorzitter STN

Lees meer

Al ons nieuws

Nieuw verdienmodel Neone

22 maart 2017

Recentelijk kregen we een melding van een ondernemer over het nieuwe verdienmodel dat bij Neone gehanteerd wordt. Nadat bij een taxi ondernemer de bandenleverancier een iets andere maat banden onder zijn auto gezet had (wat de ondernemer niet gemerkt had), was er in eerste instantie niet veel aan de hand. Na verloop van een paar weken begon de BCT echter steeds meer foutmeldingen betreffende afwijkingen in de afgelegde weg te genereren. Aangezien dit altijd al het geval was, werd daar in het begin niet veel aandacht aan besteed. Maar de foutmeldingen kwamen steeds frequenter en uiteindelijk crashte de BCT regelmatig. Dus op naar de inbouwer om uit te laten zoeken wat er aan de hand was.

Na controle bleek dat er een iets andere maat banden onder de auto zaten dan in de BCT stond geregistreerd. Er was een heractivatie nodig. En dan gaat de teller van Neone lopen. De ondernemer werd gedwongen de update van de software door te voeren, anders was een heractivatie van de BCT blijkbaar niet meer mogelijk.

De ondernemer is principieel tegen de update aangezien hij verwacht dat hij in het verleden een deugdelijk apparaat heeft gekocht en een update niet nodig zou moeten zijn. Er is ook nooit vermeld dat updates verplicht zouden kunnen worden gesteld. Vraag is tevens of er wel een wettelijke basis is om een update te verplichten. Daar kwamen dan de heractivatiekosten bovenop en vervolgens rekent Neone zich ook nog eens kosten voor de activatie van software/bestanden. De totale kosten voor een dergelijk eenvoudige heractivatie :

• Software-update € 206,61
• Heractivatie € 66,11
• Activatie bestande/software € 65,29
======== +
€ 338,31 (Exclusief BTW)

En dat alleen maar omdat de bandenleverancier niet exact de juiste maat onder de auto had gezet. Heeft u ook dit soort ervaringen mail dit dan graag naar ons via lisanne@eendrachtbv.nl.

Lees meer
Wijzigingen voor bijdrage aangeven vóór februari a.s.

3 januari 2017

Geachte ondernemer,

Allereerst de beste wensen voor 2017 toegewenst, namens het bestuur en het secretariaat! Verder willen wij u vragen om te kijken of er nog wijzigingen in uw bedrijf zijn geweest waardoor de verplichte ondernemersbijdrage aangepast dient te worden aangepast voor 2017.

De verplichte bijdrage blijft ongewijzigd in bedrag; dat betekent dat u voor ieder voertuig 50,- euro bijdrage betaalt tot een maximum van 450,- euro.  De factuur voor de bijdrage volgt in februari.

Eventuele wijzigingen kunt u doorgeven aan het secretariaat via info@taxibelangen.nl

Lees meer
De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

3 januari 2017

We trappen dit nieuwe jaar af in het kader van het Regeltje van de Week met de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Een tijdje terug kreeg het secretariaat een vraag binnen van een ondernemer die een brief van het KIWA op de bus had gekregen, waarin hij opgeroepen werd om zijn VOG te vernieuwen. Dat was nodig om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor taxiondernemer. De betreffende ondernemer vond dit een vreemde gang van zaken; hij had toch een taxivergunning voor onbepaalde tijd gekregen? Waarom zou hij dan opnieuw een VOG moeten aanvragen? Deze week daarom aandacht voor de VOG.

In de wet is geregeld dat een taxiondernemer voor behoud van zijn vergunning van onbepaalde tijd in ieder geval betrouwbaar moet zijn. In een regeling van de minister is geregeld dat de term betrouwbaar inhoudt dat u iedere 5 jaar een VOG moet kunnen overleggen. Concreet antwoord is daarom: ja u heeft een vergunning voor onbepaalde tijd gekregen, maar u moet daarbij wel voldoen aan bepaalde eisen, en één zo’n eis is dat u om de 5 jaar een VOG (niet ouder dan 2 maanden) dient te overleggen. Anders kan inderdaad uw vergunning worden ingetrokken of geschorst.

Een VOG is feitelijk een check door een overheidsinstantie genaamd Justis, waarin gekeken wordt of u in het verleden gedrag heeft vertoond dat al dan niet een bezwaar vormt voor de door u te vervullen functie. Daarbij wordt getoetst aan de hand van het relevantieprincipe: u kunt mogelijk wel een strafbaar feit hebben gepleegd in het verleden, maar een weigering tot afgifte van deze VOG volgt pas wanneer dat strafbare gedrag in relatie tot uw nieuwe functie voor problemen/bezwaren gaat zorgen.

Justis zendt deze VOG of de weigering daartoe vervolgens door naar het KIWA. Het is namelijk het KIWA dat erop toeziet of ondernemers wel aan deze verplichting voldoen, nu zij de ondernemersvergunningen uitgeven en controleren. Bij de aanvraag/verlenging van de vergunning moet u tevens een uittreksel van het handelsregister van de Kamer van Koophandel toevoegen. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van deze periodieke toetsing.

 

 

Lees meer
STN tegen TTO-regeling in Eindhoven

28 december 2016

Vlak voor de kerst namen enkele verontruste taxiondernemers uit Eindhoven en omstreken contact op met STN. De Eindhovense gemeenteraad nam enkele maanden geleden het besluit om een TTO-systeem in te voeren, waarmee Eindhoven de kwaliteit van het taxiaanbod zou willen verbeteren, deze regeling zal aankomend jaar van start gaan. De ondernemers die contact opnamen met STN stelden op zich niets tegen de kwaliteitseisen te hebben, maar zijn wel erg verbolgen over de manier waarop de besluitvoering werd doorgevoerd en daarnaast over de keuze voor het TTO-model als gekozen middel.

Eindhoven heeft de keuze voor de TTO-regeling niet alleen gebaseerd op een beoogde kwaliteitsverbetering, maar ook omdat men beoogt de taxivloot in Eindhoven milieuzuiniger te maken. STN is weinig enthousiast over TTO-regelingen en meent dat kwaliteit in het taxiaanbod vooral verwezenlijkt zou moeten worden door landelijke kwaliteitseisen te stellen aan een ondernemer; diens vergunning betreft immers het hele land. Verder is STN van mening dat de TTO-opzet vooral nadelig is voor de kleinere ondernemers; die zich niet alleen moeten gaan verenigen om aan de schaalvereisten te voldoen, maar door een TTO ook – onnodig – op kosten gejaagd gaan worden. Grotere ondernemingen, die zelf al aan het vereiste van minimaal 15 voertuigen voldoen, worden helemaal niet geraakt door deze nadelen en kunnen simpel het ‘eigen vlees keuren’ in een eigen TTO.  Het feit dat ondernemers die nu al aan bepaalde milieueisen voldoen voordelen krijgen, is daarnaast ook een vreemde gang van zaken. Het merendeel van de ondernemers heeft nog maar nauwelijks de kans gekregen om te anticiperen op deze zaak, dan wel de middelen daar niet toe. Het is dan ook niet eerlijk om nu al een  onderscheid te maken tussen al dan niet milieuvriendelijk, en al helemaal niet om daar privileges aan te verbinden die een groot verschil in de omzet kunnen gaan maken.

STN onderstreept dan ook het standpunt van de meer dan 70 taxiondernemers die vorige week geprotesteerd hebben tegen deze voorgenomen plannen. STN zal dit ook laten blijken richting gemeente Eindhoven. Een minder ingrijpende maatregel zoals een plaatselijk kwaliteitskeurmerk had de overbodige beslommeringen van organiseren in een club van minimaal 15 voertuigen kunnen voorkomen en zou bovendien minder op kosten jagen.

Lees meer
Terugkijken op 2016

23 december 2016

Beste ondernemers,

Zo aan het einde van het jaar schijnt het gebruikelijk te zijn dat de voorzitter een stukje schrijft over wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is en de ‘balans’ opmaakt. Ik kan daar natuurlijk niet in achter blijven.

2016 is voor de taxiwereld een bewogen jaar geweest, vaak werd het nieuws gehaald, in de politiek werden we regelmatig besproken en er werden door beleidsmakers beslissingen genomen, uitgesteld, nader onderzocht of geëvalueerd. De BCT werd nu na voor de zoveelste keer te zijn uitgesteld toch wettelijk verplicht, nieuwe tarieven voor vergunningen zijn nog even uitgesteld, evaluaties op het gebied van TTO wetgeving en de BCT’s zijn gepasseerd en aan het einde van jaar werd ook nog gekeken hoe de ronselpraktijken op Schiphol nu eindelijk aangepakt kunnen worden.

Menig wets- en beleidsvoorstel van de overheid op gebied van taxi’s werd geïntroduceerd onder het mom van de verhoging van de professionaliteit dan wel de professionele uitstraling van de taxibranche. Zie daarvoor o.a. de BCT maar ook bijvoorbeeld de TTO’s. Tot ieders grote verbazing werd aan het begin van het jaar, volkomen tegenovergesteld aan dit uitgangspunt van professionaliteit, met een simpel ministerieel besluit de vakbekwaamheidseis in de prullenbak gegooid. Hierdoor is er een belemmering weggenomen voor een ieder die maar taxichauffeur wil gaan worden. In sommige gevallen is dat geen probleem, maar we zien ook een toename van de ‘minder professionele bedrijfjes’ die het niet zo nauw nemen met de door ons gewenste professionaliteit en kwaliteit.

De BCT’s, functioneren nog steeds niet naar behoren, en wij vrezen dat het erg lang zal duren voordat ze daadwerkelijk storingsvrij zullen zijn (mocht dat al gebeuren). Wij waarschuwden deze zomer  toen de BCT-update verplicht werd gesteld over diens gebreken, en helaas hebben we daarin gelijk gekregen, een nieuwe update schijnt aanstaande. Wij zitten inmiddels aan tafel als gesprekspartner bij de BCT-begeleidingscommissie, waar wij de nog altijd overduidelijke gebreken en bezwaren aan bod brengen. Ook bij de nieuwe tarieven voor vergunningsverlening praat STN mee. Er is daarnaast vanuit de politiek aanstalten gemaakt om ons bij het algemene taxi-overleg aan te laten sluiten. Te lang zijn er beslissingen genomen waarbij de taxibedrijven, en vooral het MKB niet werd gehoord. Beslissingen die bijna zonder uitzondering verkeerd zijn uitgepakt en die voor een hoop ellende in de taxibranche hebben gezorgd, tot faillissementen en de daarbij behorende ontslagen tot gevolg. Wij merken dat bij de gesprekken waar we aanwezig zijn, dat er vaak welwillend gereageerd wordt op onze nuchtere argumenten en voorstellen, ingegeven vanuit onze praktijkervaring.

Meer dan ooit wordt STN dan ook serieus genomen. Zie in dat kader bijvoorbeeld de vragen en bezwaren die Kamerlid De Boer al een aantal keer voor ons heeft overgebracht naar Staatssecretaris Dijksma. Hoewel wij toch bovenal ondernemers van de praktijk blijven, en nooit volleerde lobbyisten zullen worden, hebben we inmiddels een ingang in politiek Den Haag. En in Den Haag zijn er niet alleen mensen die serieus nemen wat te zeggen hebben, maar ze schrikken zich daarnaast een hoedje wanneer wij vertellen hoe het opgelegde beleid er in praktijk uitziet.

Het bestuur en het secretariaat hebben  het afgelopen jaar hard gewerkt om overal waar mogelijk het STN-geluid te verkondigen en een voet binnen de deur te zetten.  Op organisatorisch vlak hebben we stappen gemaakt. Het is niet eenvoudig om een organisatie op poten te zetten en tegelijk te verwachten dat deze resultaten zal boeken, maar het huis staat inmiddels. We hebben een site die veel ondernemers als meerwaarde beschouwen op het geijkte taxinieuws dat al beschikbaar is. We hebben een bestuur bestaand uit enthousiaste vrijwilligers die het niet aflaten om overal waar mogelijk de stem van de taxi ondernemer te laten horen. Het secretariaat en bestuur zijn daarnaast veelvuldig in staat om ondernemers te helpen met hun problemen.

Maar bovenal hebben we U als aangesloten ondernemer, en met U vele andere ondernemers die door hun steun zorgen dat we dat kunnen blijven doen en hopelijk ook in 2017 weer stappen kunnen maken. Wij hopen dan ook volgend jaar wederom op uw steun te kunnen rekenen.
Ik wens u namens het bestuur en het secretariaat een heel gezellig uiteinde. Voor 2017 alle goeds en veel veilig kilometers!

Paul Dijkhuizen – voorzitter STN

Lees meer
Update van het Bestuur

9 december 2016

Het was even stil op de site maar dat betekent zeker niet dat er niets gebeurd is de afgelopen tijd. Daarom een kleine update om u als ondernemer even bij te praten.

Een paar weken terug heeft het bestuur de KWINK-groep op de stoep gehad, een onderzoeksgroep die voor de overheid onderzoek deed naar Gemeentelijke taxiregelgeving (inderdaad TTO). STN-ondernemers waren in de gelegenheid om voorafgaand hieraan een enquête in te vullen, een heel behoorlijk aantal ondernemers heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt. Het bestuur heeft die resultaten meegenomen en aan de hand hiervan een standpunt bepaald. Dit standpunt is als volgt naar de KWINK-groep gecommuniceerd: 1. Stoppen met huidige opzet TTO’s, terug naar landelijke regelgeving. 2. Er moet capaciteitsbeleid worden gevoerd; er moeten minder taxi’s in overspannen gebieden. 3. Dit moet gekoppeld worden aan landelijke kwaliteitseisen in de vorm van iets dat lijkt op de vroegere vakbekwaamheid. 3. Daar moet streng op worden gehandhaafd.

Het gesprek met de KWINK-groep was plezierig, en het bestuur had althans het gevoel dat er goed geluisterd werd naar de bezwaren t.o.v. de huidige regeling én de oplossingen waarmee naar voren werd getreden. Aan de KWINK groep is gevraagd om het uiteindelijke onderzoeksrapport naar STN te sturen.

Er is eveneens rond deze tijd contact geweest met een andere onderzoeksgroep AEF, die namens de overheid de BCT-evaluatie uitvoeren. Uiteraard hebben wij ons in dezen kritisch opgesteld, en onder andere aangevoerd dat de BCT nog altijd niet aan de uitgangspunten voldoet. Een eerste gesprek hierover is geweest bij Paul Dijkhuizen thuis waar ook bestuurslid Rex Urban aanwezig was, maar de mensen van AEF waren daarnaast ook erg benieuwd in hoeverre de BCT nu daadwerkelijk lasten verlichtend werkte voor de kleinere ondernemer. Daarvoor is de AEF op een andere dag afgereisd naar Limburg voor een onderhoud met STN-bestuurslid Erwin Quaaden. Die wist onder andere te vermelden dat die lastenverlichting er feitelijk niet was (in ieder geval niet voor hem), en daarnaast dat hij op de Duitse Taxi beurs systemen had gezien die niet alleen veel meer konden dan onze BCT, maar daarnaast ook stukken goedkoper waren.

In november stond daarnaast een overleg gepland over het vergunningenstelsel met KIWA en ILT (en daarnaast vertegenwoordigers uit andere branches). Dit overleg is echter uitgesteld naar april volgend jaar. In eerdere overleggen werd STN bevestigd in haar standpunt dat er bij KIWA maar vooral bij de overheid (ILT) nog wel iets aan efficiency te halen valt, zodoende dat de prijzen voor vergunningen naar beneden kunnen. Wij zullen in komende overleggen niet nalaten dit standpunt nogmaals naar voren te brengen.

Verder is STN-voorzitter Paul Dijkhuizen 28 november jl. voor het eerst aangeschoven bij de BCT-begeleidingscommissie. Bij deze commissie zijn alle BCT-partijen aangesloten, en het was na de recente Kamervragen van de STN die door mevrouw de Boer aan de staatssecretaris zijn gesteld dat Paul hiervoor uitgenodigd werd. Hij heeft hier de STN-uitgangspunten met betrekking tot de BCT naar voren gebracht. Zo bracht Paul onder andere naar voren dat er pas gehandhaafd zou moeten worden op een BCT(update) nadat deze conform de uitgangspunten is, en niet wanneer veel ondernemers nog altijd gedwongen zijn door o.a. storingen om een papieren administratie ernaast aan te houden. Een volgend overleg is gepland voor februari komend jaar waarover uiteraard zal worden bericht.

Tot slot vindt op moment van schrijven de vaste Kamercommissie vergadering plaats met betrekking tot de Taxi branche. In deze vergadering legt de Staatssecretaris verantwoording af aan een aantal Kamerleden die Taxi in hun portefeuille hebben, en kunnen Kamerleden daarbij vragen stellen. Wij hebben uiteraard Kamerleden benaderd om onze huidige bezwaren kenbaar te maken aan de

Staatssecretaris. Wanneer het verslag van deze vergadering gepubliceerd wordt, zal STN uiteraard een korte samenvatting van de hoogtepunten op de site zetten. Er is door mevrouw de Boer tijdens dit debat gevraagd of de STN niet ook uitgenodigd moet worden voor de taxioverleg commissie, wij wachten de uitkomst hier van af.

Hopelijk ziet u in ieder geval dat het bestuur niet stil heeft gezeten, we worden steeds meer gezien door de politiek als een serieuze gesprekspartner, ook volgend jaar zullen wij proberen om de STN standpunten zo goed mogelijk bij de diverse instanties kenbaar te maken.

Lees meer
Wettelijke verplichtingen bij klachten en geschillen

8 december 2016

Veel regels zijn of blijven onduidelijk voor een groot aantal taxiondernemers, dit ondervindt zowel het bestuur als het secretariaat. Op de STN-site vindt u daarom vanaf heden een vast en terugkerend item waarin omstreden of onduidelijke regels uit de taxibranche worden verduidelijkt. Het streven is om dat iedere week te doen. Dit is ook een oproep aan U: heeft u een regel die u niet begrijpt, of graag verduidelijkt ziet?! Mail dan naar info@taxibelangen.nl

We trappen dit item af met klachten en geschillen. Veel ondernemers weten dit niet, maar iedere taxiondernemer heeft de wettelijke plicht tot het aanbieden van een adequate mogelijkheid voor de klant om een klacht te kunnen indienen, en moet aangesloten zijn bij een instantie die daaruit voortkomende geschillen beslecht.

Het begin

Een klant was van mening dat 65 euro was afgesproken, u was van mening dat gewoon op de rekening werd gereden en eist daarom de gewone 70 euro. Klant betaalt, schoorvoetend, maar wil een klacht indienen. Hier begint een traject dat, hoe onbenullig ook, kan uitmonden in het verschijnen voor een commissie die een bindende uitspraak over dit geschil kan geven.

Klachtenregeling

Als taxiondernemer dient u een regeling paraat te hebben zodat een klant een klacht in kan dienen. In praktijk betekent dit niet heel veel meer dan dat u een ontevreden klant in staat stelt om achteraf contact op te kunnen nemen met u, of een andere instantie, zodat de klant zijn of haar klacht kenbaar kan maken.  In praktijk wordt u grote vrijheid gelaten hoe u dit precies invult , een minimum daarvoor lijken uw contactgegevens (of die van een klachteninstantie waar u bent aangesloten). Wat wél verschil maakt is hoe u precies deze regeling presenteert aan de klant, hier zijn wel verplichtingen over opgenomen in de wet.

  • Straattaxi: zowel op het ritbewijs als op de tarievenkaart moet opgenomen zijn waar een klacht ingediend kan worden.
  • Zakelijk vervoer: ritbewijs en tarievenkaart mogen elektronisch verstrekt worden, daarmee ook de klachtenregeling
  • Contractvervoer: in dit geval gaat de overheid ervan uit dat u al in het contract heeft geregeld hoe er met klachten omgegaan dient te worden, ritbewijs en tarievenkaart zijn overbodig en daarop hoeft dus ook geen klachtenregeling.

Geen klachtenregeling?

De boete hierop bedraagt liefst €180,-

Geschillencommissie

De bedoeling van de klachtenregeling is dat u er met de klant uitkomt over hoe uw conflict dient te worden opgelost; een welgemeende sorry of simpelweg uitleggen in dit geval dat u op de rekening reed kan daarvoor genoeg zijn. Het wil echter ook voorkomen dat de klant een klacht heeft ingediend en deze naar zijn/haar mening niet afdoende is afgedaan. Wat nu?

De wet verplicht u voor dit soort gevallen aangesloten te zijn bij een geschillencommissie.

De klacht die u aan uw broek had is daarmee nu uitgemond in een geschil, dat klinkt wat juridisch en dat is het ook. Mocht de klant doorzetten dan kan het zijn dat u moet verschijnen voor een commissie die een uitspraak kan doen met een bindend karakter. De specifieke geschillencommissie waar u bij bent aangesloten heeft de regels geformuleerd op basis waarvan dat gebeurt (een procesreglement).

Heeft u nog vragen over klachten of geschillen? Mail dan naar het secretariaat via info@taxibelangen.nl

Lees meer
Heeft u ook ondernemers-gerelateerde vragen?  

18 november 2016

Stel ze dan nu!

Wij roepen iedere ondernemer die aangesloten is bij STN op, om zijn of haar vraag te mailen naar info@taxibelangen.nl. Vindt u een regel onduidelijk? Verschilt u van mening met uw collega’s over wat de overheid nu precies van u verlangt? Wordt iets geëist van u door een (semi) wettelijke instantie, en bent u van mening dat dit helemaal niet mag?

Zowel het secretariaat als het bestuur merken dat er veel ondernemers zijn die niet goed op de hoogte zijn van bepaalde regelgeving, of deze op een verkeerde manier uitleggen. Dat is heel logisch, want de gemiddelde jurist zou al moeite hebben met de hoeveelheid wetten en regels die gelden voor de Nederlandse taxibranche.

Het secretariaat en het bestuur van STN gaan daarom hun best doen om iedere week een dergelijke ondernemersvraag te beantwoorden in een terugkerend item genaamd: ‘Het regeltje van de Week’.

Let op: het zal er dus niet over gaan of wij het eens zijn met een regel of wettelijke bepaling, wij zullen slechts uitleggen hoe een bepaalde regel in praktijk dient te worden nageleefd volgens de instanties die daarover gaan.

Lees meer
Resultaat Enquêtes.

11 november 2016

De laatste weken heeft STN twee enquêtes gepubliceerd via de site waar goed op gereageerd is, bedankt daarvoor! Het begon 12/13 oktober met een enquête over de BCT, en een daaraan gekoppelde prijsvraag. Winnaar daarvan is overigens taxiondernemer meneer Reinders uit Vaals die daardoor aan de haal gaat met de Dashcam. 3 november jl. werd daarnaast een enquête gepubliceerd over TTO-regelgeving, waar veel ondernemers uit de grote steden (maar ook een aanzienlijk deel van daarbuiten) op reageerden. De resultaten hiervan worden meegenomen door het bestuur in een aankomende evaluatie waar STN voor uitgenodigd is.

BCT (update) enquête)

Als gemiddeld cijfer werd de BCT een 4,3 gegeven, de update zelfs een 3,8. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat zeker niet iedereen negatief tegenover de BCT an sich stond; een redelijk aantal ondernemers gaven aan de BCT wél een meerwaarde te vinden, dan wel het in potentie de BCT als een aanwinst te zien en gaven daardoor een (ruime) voldoende. Ondernemers die negatief stonden tegenover de BCT klaagden veelal over een gebrek aan meerwaarde, storingen die volgden na (maar ook al voor) de update, de aanschafkosten, het gebrek aan meerwaarde van de BCT voor de specifieke tak van taxivervoer waar zij in werken en tot slot chauffeurskaarten die kapot gaan. Met betrekking tot de update vinden veel ondernemers de kosten buitensporig hoog, zeker gezien het feit dat ze vaak zelf niets aan de update hebben en deze lijkt te zorgen voor meer storingen. De ondernemers die wel positief waren over de BCT en de update (een redelijke minderheid), vinden over het algemeen dat de BCT in staat is tot administratieve de lasten lastenverlichting.

TTO Enquête

Veel nuttige informatie volgde voor het bestuur uit de TTO-enquête. Een algemeen beeld: veel ondernemers vinden dat het niveau van de gemiddelde chauffeur te laag ligt, en dat er hogere eisen gesteld mogen worden aan taxiondernemers. Ze vinden echter niet dat eisen via gemeentelijke (TTO) regels gesteld moeten worden, en waren dan in het algemeen ook negatief over TTO-regelgeving. TTO-ondernemers stellen enerzijds dat hun baten door aansluiting bij TTO’s niet heel groot zijn. Niet-TTO-ondernemers laken het feit dat zij geen klanten mogen lossen op standplaatsen. Daarnaast stellen zij dat het systeem weinig rechtvaardig is, nu TTO-ondernemers in niet TTO-gebieden wel gewoon klanten mogen oppikken en dat ook veelal doen. Veel ondernemers erkennen echter ook dat er wél iets gedaan moet worden aan de ‘schofterige taxichauffeur’, maar vindt dus dat dit landelijk aangepakt moet worden. Tot slot wordt er geklaagd over de handhaving; buiten grote steden om vindt dit maar weinig plaats (waarover veel ondernemers klagen), terwijl dit in de grote steden weer op een hufterige manier plaatsvindt.

Lees meer